Erfaring med Lotus Brændeovne
Fra : Kragelund

Dato : 06-12-10 13:32

Hej Alle,

Vores brændeovn er ved at have udtjent sin pligt, og skal udskiftes en ny og
robust model.

Det vi leder efter er en brændeovn som skal holde til at vi fyrer hver dag i
vintersæsonen - helst de næste mange år. Ovnen skal stå i et rum som er ca.
70m2, og som har store vinduespartier og en karnap = stort varmetab. Huset
er i alt 190m2 i ét plan. Ovnen er ikke primær varmekilde, men vi ønsker at
den skal supplere godt til det samlede regnskab.

Altså skal vi også have en ovn som kan varme godt - helst også lidt mere end
det rum den står i

Vi har kigget på en Lotus 9110. http://www.lotusovne.com/denmark/9110.asp

Jeg er vokset op i et hjem med lotus ovn, men det er jo efterhånden mange år
siden, og det var en stor og firkantet strålevarme ovn. Er der nogen der har
efaring med Lotus ovne? Er det noget kram der holder? Fungerer konvektionen
ordentligt således at varmen bliver spredt godt i rummet....

Endelig - er der andet jeg skal være opmærksom på? Andre modeller eller
mærker?

På forhånd tak!

Jakob

Fra : Martin Bak

Dato : 06-12-10 13:37

"Kragelund" <rek@REMOVEkelmek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> konvektionen ordentligt således at varmen bliver spredt godt i rummet....
>
> Endelig - er der andet jeg skal være opmærksom på? Andre modeller eller

Ovnen du har kig på, har en nominel effekt på sølle 5KW. Det er ikke meget,
til det behov du ridser op. Gå efter en der kan klare lidt mere.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kragelund

Dato : 06-12-10 14:24

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Ovnen du har kig på, har en nominel effekt på sølle 5KW. Det er ikke
> meget, til det behov du ridser op. Gå efter en der kan klare lidt mere.

Tjaa... jeg har overvejet præcis det samme. Jeg er bare ikke klar over om
den så bliver 'til at være i stue med'. Den ovn som stod i huset da vi købte
det, er en endnu mindre (dimensioneret til 80m2), så den er alt alt for
lille. Hvis vi køber en større ovn skal vi jo også helst kunne holde ud at
være i stuen

Et andet alternativ jeg har kigget på er den nye morsø s50
http://www.morsoe.com/Mors%C3%B8-S-50-1681.aspx

Det er en 5-9kw. Denne har så (til min store overraskelse) ikke en
støbejernslåge hvilket jeg mente var et must for at undgå at den slog
sig.....

/Jakob

Fra : Martin Bak

Dato : 06-12-10 14:35

> [...]
> for lille. Hvis vi køber en større ovn skal vi jo også helst kunne holde

Prøv eventuelt miljøstyrelsens nye "brændeovns-beregner" :
http://www2.mst.dk/WebApps/aspnetApps/_ex/Braendeovne/

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kragelund

Dato : 10-12-10 11:46

> Prøv eventuelt miljøstyrelsens nye "brændeovns-beregner" :
> http://www2.mst.dk/WebApps/aspnetApps/_ex/Braendeovne/

Hehe, ja den er lidt sjov. Afhængig af om jeg vurderer at der er højt til
loftet eller om jeg åbner dørene svinger jeg fra 4,5 til 7,1kw.

Efter hvad jeg kan læse mig til af andre erfaringer, er det også vigtigt at
man ikke køber for stort, da man jo også gerne vil kunne fyre hen ad
efteråret når det bare begynder at blive lidt småkoldt. Det er blandt andet
derfor jeg er lidt betænkelig ved den morsø s50, som jo kun arbejder i et
område der hedder 5-9kw. Dette er jo reelt mere end den nuværende brændeovn
i det hele taget kan levere.

Det optimale må jo være at finde en der arbejder fra 3-8kw. Jeg må ind og
kigge på modellerne igen

Tak

/Jakob

Fra : lom k

Dato : 06-12-10 15:01

Kragelund wrote:

> [...]
>
> Det er en 5-9kw. Denne har så (til min store overraskelse) ikke en
> støbejernslåge hvilket jeg mente var et must for at undgå at den slog

jeg har en ældre Varde ovn med støbejernslåge og den har slået sig
lidt. tror jeg har læst et sted at det gør de med tiden. så skal igang
med at finde en ny låge eller ovn

mvh

Lars

Fra : JeGy

Dato : 06-12-10 22:25

> [...]
> konvektionen ordentligt således at varmen bliver spredt godt i rummet....
>
> Endelig - er der andet jeg skal være opmærksom på? Andre modeller eller

Hej Jacob

nu har vi haft en Lotus 5120 i 6 år. Den bruges ikke som primær varmekilde,
men som supplement, således at fjernvarmen kun skal varme op til 18-19
grader.

Den hæver temperaturen til 22-23 grader i stue (loft til kip) og
køkken-alrum, som hver er på ca. 37m2, samt to værelser på 14 hhv 8m2.
Der er kun når det er frost, blæst og rigtigt koldt den kører på fuld kraft.

Og det virker bare rigtigt godt. Vi er meget tilfredse med den, der har ikke
været noget som helst i vejen med den.

Det jeg kunne ønske mig, for man må godt ønske i disse tider , er en
bedre finindstilling af luften, gerne med en skala så det er lettere at
ramme den samme indstilling hvergang. Men man lærer det med lidt
fingerspitzgefuhl.

Vi havde også en en stor firkantet stråleovn før, og nu får vi betydelig
mere varme med kun ca. 2/3 brændselsforbrug i forhold til tidligere.

Vi valgte den bla. pga. af glasset i lågen og den runde form, men også dens
virkningsgrad.

Mvh Jens

Fra : sluppermand

Dato : 06-12-10 17:37

On 6 Dec., 13:32, "Kragelund" <r...@REMOVEkelmek.dk> wrote:
> Hej Alle,
>
> Vores br ndeovn er ved at have udtjent sin pligt, og skal udskiftes en ny og
> robust model.

Det vi leder efter er en br ndeovn som skal holde til at vi fyrer
hver dag i

Du kunne kigge på Svendsen ovne.

Mvh
Kent.

Fra : Anders Majland

Dato : 07-12-10 08:31

> Vi har kigget på en Lotus 9110. http://www.lotusovne.com/denmark/9110.asp

Har en 7110 - tror jeg det er. Ihverfald en oval der kan drejes så
strålevarmen fra glasset kan dirigeres imod en af de 2 stuer den står
imellem. Den blev valgt pga drejefunktionen og har fungeret ok.

Vi bruger ikke ret mange rummeter brænde hvert år - den er mest for hyggens
skyld og lige til at hæve temperaturen hvis det pludseligt bliver koldt og
gulvvarmen ikke kan følge med

men
- Askeristen sætter sig nemt fast, men den lader vi bare stå åben.
- Askeskuffen er lidt lille og asken ryger nemt over og lander bagved, når
man først tømmer når den er godt og vel fuld.

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 07-12-10 16:40

"Kragelund" <rek@REMOVEkelmek.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Alle,
>
> Vores brændeovn er ved at have udtjent sin pligt, og skal udskiftes en ny
> og robust model.

Jeg har en abc-ovn (www.hvam.com) som nu kører på 13. år uden problemer.

Jeg bruger 12-14 m3 brænde om året.

Jeg kan helt klart anbefale anbefale deres ovne og deres luft-automatik, som
gør, at jeg aldrig tænker på luft-indstilling - det styrer ovnen selv. Jeg
skal blot fyre op og stille "termostaten" så klarer ovnen selv resten.

vh
Bendt

Fra : Elmer

Dato : 09-12-10 17:04

Den 06-12-2010 13:32, Kragelund skrev:
> Hej Alle,
>
> Vores brændeovn er ved at have udtjent sin pligt, og skal udskiftes en
> ny og robust model.

Hej Alle.
Jeg havde en gl. Morsø ca 20 år, den fungerede fint, uden konvektion,
og jeg kunne fint regulere luft og forbrænding med de 2 luftskruer på
lågerne. Men den var ikke godkendt så jeg købte en nye Vardeovn, den med
sideruder og den er rigtig flot, MEN

Der er kun en knap/skyder foran til at regulere luften og jeg ved ikke
hvor luften kommer ind, så når der kun er lidt gløder tilbage er det
svært at få gang i den igen. Det var nemmere med den gl.

Askeskuffen er for lille, den skal tømmes efter 2-3 dage. Jeg brænder
hele dagen (ikke nat) Og så kommer der tit lidt aske udenfor skuffen og
jeg kan ikke se hvor der bliver af - måske lukker det lufttilførslen?

Det værste er at den ikke kan tage brændestykker længere en 25 cm.

Alle siger at konvektion er det bedste, men det har man jo levet uden i
mange år. Hvis du har et stort rum og ovnen står frit, så vil jeg mene
at en konventionel (Uden konvektion) er bedst. Herved kan varmen stråle
ud i rummet, i stedet for at al luften skal varmes op, inden den
begynder at varme.

Jeg vil søge al den rådgivning man kan få og få afdækket dit behov, men
du er jo godt på vej.

Elmer

Fra : Kragelund

Dato : 10-12-10 11:39

"Elmer" <elmer@engineer.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> en konventionel (Uden konvektion) er bedst. Herved kan varmen stråle ud i
> rummet, i stedet for at al luften skal varmes op, inden den begynder at

Hej,

Jeg er langt hen af vejen enig med dig. Jeg husker stadig at min morfar
havde en forholdsvis lille morsø (naturligvis med egern) stående, som
varmede hele hytten op med strålevarme.

Sådan som min ovn står, har den murstens halvvægge på 3 sider (svært at
forklare, men den står i et 'indhak' imellem 2 niveauer ). Derfor vil
strålevarmen ikke blive brugt til ret meget andet end at varme murstenene
op. Jeg vil slet ikke få spredt varmen i rummet. Konvektion er den eneste
vej frem for mig.

/Jakob

Fra : René

Dato : 09-12-10 20:22

Lotus er et suværent brand inden for brændeovne; jeg er den lykkelige ejer
af en 2000-serie ovn og den fungerer perfekt! Stor eller lille fyring, den
er nem at styre.
Du kan roligt gå efter Lotus; gods og kvalitet der holder år ud og år ind!
Alt det andet er bare pynt og pjat!

René

Fra : Kragelund

Dato : 10-12-10 11:42

"René" <lear@oncable.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> er nem at styre.
> Du kan roligt gå efter Lotus; gods og kvalitet der holder år ud og år ind!

Hej Rene

2000 serien er også en god old school model. Den ligner meget den jeg
voksede op med - bortset fra glasset i lågen. Desværre har 2000 serien en
meget lav WAF (Wife Acceptance Factor) her i hjemmet. Så jeg bliver nødt til
at finde en der er lidt mere rundet i sit design

/Jakob

Fra : sluppermand

Dato : 12-12-10 16:05

On 9 Dec., 20:21, René <l...@oncable.dk> wrote:
> Lotus er et suv rent brand inden for br ndeovne; jeg er den lykkelige ejer
> af en 2000-serie ovn og den fungerer perfekt! Stor eller lille fyring, den
> er nem at styre.
> Du kan roligt g efter Lotus; gods og kvalitet der holder r ud og r ind!
> Alt det andet er bare pynt og pjat!

Årh, der findes måske bedre end Lotus 2000-serien.
Serien bygger stadig på Freddy Svendsens design og konstruktion, men
det er _flere_ år siden han forlod Lotus, så lige med hensyn til dén
serie, er Lotus måske ikke det mest optimale?

/Kent.