copyright og hjemmeside ?
Fra : Peter Heide

Dato : 10-03-11 20:49

Jeg er i gang med at lave en hyldestside til radiomontagen Nattevægteren.
som skal ligge på en side med samme navn.

En montage der blev lavet i 1970 af Stephen Schwartz og sendt på P1 engang
i 1971.

Jeg har tænkt mig på skrift at lægge hele montagen til rådighed + selve
montagen (som lydfil) men ved ikke rigtigt med copyright osv om jeg i det
hele taget må ? Montagen er 40 år gammel og er ikke tilrådighed på DRs
hjemmeside, selvom der er et link til til den. Den er stendød og har ikke
virket i et år.

Har skrevet til DR om mulighederne for at uploade lydfilen ( som jeg har
liggende ) på min hjemmeside, men har intet svar modtaget.

Nogen der kan give mig et råd ?

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-03-11 20:57

Peter Heide wrote:

> [...]
> det hele taget må ? Montagen er 40 år gammel og er ikke tilrådighed på
> DRs hjemmeside, selvom der er et link til til den. Den er stendød og har
[klip]
> Nogen der kan give mig et råd ?

Juraen er meget simpel. Du overtræder ophavsretsloven.

Det er meget tænkeligt at der ikke vil ske noget i denne sag. Fildelere
som deler 50 år gamle film, der ikke er udgivet på DVD og som ikke
længere har nogen kommerciel værdi, har næppe samme bevågenhed som dem
der deler de nyeste film fra Zentropa eller andre producenter med store
advokatbudgetter. Men ophavsretsloven overtrædes uanset om værket er nyt
eller gammelt (medmindre det er så gammelt at der er gået 70 år fra
ophavsretshavers død).

--
Jesper Lund

Fra : Kasper Demant

Dato : 10-03-11 22:54

Den 10-03-2011 20:57, Jesper Lund skrev:
> Peter Heide wrote:

(medmindre det er så gammelt at der er gået 70 år fra
> ophavsretshavers død).

Ophavsmandens død.
Hvis ophavsretten er overgivet til en anden ophavsretshaver, bortfalder
ophavsretten stadigvæk ved udgangen af det 70. år efter ophavsmandens død.

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 11-03-11 11:32

On 10 Mar., 22:53, Kasper Demant <n...@kwdemant.dk> wrote:

> Ophavsmandens død.
> Hvis ophavsretten er overgivet til en anden ophavsretshaver, bortfalder
> ophavsretten stadigvæk ved udgangen af det 70. år efter ophavsmandens død.

Vil det sige, at hvis DR står som rettighedshaver, er det producerens
dødsår, der tælles fra? Hvad gør man på indslag, der er produceret af
DR uden nærmere angivelse af medvirkende?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kasper Demant

Dato : 12-03-11 01:25

Den 11-03-2011 19:31, Kevin Borbye Edelvang skrev:

> Vil det sige, at hvis DR står som rettighedshaver, er det producerens
> dødsår, der tælles fra?
Ja, hvis producenten er ophavsmanden. Jeg ved ikke hvem der er
ophavsmanden til forskellige produktioner

Hvad gør man på indslag, der er produceret af
> DR uden nærmere angivelse af medvirkende?
Det ville være i strid med reglerne om droit morale ikke at angive de
medvirkende

Vh.
Kasper Demant
ba.jur

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 12-03-11 03:59

On 12 Mar., 01:25, Kasper Demant <n...@kwdemant.dk> wrote:

> Ja, hvis producenten er ophavsmanden. Jeg ved ikke hvem der er
> ophavsmanden til forskellige produktioner

Ok, der er naturligvis forskel på at vide noget om teoretisk
immaterielret og anvendt immaterielret. Jeg er selv en smule bekendt
med teorien, men ved ikke meget om praksis.

>   Hvad g r man p indslag, der er produceret af> DR uden n rmere angivelse af medvirkende?
>
> Det ville v re i strid med reglerne om droit morale ikke at angive de
> medvirkende

Det var et snedigt ikke-svar ;)

Jeg tænker mig bare, man kan støde på situationen, hvor ophavsmanden
er udvisket eller svær at definere, når noget er produceret af et
selskab, en forening eller et kollektiv af kunstnere - evt. en
sammenhæng, der består væsentlig længere, end et menneskeliv normalt
varer.

Og hvis jeg må komme med en de lege ferenda-betragtning (selvom disse
i hovedreglen henvises til dk.politik), så ville det være smart, om
man satte en udløbsperiode på ophavsret, som var mere konkret og
knyttede sig til frembringelsen, f.eks. 50 år.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-11 13:23

> [...]

> man satte en udløbsperiode på ophavsret, som var mere konkret og
> knyttede sig til frembringelsen, f.eks. 50 år.

Ville det ikke være lidt sært hvis en 65'årig pludselig ikke
længere havde ophavsrtet til en sang han havde skrevet (som
15-årig)?

--
Bertel

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 12-03-11 10:49

On 12 Mar., 18:01, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:

> Fedt for en multinationale indholdsindustri som på næsten Orwell'iansk
> vis kommer til at kontrollere vores kulturarv ved hjælp af
> ophavsretsloven. Ophavsret über alles!

Ja, det er drønærgerligt. Jeg er meget enig i dine betragtninger.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 12-03-11 10:51

On 12 Mar., 13:22, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Ville det ikke v re lidt s rt hvis en 65' rig pludselig ikke
> l ngere havde ophavsrtet til en sang han havde skrevet (som
> 15- rig)?

Mon ikke, de penge, der skal malkes ud, er til stede efter 50 år?
Ellers synes jeg næsten, han har fortjent at miste eneretten.

I øvrigt tror jeg, man i fremtiden vil se flere kunstnere, forfattere
mm, der helt dropper forlag og pladeindustri (som er de eneste, der
for alvor vinder ved det nuværende system) og i stedet udgiver direkte
med åbne brugerlicenser.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Peter Heide

Dato : 14-03-11 00:39

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [klip]
>
> Juraen er meget simpel. Du overtræder ophavsretsloven.

tak for informationen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-03-11 18:02

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> Det var et snedigt ikke-svar ;)

Kasper er i gang med at forberede retssager mod de TV stationer som ikke
viser samtlige credits fordi der er flere penge i reklameblokke end droit
morale

> [...]
> en forening eller et kollektiv af kunstnere - evt. en sammenhæng, der
> består væsentlig længere, end et menneskeliv normalt varer.

Vent.. til du er sikker på at alle mulige ophavsmænd har været døde i 70
år (og sats på at de 70 år ikke bliver til 100 år, som i Mexico). Ellers
er der risikoen for at blive sagsøgt, ligesom de "onde" fildelere der som
bekendt understøtter terrorisme. Hvis du skal være 100% sikker, må du
hellere vente 200 år, så glem alt om DR produktioner, selv hvis du skulle
have en radio optagelse fra 1920'erne.

Det problem som du påpeger (hvem er ophavsmanden) er et reelt problem.
Det er fedt for juristerne men skidt for kulturen og vidensformidlingen.

Der findes mange gamle værker hvor ophavsmanden ikke kan identificeres
udover et navn (John Smith), kaldet "orphan works". Det gælder i højere
grad bøger end TV produktioner, men princippet er det samme. Selv om den
kommercielle værdi er lav, kan der være nogle som ønsker at genudgive
værket, eventuel i digital form. Distributionsomkostningerne er langt
lavere i dag end for 30 år siden på grund af internettet.

Men uden tilladelse fra ophavsretshaver krænker du dennes ophavsret,
ligesom fildelerne gør det. Ophavsmanden (lad os bare antage at han også
er -haver) ville måske i mange tilfælde være glad for at få sit værk
genudgivet, men typisk er ophavsmanden død, så arvingerne (samt deres
advokat) ser en mulighed for at score kassen, selvom værket egentlig ikke
havde nogen videre kommerciel værdi.

For 20 år siden kunne man relativt risikofrit udgive gamle værker, hvis
man havde gjort en rimelig indsats for at finde ophavsmanden. Det værste
som kunne ske var at ophavsmanden meldte sig og krævede erstatning, men
denne erstatning ville blive fastsat som om en aftale var indgået på
normale vilkår. Sådan er det bare ikke længere. Ophavsret über alles,
siger den multinationale indholdsindustri, og nu er der udover erstatning
for det reelle tab (som måske er meget tæt på 0) mulighed for at kræve
godtgørelse, samt true med fængselsstraf (hvilket altid hjælper til at
indgå forlig om størrelsen af godtgørelsen).

Personer der vil producere en dokumentarfilm med klip fra andre værker
kan også have problemer, specielt hvis der er tale om et uafhængigt
produktionsselskab som ikke har licenseret adgang til at masse
arkivmateriale fordi de tilfældigvis er et datterselskab af NBC. Hvis
dokumenterfilmen skal vises på en TV station (betaling for arbejdet),
risikerer denne TV station et medansvar, og det er sjovere at sagsøge TV
stationen end et Aps produktionsselskab med negativ egenkapital. TV
stationen vil måske forlange sikkerhed for at der ikke er et eneste
sekunds materiale som krænker tredjemands ophavsret, typisk i form af en
"errors and omissions" forsikring som dækker eventuelle krav.

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-03-11 18:19

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ville det ikke være lidt sært hvis en 65'årig pludselig ikke længere
> havde ophavsrtet til en sang han havde skrevet (som 15-Ã¥rig)?

I mange kontraktforhold er det almindeligt at ophavsretten overdrages, så
jeg kan ikke se at det er mindre sært end så meget andet.

Hvis du som 15 årig synger en sang (som andre har skrevet), mister du
retten til optagelsen af denne sang efter 50 år (som EU dog vil have
udvidet til 75 år). Men du kunne også have overdraget retten til andre på
forhånd.

Der blev også skrevet bøger og sange dengang vi slet ikke havde ophavsret.

De ideelle rettigheder (retten til at blive navngivet) udløber dog
aldrig, og kan ikke overdrages. Men de udløser til gengæld heller ikke de
store økonomiske erstatninger, hvis nogle skulle komme til at lave noget
uden tilladelse. Og i ophavsrettens foregangsland (efter Hollywood's
opfattelse) USA eksisterer begrebet "ideelle rettigheder" slet ikke.

--
Jesper Lund