/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
god / dårlig benzin en skrøne ?
Fra : Per


Dato : 05-03-11 15:10

Hej NG !

Flere af mine kolleger fortæller mig, at der er (stor) forskel på benzin
kvaliet.

Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med risiko for
forstoppede filtre, motorhaveri mv.

Jeg har godt nok hørt det før, men er det en skrøne eller er der noget om
snakken.

mvh. Per


 
 
Hans Kjaergaard (05-03-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 05-03-11 15:53

On Sat, 5 Mar 2011 15:09:55 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Flere af mine kolleger fortæller mig, at der er (stor) forskel på benzin
>kvaliet.
I manglede noget at snakke om i frokostpausen ?

>Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med risiko for
>forstoppede filtre, motorhaveri mv.
Jeg syntes ikke lige at bilerne holder i kø på værkstederne for at fø
skiftet motor, gør du ?

>Jeg har godt nok hørt det før, men er det en skrøne eller er der noget om
>snakken.
Skrøne. Men det er da sket at folk har fået en gang slam/snavs ifbm.
optankningen, men det er mere den enkelte tankstations manglende
omhu/rutiner der er årsagen, end det kan tilskrives selve
brændstoffet.
Skifter man ellers filtre efter foreskrifterne skulle man ikke løbe
ind i problemer på den konto.


/Hans

oz3bto (05-03-2011)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 05-03-11 22:22


"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:t8j4n6t9o3terueppmbcjempcrcs4u0r7e@4ax.com...
> On Sat, 5 Mar 2011 15:09:55 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:
>
>>Flere af mine kolleger fortæller mig, at der er (stor) forskel på benzin
>>kvaliet.
> I manglede noget at snakke om i frokostpausen ?
>
>>Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med risiko for
>>forstoppede filtre, motorhaveri mv.
> Jeg syntes ikke lige at bilerne holder i kø på værkstederne for at fø
> skiftet motor, gør du ?
>
>>Jeg har godt nok hørt det før, men er det en skrøne eller er der noget om
>>snakken.
> Skrøne. Men det er da sket at folk har fået en gang slam/snavs ifbm.
> optankningen, men det er mere den enkelte tankstations manglende
> omhu/rutiner der er årsagen, end det kan tilskrives selve
> brændstoffet.
> Skifter man ellers filtre efter foreskrifterne skulle man ikke løbe
> ind i problemer på den konto.
>
>
> /Hans


Benzinen render også igennem et filter inden det kommer ud af standeren

På de standere hvor der er et glas i siden da sidder der et filter



alexbo (05-03-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 05-03-11 16:10

"Per" skrev

> Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med risiko for
> forstoppede filtre, motorhaveri mv.

Lavprisselskaberne er for en stor dels vedkommende ejet af et stort selskab.
HydroTexaco ejer f.eks. UnoX, prøv at spørge dem om de har to slags bensin,
en god til hydro og affaldet til UnoX.

De vi sikkert sige at bensinen er den samme, men de kommer nogen ekstra gode
ting i den dyre bensin.
Der er heller ikke ret meget forskel på mælken i Superbrugsen og Fakta.

mvh
Alex Christensen


Per Henneberg Kriste~ (08-03-2011)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 08-03-11 18:26

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
news:4d725238$0$23765$14726298@news.sunsite.dk...
> "Per" skrev
>
>> Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med risiko for
>> forstoppede filtre, motorhaveri mv.
>
> Lavprisselskaberne er for en stor dels vedkommende ejet af et stort
> selskab.
> HydroTexaco ejer f.eks. UnoX, prøv at spørge dem om de har to slags
> bensin, en god til hydro og affaldet til UnoX.
>
> De vi sikkert sige at bensinen er den samme, men de kommer nogen ekstra
> gode ting i den dyre bensin.
> Der er heller ikke ret meget forskel på mælken i Superbrugsen og Fakta.


What????

Ingen additiver i mælken??

:)
--
Per
www.campingogbil.dk
(lidt om biler, bilclub og camping)


Claus B. P. (09-03-2011)
Kommentar
Fra : Claus B. P.


Dato : 09-03-11 21:42

Den 08-03-2011 18:25, Per Henneberg Kristensen skrev:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
> news:4d725238$0$23765$14726298@news.sunsite.dk...
>> "Per" skrev
>>
>>> Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med risiko
>>> for forstoppede filtre, motorhaveri mv.
>>
>> Lavprisselskaberne er for en stor dels vedkommende ejet af et stort
>> selskab.
>> HydroTexaco ejer f.eks. UnoX, prøv at spørge dem om de har to slags
>> bensin, en god til hydro og affaldet til UnoX.
>>
>> De vi sikkert sige at bensinen er den samme, men de kommer nogen
>> ekstra gode ting i den dyre bensin.
>> Der er heller ikke ret meget forskel på mælken i Superbrugsen og Fakta.
>
>
> What????
>
> Ingen additiver i mælken??
>
Klumper?

Nej der er faktisk forskel på mælken, konstaterede de i et tv program
fornylig. Husker ikke lige om det var morgenkanalen eller aftenshowet
eller noget helt tredje...

/Claus



Armand (10-03-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-03-11 14:01

Den 09-03-2011 21:42, Claus B. P. skrev:
> Den 08-03-2011 18:25, Per Henneberg Kristensen skrev:
>> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4d725238$0$23765$14726298@news.sunsite.dk...
>>> "Per" skrev
>>>
>>>> Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med risiko
>>>> for forstoppede filtre, motorhaveri mv.
>>>
>>> Lavprisselskaberne er for en stor dels vedkommende ejet af et stort
>>> selskab.
>>> HydroTexaco ejer f.eks. UnoX, prøv at spørge dem om de har to slags
>>> bensin, en god til hydro og affaldet til UnoX.
>>>
>>> De vi sikkert sige at bensinen er den samme, men de kommer nogen
>>> ekstra gode ting i den dyre bensin.
>>> Der er heller ikke ret meget forskel på mælken i Superbrugsen og Fakta.
>>
>>
>> What????
>>
>> Ingen additiver i mælken??
>>
> Klumper?
>
Youghurt-kulturer! :-|

--
Armand.

TDN (05-03-2011)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 05-03-11 16:11


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4d724441$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG !
>
> Flere af mine kolleger fortæller mig, at der er (stor) forskel på benzin
> kvaliet.
>
> Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med risiko for
> forstoppede filtre, motorhaveri mv.
>
> Jeg har godt nok hørt det før, men er det en skrøne eller er der noget om
> snakken.
>
> mvh. Per

Den er god nok, min Toyota Carina kan ikke lide OK benzin. Lige så snart jeg
kører på det lyser advarselslampen for bankesensor. Fylder jeg Shell på
lyser lampen aldrig. Min Toyota værkfører fortalte mig at det er et kendt
problem. Han spurgte om jeg kørte på Ok benzin hvilket jeg bekræftede og
sagde jeg skulle prøve Shell eller Statoil i stedet. Lige så snart jeg
tanker Shell forsvinder problemet og tanker jeg OK igen lyser lampen.

Om et skyldes de additiver Shell tilsætter eller at OK ligger i den lave
ende for det oktan spænd 95 oktan må ligge indenfor ved jeg ikke.

Mvh
Thomas


Ukendt (05-03-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-03-11 16:32

Den 05/03/11 16.11, TDN skrev:
>
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4d724441$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej NG !
>>
>> Flere af mine kolleger fortæller mig, at der er (stor) forskel på
>> benzin kvaliet.
>>
>> Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med risiko
>> for forstoppede filtre, motorhaveri mv.
>>
>> Jeg har godt nok hørt det før, men er det en skrøne eller er der noget
>> om snakken.
>>
>> mvh. Per
>
> Den er god nok, min Toyota Carina kan ikke lide OK benzin. Lige så snart
> jeg kører på det lyser advarselslampen for bankesensor. Fylder jeg Shell
> på lyser lampen aldrig. Min Toyota værkfører fortalte mig at det er et
> kendt problem. Han spurgte om jeg kørte på Ok benzin hvilket jeg
> bekræftede og sagde jeg skulle prøve Shell eller Statoil i stedet. Lige
> så snart jeg tanker Shell forsvinder problemet og tanker jeg OK igen
> lyser lampen.
>
> Om et skyldes de additiver Shell tilsætter eller at OK ligger i den lave
> ende for det oktan spænd 95 oktan må ligge indenfor ved jeg ikke.
>
> Mvh
> Thomas
Min Carina kører fint på alt det benzin jeg har hældt på, inklusive OK.

Kan det være en defekt bankesensor?

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.
Det er ikke en fejl - det er en udokumenteret feature!
- www.reklameside.dk - Reklamer for alt muligt

TDN (05-03-2011)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 05-03-11 17:18


"Anders Sørensen" <anders@NejTakTilSpam.torp-sorensen.dk> skrev i
meddelelsen news:4d72576d$0$23760$14726298@news.sunsite.dk...
> Den 05/03/11 16.11, TDN skrev:
>>
>> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>> news:4d724441$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Hej NG !
>>>
>>> Flere af mine kolleger fortæller mig, at der er (stor) forskel på
>>> benzin kvaliet.
>>>
>>> Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med risiko
>>> for forstoppede filtre, motorhaveri mv.
>>>
>>> Jeg har godt nok hørt det før, men er det en skrøne eller er der noget
>>> om snakken.
>>>
>>> mvh. Per
>>
>> Den er god nok, min Toyota Carina kan ikke lide OK benzin. Lige så snart
>> jeg kører på det lyser advarselslampen for bankesensor. Fylder jeg Shell
>> på lyser lampen aldrig. Min Toyota værkfører fortalte mig at det er et
>> kendt problem. Han spurgte om jeg kørte på Ok benzin hvilket jeg
>> bekræftede og sagde jeg skulle prøve Shell eller Statoil i stedet. Lige
>> så snart jeg tanker Shell forsvinder problemet og tanker jeg OK igen
>> lyser lampen.
>>
>> Om et skyldes de additiver Shell tilsætter eller at OK ligger i den lave
>> ende for det oktan spænd 95 oktan må ligge indenfor ved jeg ikke.
>>
>> Mvh
>> Thomas
> Min Carina kører fint på alt det benzin jeg har hældt på, inklusive OK.
>
> Kan det være en defekt bankesensor?
>
> --
> Mvh. Anders Sørensen
> Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.
> Det er ikke en fejl - det er en udokumenteret feature!
> - www.reklameside.dk - Reklamer for alt muligt

Min bankesensor virker fint. En ven jeg har som arbejder ved Statoil siger
at der kan være forskel i kvalitet. F.eks 95 oktan skal ligge inden for
f.eks 94-96 oktan (kan ikke huske de rigtige tal) og der ligger f.eks OK i
den lave ende af spændet hvorimod Shell og Statoil ligger i middel op til
den højere ende. Hvis min bil så har det bedst med 95 oktan og får 94 oktan
ved OK og 95,5 ved Shell, så kunne det forklare det. Hvis det ikke er sandt
må det være additiverne der gør forskellen. Jeg ved også at nyere Toyota der
kører på en meget mager blanding helst vil have f.eks Shell hvor de oplever
at bilen hugger i det ved billig mærkerne.

Mvh
Thomas


KASO (05-03-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 05-03-11 17:50

> Jeg ved også at nyere Toyota der kører på en meget mager blanding helst
> vil have f.eks Shell hvor de oplever at bilen hugger i det ved billig
> mærkerne.

Yaris 1.3 VVTi 2006 er ganske fint tilfreds med OK. Alle selskaber henter
alligevel benzin fra de samme, få raffinaderier i Danmark. De kan så
tilsætte div. additiver, men f.eks. UnoX har sjovt nok mærkenavnene fra
HydroTexaco på standeren


Henrik B. (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-03-11 00:10

> "KASO" skrev i meddelelsen
> news:4d7269fe$0$56780$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Yaris 1.3 VVTi 2006 er ganske fint tilfreds med OK. Alle selskaber henter
> alligevel benzin fra de samme, få raffinaderier i Danmark.

Øøøøh nej! Der sejles en del diesel og benzin hertil, fra bl.a. Sverige.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Henrik B. (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-03-11 00:09

> "TDN" skrev i meddelelsen
> news:4d72623c$0$23758$14726298@news.sunsite.dk...
> Min bankesensor virker fint. En ven jeg har som arbejder ved Statoil siger
> at der kan være forskel i kvalitet. F.eks 95 oktan skal ligge inden for
> f.eks 94-96 oktan (kan ikke huske de rigtige tal) og der ligger f.eks OK i
> den lave ende af spændet hvorimod Shell og Statoil ligger i middel op til
> den højere ende. Hvis min bil så har det bedst med 95 oktan og får 94
> oktan ved OK og 95,5 ved Shell, så kunne det forklare det. Hvis det ikke
> er sandt

Undskyld, men din ven er fuld af lo**. Eller i bedste fald taler han mod
bedrevidende (eller viden i det hele taget!).
Faktum er, at når benzinen kommer fra raffinaderiet, er det allerede på
rette oktan (det sker dels via raffineringen, dels via additivtilsætning).
D.v.s. at alle selskaber benytter samme "grundbenzin". Eneste forskel er den
tilsatte additiv-pakke.
Oktan 95 SKAL ligge på min. 95 oktan. Oftest ligger den dog over 96 oktan
(typisk 96,2 - 96,3 oktan). Der tages dagligt prøver, hvor oktantallet
efterprøves. Det er også derfor at man gerne må hælde en rest 95 oktan ned i
92 oktan beholderen - men ikke omvendt!

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


TDN (06-03-2011)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 06-03-11 11:52


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4d72c2a5$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> "TDN" skrev i meddelelsen
>> news:4d72623c$0$23758$14726298@news.sunsite.dk...
>> Min bankesensor virker fint. En ven jeg har som arbejder ved Statoil
>> siger at der kan være forskel i kvalitet. F.eks 95 oktan skal ligge inden
>> for f.eks 94-96 oktan (kan ikke huske de rigtige tal) og der ligger f.eks
>> OK i den lave ende af spændet hvorimod Shell og Statoil ligger i middel
>> op til den højere ende. Hvis min bil så har det bedst med 95 oktan og får
>> 94 oktan ved OK og 95,5 ved Shell, så kunne det forklare det. Hvis det
>> ikke er sandt
>
> Undskyld, men din ven er fuld af lo**. Eller i bedste fald taler han mod
> bedrevidende (eller viden i det hele taget!).
> Faktum er, at når benzinen kommer fra raffinaderiet, er det allerede på
> rette oktan (det sker dels via raffineringen, dels via additivtilsætning).
> D.v.s. at alle selskaber benytter samme "grundbenzin". Eneste forskel er
> den tilsatte additiv-pakke.
> Oktan 95 SKAL ligge på min. 95 oktan. Oftest ligger den dog over 96 oktan
> (typisk 96,2 - 96,3 oktan). Der tages dagligt prøver, hvor oktantallet
> efterprøves. Det er også derfor at man gerne må hælde en rest 95 oktan ned
> i 92 oktan beholderen - men ikke omvendt!
>
> --
> Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
> Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Fint, hvis du ved det med sikkerhed, så må det være additiverne der gør
forskellen, for uanset hvad du siger så reagerer bilen på OK benzin det er
et faktum, og det samme kan min Toyota værkfører bevidne i andre tilfælde.
Når du har leget med trykladning og maksimaloptimering ved du også at der
kan små tolerencer betyde tændingsbanken, hvis den er optimeret til 98 oktan
og der kommer 95 oktan på.

Mvh
Thomas
>


Ukendt (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-03-11 02:18

Den 05/03/11 17.18, TDN skrev:
>>>
>>> Om et skyldes de additiver Shell tilsætter eller at OK ligger i den lave
>>> ende for det oktan spænd 95 oktan må ligge indenfor ved jeg ikke.
>>>
>>> Mvh
>>> Thomas
>> Min Carina kører fint på alt det benzin jeg har hældt på, inklusive OK.
>>
>> Kan det være en defekt bankesensor?

> Min bankesensor virker fint.

Bankesensoren skal jo netop få motorstyringen til at justere tændingen
(ned) så motoren ikke tændingsbanker. Den justerer sandsynligvis andet
end tændingen, men det vil jeg ikke gøre mig klog på.

En ven jeg har som arbejder ved Statoil
> siger at der kan være forskel i kvalitet. F.eks 95 oktan skal ligge
> inden for f.eks 94-96 oktan (kan ikke huske de rigtige tal) og der
> ligger f.eks OK i den lave ende af spændet hvorimod Shell og Statoil
> ligger i middel op til den højere ende. Hvis min bil så har det bedst
> med 95 oktan og får 94 oktan ved OK og 95,5 ved Shell, så kunne det
> forklare det. Hvis det ikke er sandt må det være additiverne der gør
> forskellen. Jeg ved også at nyere Toyota der kører på en meget mager
> blanding helst vil have f.eks Shell hvor de oplever at bilen hugger i
> det ved billig mærkerne.


--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.
Det er ikke en fejl - det er en udokumenteret feature!
- www.reklameside.dk - Reklamer for alt muligt

Preben R. Sørensen (05-03-2011)
Kommentar
Fra : Preben R. Sørensen


Dato : 05-03-11 17:19

Mon ikke vi er ovre i skrøner? Formoder da at der er offentlig kontrol på i
hvert fald oktantallene?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk


Ivan Madsen (05-03-2011)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 05-03-11 17:28

On Sat, 5 Mar 2011 17:18:49 +0100, Preben R. Sørensen
<preben@esenet.dk> wrote:

>Mon ikke vi er ovre i skrøner? Formoder da at der er offentlig kontrol på i
>hvert fald oktantallene?

Det kan jo være, de billige selskaber sparer lidt på additiver, der
skal sikre oktantallet, selv om jeg troede det var en skrøne. Men jeg
mener også at have konstateret, at Puntoen får lidt flere kilometer ud
af dråberne på Statiols diesel end på OK/Uno-X osv. Men jeg har ikke
statistisk belæg for det - har aldrig orket at føre konsekvent
regneark på den.

Henrik B. (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-03-11 00:11

> "Ivan Madsen" skrev i meddelelsen
> news:q1p4n6pq26s174atvpk7e72p448mlkl2v3@4ax.com...
>
> Det kan jo være, de billige selskaber sparer lidt på additiver, der
> skal sikre oktantallet,...

Øh nej!

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


TDN (05-03-2011)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 05-03-11 17:33


"Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen
news:4d72626c$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Mon ikke vi er ovre i skrøner? Formoder da at der er offentlig kontrol på
> i hvert fald oktantallene?
>
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Hvorfor det? Oktanene skal ligge indenfor en tolerence f.eks 95 oktan skal
være indenfor f.eks 94-96 (eksempel, kender ikke den aktuelle tilladte
tolerence) for at være godkendt til 95 oktan. OK kan sagtens ligge inden
for den tilladte tolerence og min bil er meget følsom overfor dette. Hvis OK
så ligger på 94,5 oktan og Shell på 95,3 kan det være udslagsgivende for om
min bankesensor aktiveres. Der er ingen tvivl om min bil er følsom overfor
det, og andre biler ikke behøves at have problemer med det, da
motorstyringen ofte er lavet så motoren kan tåle svingende benzinkvalitet i
lande hvor kontrollen ikke er så striks.

Mvh
Thomas


Claus B. P. (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Claus B. P.


Dato : 06-03-11 00:02

Den 05-03-2011 17:33, TDN skrev:
>
> "Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen
> news:4d72626c$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Mon ikke vi er ovre i skrøner? Formoder da at der er offentlig kontrol
>> på i hvert fald oktantallene?
>>
>> --
>> M.V.H.
>> Preben Riis Sørensen
>> preben@esenet.dk
>
> Hvorfor det? Oktanene skal ligge indenfor en tolerence f.eks 95 oktan
> skal være indenfor f.eks 94-96 (eksempel, kender ikke den aktuelle
> tilladte tolerence) for at være godkendt til 95 oktan. OK kan sagtens
> ligge inden for den tilladte tolerence og min bil er meget følsom
> overfor dette. Hvis OK så ligger på 94,5 oktan og Shell på 95,3 kan det
> være udslagsgivende for om min bankesensor aktiveres. Der er ingen tvivl
> om min bil er følsom overfor det, og andre biler ikke behøves at have
> problemer med det, da motorstyringen ofte er lavet så motoren kan tåle
> svingende benzinkvalitet i lande hvor kontrollen ikke er så striks.
>
Benzinkvalitet og oktantal er IMO ikke det samme! Der findes ikke dårlig
kvalitet benzin i Danmark, har motorbladene gentagne gange skrevet.
Du har sandsynligvis ret i, at der kan være lavere oktantal på nogle
tanke end andre tanke, de gange jeg har læst at det er blevet
kontrolleret, har der ikke været for lavt oktantal nogle steder, i
forhold til det opgivne, men visse steder har der fx. været fyldt 95(+)
oktan på 92 oktanpumperne, fordi der ikke var separate tanke til 92
oktan, men man ville gerne tilbyde det billigere produkt... Deraf
følger, at du godt kan risikere at få 98 oktan når du tanker 95, - men
ikke 92 oktan. Det er iøvrigt længe siden jeg har set seriøse
undersøgelser om dette emne, - jeg gætter på at det skyldes at det ikke
opfattes som et problem.

/Claus

Henrik B. (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-03-11 00:12

> "TDN" skrev i meddelelsen
> news:4d7265c7$0$23763$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvorfor det? Oktanene skal ligge indenfor en tolerence f.eks 95 oktan skal
> være indenfor f.eks 94-96 (eksempel, kender ikke den aktuelle tilladte
> tolerence) for at være godkendt til 95 oktan. OK kan sagtens ligge inden
> for den tilladte tolerence og min bil er meget følsom overfor dette. Hvis
> OK så ligger på 94,5 oktan og Shell på 95,3 kan det være udslagsgivende
> for om min bankesensor aktiveres. Der er ingen tvivl om min bil er følsom
> overfor

Qua mit svar længere oppe i tråden, så nej!

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Armand (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-03-11 20:28

Den 05-03-2011 17:33, TDN skrev:
>
> "Preben R. Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i meddelelsen
> news:4d72626c$0$36580$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Mon ikke vi er ovre i skrøner? Formoder da at der er offentlig kontrol
>> på i hvert fald oktantallene?
>>
>
> Hvorfor det? Oktanene skal ligge indenfor en tolerence f.eks 95 oktan
> skal være indenfor f.eks 94-96 (eksempel, kender ikke den aktuelle
> tilladte tolerence) for at være godkendt til 95 oktan. OK kan sagtens
> ligge inden for den tilladte tolerence og min bil er meget følsom
> overfor dette. Hvis OK så ligger på 94,5 oktan og Shell på 95,3 kan det
> være udslagsgivende for om min bankesensor aktiveres. Der er ingen tvivl
> om min bil er følsom overfor det, og andre biler ikke behøves at have
> problemer med det, da motorstyringen ofte er lavet så motoren kan tåle
> svingende benzinkvalitet i lande hvor kontrollen ikke er så striks.
>
Sagt på en anden måde: Hvis al dansk bensin ligger indenfor
oktan-angivelsens grænser (Oktanindholdet reguleres ved raffineringen og
ikke gennem en slut-tilsætning af et additiv(*)) og biler alligevel ikke
kan håndtere bensinen, så er det et kiks fra bilfabrikantens side!
I den forbindelse er det ganske kendt at snart alle biler er trimmet
umådeligt magert af hensyn til fornuftige forbrugs-tal og det derfor er
yderst tænkeligt at det er spredningen indenfor denne trimning der ind
imellem svigter :-/

(*):
Med den undtagelse at tankstationer hvor pumpen selv blander sig frem
til ønskede oktan-kvalitet, hvor der selvsagt kan forekomme afvigelser i
selvsamme mix!

--
Armand.

folmer@rasmussen.dk (07-03-2011)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 07-03-11 09:36

On Sun, 06 Mar 2011 20:28:14 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:


>(*):
>Med den undtagelse at tankstationer hvor pumpen selv blander sig frem
>til ønskede oktan-kvalitet, hvor der selvsagt kan forekomme afvigelser i
>selvsamme mix!

>--

Hvor har du fra, at sådan nogen findes?

--

Venlig hilsen
Folmer

Henrik B. (07-03-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 07-03-11 14:48

> skrev i meddelelsen news:8669n6lmkcvqgjjc2i8v2u9vsdhdic7re5@4ax.com...
>
>> (*):
>> Med den undtagelse at tankstationer hvor pumpen selv blander sig frem
>> til ønskede oktan-kvalitet, hvor der selvsagt kan forekomme afvigelser i
>> selvsamme mix!
>
> Hvor har du fra, at sådan nogen findes?

)
Jeg undlod at kommentere det...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


alexbo (07-03-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 07-03-11 15:42

<folmer@rasmussen.dk> skrev

>>Med den undtagelse at tankstationer hvor pumpen selv blander sig frem
>>til ønskede oktan-kvalitet, hvor der selvsagt kan forekomme afvigelser i
>>selvsamme mix!
> Hvor har du fra, at sådan nogen findes?

Om de stadig findes ved jeg ikke, men man kan kende dem på at der er
dobbeltslange til påfyldningspistolen.
Så kunne man have tre oktantal i samme stander og med kun to jordtanke,
standeren sendte både 98 og 92 til pistolen, hvis man ville have 95.
Jeg ved ikke om der stadig findes 98, pr. januar 2009 var der 58
bensinstationer med oktan 98, jeg kender ikke en nyere liste.

Nu vælger man bare på en knap, men det betyder rent faktisk at det første
bensin er det den forgående har købt, hvor dobbeltslangen gav det rigtige
med det samme.

mvh
Alex Christensen


Henrik B. (07-03-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 07-03-11 15:47

> "alexbo" skrev i meddelelsen
> news:4d74eea2$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...
> Om de stadig findes ved jeg ikke, men man kan kende dem på at der er
> dobbeltslange til påfyldningspistolen.

Det er mange år siden at de er forsvundet.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Armand (08-03-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-03-11 20:35

Den 07-03-2011 15:46, Henrik B. skrev:
>> "alexbo" skrev i meddelelsen
>> news:4d74eea2$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...
>> Om de stadig findes ved jeg ikke, men man kan kende dem på at der er
>> dobbeltslange til påfyldningspistolen.
>
> Det er mange år siden at de er forsvundet.
>
OK! Muligheden for 'over-erindring' forekommer jo
Fejlen er at jeg ikke ekstra-overvejede at de stadigt forekommende
(mener jeg) dobbelt-slanger fint matcher det nu forekommende udbud á to
oktan-muligheder

Jeg bemærker derudover at det ikke er min kritik af producenternes
'øko-trimning' hinsides brugbare grænser, at der reflekteres på

--
Armand.

folmer@rasmussen.dk (07-03-2011)
Kommentar
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 07-03-11 16:41

On Mon, 7 Mar 2011 15:41:37 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev
>
>>>Med den undtagelse at tankstationer hvor pumpen selv blander sig frem
>>>til ønskede oktan-kvalitet, hvor der selvsagt kan forekomme afvigelser i
>>>selvsamme mix!
>> Hvor har du fra, at sådan nogen findes?
>
>Om de stadig findes ved jeg ikke, men man kan kende dem på at der er
>dobbeltslange til påfyldningspistolen.
>Så kunne man have tre oktantal i samme stander og med kun to jordtanke,
>standeren sendte både 98 og 92 til pistolen, hvis man ville have 95.
>Jeg ved ikke om der stadig findes 98, pr. januar 2009 var der 58
>bensinstationer med oktan 98, jeg kender ikke en nyere liste.

>--

Nu findes der hos Shell V-Power, med 99 oktaner, men den har altid
separat pistol.

>--

>Nu vælger man bare på en knap, men det betyder rent faktisk at det første
>bensin er det den forgående har købt, hvor dobbeltslangen gav det rigtige
>med det samme.

>--

Det er i hver fald ikke det der får bilerne til at tændingsbanke.

--

Venlig hilsen
Folmer

alexbo (07-03-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 07-03-11 17:01


<folmer@rasmussen.dk> skrev

> Det er i hver fald ikke det der får bilerne til at tændingsbanke.

Næh så skal man i hvert fald ikke købe ret meget af gangen.

mvh
Alex Christensen


Hans Kjaergaard (05-03-2011)
Kommentar
Fra : Hans Kjaergaard


Dato : 05-03-11 17:34

On Sat, 5 Mar 2011 17:18:49 +0100, Preben R. Sørensen
<preben@esenet.dk> wrote:

>Mon ikke vi er ovre i skrøner?
Jo til dels.

>Formoder da at der er offentlig kontrol på i hvert fald oktantallene?
Der er nok ikke offentlig kontrol med meget andet end volumemålingen
ifbm. brændstofsalget, det er jo der det offentlige har en lille
ubetydelig biindtægt, så det har de jo en klar interesse i at have
styr på.


/Hans

Matthias H. Matthies~ (05-03-2011)
Kommentar
Fra : Matthias H. Matthies~


Dato : 05-03-11 18:24

Den 05-03-2011 17:33, Hans Kjaergaard skrev:
> On Sat, 5 Mar 2011 17:18:49 +0100, Preben R. Sørensen
> <preben@esenet.dk> wrote:
>
>> Mon ikke vi er ovre i skrøner?
> Jo til dels.
>
>> Formoder da at der er offentlig kontrol på i hvert fald oktantallene?
> Der er nok ikke offentlig kontrol med meget andet end volumemålingen
> ifbm. brændstofsalget, det er jo der det offentlige har en lille
> ubetydelig biindtægt, så det har de jo en klar interesse i at have
> styr på.
>
>
> /Hans

Kontrollen udføres så ikke af staten, men i mindst et tilfælde af et
privat selskab.
En ven af mig udfører sådanne kontroller og er ansat ved Force.
Hilsen Matthias

Henrik B. (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-03-11 00:14

> "Matthias H. Matthiessen" skrev i meddelelsen
> news:4d7271bf$0$23752$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Formoder da at der er offentlig kontrol på i hvert fald oktantallene?
>> Der er nok ikke offentlig kontrol med meget andet end volumemålingen
>> ifbm. brændstofsalget, det er jo der det offentlige har en lille
>> ubetydelig biindtægt, så det har de jo en klar interesse i at have
>> styr på.
>
> Kontrollen udføres så ikke af staten, men i mindst et tilfælde af et
> privat selskab.
> En ven af mig udfører sådanne kontroller og er ansat ved Force.

Det er altid private - godkendte - firmaer som udfører disse flow-målinger.
Det både på standerne, tankbilerne og depoterne.
Og ja, Force er én af dem.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


lom k (05-03-2011)
Kommentar
Fra : lom k


Dato : 05-03-11 20:26

TDN wrote:

>
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> news:4d724441$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Hej NG !
> >
> > Flere af mine kolleger fortæller mig, at der er (stor) forskel på
> > benzin kvaliet.
> >
> > Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med
> > risiko for forstoppede filtre, motorhaveri mv.
> >
> > Jeg har godt nok hørt det før, men er det en skrøne eller er der
> > noget om snakken.
> >
> > mvh. Per
>
> Den er god nok, min Toyota Carina kan ikke lide OK benzin. Lige så
> snart jeg kører på det lyser advarselslampen for bankesensor. Fylder
> jeg Shell på lyser lampen aldrig. Min Toyota værkfører fortalte mig
> at det er et kendt problem. Han spurgte om jeg kørte på Ok benzin
> hvilket jeg bekræftede og sagde jeg skulle prøve Shell eller Statoil
> i stedet. Lige så snart jeg tanker Shell forsvinder problemet og
> tanker jeg OK igen lyser lampen.
>
> Om et skyldes de additiver Shell tilsætter eller at OK ligger i den
> lave ende for det oktan spænd 95 oktan må ligge indenfor ved jeg ikke.
>
> Mvh
> Thomas

hvad er lige en bankesensor??

--
MVH

Lars-Ove Madsen
IT job søges. Sjælland

Mogens \(K\) (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 06-03-11 12:00

"TDN" skrev i meddelelsen news:4d72529d$0$23756$14726298@news.sunsite.dk...

Den er god nok, min Toyota Carina kan ikke lide OK benzin. Lige så snart jeg
kører på det lyser advarselslampen for bankesensor. Fylder jeg Shell på
lyser lampen aldrig. Min Toyota værkfører fortalte mig at det er et kendt
problem. Han spurgte om jeg kørte på Ok benzin hvilket jeg bekræftede og
sagde jeg skulle prøve Shell eller Statoil i stedet. Lige så snart jeg
tanker Shell forsvinder problemet og tanker jeg OK igen lyser lampen.

-------------------
Min '98 Camaro Z28 V8 gjorde lidt af det samme, hvis den blev "udsat" for
Aral benzin. Dét kunne den ikke lide og tændte straks polution-lampen. I
manualen var der et FAQ, hvor eet af spørgsmålene gik på, om "man for nylig
havde skiftet benzinmærke". Ved at køre på Shell benzin, hændte ovenstående
ikke !


2rb1 (05-03-2011)
Kommentar
Fra : 2rb1


Dato : 05-03-11 23:52


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4d724441$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG !
>
> Flere af mine kolleger fortæller mig, at der er (stor) forskel på benzin
> kvaliet.
>
> Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "dårlig" benzin med risiko for
> forstoppede filtre, motorhaveri mv.
>
> Jeg har godt nok hørt det før, men er det en skrøne eller er der noget om
> snakken.
>
> mvh. Per

Der er absolut noget om snakken.. der er en grund til at det danske
forsvar ikke køber dansk brændstof.


Klaus D. Mikkelsen (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-03-11 00:01

2rb1 skriver:
>
> Der er absolut noget om snakken.. der er en grund til at det danske
> forsvar ikke køber dansk brændstof.

Hvad er den da?

Jeg mener: Debatten går på "lavpris" og "højprisselskaber" i DK, en
benzinen fra alle selskaber da ringere i Danmark end i udlandet?



Klaus
(hvis bil fint arbejder på benzin fra alle standere).
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://www.moppe.dk

Henrik B. (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-03-11 00:17

> "Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen
> news:4D72C0B6.D0CDFDDC@du.kan.finde.den...
>
>> 2rb1 skriver:
>>
>> Der er absolut noget om snakken.. der er en grund til at det danske
>> forsvar ikke køber dansk brændstof.
>
> Hvad er den da?
>
> Jeg mener: Debatten går på "lavpris" og "højprisselskaber" i DK, en
> benzinen fra alle selskaber da ringere i Danmark end i udlandet?

Ka' du sige "EU-licitation"?

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


KASO (06-03-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 06-03-11 10:32


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4d72c470$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> "Klaus D. Mikkelsen" skrev i meddelelsen
>> news:4D72C0B6.D0CDFDDC@du.kan.finde.den...
>>
>>> 2rb1 skriver:
>>>
>>> Der er absolut noget om snakken.. der er en grund til at det danske
>>> forsvar ikke køber dansk brændstof.
>>
>> Hvad er den da?
>>
>> Jeg mener: Debatten går på "lavpris" og "højprisselskaber" i DK, en
>> benzinen fra alle selskaber da ringere i Danmark end i udlandet?
>
> Ka' du sige "EU-licitation"?
>

Præcis

Desuden er køretøjer til forsvaret typisk bygget til at kunne køre på næsten
hvad som helst, da de jo aldrig ved, hvad de kan få fat i i felten. I 5th
Gear viste de for nylig en kampvogn med en RR-motor, der kunne køre på såvel
diesel som benzin (hvordan de så end fik dét til at virke..). En sådan motor
er nok ikke voldsomt sart overfor benzinfabrikatet....


Henrik B. (06-03-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-03-11 00:15

> "2rb1" skrev i meddelelsen
> news:4d72beab$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Der er absolut noget om snakken.. der er en grund til at det danske
> forsvar ikke køber dansk brændstof.

Kan du andre gode historier?

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Christian B. Andrese~ (07-03-2011)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 07-03-11 02:33

On 5 Mar., 20:25, "lom k" <l...@lomse.dk> wrote:
> TDN wrote:
>
> > "Per" <mes...@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> >news:4d724441$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > > Hej NG !
>
> > > Flere af mine kolleger fort ller mig, at der er (stor) forskel p
> > > benzin  kvaliet.
>
> > > Angiveligt skulle lavprisselskaberne bruge "d rlig" benzin med
> > > risiko for  forstoppede filtre, motorhaveri mv.
>
> > > Jeg har godt nok h rt det f r, men er det en skr ne eller er der
> > > noget om  snakken.
>
> > > mvh. Per
>
> > Den er god nok, min Toyota Carina kan ikke lide OK benzin. Lige s
> > snart jeg k rer p det lyser advarselslampen for bankesensor. Fylder
> > jeg Shell p lyser lampen aldrig. Min Toyota v rkf rer fortalte mig
> > at det er et kendt problem. Han spurgte om jeg k rte p Ok benzin
> > hvilket jeg bekr ftede og sagde jeg skulle pr ve Shell eller Statoil
> > i stedet. Lige s snart jeg tanker Shell forsvinder problemet og
> > tanker jeg OK igen lyser lampen.
>
> > Om et skyldes de additiver Shell tils tter eller at OK ligger i den
> > lave ende for det oktan sp nd 95 oktan m ligge indenfor ved jeg ikke.
>
> > Mvh
> > Thomas
>
> hvad er lige en bankesensor??

Kort en sensor som måler hvornår begynder en motor at tændingsbanke,
det vil sige at benzin/luft blandingen må ikke antænde før end
stemplet kan presses ned, men for at få så meget som muligt ud af
benzinen flytter man tændingstidspunktet så tæt på som muligt.

http://wiki.answers.com/Q/What_does_a_knock_sensor_do

--
Christian

Preben R. Sørensen (07-03-2011)
Kommentar
Fra : Preben R. Sørensen


Dato : 07-03-11 23:16


"Christian B. Andresen" <christian@012.dk> skrev

Kort en sensor som måler hvornår begynder en motor at tændingsbanke,
det vil sige at benzin/luft blandingen må ikke antænde før end
stemplet kan presses ned, men for at få så meget som muligt ud af
benzinen flytter man tændingstidspunktet så tæt på som muligt.

Er det ikke en smule før top, der kommer gnist?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk


Henrik B. (08-03-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 08-03-11 14:31

> "Preben R. Sørensen" skrev i meddelelsen
> news:4d75590d$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Kort en sensor som måler hvornår begynder en motor at tændingsbanke,
> det vil sige at benzin/luft blandingen må ikke antænde før end
> stemplet kan presses ned, men for at få så meget som muligt ud af
> benzinen flytter man tændingstidspunktet så tæt på som muligt.

En iøvrigt forældet teknik. Moderne biler har ikke længere bankesensor.

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Uffe Ravn (08-03-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 08-03-11 21:02


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev

> Moderne biler har ikke længere bankesensor.

Hvad har de da i stedet?

GDI?

Mvh.Uffe Ravn



Henrik B. (08-03-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 08-03-11 22:52

> "Uffe Ravn" skrev i meddelelsen
> news:4d768b31$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Moderne biler har ikke længere bankesensor.
>
> Hvad har de da i stedet?

De benytter tændrøret som sensor istedet...
Det er langt mere nøjagtigt. Efter hver tænding lægges en spænding over
tændrøret, hvilket via modstand giver motorstyringen en indikation om
antallet af ioner, hvilket fortæller om der har været tændingsbanken. Det
hedder direkte tænding.
P.S.: En vis svensk bilproducent har kørt med det siden 1989. )

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Uffe Ravn (08-03-2011)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 08-03-11 22:58


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev

>>> Moderne biler har ikke længere bankesensor.
>>
>> Hvad har de da i stedet?
>
> De benytter tændrøret som sensor istedet...
> Det er langt mere nøjagtigt. Efter hver tænding lægges en spænding over
> tændrøret, hvilket via modstand giver motorstyringen en indikation om
> antallet af ioner, hvilket fortæller om der har været tændingsbanken. Det
> hedder direkte tænding.

Endnu en dag hvor jeg lærte noget

> P.S.: En vis svensk bilproducent har kørt med det siden 1989. )

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvem det kunne være

Mvh. Uffe Ravn



KASO (09-03-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 09-03-11 06:48

>
>> P.S.: En vis svensk bilproducent har kørt med det siden 1989. )
>
> Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvem det kunne være
>
> Mvh. Uffe Ravn

Er det ikke kun hollandske og kinesiske producenter, der fremstiller biler i
Sverige?

Ligesom når Suzuki reklamerer med "Japansk kvalitetsbil" om deres indisk,
ungarsk, polsk (etc.) fremstillede biler?




Henrik B. (09-03-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 09-03-11 12:38

> "KASO" skrev i meddelelsen
> news:4d77148f$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Er det ikke kun hollandske og kinesiske producenter, der fremstiller biler
> i Sverige?
>
> Ligesom når Suzuki reklamerer med "Japansk kvalitetsbil" om deres indisk,
> ungarsk, polsk (etc.) fremstillede biler?

Din analogi holder kun indtil Antonov har købt Spyler af Muller...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Armand (09-03-2011)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-03-11 13:27

Den 08-03-2011 22:52, Henrik B. skrev:
>> "Uffe Ravn" skrev i meddelelsen
>> news:4d768b31$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Moderne biler har ikke længere bankesensor.
>>
>> Hvad har de da i stedet?
>
> De benytter tændrøret som sensor istedet...
> Det er langt mere nøjagtigt. Efter hver tænding lægges en spænding over
> tændrøret, hvilket via modstand giver motorstyringen en indikation om
> antallet af ioner, hvilket fortæller om der har været tændingsbanken.
> Det hedder direkte tænding.
> P.S.: En vis svensk bilproducent har kørt med det siden 1989. )
>
Jerg synes at du påstod at de ikke havde nogen banke-sensor!
Hvad kalder du så sådan en indretning??

--
Armand.

Henrik B. (09-03-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 09-03-11 13:56

> "Armand" skrev i meddelelsen
> news:4d7771fb$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> De benytter tændrøret som sensor istedet...
>> Det er langt mere nøjagtigt. Efter hver tænding lægges en spænding over
>> tændrøret, hvilket via modstand giver motorstyringen en indikation om
>> antallet af ioner, hvilket fortæller om der har været tændingsbanken.
>> Det hedder direkte tænding.
>> P.S.: En vis svensk bilproducent har kørt med det siden 1989. )
>
> Jerg synes at du påstod at de ikke havde nogen banke-sensor!
> Hvad kalder du så sådan en indretning??

Duuuuh, et tændrør sgu da...
Basalt set måler den ændringer i ion-sammensætningen, hvor en banksensor
rent akustisk lytter efter tændingsbanken...

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


KASO (09-03-2011)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 09-03-11 19:08


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:4d76a526$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> "Uffe Ravn" skrev i meddelelsen
>> news:4d768b31$0$56788$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Moderne biler har ikke længere bankesensor.
>>
>> Hvad har de da i stedet?
>
> De benytter tændrøret som sensor istedet...
> Det er langt mere nøjagtigt. Efter hver tænding lægges en spænding over
> tændrøret, hvilket via modstand giver motorstyringen en indikation om
> antallet af ioner, hvilket fortæller om der har været tændingsbanken. Det
> hedder direkte tænding.
> P.S.: En vis svensk bilproducent har kørt med det siden 1989. )
>

Helt sikker på det?

http://www.saabklubdanmark.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=printview&t=5404&start=0

Saab 9000 havde tilsyneladende bankesensor frem til 1998 - jeg har ikke
chekket, om det var den sidste....


Henrik B. (09-03-2011)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 09-03-11 21:14

> "KASO" skrev i meddelelsen
> news:4d77c1f2$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> De benytter tændrøret som sensor istedet...
>> Det er langt mere nøjagtigt. Efter hver tænding lægges en spænding over
>> tændrøret, hvilket via modstand giver motorstyringen en indikation om
>> antallet af ioner, hvilket fortæller om der har været tændingsbanken. Det
>> hedder direkte tænding.
>> P.S.: En vis svensk bilproducent har kørt med det siden 1989. )
>
> Helt sikker på det?

Ja, 200%

> Saab 9000 havde tilsyneladende bankesensor frem til 1998 - jeg har ikke
> chekket, om det var den sidste....

Jeg har haft en 9000, så jeg véd det! Grunden til at det er angivet i Saab's
EPC, er fordi den også dækker de ældre årgange (tilbage til 1985).
http://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Direct_Ignition

--
Er du til Saab: http://www.saabklub.dk/
Handel ikke med Bøje & Brøchner - Ford i Vejle: http://www.bb-vejle.dk/


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste