/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Mast head og brøkdele
Fra : Klaus Hansen


Dato : 21-02-11 10:17

Jeg kender nogenlunde forskellen på mast head og brøkdels rig, men
hvad betyder de to rigtyper ift sejl evner mm??

Mange hils

Klaus

 
 
Harding E. Larsen (21-02-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 21-02-11 10:44

Mastheadriggens fordele er en ukompliceret rig med stor styrke.
Ulemperne er at riggen er tung og kraftig for at kunne klare det store
søjletryk, som forstag og hækstag påfører masten.
Den kræver mange og store forsejl, da dette er afgørende for bådens
fart.
For yderligere at forøge forsejlet betydeligt kan der på båden
monteres et bovspryd og f.eks et stort rulleforslag. Hermed kan båden
uden anvendelse af spiler stadig sejle i svage vinde, hvor mange
ellers vil starte motoren.
Rulleforsejlet medfører tillige at man ikke behøver at medbringe de
mange forskellige forsejl; men kan nøjes med et eller to forsejl
afhængigt af temperament.

Brøkdelsriggen har en fleksibel mast, der let vil krumme ved øget pres
på storsejlet, eller når der hales i hækstaget.
Brøkdelsriggens fordele ligger i et meget effektivt storsejl ved alle
vindstyrker, forsejlene er små, og derfor lette at håntere ved manøvre
og sejlskift.
Ulemperne er at den kan være svær at trimme, samt at den i let vejr
ikke har sejl nok på slør på grund af den lille spiler.
At påmontere et bovspryd på en brøkdelsbåd giver foræget forsejlsflade
men denne forøgelse vil være meget mindre.
Her bruges bovspryddet fortrinsvis sammen med en genakker for at få
dette sejl længere frem.

Mvh/Harding

On 21 Feb., 18:16, Klaus Hansen <k...@barfod.org> wrote:
> Jeg kender nogenlunde forskellen på mast head og brøkdels rig, men
> hvad betyder de to rigtyper ift sejl evner mm??
>
> Mange hils
>
> Klaus


HKN (21-02-2011)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 21-02-11 20:23

Nu kunne jeg fristes til at skrive "det er en ommer Harding" - men det vil
jeg undlade Til gengæld synes jeg ikke at din beskrivelse er helt
retvisende i flere af dine udtalelser.

> Mastheadriggens fordele er en ukompliceret rig med stor styrke.

Mastheadriggen er ikke nødvendigvis ukompliceret ift brøkdelsrig, da en MH
rig kan være udstyret med bagstag/tjekstag og babystag, noget der i høj grad
kræver tilvænning da man ellers risikerer at "sætte" riggen. Dette "kan"
også være tilfældet med en BD rig.

> Ulemperne er at riggen er tung og kraftig for at kunne klare det store
> søjletryk, som forstag og hækstag påfører masten.

> Den kræver mange og store forsejl, da dette er afgørende for bådens
> fart.
Det afhænger af om man skal bruge båden til kap- eller tursejlads. Er det
tursejlads klarer man sig fint med en 100+ % genua - vi bruger aldrig andet.

> For yderligere at forøge forsejlet betydeligt kan der på båden
> monteres et bovspryd og f.eks et stort rulleforslag. Hermed kan båden
> uden anvendelse af spiler stadig sejle i svage vinde, hvor mange
> ellers vil starte motoren.
Du får det til at lyde som en MH rigget båd ikke sejler ligeså hurtigt som
BD rigget båd i svag vind? Det er ikke korrekt. En MH rigget og en BD rigget
båd kan i princippet have samme sejlareal, og dermed skyde samme fart.
Forskellen består primært i at BD riggen er højere, og at der er bedre
muligheder for bl.a at trimme på storsejl - men i svag vind har det sjældent
betydning.

> Rulleforsejlet medfører tillige at man ikke behøver at medbringe de
> mange forskellige forsejl; men kan nøjes med et eller to forsejl
> afhængigt af temperament.
> Brøkdelsriggen har en fleksibel mast, der let vil krumme ved øget pres
> på storsejlet, eller når der hales i hækstaget.
> Brøkdelsriggens fordele ligger i et meget effektivt storsejl ved alle
> vindstyrker, forsejlene er små, og derfor lette at håntere ved manøvre
> og sejlskift.

> Ulemperne er at den kan være svær at trimme, samt at den i let vejr
> ikke har sejl nok på slør på grund af den lille spiler.

Lille spiler? Sådan var det i gamle dage - men det er en generalisering, som
ikke holder idag.

> At påmontere et bovspryd på en brøkdelsbåd giver foræget forsejlsflade
> men denne forøgelse vil være meget mindre.
> Her bruges bovspryddet fortrinsvis sammen med en genakker for at få
> dette sejl længere frem.

Der er flere årsager til at ville have et bovspryd - ovennævnte er blot en
af dem og gælder også for MH.

Mvh
Henrik


Harding E. Larsen (21-02-2011)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 21-02-11 13:00

Nej det er ikke en ommer. Jeg beskriver de generelle forskelle og ikke
alle detaljer og forskelle som de forskellige rigtyper har af
finurligheder som er påklistret gennem tiderne af de forskellige
mastefabrikanter.
Det er heller ikke retningslinier der angiver nogen speciel form for
anvendelse til hhv. tur- eller kapsejlads. Det er kun de grundliggende
forskelle der beskrives.
Jeg kommer heller ikke ind på trim af masten for med de forskeller som
fabrikanterne har tilført typerne gennem tiderne vil det kunne gå hen
og blive til et større opslagsværk.

Jeg skriver ikke noget om fartpotentialen med de to rigtyper men at en
forøgelse med bovspryd på den mastheadriggede båd giver
forholdsmæssigt mere sejlflade til brug i let vind.

M.h.t. storsejlet på brøkdelsriggede både skriver jeg netop:
Brøkdelsriggens fordele ligger i et meget effektivt storsejl ved alle
vindstyrker, forsejlene er små, og derfor lette at håntere ved manøvre
og sejlskift.

Jo det er rigtigt, spilerne på bl.a. brøkdelsriggen og for den sags
skyld også på MHriggen, har ændret sig fra den store runde
ballonspiler til en mindre flad, trekantet spiler, afskaffelsen af de
gamle ballonspilere er gennemført.
På en brøkdelsrigget båd kommer en lille spiler noget mere i skygge af
storsejlet end på en MH rigget båd.

Bovspryd er en effektiv sejlforbedrende detalje, jeg monterede en
sådan på min MH riggede båd i 1982 og har absolut ikke fortrudt det.

Mvh/Harding

On 21 Feb., 20:22, "HKN" <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Nu kunne jeg fristes til at skrive "det er en ommer Harding" - men det vil
> jeg undlade Til geng ld synes jeg ikke at din beskrivelse er helt
> retvisende i flere af dine udtalelser.
>
> > Mastheadriggens fordele er en ukompliceret rig med stor styrke.
>
> Mastheadriggen er ikke n dvendigvis ukompliceret ift br kdelsrig, da en MH
> rig kan v re udstyret med bagstag/tjekstag og babystag, noget der i h j grad
> kr ver tilv nning da man ellers risikerer at "s tte" riggen. Dette "kan"
> ogs v re tilf ldet med en BD rig.
>
> > Ulemperne er at riggen er tung og kraftig for at kunne klare det store
> > s jletryk, som forstag og h kstag p f rer masten.
> > Den kr ver mange og store forsejl, da dette er afg rende for b dens
> > fart.
>
> Det afh nger af om man skal bruge b den til kap- eller tursejlads. Er det
> tursejlads klarer man sig fint med en 100+ % genua - vi bruger aldrig andet.
>
> > For yderligere at for ge forsejlet betydeligt kan der p b den
> > monteres et bovspryd og f.eks et stort rulleforslag. Hermed kan b den
> > uden anvendelse af spiler stadig sejle i svage vinde, hvor mange
> > ellers vil starte motoren.
>
> Du f r det til at lyde som en MH rigget b d ikke sejler liges hurtigt som
> BD rigget b d i svag vind? Det er ikke korrekt. En MH rigget og en BD rigget
> b d kan i princippet have samme sejlareal, og dermed skyde samme fart.
> Forskellen best r prim rt i at BD riggen er h jere, og at der er bedre
> muligheder for bl.a at trimme p storsejl - men i svag vind har det sj ldent
> betydning.
>
> > Rulleforsejlet medf rer tillige at man ikke beh ver at medbringe de
> > mange forskellige forsejl; men kan n jes med et eller to forsejl
> > afh ngigt af temperament.
> > Br kdelsriggen har en fleksibel mast, der let vil krumme ved get pres
> > p storsejlet, eller n r der hales i h kstaget.
> > Br kdelsriggens fordele ligger i et meget effektivt storsejl ved alle
> > vindstyrker, forsejlene er sm , og derfor lette at h ntere ved man vre
> > og sejlskift.
> > Ulemperne er at den kan v re sv r at trimme, samt at den i let vejr
> > ikke har sejl nok p sl r p grund af den lille spiler.
>
> Lille spiler? S dan var det i gamle dage - men det er en generalisering, som
> ikke holder idag.
>
> > At p montere et bovspryd p en br kdelsb d giver for get forsejlsflade
> > men denne for gelse vil v re meget mindre.
> > Her bruges bovspryddet fortrinsvis sammen med en genakker for at f
> > dette sejl l ngere frem.
>
> Der er flere rsager til at ville have et bovspryd - ovenn vnte er blot en
> af dem og g lder ogs for MH.
>
> Mvh
> Henrik


Klaus Hansen (21-02-2011)
Kommentar
Fra : Klaus Hansen


Dato : 21-02-11 14:52

Kære begge, tak for beskrivelsen, det har gjort mig klogere på
principper og formål med de to rig former.
Mange hilsener
Klaus

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste