/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Søger godt råd om hjemmenetværk
Fra : Claus Sørensen


Dato : 09-08-01 19:18

Jeg står og får besøg af TDC inden for en god måneds tid. Får så ADSL. Vil i
den forbindelse koble mine to pc'er i hjemmet sammen, så de begge kan bruge
ADSL-forbindelsen til internettet. Jeg har bestilt fast IP-adresse.

Vil naturligvis samtidig bruge det lokale netværk, der skal etableres ved at
forbinde de to pc'er, så der kan deles printere.

Søger gode råd om følgende:
Bør jeg satse på en router eller en switch?
Vil en router frem for en switch sikre brug af delte ressourcer uden af
begge pc'er nødvendigvis skal være tændt samtidig?
Kan der sendes job til print på printere sluttet til "den anden pc", uden at
disse printere skal være koblet direkte på routeren/switchen. Med andre ord:
Kan man dele printere, der er sluttet til de to pc'er?
Kan man opsætte en fordelerdåse ved den ene pc med udtag til en tredje pc
(bærbar), så den kan kobles på netværket ad den vej (til ADSL-linie-brug til
netadgang).



 
 
Bille1948 (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Bille1948


Dato : 09-08-01 19:34

Der er sikkert mange bud på dette, men jeg købte en HUB, som - med
ledninger - kostede kr. 460, og med netkort PC og bærbar, kan jeg komme
på nettet fra begge, uansset om den en er slukket.

Jeg kan selvgølgelig ikke printe på den printer som er sluttet til PCén,
hvis denne er slukket, da jeg jo skal vi dens USB port.

Ole P. Bielefeldt

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Jan Vestergaard (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 09-08-01 21:18

"Bille1948" skrev:

> Der er sikkert mange bud på dette, men jeg købte en HUB, som - med
> ledninger - kostede kr. 460, og med netkort PC og bærbar, kan jeg komme
> på nettet fra begge, uansset om den en er slukket.

Ja - det er langt den billigste løsning - og den fungerer fint - jeg har gjort det samme !

MEN han har kun en IP-adresse - og så skal han have en router for at få flere PC'er på samtidig......

Så det vil betyde, at han skal have 2 dynamiske IP-adresser i stedet for en fast !

--
M.v.h.
Jan Vestergaard
email: jan@jve.dk Web: http://www.jve.dk

>


Bille1948 (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Bille1948


Dato : 09-08-01 21:54

Ja, og det var også, hvad jeg bestilte, og det "funker".

Ole P. Bielefeldt

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Bjarke Hansen (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 09-08-01 21:57


"Bille1948" <Bille1948.news@kandu.dk> wrote in message
news:LJCc7.1392$uI6.99648@news000.worldonline.dk...
> Ja, og det var også, hvad jeg bestilte, og det "funker".


I Tænker stadig ikke på at manden har bestilt FAST ip, og vil have sin
Printer delt,, uden at den ene pc behøver stå tændt....!



Jan Vestergaard (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 09-08-01 22:07

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev:
> I Tænker stadig ikke på at manden har bestilt FAST ip, og vil have sin
> Printer delt,, uden at den ene pc behøver stå tændt....!

Jo - det skrev jeg faktisk også, at det ikke ville fungere uden router med
kun en IP-adresse !

--

M.v.h.
Jan Vestergaard
Email: jan@jve.dk WEB: http://www.jve.dk




Bjarke Hansen (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 10-08-01 05:07


"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> wrote in message
news:3b72fb98$0$285$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev:
> > I Tænker stadig ikke på at manden har bestilt FAST ip, og vil have sin
> > Printer delt,, uden at den ene pc behøver stå tændt....!
>
> Jo - det skrev jeg faktisk også, at det ikke ville fungere uden router med
> kun en IP-adresse !


Jo, du gjorde. Men ikke bille1948.



Jesper Dybdal (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 09-08-01 21:28

"Bille1948" <Bille1948.news@kandu.dk> wrote:

>Der er sikkert mange bud på dette, men jeg købte en HUB, som - med
>ledninger - kostede kr. 460, og med netkort PC og bærbar, kan jeg komme
>på nettet fra begge, uansset om den en er slukket.

Det dur ikke når man har BB|ADSL med fast IP-adresse, for så har man kun én
IP-adresse. Så skal man bruge en ruter. Denne ruter kan evt. være en af
maskinerne, men den skal i så fald være tændt for at den anden kan komme på
Internettet.

Hvis man ikke kan leve med at en af maskinerne skal være tændt når den anden
skal på, må man anskaffe en æternet-til-æternet-ruter.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Bille1948 (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Bille1948


Dato : 09-08-01 22:26

Jesper,

Hvis du læste, hvad jeg skrev, så tror jeg livet ville have været
lettere.

Jeg skrev netop, at det krævede, at den anden PC var TÆNDT, og jeg har
helle ikke fast "æternet" adresse, men to variable.

Ole

"Jesper Dybdal" skrev d. 09-08-01 21:28 dette indlæg :
> "Bille1948" <Bille1948.news@kandu.dk> wrote:
>
> >Der er sikkert mange bud på dette, men jeg købte en HUB, som - med
> >ledninger - kostede kr. 460, og med netkort PC og bærbar, kan jeg
komme
> >på nettet fra begge, uansset om den en er slukket.
>
> Det dur ikke når man har BB|ADSL med fast IP-adresse, for så har man
kun én
> IP-adresse. Så skal man bruge en ruter. Denne ruter kan evt. være en
af
> maskinerne, men den skal i så fald være tændt for at den anden kan
komme på
> Internettet.
>
> Hvis man ikke kan leve med at en af maskinerne skal være tændt når den
anden
> skal på, må man anskaffe en æternet-til-æternet-ruter.
>
> --
> Jesper Dybdal, Denmark.
> http://www.dybdal.dk (in Danish).

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"


Jesper Dybdal (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 10-08-01 11:06

"Bille1948" <Bille1948.news@kandu.dk> wrote:

>Jeg skrev netop, at det krævede, at den anden PC var TÆNDT, og jeg har
>helle ikke fast "æternet" adresse, men to variable.

Ja, og derfor syntes jeg det var væsentligt at gøre opmærksom på at dit svar
var irrelevant og misvisende i forhold til spørgeren, som jo har bestilt fast
IP-adresse - formodentlig fordi han har brug for det.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Bjarke Hansen (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 09-08-01 20:57


"Claus Sørensen" <cs-press@post.tele.dk> wrote in message
news:3b72d3cc$0$356$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg står og får besøg af TDC inden for en god måneds tid. Får så ADSL.

Tillykke

> Vil i
> den forbindelse koble mine to pc'er i hjemmet sammen, så de begge kan
bruge
> ADSL-forbindelsen til internettet. Jeg har bestilt fast IP-adresse.

Okay

>
> Vil naturligvis samtidig bruge det lokale netværk, der skal etableres ved
at
> forbinde de to pc'er, så der kan deles printere.

Okay,
>
> Søger gode råd om følgende:

Jeg prøver

> Bør jeg satse på en router eller en switch?

Da du har valgt fast IP adresse. Kan begge computere ikke være på nettet
samtidigt. Hvis du sætter den til en Switch/hub. Hvis du ville nøjes med en
Switch, så skulle du vælge produktet med 2 dynamiske IP adresser.

Så derfor, hvis du vil på nettet uafhængig af hinanden. Skal du have fat i
en Router.

> Vil en router frem for en switch sikre brug af delte ressourcer uden af
> begge pc'er nødvendigvis skal være tændt samtidig?

Du er nød til at have en Router.

> Kan der sendes job til print på printere sluttet til "den anden pc", uden
at
> disse printere skal være koblet direkte på routeren/switchen. Med andre
ord:
> Kan man dele printere, der er sluttet til de to pc'er?

ja det kan man godt, hvis man har en print-server.

> Kan man opsætte en fordelerdåse ved den ene pc med udtag til en tredje pc
> (bærbar), så den kan kobles på netværket ad den vej (til ADSL-linie-brug
til
> netadgang).


Jeg tror jeg har fundet løsningen...

Jeg har fundet en Router/Switch/printserver i eet.. En anden bruger har nævt
den før...

Her har du så de gode ting samlet..

Router, som gør at du kan gå på nettet uafhængigt af hinanden...

Switch til at forbinde computerne sammen i netværk.

Print-server til at dele printeren, uden at en pc behøver at være tændt.

Fandt den hos Proconsult...
http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-r/netfw/netusr8000.html

Et USR produkt....

Koster 1600,- Men et rigtigt god pris,, og så er det nødvendigt, med det du
kræver....

Med venlig Hilsen Bjarke Hansen



Claus Sørensen (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Claus Sørensen


Dato : 09-08-01 23:12

Tak for det grundige svar og de gode råd. Har et supplerende spørgsmål netop
om printerserveren:

Som jeg forstår det indebærer det, at jeg kan koble en printer direkte på
routeren/switchen/printerserveren. Hvis ikke printerserver-faciliteten
findes i en router, kan printerne sluttet til de enkelte pc'er på netværket
vel stadig anvendes fra én pc til en anden? Går ud fra, at det fordrer, at
begge pc'er så også er tændt, når der printes imellem deres tilsluttede
printere?

mvh
Claus Sørensen


"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
news:3b72eb29$0$249$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Claus Sørensen" <cs-press@post.tele.dk> wrote in message
> news:3b72d3cc$0$356$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Jeg står og får besøg af TDC inden for en god måneds tid. Får så ADSL.
>
> Tillykke
>
> > Vil i
> > den forbindelse koble mine to pc'er i hjemmet sammen, så de begge kan
> bruge
> > ADSL-forbindelsen til internettet. Jeg har bestilt fast IP-adresse.
>
> Okay
>
> >
> > Vil naturligvis samtidig bruge det lokale netværk, der skal etableres
ved
> at
> > forbinde de to pc'er, så der kan deles printere.
>
> Okay,
> >
> > Søger gode råd om følgende:
>
> Jeg prøver
>
> > Bør jeg satse på en router eller en switch?
>
> Da du har valgt fast IP adresse. Kan begge computere ikke være på nettet
> samtidigt. Hvis du sætter den til en Switch/hub. Hvis du ville nøjes med
en
> Switch, så skulle du vælge produktet med 2 dynamiske IP adresser.
>
> Så derfor, hvis du vil på nettet uafhængig af hinanden. Skal du have fat i
> en Router.
>
> > Vil en router frem for en switch sikre brug af delte ressourcer uden af
> > begge pc'er nødvendigvis skal være tændt samtidig?
>
> Du er nød til at have en Router.
>
> > Kan der sendes job til print på printere sluttet til "den anden pc",
uden
> at
> > disse printere skal være koblet direkte på routeren/switchen. Med andre
> ord:
> > Kan man dele printere, der er sluttet til de to pc'er?
>
> ja det kan man godt, hvis man har en print-server.
>
> > Kan man opsætte en fordelerdåse ved den ene pc med udtag til en tredje
pc
> > (bærbar), så den kan kobles på netværket ad den vej (til ADSL-linie-brug
> til
> > netadgang).
>
>
> Jeg tror jeg har fundet løsningen...
>
> Jeg har fundet en Router/Switch/printserver i eet.. En anden bruger har
nævt
> den før...
>
> Her har du så de gode ting samlet..
>
> Router, som gør at du kan gå på nettet uafhængigt af hinanden...
>
> Switch til at forbinde computerne sammen i netværk.
>
> Print-server til at dele printeren, uden at en pc behøver at være tændt.
>
> Fandt den hos Proconsult...
> http://www.proconsult.dk/katalog/net/net-r/netfw/netusr8000.html
>
> Et USR produkt....
>
> Koster 1600,- Men et rigtigt god pris,, og så er det nødvendigt, med det
du
> kræver....
>
> Med venlig Hilsen Bjarke Hansen
>
>



Bjarke Hansen (10-08-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 10-08-01 16:34


"Claus Sørensen" <cs-press@post.tele.dk> wrote in message
news:3b730ac3$0$371$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tak for det grundige svar og de gode råd.

Det var da så lidt

>Har et supplerende spørgsmål netop
> om printerserveren:

Ok
>
> Som jeg forstår det indebærer det, at jeg kan koble en printer direkte på
> routeren/switchen/printerserveren. Hvis ikke printerserver-faciliteten
> findes i en router, kan printerne sluttet til de enkelte pc'er på
netværket
> vel stadig anvendes fra én pc til en anden? Går ud fra, at det fordrer, at
> begge pc'er så også er tændt, når der printes imellem deres tilsluttede
> printere?

Hvis du har tilsluttet Printeren til PC1, og du vil printe fra PC2. Ja så
skal pc1 selvfølgelig være tændt.

Med printserveren, tilslutter du printernen til, vha. Parallel kabel... Hvor
så alle fra netværket kan printe ud til denne, over netværket.



Unknown (09-08-2001)
Kommentar
Fra : Unknown


Dato : 09-08-01 21:28

Prøv draytek, som understøtter DHCP og Firewall, DMZ mv... www.draytek.com

Mvh

Michael
"Claus Sørensen" <cs-press@post.tele.dk> wrote in message
news:3b72d3cc$0$356$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg står og får besøg af TDC inden for en god måneds tid. Får så ADSL. Vil
i
> den forbindelse koble mine to pc'er i hjemmet sammen, så de begge kan
bruge
> ADSL-forbindelsen til internettet. Jeg har bestilt fast IP-adresse.
>
> Vil naturligvis samtidig bruge det lokale netværk, der skal etableres ved
at
> forbinde de to pc'er, så der kan deles printere.
>
> Søger gode råd om følgende:
> Bør jeg satse på en router eller en switch?
> Vil en router frem for en switch sikre brug af delte ressourcer uden af
> begge pc'er nødvendigvis skal være tændt samtidig?
> Kan der sendes job til print på printere sluttet til "den anden pc", uden
at
> disse printere skal være koblet direkte på routeren/switchen. Med andre
ord:
> Kan man dele printere, der er sluttet til de to pc'er?
> Kan man opsætte en fordelerdåse ved den ene pc med udtag til en tredje pc
> (bærbar), så den kan kobles på netværket ad den vej (til ADSL-linie-brug
til
> netadgang).
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408699
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste