mount som bruger
Fra : Mickey

Dato : 09-08-01 14:03

Jeg har installeret linux på min maskine og kører nu i dualboot.
For at have adgang til mine windows-partioner under linux også har jeg
tilføjet dem til fstab.
Nu er problemet så, at de bliver mountet som root.root hvilket jeg gerne vil
have ændret.
Hvordan får jeg dem mountet så en bestemt brugere ejer filerne ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://www.stopcopydan.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 09-08-01 18:21

Den Thu, 9 Aug 2001 15:02:48 +0200 skrev Mickey:
> [...]
>have ændret.
>Hvordan får jeg dem mountet så en bestemt brugere ejer filerne ?

I stedet for "default" (options-feltet):

uid=A,gid=B

x og y finder du i /etc/passwd for den bruger der skal eje filerne.

me:x:100:102:...

A=100
B=102

Mvh
Kent
--
"Handlingen blev afbrudt pga. computerens begrænsede effekt"
- Windows NT på en Pentium III 550 MHz

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-08-01 18:39

On Thu, 9 Aug 2001 15:02:48 +0200, news002 wrote:

> [...]
> mountet som root.root hvilket jeg gerne vil have ændret. Hvordan
> får jeg dem mountet så en bestemt brugere ejer filerne ?

Det står i manualen til mount:

"uid=value and gid=value
Set the owner and group of all files. (Default: the
uid and gid of the current process.)"

Mvh.

--
"Nothing spoils fun like finding Adam Sjøgren
out it builds character." asjo@koldfront.dk