Mails via stationær og bærbar samtidig?
Fra : Birger Holm-Jensen

Dato : 09-08-01 21:16

Jeg har et lille netværk med fire brugere, som deler en ADSL forbindelse.
Hver har sin egen mailadresse og det kører som det skal. De to af brugerne
har desuden en bærbar ved siden af, som de skal kunne ringe op fra når de
er"i marken" og checke mails.

Kan jeg bare sætte de to bærbare op til at ringe op til den normale ISP via
modem og kan der ikke blive et problem med at replikere den
stationære/bærbares mails (og hvordan løses det?)

Birger Holm
bhj@postman.dk

Fra : Jakob Færch

Dato : 09-08-01 21:40

In article <9kur8b$djq$1@sunsite.dk>,
"Birger Holm-Jensen" <bhj@postman.dk> wrote:

> Kan jeg bare sætte de to bærbare op til at ringe op til den normale ISP via
> modem

Ja, det burde fungere fint.

> og kan der ikke blive et problem med at replikere den
> stationære/bærbares mails (og hvordan løses det?)

Jeg plejer gerne at ville have følgende opsætning:

* Alle mails hentes ned på den stationære
* På den bærbare kan jeg læse mail, når jeg er "i marken"
* Når jeg kommer hjem, får jeg alle mails fra "i marken" en gang til

På den måde ved man, at der er et sted, hvor alle mails findes.

På den stationære skal du bare hente post, som du plejer.

Til den bærbare er der to måder, der virker:
* Hvis din mailudbyder understøtter IMAP, sætter du mailklienten
på den bærbare til at bruge IMAP i stedet for POP.
IMAP er en protokol, der netop er beregnet til at lade mails
blive liggende på serveren i stedet for at hente dem ned
på klienten
* Ellers har - tror jeg - alle POP-klienter et eller andet sted
gemt en checkbox, der gør at mails ikke bliver slettet fra
serveren, når de er hentet ned. På den bærbare skal du sætte
kryds i denne boks. Den hedder typisk noget a la
"Leave mail on server" eller "Don't delete from server"

Held og lykke

/Jakob

Fra : Joergen M. Joergense~

Dato : 10-08-01 08:47

> [...]
> kryds i denne boks. Den hedder typisk noget a la
> "Leave mail on server" eller "Don't delete from server"

Du kan også anvende "Rejsetasken" hvis du er logget på et netværk med server
når du er hjemme, så replikeres indholdet automatisk.
Denne løsning vil jeg dog ikke anbefale med Outlook Express, men med Outlook
fungerer det fint.

Jørgen