backup til flere cd'er.
Fra : Leif Neland

Dato : 09-08-01 21:04

Jeg kunne godt tænke mig at lave en backup på cd'er, men dataene fylder mere
end en cd.

Findes der en måde automatisk at dele det op over flere cd'er?

Jeg vil gerne have det som et filsystem på cd'en, så man kan hente en enkelt
fil ud uden at skulle restore en hel zip-fil f.ex.

Jeg har ikke nogen gevaldig store filer, så jeg kan godt acceptere, at
programmet stopper, når den når til en fil, der ikke kan være der, og
fortsætter på den næste disk, uden at spekulere over at fylde tomrummet op
med mindre filer.

Jeg vil gerne kunne sende output via nettet til en anden maskine med stor
disk og cd-rom brænder.
Måske med ssh; jeg vil gerne undgå at skulle lave nfs.

Leif

--
---
http://members.ud.com/services/teams/team.htm?id=C47FB770-0A0A-452B-8851-874

Fra : frank damgaard

Dato : 10-08-01 08:25

Leif Neland <leifn@neland.dk> wrote:
> Jeg kunne godt tænke mig at lave en backup på cd'er, men dataene fylder mere
> end en cd.

> Findes der en måde automatisk at dele det op over flere cd'er?

Du må nok selv skrive nogle scripts. (der evt. bruger afio, tar, ....)

> Jeg vil gerne have det som et filsystem på cd'en, så man kan hente en enkelt
> fil ud uden at skulle restore en hel zip-fil f.ex.

Det bliver svært, fordi en del af rettigheder på filer ændres når de blot
kopieres over, bla. er de nu kun R/O, ingen "w" bit.
Derudover har ios9660 nogle begrænsninger i filnavne, længde som dog
oftest løses ved nogle "extensions" til formatet, men alligevel ...

> [...]
> programmet stopper, når den når til en fil, der ikke kan være der, og
> fortsætter på den næste disk, uden at spekulere over at fylde tomrummet op

Afio kan komprimere hver fil enkeltvis, og lave multivolume.
Afio kan også anvende kryptering på filerne, med passende krypteringsprogram.
Afio kan pille enkeltfiler ud af backup'en, det er faktisk hvad jeg
oftest anvender. Normalt skal jeg ikke bruge hele backup, men evt.
kun ældre versioner af filer, eller filer som jeg er kommet til at slette ;(

Du bør ikke anvende tar.gz, da du risikere at alle filer ødelægges
i tilfælde af læsefejl.
tar og cpio bør kun bruges uden gzip.

Du kunne osgå se på nogle af de kommercielle backup programmer, som bla.
annonceres i linux journal.
--
mvh Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda/satkoeb.html

Fra : Dan Christensen

Dato : 10-08-01 20:33

Leif Neland wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig at lave en backup på cd'er, men dataene fylder
> mere end en cd.
>
> Findes der en måde automatisk at dele det op over flere cd'er?

Tag et kig på freshmeat.net der er nogle muligheder at vælge mellem søg
efter backup så får du hits som b.la. mkcdrec som er et cd-rom recovery kit.

Have fun!
--
Best regards/Med venlig hilsen
Dan Christensen