En juleandagt
Fra : news.tele.dk

Dato : 24-12-10 12:07

C. Asschenfeldt-Hansen
Dag for dag
Aargang 1

24. December

Læs Lukas Kap. 2, 15-20.
"Det kan ej forklares, men det maa erfares".

Saaledes staar der i en lille svensk Sang. Og det var dette, der skete med
Hyrderne hin første Juleaften. De havde hørt Englebudskabet om Frelseren,
der var født, men deres Tro paa Ordet viste sig i, at de sagde til
hverandre: "Lad os dog gaa til Bethlehem og se dette, som er sket, hvilket
Herren har kundgjort os", og saa gik de, "de skyndte sig", staar der, og saa
erfarede de det, oplevede det at mødes med Jesusbarnet selv, og de glædede
Maria og Josef ved at fortælle dem om Englebudet, og selv gik de glad
tilbage med Pris og Tak. - Ogsaa vi hører nu atter det gamle velsignede
Budskab, det møder os i Kirke og Hjem paa mange Maader, men har du erfaret
dets Sandhed og Kraft? Ak, mange hørte det nok fra Barndom af, men de gik
aldrig selv i Aanden til Bethlehem, de oplevede aldrig det Møde med Jesus.
Og det viste jo, at de egentlig var vantro overfor Juleevangeliet, derfor
erfarede de ikke dets Herlighed. - Gør nu Alvor af det, ja, lad os gaa med
stille Sind som Hyrderne til Barnet ind, knæle ved Krybben, skue ind i denne
Guds uudsigelige Gave, der rummer alt, hvad vi Syndere trænger til. Og saa
altid paany gøre den salige Erfaring, ogsaa nu i denne Jul, at der er Naade
nok i Bethlehemsbarnet. "Hele Verden ej opvejer, hvad jeg tror, og hvad jeg
ved. Himmerig paa Jord jeg ejer i min Frelsers Kærlighed."