/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Sælgers ret til at afhjælpe fejl
Fra : Andy Dufresne


Dato : 12-01-11 20:39

Hej.

Der ligger ikke noget konkret eksembel bag dette spørgsmål.

Der er ved nogle produkter sådan, at producenten tilbyder direkte at
afhjælpe fejl og mangler. (Oftest elektronikprodukter)

Hvis nu der går 'ged' i det, så en producent vil blive ve med at forsøge
at afhjælpe den samme fejl, så er vi jo på kant med reglen om et til to
afhjælpningsforsøg. - Hvis nu ikke producenten vil give pangene tilbage,
så må man jo gå til den butik hvor man har købt varen.....

Men.... - DE er jo sælgere, og har sælger ikke ret til at forsøge at
afhjælpe fejlen? - Så det altså kan starte forfra inden varen så må
ombyttes eller tilbagekøbes?

Som sagt, tænkt eksempel.

/Andy

 
 
alexbo (12-01-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 12-01-11 21:00

"Andy Dufresne" skrev

> Men.... - DE er jo sælgere, og har sælger ikke ret til at forsøge at
> afhjælpe fejlen? - Så det altså kan starte forfra inden varen så må
> ombyttes eller tilbagekøbes?

Ja, sælger kan endda argumentere for at der er pillet i mekanikken og afvise
reklamationen.
Måske er det ikke engang den maskine sælger har leveret, hvis der er lavet
en ombytning fra producentens side.

Noget andet er selvfølgelig hvis sælger foreslår at gå direkte til
producenten.

Pengene tilbage fra producenten er nok heller ikke så interessant, uden
fragt, uden moms, uden noget som helst, den rene fabrikspris.
Under en fjerdedel af hvad man har betalt fra varen.

mvh
Alex Christensen


Andy Dufresne (12-01-2011)
Kommentar
Fra : Andy Dufresne


Dato : 12-01-11 21:22



Den 12-01-2011 21:00, alexbo skrev:
> "Andy Dufresne" skrev
>
>> Men.... - DE er jo sælgere, og har sælger ikke ret til at forsøge at
>> afhjælpe fejlen? - Så det altså kan starte forfra inden varen så må
>> ombyttes eller tilbagekøbes?
>
> Ja, sælger kan endda argumentere for at der er pillet i mekanikken og
> afvise
> reklamationen.
> Måske er det ikke engang den maskine sælger har leveret, hvis der er lavet
> en ombytning fra producentens side.
>
> Noget andet er selvfølgelig hvis sælger foreslår at gå direkte til
> producenten.
>
> Pengene tilbage fra producenten er nok heller ikke så interessant, uden
> fragt, uden moms, uden noget som helst, den rene fabrikspris.
> Under en fjerdedel af hvad man har betalt fra varen.
>
> mvh
> Alex Christensen

Har du et eller andet sted hvor det står? - For jegg kan kun finde en
masse på nettet om forbrugerens rettigheder!

alexbo (12-01-2011)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 12-01-11 22:27

"Andy Dufresne" skrev

>> Ja, sælger kan endda argumentere for at der er pillet i mekanikken og
>> afvise reklamationen.

>> Måske er det ikke engang den maskine sælger har leveret, hvis der er
>> lavet en ombytning fra producentens side.

>> Pengene tilbage fra producenten er nok heller ikke så interessant, uden
>> fragt, uden moms, uden noget som helst, den rene fabrikspris.
>> Under en fjerdedel af hvad man har betalt fra varen.

> Har du et eller andet sted hvor det står?

Nej, men reklamationsret er en sag mellem sælger og køber, henvender køber
sig andre steder uden særlig grund, er det hans eget ansvar.
I princippet er det lige meget om det er købers bror, et tilfældigt værksted
eller fabrikken der har pillet.
Men henviser sælger til producent, måske i noget garantimateriale, er det en
anden sag.

At sælger ikke har ansvaret for en vare han ikke har solgt synes jeg er
indlysende, det samme med producentpris kontra forbrugerpris.

mvh
Alex Christensen




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste