Iberisk skinke
Fra : Mogens

Dato : 28-02-11 09:38

Vi skal snart en måned til Tenerife, og vi plejer at købe skinke i
vacuum pak. Men har luret lidt på at købe en hel skinke som vi kan gå og
snitte lidt af. Er dog lidt bekymret for om den kan holde sig frisk en
hel måned, og hvordan man praktisk sikrer sig at den ikke fordærver.

Går ikke ud fra at den skal på køl, men have et viskestykke lagt over
når den ikke bruges. Har hørt at man pensler snitfladerne med olienolie
efter afskæring, men ved ikke om dette er korrekt.

Nogen som kan bidrage med tips og viden om holdbarhed etc. for denne
delikatesse?

Fra : kim Rasmussen

Dato : 28-02-11 16:31

"Mogens" skrev i meddelelsen

[...]

Hej Mogens....
En hel skinke kan holde sig i op til 3 mdr.
HVIS.....den under ingen omstændigheder, kommer i køleskab og hvis den
hænges op eller lægges et køligt sted.
Når du skærer den skal du skære fra den smalleside ,dette sted udtørrer
hurtigst og så skærer man den tykke ende tilsidst.
Skær fedt og svær fra og spis de lækre kød,når du har skåret skal du lade et
fedlag på ca en fingers bredde være på hver side
af kødet ,for at det ikke skal udtørre for hurtigt.
Brug en small bøjelig kniv til udskæring og skær papir tyndt i samme retning
som kødfibrene og parallelt med benet.....
På nyskåret skinke kan der komme små dråber ,dette betyder at skinken er mør
og saftig.Og hver gang du skærer skal dit snit udgå fra et sted med fedtlag
Køber du skinken udskåret hos slagteren dernede ,skal du bede ham om at
skåre tyndest muligt og pakke det i plastfilm,så kan det lægges i køleskab
..
Men husk at tage det ud du skal nyde en times tid før ,så kødet kan få lov
til at ånde og udvikle den smag vi så godt kan lide,den må aldrig serveres
for kold....
Er ikke et spor misundelig over at D skal 1mdr til Tenerife.......
Rigtig god fornøjelse og god ferie...

Hilsen Kim

www.lechef.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-02-11 19:34

Mogens <myname@mysite.dk> skrev i meddelelsen
4d6b5ec7$0$23763$14726298@news.sunsite.dk:

> Nogen som kan bidrage med tips og viden om holdbarhed etc. for denne
> delikatesse?

Jeg arbejder mig stadig igennem en parma-udgave af slagsen, købt længe før
jul, og den har det fint på en kold/kølig altan i en indkøbspose af papir.

For nogle år siden købte jeg en iberisk af slagsen under en ferie i det
spanske. Jeg købte den i starten af ferien (dårlig idé) og smed den i en
plastikpose. Derefter glemte jeg alt om den indtil den dag, bilen skulle
pakkes til hjemturen. Den var blevet helt grøn af mug pga. fugt og varme.
Jeg havde betalt kassen for den, så jeg slæbte den med hjem, og spurgte hér
i gruppen, om den kunne reddes. Jeg blev tilrådet at skure den med vand og
en grydesvamp, og efterfølgende gnide den ind i salt. Som sagt så gjort. Det
fungerede fint. Skinken havde ikke taget skade, og vi skar og spiste af den
hele efteråret. Jeg valgte at have den hængende i en krog over spisebordet

Summa summarum: Opbevar den tørt for enhver pris. Nok også køligt, hvis det
kan lade sig gøre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-02-11 19:36

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
gc2dncrfE5Lgd_bQnZ2dnUVZ8hidnZ2d@giganews.com:

,,, og takket være denne tråd står den på nyskåren parmaskinke med pasta og
pesto i aften

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Mogens

Dato : 28-02-11 21:08

Jens Bruun wrote:
> Jens Bruun<bruun_jens@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> gc2dncrfE5Lgd_bQnZ2dnUVZ8hidnZ2d@giganews.com:
>
> ,,, og takket være denne tråd står den på nyskåren parmaskinke med pasta og
> pesto i aften

¡Muchísimas gracias Señores!

Vi har ingen steder som er decideret kølige, men omvendt er vores køkken
heller ikke decideret varmt. Så beroliget af jeres råd kaster jeg mig ud
i eksperimentet - og det glæder jeg mig rigtig meget til.

Desuden så jeg for nylig Annes program om skinker, så der bliver nok
lidt ekstra afsætning til andet end traditionelt afskåret til tapas :)