Dataopsamling af vand og el
Fra : Joe

Dato : 19-12-10 08:49

Vores elselskab har ikke planer om at indføre fjernaflæsning af el
lige med det samme, så hvad findes der af muligheder for at få aflæst
sit forbrug via én eller anden webside (gælder både el og vand)? Enten
via et andet el-/vandselskab eller via noget egen-overvågning?

Jeg tænkte at man kunne sætte sin egen overvågning/aflæsning op, men
hvad kræver det af udstyr? Jeg har én af de nye målere med et LED
signal, men tænker også på om ikke det er smartere at bruge S0
udgangen fra elmåleren?

Grunden er at jeg gerne vil opsamle data til min egen private webside,
så det kræver at jeg kan få tallene fra én eller anden webside eller
via noget scripting.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 19-12-10 17:48

"Joe" <joespam8@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
>Grunden er at jeg gerne vil opsamle data til min egen private webside,
>så det kræver at jeg kan få tallene fra én eller anden webside eller

Hvis du har en kommunikationsport på elmåleren, og er i stand til at finde
protokollen, så er dette selvfølgelig løsning nr. 1 for så vidt elmåleren.
Men med mindre din vandmålere ligeledes er digital, skal du jo have løst
dette problem også.

Og så er der vel kun gaffa og kreativitet tilbage...
Jeg fandt en gang en hjemmeside der solgte nogle små plasticstrimler man
kunne sætte over udlæsningen på en el-måler (analog, mekanisk). Strimlen
havde indbygget en optisk aflæser, der via et serielt interface kunne sende
det tal den aflæser til en PC, samtidig med at det kan aflæses manuelt
gennem strimlen.
Det ville virke både til en elmåler og et vandur. Men jeg kan [beeep] ikke
finde den hjemmeside igen.

Alternativt findes et utal af hjemmesider hvor man omtaler OCR (optisk
karakter genkendelse) software der kan bruge et webcam.
Så løsningen kunne være 2 webcams til at aflæse målerne, og så en PC til at
omsætte billederne til dataserier vha. OCR.
Det vil blive en slem Storm P opstilling, men burde kunne laves med hvad man
kan finde i enhver husholdning.

Mvh
Keld

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-12-10 20:24

Keld Nygaard wrote:

> [...]
> Men med mindre din vandmålere ligeledes er digital, skal du jo have løst

Jeg har i nogle uger kørt dataopsamling fra min elmåler med en Arduino
der er et fantastisk stykke elektronik til 200 kr. Det er en lille men
kraftfuld mikrokontroller der kan en hel masse.

Elmåleren sender en lyspuls for hver forbrugt wattime, og så er det
ellers bare med at tælle. Faktisk måler jeg også tiden mellem pulserne,
det giver et meget præcist øjebliksbillede af forbruget.

Så sent som i dag har jeg købte en billig laserpointer jeg skal bruge
til at opsamle data fra vandmåleren; her er det noget med at opfange
rotationen af det lille "møllehjul" i måleren.

Men den allernemmeste løsning er nok den færdige løsning de havde i
Netto for 2 uger siden. Man satte senderen på elmåleren, og inde i stuen
har man så en pendant til en trådløs vejrstation der i stedet for
temperatur og regnmængde viser en masse relevante ting om forbruget.

Den så faktisk meget fin ud. Måske kan OP stadig finde den i Netto!

Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-12-10 20:28

Martin Larsen wrote:

> Den så faktisk meget fin ud. Måske kan OP stadig finde den i Netto!

Det er den her Netto solgte:
http://ing.dk/artikel/114221-nyt-energimeter-saetter-kroner-paa-dit-elforbrug

Når jeg når lidt længere med mit projekt laver jeg en hjemmeside om det.
Ikke fordi der mangler eksempler rundt omkring, men min løsning er
temmelig meget anderledes en hvad jeg ellers har set idet den fortæller
meget mere om forbruget.

Det er dog ikke færdigt nok endnu, men selve dataopsamlingen kører på
livet løs.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-12-10 22:17

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Ikke fordi der mangler eksempler rundt omkring, men min løsning er
> temmelig meget anderledes en hvad jeg ellers har set idet den fortæller

Jeg får en i julegave - den er købt i Bilka, ved jeg :)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Jørgen S. Nielsen

Dato : 20-12-10 18:12

Joe wrote:

> [...]
>
> Grunden er at jeg gerne vil opsamle data til min egen private webside,
> så det kræver at jeg kan få tallene fra én eller anden webside eller

Nogle måneder inde i det nye år skulle NorthQ være klar til at sælge deres
Smart Meter. (Da jeg overværede en præsentation for et par uger siden
ventede de på feedback fra et større antal testdeltagere inden de ville
frigive produktet)
Beskrivelsen er klar: http://www.northq.com/products/zwave/nq90021.html
Selv om den kun går på elmåleren, så er vandmåleren sikkert inden for
rækkevidde.

- jørgen

Fra : CC

Dato : 20-12-10 20:24

Den 19-12-2010 16:49, Joe skrev:
> [...]
> hvad kræver det af udstyr? Jeg har én af de nye målere med et LED
> signal, men tænker også på om ikke det er smartere at bruge S0

Det er sandsynligvis en puls udgang som giver x antal pulser pr. kWh.
X kan du sikker aflæse på måleren.

Interface, så skal du sikkert over i
http://www.velleman.eu/distributor/products/view/?country=ot&lang=en&id=351346

Ellers må nogle af dem der ved noget om "tøsestrøm/slapstrøm" komme på banen

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 20-12-10 22:20

Her bruges det vand og el vi har behov for, og så ser vi en gang om året om
vi er foran eller bagefter med betalingen, men det ændrer indtil videre ikke
på forbruget....

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 03-01-11 16:01

> Her bruges det vand og el vi har behov for, og så ser vi en gang om året
> om vi er foran eller bagefter med betalingen, men det ændrer indtil videre
> ikke på forbruget....

Det er flere undersøgelser der har vist at hvis man får detaljeret visning
af forbruget (prisen) er man mere tilbøjelig til at spare på forbruget...

/A

Fra : Joe

Dato : 03-01-11 05:12

> Nogle m neder inde i det nye r skulle NorthQ v re klar til at s lge deres
> Smart Meter. (Da jeg overv rede en pr sentation for et par uger siden
> ventede de p feedback fra et st rre antal testdeltagere inden de ville
> frigive produktet)
> Beskrivelsen er klar:http://www.northq.com/products/zwave/nq90021.html
> Selv om den kun g r p elm leren, s er vandm leren sikkert inden for
> r kkevidde.

Jeg er blevet overbevist om, at http://www.stokerbot.dk/news.php er
den rette dims for mig. Den kan udlæse diverse digitale og analoge
værdier og vise dem på en webside - lige præcist hvad jeg har brug
for.

El-måleren er der dermed styr på. Jeg skal blot have elselskabet ud og
aktivere S0 udgangen og så kan jeg læse elforbruget på hjemmesiden.

Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg aflæser vandforbruget? Jeg tror ikke
at min ellers helt nye måler har en elektronisk puls. Det er bare en
skive med tal. Men vil det være muligt at efter-montere (efter denne
måler) endnu en måler - med elektronisk puls? Altså således, at vandet
først passere vandværkets måler og sidenhen min egen elektroniske
måler med S0 puls? Er der nogen der har erfaring med det?

Jeg vil helst ikke ud i en "fusk" løsning med at skulle aflæse tallene
eller hvor mange gange tælleværket drejer rundt. Det er alt andet lige
en nødløsning.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-01-11 15:35

> Altså således, at vandet
> først passere vandværkets måler og sidenhen min egen elektroniske
> måler med S0 puls? Er der nogen der har erfaring med det?

Havde kig på følgende måler til mit solvarme, men lod muldvarpen blive i
lommen sp ingen erfaringen

http://www.vvfs.dk/product_info.php?cPath=58&products_id=122

men der er sikkert mange muligheder... Prisen på måleren er nok også mindre
vigtig. Det dyreste bliver sikkert alligevel vvs'en der skal montere den. Så
prøv at tage fat i en lokal vvs'er og hør hvad han vil sælge til formålet

/A