LILO probs
Fra : Donati

Dato : 19-12-00 02:16

Hej
Jeg har installeret RH7.
Problemet er at jeg kun kan boote fra floppy, når jeg prøver uden
skriver den blot: "LI" og stopper.

min lilo.conf ser sådan ud:
Boot=/dev/hda1
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=50
message=/boot/message
default=linux

image=/boot/vmlinuz-2.2.16-22
label=linux
read-only
root=/dev/hda1

Nogen idéer til hvordan jeg får lilo til at fungere?

Det skal lige siges at jeg er totalt newbie.. so keep it simple

mvh Finn Donati

Fra : Leo Laursen

Dato : 19-12-00 02:53

I artikel <uFy%5.9794$9t1.70166@twister.sunsite.dk>, skrev "Donati"
<donati@scooter-racing.dk>:

> [...]
> default=linux image=/boot/vmlinuz-2.2.16-22
> label=linux read-only root=/dev/hda1
>
> Nogen idéer til hvordan jeg får lilo til at fungere?

Jeg kunne forestille mig at de der har forstand på det
får brug for flere oplysninger om hardware og BIOS
men ind til da så prøv med "linear" i lilo.conf
Leo

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 19-12-00 09:36

"Donati" <donati@scooter-racing.dk> wrote:

> [...]
>
>min lilo.conf ser sådan ud:
>Boot=/dev/hda1
>map=/boot/map
>install=/boot/boot.b
>prompt
>timeout=50
>message=/boot/message
>default=linux
>
>image=/boot/vmlinuz-2.2.16-22
> label=linux
> read-only
> root=/dev/hda1
>
>Nogen idéer til hvordan jeg får lilo til at fungere?
>
>Det skal lige siges at jeg er totalt newbie.. so keep it simple

Jeg har læst at DOS "fdisk /mbr" hjælper på alting, så det kunne du
prøve. Der er dog andre der siger at det sletter alting, så jeg ved
ikke rigtigt.

En anden mulighed ville være at installere Lilo på hda (MBR) i stedet
for hda1. Hvis Lilo er på hda1 og du bruger DOS MBR, skal hda1 være
aktiv.
--
Svend Olaf

Fra : Tommy

Dato : 19-12-00 10:06

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> [...]

Prøv at kører /sbin/lilo efter du har logget ind som root, hvis den ikke
brokker sig burde det kunne løse problemet.

Hilsen http://coolscreen.dk
-

Fra : frank damgaard

Dato : 19-12-00 11:10

Svend Olaf Mikkelsen <svolaf@inet.uni2.dk> wrote:
> Jeg har læst at DOS "fdisk /mbr" hjælper på alting, så det kunne du
> prøve. Der er dog andre der siger at det sletter alting, så jeg ved
> ikke rigtigt.

Det eneste "fdisk /mbr" normalt laver er at lægge en
dos/win boot sector på disken (sector 0).
Den sletter ikke partitioner .

MS-fdisk kan ikke slette non-windows/dos partitioner, da den
ikke kan se dem. Her må man prøve andre værktøjer, eller f.eks.
fdisk fra NovellDOS/DRDOS .
Man kan også blot boot'e Linux installation-cd og i stedet for
at oprette partitioner, blot slette dem og så genstarte
efter ændringer er gemt.

--
Frank Damgaard

Fra : Bjarne

Dato : 19-12-00 10:03

In article <kcz%5.9809$9t1.70944@twister.sunsite.dk>,
   "Leo Laursen" <l.laursen@mail1.stofanet.dk> writes:
> [...]
>får brug for flere oplysninger om hardware og BIOS
>men ind til da så prøv med "linear" i lilo.conf

Et rigtig godt tip.
Check også eventuelle meddelser fra lilo ved at bruge lilo -v -v
Se godt efter hvad den skriver.

--
mvh,
Bjarne

Fra : N/A

Dato : 20-12-00 18:32

Fra : Donati

Dato : 20-12-00 18:32

Hej
Jeg har fået løst problemet.
Jeg fandt en forklaring af lilo fejl på suse's hjemmeside.
"LI" betød noget med disk geometri fejl, og man kunne løse det ved at lægge
/boot under cylinder 1024 på disken.
Jeg var ikke helt sikker på hvordan man kunne finde ud af hvornår man var
under dette, så jeg prøvede blot at lave en lille /boot partition på 20mb,
og
sørme om ikke problemet så forsvandt

Tak for de gode råd.

Mvh. Finn Donati