Hvorfor dør mine guppyer når de har født ?
Fra : Brian Laybourn

Dato : 09-08-01 13:36

Jeg har lige fået den flotteste guppy-hun, samme dag jeg fik hende fødte hun
20 levende unger som jeg har i yngleakvariet. Hun så ud til at have det fint
så hun kom tilbage i akvariet. Nu en uge efter er hun ved at dø ..!!??

Det sker næsten altid, når de har født så dør de.... HVORFOR ? (jeg tror
ikke på at de er gamle..)

Brian Laybourn
www.clausborreudafformel1.dk

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-08-01 14:33

"Brian Laybourn" <mail77@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så hun kom tilbage i akvariet. Nu en uge efter er hun ved at dø ..!!??
>
> Det sker næsten altid, når de har født så dør de.... HVORFOR ? (jeg tror

Jeg har det samme problem.... men jeg har hørt at deres ryg knækker efter
(flere) kuld unger... det er sket her mange gange....men når man har fået en
del unger ud af det så er det jo fint nok, men oxo træls at miste en flot
guppy hun/han.

/Peter

Fra : Simon

Dato : 11-08-01 12:48

>men oxo træls at miste en flot
> guppy hun/han.
hehe - handen dør vel ikke af det :)

anyways, jeg har også et lign. problem med mine sejlfinne molly.... hunnerne
dør efter fødsel. sidste gang observerede jeg 2 hanner jage en hun imens hun
fødte ? de så ud somom de ville spise ungerne lige når de kom ud ? jeg fik
redet den stakkels dame op i et lille kar, men hun var totalt udmattet og
døde i løbe t af natten ?... hvad fanden er der galt med mine fisk ?
-Simon

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-08-01 14:09

Simon <guden@iname.com> skrev i en
> [...]
> redet den stakkels dame op i et lille kar, men hun var totalt udmattet og
> døde i løbe t af natten ?... hvad fanden er der galt med mine fisk ?

Hvad fodrer du fiskene med??

Hvis de kun får flage foder af billigste kvalitet, kan det være
årsagen.
Selvom du har givet mange penge for foderet, garantere det jo desværre
ikke kvaliteten.
Hvis foderet bliver forgammelt, mister det også en masse vitaminer.
Prøv at give fiskene en meget mere alsidig kost.
Du ville jo nok heller ikke kunne klare ret meget, hvis du kun fik
franske kartofler eller popcorn.

Carsten

Fra : Simon

Dato : 11-08-01 17:20

> Hvis foderet bliver forgammelt, mister det også en masse vitaminer.
Det er ca. 1mnd gammelt, hvor gammelt må det blive ?
(- det er flagefoder)...

> Prøv at give fiskene en meget mere alsidig kost.
hvad skal jeg give dem ? jeg har set tørede "et eller andet" skulle det være
noget?
-jeg er ikke meget for at give dem levende såsom myggelarver, så bliver e
jo vendt til at spise det, og æder måske ungerne ... :(

> Du ville jo nok heller ikke kunne klare ret meget, hvis du kun fik
> franske kartofler eller popcorn.
det ved jeg somænd ik' :) smid en pizza oveni engang imellem, så er jeg
frisk :)

tak
-Simon

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 11-08-01 19:55

Ser du også ud der efter Simon
*GG*

Fra : Simon

Dato : 11-08-01 19:59

> Ser du også ud der efter Simon
> *GG*

nånå-nånå.... nu bliver vi nok grove i kanten hva' :)
-Simon

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 13-08-01 02:44

> nånå-nånå.... nu bliver vi nok grove i kanten hva' :)
> -Simon

Nej da, jeg nyder også at ligge med bugen i vejret.

Fra : Jacob Schütz

Dato : 11-08-01 21:46

--
----
Jacob Schütz
"Simon" <guden@iname.com> wrote in message

> [...]
> -jeg er ikke meget for at give dem levende såsom myggelarver, så bliver e

> det ved jeg somænd ik' :) smid en pizza oveni engang imellem, så er jeg

<snip>
Er du frisk eller fisk

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-08-01 11:00

Simon <guden@iname.com> skrev i en

> Det er ca. 1mnd gammelt, hvor gammelt må det blive ?
> (- det er flagefoder)...

Du har haft det i en måned, men hvor længe har det stået hos pusherne??
Men så længe det ikkee formodes at være over et år, burde det være godt
nok.

> [...]
> -jeg er ikke meget for at give dem levende såsom myggelarver, så bliver e
> jo vendt til at spise det, og æder måske ungerne ... :(

En alsidig fodring, inkluderer også levende foder. De vil ikke æde flere
af dine unger
end de allerede gør nu, hvis du giver dem levende foder.
du kan også give dem frossent foder, frosne artemia(meget næringsrigt),
cyklops, bosmider,
røde og sorte myggelarver. Mulighederne er mange.
Du kan også suplere med f.eks Tetras FD menu, den er desværre bare dyr.
Nu tænker du nok, det bliver meget dyrt at købe alt det foder, både ja og
nej, for der er jo ingen
der forventer at du styrter ud og køber det hele, samtidigt holder det jo
i lang tid, ved almindeligt brug.

Køb f.eks en pakke artemia, cyclops og rødemyg, samt noget grønfoder.
Skift mellem det hverdag, således T-F-T-F-T-F-og så en fastedag.

Jeg kan af gode grunde ikke garantere dig at der derefter ikke dør fisk,
for den der allerede er dårlige er sværre at
få sunde, men evt nye fisk skulle gerne holde længere.

Carsten

Fra : J@N

Dato : 12-08-01 13:27

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Simon <guden@iname.com> skrev i en
> >

> Du har haft det i en måned, men hvor længe har det stået hos
pusherne??
> Carsten

Hej Carsten

Hvorfor kalder du egentlig akvarieforhandlere for pushere?
Er du afhængig af varerne han sælger?
Er det fordi kunderne er storforbrugere af fisk?
(fiskene holder ikke længe hos akvaristerne)
Eller kan du bare ikke li' akvarieforhandlerne?

Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-08-01 15:01

J@N <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en news:9l5sjp$8o$1@sunsite.dk...

> [...]
> Er det fordi kunderne er storforbrugere af fisk?
> (fiskene holder ikke længe hos akvaristerne)
> Eller kan du bare ikke li' akvarieforhandlerne?

Det er nu ikke noget jeg er ene om at kalde dem.
Og er vi egentligt ikke lige så afhængige af dem som en narkoman af
sin pusher??

Der er mange helt gode akvarieforhandlere, men der er også virkeligt
mange som ikke
burde beskæftige sig med andet en plastikfisk. Der sælger alt til
kunderne, selv om det overhovedet ikke
passer sammen. bare det giver penge i kassen.

Carsten