/ Forside / Interesser / Fritid / Dykning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Dykning
#NavnPoint
Arnvig 1184
LeifHansen 762
Teil 722
sorenw 460
Melander 460
PARKENSS 250
michaelmo.. 200
guffy 200
lawitt 200
10  TIMO_J 140
Aluminiumsflaske købes !!!!!!
Fra : HELMUTH


Dato : 09-08-01 21:15

Er der en derude der har en aluflaske til salg ???
Jeg har en ven, der leder med lys og lygte, men de hænger ikke lige på
træerne herhjemme

MVH. Helmuth.



 
 
Jesper Kjøller (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Kjøller


Dato : 09-08-01 21:19

"HELMUTH" <helmuthremovethis@rame.dk> skrev i en meddelelse
news:3b72ee8a$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der en derude der har en aluflaske til salg ???
> Jeg har en ven, der leder med lys og lygte, men de hænger ikke lige på
> træerne herhjemme
>
> MVH. Helmuth.

Hvilken størrelse?
--
Jesper Kjøller
www.coursedirector.com





HELMUTH (09-08-2001)
Kommentar
Fra : HELMUTH


Dato : 09-08-01 22:21

ca. 12 liter.... Ligger du inde med en ???



Henrik Manley (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 09-08-01 22:21

Jeg har selvfølgelig ikke set alt, men jeg har endnu ikke set en alu flaske
større end 10 liter der er godkendt i Danmark. Jeg kender muligvis en med en
10 liter men den er sikkert ikke blevet trykprøvet i nogle år.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk
UV-billeder http://bends.dk/galleri/galleri.htm
"HELMUTH" <helmuthremovethis@rame.dk> skrev i en meddelelse
news:3b72fddc$0$379$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> ca. 12 liter.... Ligger du inde med en ???
>



HELMUTH (09-08-2001)
Kommentar
Fra : HELMUTH


Dato : 09-08-01 22:52

No problemmo.
Det kan jeg selv sørge for. Kan du skaffe mig en pris ?



Jesper Kjøller (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Kjøller


Dato : 10-08-01 07:06

"HELMUTH" <helmuthremovethis@rame.dk> skrev i en meddelelse
news:3b730531$0$284$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> No problemmo.
> Det kan jeg selv sørge for. Kan du skaffe mig en pris ?
>
Historisk set er det vist aldrig blevet godkendt alu. flasker i Danmark. Så
det er et problemo.

I øvrigt er standard aluflasken på 80 kubikfod. Det svarer til 11,4 kg
såvidt jeg husker.

Hvorfor vil din ven have en alu? Det er noget lort at dykke med - medmindre
det er til stage/deko. Og så er 7 liter som regel rigeligt.



Henrik Manley (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 10-08-01 07:52

> Historisk set er det vist aldrig blevet godkendt alu. flasker i Danmark.

> det er et problemo.

Der er godkendt både 1/2 liter, 7 liter og 10 liter, dem har jeg i hvert
fald set med danske stempler i, jeg ved ikke om man stadigvæk kan få dem.

> I øvrigt er standard aluflasken på 80 kubikfod. Det svarer til 11,4 kg
> såvidt jeg husker.

Det er en ordentlig flaske, i en 15 liter er der kun omkring 5 kg luft i

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk



Jesper Kjøller (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Kjøller


Dato : 10-08-01 09:24

Henrik Manley

>> Historisk set er det vist aldrig blevet godkendt alu. flasker i Danmark.
> Så
>> det er et problemo.
>
> Der er godkendt både 1/2 liter, 7 liter og 10 liter, dem har jeg i hvert
> fald set med danske stempler i, jeg ved ikke om man stadigvæk kan få dem.
>
>> I øvrigt er standard aluflasken på 80 kubikfod. Det svarer til 11,4 kg
>> såvidt jeg husker.
>
> Det er en ordentlig flaske, i en 15 liter er der kun omkring 5 kg luft i
>

Doh! Jeg mener naturligvis liter. 11,4 kg luft ville ellers ikke være
dårligt i så lille en flaske...

Med hensyn til trykprøvningen af alu, er der så ikke noget med at hvis de
skal godkende én flaske, skal de have to, så de kan sprænge den anden i
luften? Eller er det en vandrehistorie?

Er der nogen der ved om der skulle være et tørbrud på vej i holdningen til
alu flasker? Jeg har nemlig også hørt rygter om 7 liters på markedet med nye
danske stempler.

/Jesper


Poul B-H (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 10-08-01 08:41


"Jesper Kjøller" <jesper-kjoller@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:9kvtmt$2lbo$1@news.cybercity.dk...
> "HELMUTH" <helmuthremovethis@rame.dk> skrev i en meddelelse
> news:3b730531$0$284$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > No problemmo.
> > Det kan jeg selv sørge for. Kan du skaffe mig en pris ?
> >
> Historisk set er det vist aldrig blevet godkendt alu. flasker i Danmark.

> det er et problemo.

Det må der jo være , idet man har fastsat testintervallet til 2år, men
allerede her er alu for dyrt ift. stål, med de priser monopolforetagendet
Force tager for testen.


--
Poul B-H
"Beware Of The Evil Force"



Henrik Manley (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 10-08-01 08:48

> Det må der jo være , idet man har fastsat testintervallet til 2år, men
> allerede her er alu for dyrt ift. stål, med de priser monopolforetagendet
> Force tager for testen.

De sidste alu flasker vi fik trykprøvet i klubben blev godkendt for 5 år
ligesom stålflasker, jeg tror at grunden man ikke kan få alu flasker i DK er
at der ikke er et marked for dem og det derfor ikke kan betale sig at få dem
godkendt. Jeg har lige ventet et 1/2 år på en 5 liter flaske imens de fik
nusset papiret færdigt hos importør/force.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk



Peter Fjelsten (18-08-2001)
Kommentar
Fra : Peter Fjelsten


Dato : 18-08-01 19:53

I artikel <9kvtmt$2lbo$1@news.cybercity.dk> sagde Jesper Kjøller
tilsyneladende (In article <9kvtmt$2lbo$1@news.cybercity.dk>, jesper-
kjoller@vip.cybercity.dk says)...
> Hvorfor vil din ven have en alu? Det er noget lort at dykke med - medmindre
> det er til stage/deko. Og så er 7 liter som regel rigeligt.

Ikke til stage (huledykning) - der bruges stort set kun 80 cu ft - jeg
har selv netop købt 2.

--
Peter Fjelsten
dk.tech.gear <http://www.dktechgear.dk> Vi har alt til DIR-dykning:
Bagplader, Halcyon, Extreme Exposure, DUI, Weezle, tørhandsker
[Fjern initialerne fra en stor by i USA fra slutningen af emailadressen]

Henrik Manley (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 10-08-01 07:53

Den var desværre gået til de evige tangskove.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

"HELMUTH" <helmuthremovethis@rame.dk> skrev i en meddelelse
news:3b730531$0$284$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> No problemmo.
> Det kan jeg selv sørge for. Kan du skaffe mig en pris ?
>



Rene Kofoed (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Rene Kofoed


Dato : 10-08-01 08:41

Jeg er blevet bekendt med at der er nye flasker på vej som man betegner
plastikflasker som er godkendt her hjemme til 300bar. Den skulle være
lettere end kompositflasker, men hvilken størrelser den kommer i ved jeg
endnu ikke, men jeg kommer til at stifte bekendtskab med dem i løbet en md.
eller to, så vil jeg fortælle lidt mere om dem her på NG.

Hilsen René



"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
news:617711DE8FA6124F8DAA2DC4246677260FD4EF@www.bends.dk...
> Den var desværre gået til de evige tangskove.
>
> --
> Henrik Manley
> m@nley.dk http://bends.dk
>
> "HELMUTH" <helmuthremovethis@rame.dk> skrev i en meddelelse
> news:3b730531$0$284$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > No problemmo.
> > Det kan jeg selv sørge for. Kan du skaffe mig en pris ?
> >
>
>



HELMUTH (10-08-2001)
Kommentar
Fra : HELMUTH


Dato : 10-08-01 17:03

.....Og jeg har hørt, at der er kommet
1 - nogle nye CarbonPlexifiber flasker på 3 liter godkendt til
fritidsdykning med 1.000 bar.
2 - Vandaktiveret bly, der først bliver tungt når det kommer i vand.
3 - Dykkerlinser der erstatter dykkermasken og ikke begrænser dit udsyn
4 - Scubacom light, der muliggør samtale under vand, indbygget i regulatoren
(slår automatisk fra når man dykker med konen)
5 - Raketfødder, der muliggør hastigheder under vand på op til 20 km/t
(fungerer 8 timer på et AA bateri)
6 - pureDropz, en dråbe i havet giver øjeblikkelig sigt på 100 - 120m.
7 - spray-on-super-thermo-divesuit, spray på, dyk og vask af med vand og
sæbe. Godkendt til minus 35 grader.
8 - magic bag, dykkertaske, der komprimerer sig selv, så den med fuldt
udstyr fylder og vejer som pakke mariekiks.
Hele herligheden koster til gengæld lidt over 85 kroner og 50 øre, men er
det ikke pengene værd ???


Undskyld... men det med 300 bars plastikflasker lød bare lidt for godt til
at være sandt 8O)

Med happy hilsner...Helmuth



Stefan (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Stefan


Dato : 10-08-01 17:52


"HELMUTH" <helmuthremovethis@rame.dk> skrev i meddelandet
news:3b7404c5$0$368$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> ....Og jeg har hørt, at der er kommet
> 1 - nogle nye CarbonPlexifiber flasker på 3 liter godkendt til
> fritidsdykning med 1.000 bar.
> 2 - Vandaktiveret bly, der først bliver tungt når det kommer i vand.
> 3 - Dykkerlinser der erstatter dykkermasken og ikke begrænser dit udsyn
> 4 - Scubacom light, der muliggør samtale under vand, indbygget i
regulatoren
> (slår automatisk fra når man dykker med konen)
> 5 - Raketfødder, der muliggør hastigheder under vand på op til 20 km/t
> (fungerer 8 timer på et AA bateri)
> 6 - pureDropz, en dråbe i havet giver øjeblikkelig sigt på 100 - 120m.
> 7 - spray-on-super-thermo-divesuit, spray på, dyk og vask af med vand og
> sæbe. Godkendt til minus 35 grader.
> 8 - magic bag, dykkertaske, der komprimerer sig selv, så den med fuldt
> udstyr fylder og vejer som pakke mariekiks.
> Hele herligheden koster til gengæld lidt over 85 kroner og 50 øre, men er
> det ikke pengene værd ???
>
>
> Undskyld... men det med 300 bars plastikflasker lød bare lidt for godt til
> at være sandt 8O)
>
> Med happy hilsner...Helmuth


Kolla själv lite längre ner på sidan..
http://www.dyk-brand.se/sidor/interspi.htm

Stefan N
>
>



Skipper (11-08-2001)
Kommentar
Fra : Skipper


Dato : 11-08-01 09:49

jeg har brugt 300 bars kevlar flasker til paintball i 4-5 år og jeg ved de
findes i10L det er kun i vores lille politistat vi ikke får de nye ting
"HELMUTH" <helmuthremovethis@rame.dk> wrote in message
news:3b7404c5$0$368$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> ....Og jeg har hørt, at der er kommet
> 1 - nogle nye CarbonPlexifiber flasker på 3 liter godkendt til
> fritidsdykning med 1.000 bar.
> 2 - Vandaktiveret bly, der først bliver tungt når det kommer i vand.
> 3 - Dykkerlinser der erstatter dykkermasken og ikke begrænser dit udsyn
> 4 - Scubacom light, der muliggør samtale under vand, indbygget i
regulatoren
> (slår automatisk fra når man dykker med konen)
> 5 - Raketfødder, der muliggør hastigheder under vand på op til 20 km/t
> (fungerer 8 timer på et AA bateri)
> 6 - pureDropz, en dråbe i havet giver øjeblikkelig sigt på 100 - 120m.
> 7 - spray-on-super-thermo-divesuit, spray på, dyk og vask af med vand og
> sæbe. Godkendt til minus 35 grader.
> 8 - magic bag, dykkertaske, der komprimerer sig selv, så den med fuldt
> udstyr fylder og vejer som pakke mariekiks.
> Hele herligheden koster til gengæld lidt over 85 kroner og 50 øre, men er
> det ikke pengene værd ???
>
>
> Undskyld... men det med 300 bars plastikflasker lød bare lidt for godt til
> at være sandt 8O)
>
> Med happy hilsner...Helmuth
>
>



Jan Jørgensen (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Jan Jørgensen


Dato : 10-08-01 09:29

Det er ikke umuligt at skaffe alu flasker.
bare spørge de rigtige.. fra 1L til 15L

--
Venlig hilsen / Best Regards

Jan Jørgensen

JJ. Technique
www.jj-technique.com
+45 2233 8899


HELMUTH <helmuthremovethis@rame.dk> wrote in message
news:3b72ee8a$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der en derude der har en aluflaske til salg ???
> Jeg har en ven, der leder med lys og lygte, men de hænger ikke lige på
> træerne herhjemme
>
> MVH. Helmuth.
>
>



Johnny Christensen (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 10-08-01 10:40


"Jan Jørgensen" <jan@jj-technique.com> skrev i en meddelelse
news:KPMc7.502$101.60974164@news.mobilixnet.dk...
> Det er ikke umuligt at skaffe alu flasker.
> bare spørge de rigtige.. fra 1L til 15L
>
> --
> Venlig hilsen / Best Regards
>
> Jan Jørgensen
>
> JJ. Technique
> www.jj-technique.com
> +45 2233 8899


Ja, men der er bare den lille hage ved det at de ikke er godkendte i DK,
derfor risikerer du at få ørene i maskinen når du sælger dem. Det er dig som
importør der får bøden.

JZC



Henrik Manley (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 10-08-01 10:52


> Ja, men der er bare den lille hage ved det at de ikke er godkendte i DK,
> derfor risikerer du at få ørene i maskinen når du sælger dem. Det er dig
som
> importør der får bøden.

Man kan jo bare sælge dem som vandbeholdere, man kan jo ikke gøre for hvad
de tåbelige købere bruger dem til. Jeg tror heller ikke der er mange der
interessere sig for at starte en sådan sag da man jo så også bliver nød til
at tage stilling ang. danmarks regler i det hele taget er lovlige og det kan
jo give slemt bagslag.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk



Johnny Christensen (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 10-08-01 11:57

> Man kan jo bare sælge dem som vandbeholdere, man kan jo ikke gøre for hvad
> de tåbelige købere bruger dem til. Jeg tror heller ikke der er mange der
> interessere sig for at starte en sådan sag da man jo så også bliver nød
til
> at tage stilling ang. danmarks regler i det hele taget er lovlige og det
kan
> jo give slemt bagslag.
>
> --
> Henrik Manley
> m@nley.dk http://bends.dk


Ja, men det sker ofte at enten myndighederne eller andre får ondt i røven.
Det der er resultatet af dette kan enten være til gavn for befolkningen
(ikke så tit) eller så betyder det at nogle bliver afkrævede bøder (der
gavner statskassen, derfor mere sandsynligt)


For 4-5 år siden skete der en drukneulykke under sidste kursusdyk på et Open
Water kursus. Det der havde direkte relation til ulykken, var BCD'en. Det
var af en godkendt type, derfor kunne søfartsstyrelsen ikke lave
indsigelser. En funktionstest godkendte den m.h.t. tæthed, den lækkede 0,1L
pr 24 timer.
Ofret var gået ned ubemærket (ca. 10m fra nogle fiskere i båd) og blev
fundet på 1½ meters dybde. Der blev forsøgt genoplivning, men hjertet kom
kun sporadisk igang.

Konklusionen af ulykken var hjerteproblemer. Intet af det udstyr der ville
holde ofret på overfladen blev kritiseret af myndighederne.

Men (og nu kommer pointen) den stakkels instruktør måtte i 4 mdr leve med at
Politiet (foranlediget af søfartsstyrelsen) bryggede på en sag imod ham for
at have anvendt flasker uden reserve ventil på kursus. Dette uagtet at ofret
havde 80bar tilbage i flasken ved undersøgelse.

Til sidst sejrede fornuften dog og der blev ikke rejst tiltale, men (bl.a
det) har nok været voldsomt ubehageligt for instruktøren i de 4 mdr.


Det er ikke altid at retfærdigheden sker fyldest, derfor bør man dække sin
egen røv ind så meget som muligt.

JZC





Thomas Larsen (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Larsen


Dato : 10-08-01 12:03

Det afgørende må være om udrustningsgenstanden er CE-godkendt?

Th.

"Johnny Christensen" <johnchri@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:i2Pc7.1956$uI6.127202@news000.worldonline.dk...
> > Man kan jo bare sælge dem som vandbeholdere, man kan jo ikke gøre for
hvad
> > de tåbelige købere bruger dem til. Jeg tror heller ikke der er mange der
> > interessere sig for at starte en sådan sag da man jo så også bliver nød
> til
> > at tage stilling ang. danmarks regler i det hele taget er lovlige og det
> kan
> > jo give slemt bagslag.
> >
> > --
> > Henrik Manley
> > m@nley.dk http://bends.dk
>
>
> Ja, men det sker ofte at enten myndighederne eller andre får ondt i røven.
> Det der er resultatet af dette kan enten være til gavn for befolkningen
> (ikke så tit) eller så betyder det at nogle bliver afkrævede bøder (der
> gavner statskassen, derfor mere sandsynligt)
>
>
> For 4-5 år siden skete der en drukneulykke under sidste kursusdyk på et
Open
> Water kursus. Det der havde direkte relation til ulykken, var BCD'en. Det
> var af en godkendt type, derfor kunne søfartsstyrelsen ikke lave
> indsigelser. En funktionstest godkendte den m.h.t. tæthed, den lækkede
0,1L
> pr 24 timer.
> Ofret var gået ned ubemærket (ca. 10m fra nogle fiskere i båd) og blev
> fundet på 1½ meters dybde. Der blev forsøgt genoplivning, men hjertet kom
> kun sporadisk igang.
>
> Konklusionen af ulykken var hjerteproblemer. Intet af det udstyr der ville
> holde ofret på overfladen blev kritiseret af myndighederne.
>
> Men (og nu kommer pointen) den stakkels instruktør måtte i 4 mdr leve med
at
> Politiet (foranlediget af søfartsstyrelsen) bryggede på en sag imod ham
for
> at have anvendt flasker uden reserve ventil på kursus. Dette uagtet at
ofret
> havde 80bar tilbage i flasken ved undersøgelse.
>
> Til sidst sejrede fornuften dog og der blev ikke rejst tiltale, men (bl.a
> det) har nok været voldsomt ubehageligt for instruktøren i de 4 mdr.
>
>
> Det er ikke altid at retfærdigheden sker fyldest, derfor bør man dække sin
> egen røv ind så meget som muligt.
>
> JZC
>
>
>
>



Henrik Manley (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 10-08-01 12:30

> Det afgørende må være om udrustningsgenstanden er CE-godkendt?
>
> Th.
>
Ikke for trykflasker, de skal være typegodkendt og trykprøvet i Danmark, man
kan så diskutere om private mennesker kan blive ramt ved at overtræde det.
Det er især arbejdstilsynet og søfartsstyrelses man kan komme i klemme hos.
Jeg kan ikke se at jeg kan blive straffet for at fylde min ikke
typegodkendte flaske, men samtidig er det også helt klart at en
butik/dykkercenter kan blive straffet for at fylde den samme flaske.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk



Johnny Christensen (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Johnny Christensen


Dato : 10-08-01 14:07

> Ikke for trykflasker, de skal være typegodkendt og trykprøvet i Danmark,
man
> kan så diskutere om private mennesker kan blive ramt ved at overtræde det.
> Det er især arbejdstilsynet og søfartsstyrelses man kan komme i klemme
hos.
> Jeg kan ikke se at jeg kan blive straffet for at fylde min ikke
> typegodkendte flaske, men samtidig er det også helt klart at en
> butik/dykkercenter kan blive straffet for at fylde den samme flaske.
>
> --
> Henrik Manley
> m@nley.dk http://bends.dk
>


Ja og ligeledes klart at et firma der annoncerer med det sælger
"ikke-DK-godkendte" flasker står til smæk fra søfartsstyrelsen /
arbejdstilsynet.

Det ER ikke smart at køre det sådan.

Vi er rørende enig om baggrunden, men den holder ikke i retten.

JZC



Henrik Manley (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 10-08-01 14:51

> Ja og ligeledes klart at et firma der annoncerer med det sælger
> "ikke-DK-godkendte" flasker står til smæk fra søfartsstyrelsen /
> arbejdstilsynet.
>

Søfartsstyrelsen og arbejdstilsynet kan kun reagere på brugen af flaskerne
ikke på handelen, der står jo ikke noget i reglerne om at de ikke forhandles
men kun om krav der skal være opfyldt før de må bruges.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk
UV-billeder http://bends.dk/galleri/galleri.htm



Jan Jørgensen (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Jan Jørgensen


Dato : 10-08-01 16:39

Jeg har undersøgt det for et år siden.
Det jeg fik af vide er at jeg sagtens kan sælge CE godkendte flasker. Man
skal lige tage og se på hvad der står i dykker loven og hvem den omfatter.
Erhvervsdykkere må kun dykke med 200 bar flasker de skal være hvide med
sort/hvid krave. Mens sportsdykkere kan bruge hvad de vil eks pink 300 bar
flasker. Men ikke hvis de dykker under en organisation der har besluttet
noget andet.

M.h.t. fyldning af ikke DK godkendte flasker, er det op til centeret at
vurdere om de vil fylde flaskerne eller ej. Tænk f.eks. på en udlænding der
dykker i DK...må vi ikke fylde hans flasker i DK...jo selvfølgelig må man
det.

--
Venlig hilsen / Best Regards

Jan Jørgensen

JJ. Technique
www.jj-technique.com
+45 2233 8899


Henrik Manley <m@nley.dk> wrote in message
news:617711DE8FA6124F8DAA2DC4246677260FD8D0@www.bends.dk...
> > Ja og ligeledes klart at et firma der annoncerer med det sælger
> > "ikke-DK-godkendte" flasker står til smæk fra søfartsstyrelsen /
> > arbejdstilsynet.
> >
>
> Søfartsstyrelsen og arbejdstilsynet kan kun reagere på brugen af flaskerne
> ikke på handelen, der står jo ikke noget i reglerne om at de ikke
forhandles
> men kun om krav der skal være opfyldt før de må bruges.
>
> --
> Henrik Manley
> m@nley.dk, http://bends.dk
> UV-billeder http://bends.dk/galleri/galleri.htm
>
>



Mads Madsen (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Mads Madsen


Dato : 10-08-01 16:48

Kan man så også få trykprøvet uautoriserede flasker? Evt. uden at få det
eftertragtede stempel?
Jeg har ikke noget imod at dykke med en flaske som ikke er godkendt i DK men
derimod i resten af verden, men jeg vil da gerne have den testet ind
imellem. Skal man evt. tage til Sverige eller Tyskland og få dem testet?

Mads Madsen


"Jan Jørgensen" <jan@jj-technique.com> wrote in message
news:%6Tc7.532$_f3.62673023@news.mobilixnet.dk...
> Jeg har undersøgt det for et år siden.
> Det jeg fik af vide er at jeg sagtens kan sælge CE godkendte flasker. Man
> skal lige tage og se på hvad der står i dykker loven og hvem den omfatter.
> Erhvervsdykkere må kun dykke med 200 bar flasker de skal være hvide med
> sort/hvid krave. Mens sportsdykkere kan bruge hvad de vil eks pink 300 bar
> flasker. Men ikke hvis de dykker under en organisation der har besluttet
> noget andet.
>
> M.h.t. fyldning af ikke DK godkendte flasker, er det op til centeret at
> vurdere om de vil fylde flaskerne eller ej. Tænk f.eks. på en udlænding
der
> dykker i DK...må vi ikke fylde hans flasker i DK...jo selvfølgelig må man
> det.
>
> --
> Venlig hilsen / Best Regards
>
> Jan Jørgensen
>
> JJ. Technique
> www.jj-technique.com
> +45 2233 8899
>
>
> Henrik Manley <m@nley.dk> wrote in message
> news:617711DE8FA6124F8DAA2DC4246677260FD8D0@www.bends.dk...
> > > Ja og ligeledes klart at et firma der annoncerer med det sælger
> > > "ikke-DK-godkendte" flasker står til smæk fra søfartsstyrelsen /
> > > arbejdstilsynet.
> > >
> >
> > Søfartsstyrelsen og arbejdstilsynet kan kun reagere på brugen af
flaskerne
> > ikke på handelen, der står jo ikke noget i reglerne om at de ikke
> forhandles
> > men kun om krav der skal være opfyldt før de må bruges.
> >
> > --
> > Henrik Manley
> > m@nley.dk, http://bends.dk
> > UV-billeder http://bends.dk/galleri/galleri.htm
> >
> >
>
>



Henrik Manley (11-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 11-08-01 11:38

> Kan man så også få trykprøvet uautoriserede flasker? Evt. uden at få det
> eftertragtede stempel?
> Jeg har ikke noget imod at dykke med en flaske som ikke er godkendt i DK
men
> derimod i resten af verden, men jeg vil da gerne have den testet ind
> imellem. Skal man evt. tage til Sverige eller Tyskland og få dem testet?
>

Nej man kan ikke få dem trykprøvet da de ikke er typegodkendt og derfor ikke
må testes.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk
UV-billeder http://bends.dk/galleri/galleri.htm



Poul B-H (11-08-2001)
Kommentar
Fra : Poul B-H


Dato : 11-08-01 18:10



> > Kan man så også få trykprøvet uautoriserede flasker? Evt. uden at få det
> > eftertragtede stempel?
> > Jeg har ikke noget imod at dykke med en flaske som ikke er godkendt i DK
> men
> > derimod i resten af verden, men jeg vil da gerne have den testet ind
> > imellem. Skal man evt. tage til Sverige eller Tyskland og få dem testet?
> >

Jeg har en o2 flaske som jeg får TÜV testet via en tysker som kommer til DK
om sommeren.

Poul B-H



Henrik Manley (11-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 11-08-01 11:36

> M.h.t. fyldning af ikke DK godkendte flasker, er det op til centeret at
> vurdere om de vil fylde flaskerne eller ej. Tænk f.eks. på en udlænding
der
> dykker i DK...må vi ikke fylde hans flasker i DK...jo selvfølgelig må man
> det.

Hvis man fylder ikke godkendte flasker i et dykkercenter/butik kan man få
arbejdstilsynet på nakken da man som ansat ikke må fylde disse flasker.
Dykkercenteret kan så leje den godkendte kompressor ud til kunden og så kan
han selv fylde dem ude i på vejen.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk
UV-billeder http://bends.dk/galleri/galleri.htm



Henrik Manley (11-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 11-08-01 11:43

> Jeg har undersøgt det for et år siden.
> Det jeg fik af vide er at jeg sagtens kan sælge CE godkendte flasker. Man
> skal lige tage og se på hvad der står i dykker loven og hvem den omfatter.
> Erhvervsdykkere må kun dykke med 200 bar flasker de skal være hvide med
> sort/hvid krave. Mens sportsdykkere kan bruge hvad de vil eks pink 300 bar
> flasker. Men ikke hvis de dykker under en organisation der har besluttet
> noget andet.
>

Du må gerne sælge dem, du må ikke fylde dem for kunden og du må heller ikke
låne/leje dem ud til nogle der er på de kurser du afholder. Og sælg dem
endelig, måske der kommer så mange ikke godkendte flasker på marked så de
bliver nød til acceptere CE mærket flasker på lige fod med godkendte.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk
UV-billeder http://bends.dk/galleri/galleri.htm



Allan Norsk (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Allan Norsk


Dato : 10-08-01 16:32

Et af nøgleordene er mobilitet. For mobile flasker er der krav om at de skal
være typegodkendt og trykprøvet i Danmark. Men stationære flasker
(luftbanker f.eks.) er underlagt EUs nye maskindirektiv og skal pr. 1/7 i år
blot være CE mærkede. Der stilles ikke krav om trykprøvning, men om
udvendig, hhv. indvendig inspektion hvert 2, hhv. 4 år.

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
news:617711DE8FA6124F8DAA2DC4246677260FD76B@www.bends.dk...
> > Det afgørende må være om udrustningsgenstanden er CE-godkendt?
> >
> > Th.
> >
> Ikke for trykflasker, de skal være typegodkendt og trykprøvet i Danmark,
man
> kan så diskutere om private mennesker kan blive ramt ved at overtræde det.
> Det er især arbejdstilsynet og søfartsstyrelses man kan komme i klemme
hos.
> Jeg kan ikke se at jeg kan blive straffet for at fylde min ikke
> typegodkendte flaske, men samtidig er det også helt klart at en
> butik/dykkercenter kan blive straffet for at fylde den samme flaske.
>
> --
> Henrik Manley
> m@nley.dk http://bends.dk
>
>



HELMUTH (10-08-2001)
Kommentar
Fra : HELMUTH


Dato : 10-08-01 16:37

Bare lige for at få facts straight....
Politiet har ingen interesse i at få skovlen under nogen, og slet ikke en
dykker instruktør der ellers har handlet fornuftigt.
Politiet forestår afhøringer og undersøgelser for at belyse sagen bedst
muligt. Derefter bliver sagen sendt til de rette myndigheder for afgørelse.
Sådan bare for en god ordens skyld 8O)
Ellers en tragisk ulykke, men det er rigtigt.... det gælder om ad dække sin
r.. ind.

Helmuth.



Henning (12-08-2001)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 12-08-01 09:10

On Fri, 10 Aug 2001 11:51:31 +0200, "Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote:

>
>> Ja, men der er bare den lille hage ved det at de ikke er godkendte i DK,
>> derfor risikerer du at få ørene i maskinen når du sælger dem. Det er dig
>som
>> importør der får bøden.
>
>Man kan jo bare sælge dem som vandbeholdere, man kan jo ikke gøre for hvad
>de tåbelige købere bruger dem til. Jeg tror heller ikke der er mange der
>interessere sig for at starte en sådan sag da man jo så også bliver nød til
>at tage stilling ang. danmarks regler i det hele taget er lovlige og det kan
>jo give slemt bagslag.

Men hvor får du fyldt ikke-godkendte flasker op?
Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Henrik Manley (12-08-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Manley


Dato : 12-08-01 09:41

> Men hvor får du fyldt ikke-godkendte flasker op?

Det må man selv gøre!

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk
UV-billeder http://bends.dk/galleri/galleri.htm



HELMUTH (12-08-2001)
Kommentar
Fra : HELMUTH


Dato : 12-08-01 10:31

Hvor fedt er det bare at få fyldt flasker man ikke har/kan få godkendt. Jeg
er enig i, at der er tale om overpris og monopoludnyttelse, når man får
trykprøvet hos Force.
På Maldiverne trykprøvede vi selv flaskerne bag en beton mur. I al sin
enkelthed, går det ud på, at man kigger flaskerne efter for skader, rust og
tegn på slid. Derefter fylder man flasken næsten helt op med vand og skruer
en top på. Med en lille kompressor (på størrelse med en lille
værktøjskasse).
Holder flasken til 300 bar er den altså trykprøvet 8O)

Alt andet lige, så er jeg glad for den sikkerhed der ligger i, at den flaske
jeg har på ryggen er kontrolleret og godkendt. Vi kan sikkert alle
forestille os, hvad vores respektive forsikringsselskaber ville sige, hvis
vi/vores famile fik brug for erstatning pga. af en skade i forbindelse med
en ikke godkendt flaske !!!!!

Men men men... Noget helt andet er..... Hvordan pokker har de tænkt sig at
hakke et stempel ind i en plastikflaske 8O)

Helmuth......



"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
news:617711DE8FA6124F8DAA2DC4246677260FEA75@www.bends.dk...
> > Men hvor får du fyldt ikke-godkendte flasker op?
>
> Det må man selv gøre!
>
> --
> Henrik Manley
> m@nley.dk, http://bends.dk
> UV-billeder http://bends.dk/galleri/galleri.htm
>
>



Allan Hansen (12-08-2001)
Kommentar
Fra : Allan Hansen


Dato : 12-08-01 12:05


HELMUTH <helmuthremovethis@rame.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b764bfd$0$377$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hvor fedt er det bare at få fyldt flasker man ikke har/kan få godkendt.
Jeg
> er enig i, at der er tale om overpris og monopoludnyttelse, når man får
> trykprøvet hos Force.
> På Maldiverne trykprøvede vi selv flaskerne bag en beton mur. I al sin
> enkelthed, går det ud på, at man kigger flaskerne efter for skader, rust
og
> tegn på slid. Derefter fylder man flasken næsten helt op med vand og
skruer
> en top på. Med en lille kompressor (på størrelse med en lille
> værktøjskasse).
> Holder flasken til 300 bar er den altså trykprøvet 8O)

Ved en trykprøvning hos Force hører der en visuel inspektion udvendig og
indvendig. Ved rust angreb o.lign bliver flasken vejet og vægten
sammenlignes med den oprindelige produktionsvægt. Flasken kan derudover
blive undersøgt med en ultralydsundersøgelse. Derefter bliver flasken fyldt
med vand og trykprøvet for derefter at blive tørret. At flasken holder til
300 bar i dag skal også gerne være en forsikring om at den også kan gøre det
de næste 5 år. Derfor er der forskel på kvaliteten hos Force og Maldiverne.

Der var for nogle år siden en ganske god historie i DYK. En dykker havde
fået kasseret sin flaske hos Force. Han sleb kassaktionsmærket væk rensede
al rust væk og malede flasken. Hans sendte derefter flasken til trykprøvning
igen og den blev godkendt. Dette skulle være så dokumentationen på at en
trykprøvning hos Force ikke var pengene værd. Force Inst. svarede på
kritikken. De svarede at flasken var blevet kasseret på grund af mikrorevner
som var fundet ved ultralydsundersøgelse og at det kun var flasker med rust
som blev undersøgt på denne måde. Det som dykkeren nu bar på ryggen kunne
godt holde til 300 bar i dag, men hvor lang tid kunne den det ?

Prisen for at få trykprøvet en enkelt flaske hos Force kender jeg ikke. Jeg
hørte hos et dykkercenter at de tog 445 Kr. for at sørge for en trykprøvning
for en kunde. Sidste gang jeg sendte ca. 25 flasker til trykprøvning kom jeg
af med 200 Kr + moms pr flaske.

Allan Hansen




Arne (13-08-2001)
Kommentar
Fra : Arne


Dato : 13-08-01 08:43

Dine priser på være relativ gamle!

Jeg fik oplyst følgende priser for FORCE pr. 8. marts 2001:

kr. 350 pr. stk. for de første 2 flasker
kr. 270 pr. stk. for de følgende 8 flasker
kr. 235 pr. stk. for de efterfølgende flasker
+ moms
(flasker til med 1 liter afregnes til halv pris)

Arne


Allan Hansen <enghans@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9l5o3c$g5m$1@news.cybercity.dk...
>
> Prisen for at få trykprøvet en enkelt flaske hos Force kender jeg ikke.
Jeg
> hørte hos et dykkercenter at de tog 445 Kr. for at sørge for en
trykprøvning
> for en kunde. Sidste gang jeg sendte ca. 25 flasker til trykprøvning kom
jeg
> af med 200 Kr + moms pr flaske.
>
> Allan Hansen






Dag Deberitz (11-08-2001)
Kommentar
Fra : Dag Deberitz


Dato : 11-08-01 23:38


"HELMUTH" <helmuthremovethis@rame.dk> skrev i melding
news:3b72ee8a$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der en derude der har en aluflaske til salg ???
> Jeg har en ven, der leder med lys og lygte, men de hænger ikke lige på
> træerne herhjemme
>
> MVH. Helmuth.
>
>

Hei Helmuth og andre dansker som er interesserede i alu-flasker!
Chech ud disse URL's,- så man ikke köber tikkende bomber! Jeg har en del
kunnskap om de gamle alu-buteljer som det dessværre stadig er mange af i
omlöb rundt omkring i kællere og garager!
http://www.poseidon-service.no/aluminium.html samt den følgendse som
inneholder story'n om min aluminiumsbombe (på engelsk- men dod likevel):
http://www.evcom.net/~n4mwd/scubadag.htm .



--
mvh
Dag Deberitz
dag.deberitz@c2i.net
Tønsberg - Nårvei!

\!/
(@ @)
-----oOO-(_)-OOo----------------------------




S.Arnvig (12-08-2001)
Kommentar
Fra : S.Arnvig


Dato : 12-08-01 21:26


"HELMUTH" <helmuthremovethis@rame.dk> skrev i en meddelelse
news:3b72ee8a$0$235$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der en derude der har en aluflaske til salg ???
> Jeg har en ven, der leder med lys og lygte, men de hænger ikke lige på
> træerne herhjemme

Jeg har en 12 l alu stående i garagen. Den er godkent og sidst trykprøvet i
97.
Den er monteret med reserve ventil.
Jeg bruger den stort set aldrig da den er noget større end min 12 l stål.

Den er selvfølgelig til salg for en slik.

Søren Arnvig
--
Dive Nitrox. EAN21 : The original strong taste



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste