Change Cursor
Fra : Dan

Dato : 08-08-01 16:12

Når en side opdatere via en meta refesh så viser den et lille
timeglas med pil som cursor, hvordan kan jeg lave dette om?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-08-01 22:07

Dan <NUcklear@textchat.dk> skrev

> Når en side opdatere via en meta refesh så
> viser den et lille timeglas med pil som cursor

Ja, det er da helt normalt.

> hvordan kan jeg lave dette om?

Lad være med at lave om på folks markører og øvrige funktionalitet i
browseren.

Det er en dårlig vane at lave noget andet end det folk er vant til - selv
kan jeg ikke fordrage at min markør ser anderledes ud end standarden, folk
fratager mig muligheden for at bruge højreklik - eller ander ting der laver
om på mine browserindstillinger - så glem det!

--
Allan

Fra : J.C. Voss

Dato : 09-08-01 00:45

Allan Vebel <allan@vebel.dk> wrote:

> [...]
> fratager mig muligheden for at bruge højreklik - eller ander ting der
> laver om på mine browserindstillinger - så glem det!

Hørt hørt.

Bilejer: Jeg er søreme glad for at du kunne lave min bil, men hvorfor
har du byttet om på koblingen og speederen?
Mekanikeren: Jeg syntes det er meget federe sådan der, koblingen til
højre og speederen til venstre -- det betyder vel ikke så meget for dig?
Du skal jo bare køre.
Bilejer: Jo faktisk, det er lidt svært at vænne sig til. Jeg synes også
det er virkelig irriterende, at du har udskiftet mit grønne wunderbaum
med et lilla. Jeg var godt tilfreds med det grønne.
Mekanikeren: Og hvad så? Lilla er da meget pænere end grønt, og hvis du
ikke kan lide måden vi reparer biler på, så kan du jo bare finde et
andet sted.
Bilejer: Ja men det tror jeg da så jeg vil gøre. *Farvel*.

--
Jonas @ 11°56° ------------------------------
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | Remember Occam's razor? |

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 09-08-01 02:20

"Dan" <NUcklear@textchat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Allen Vebel
> Lad være med at lave om på folks markører og øvrige funktionalitet i
> browseren. [SNIP: Argumenter]

J.C. Voss
> Hørt hørt. [SNIP: Argumenter]

Jeg er overordnet set enig og vil ved denne lejlighed iøvrigt gerne advare
mod at implementere "comet curser" på dit websted.

Jeg mener nu godt at man må pille lidt ved curseren hvis man har en rigtig
god ide. For mig at se, findes der altid en undtagelse for reglen hvad
webdesign angår, for at opnå en speciel effekt, standardvisningen måske ikke
viser.

Hvad du helt konkret ønsker har jeg dog lidt svært ved at gennemskue, og jeg
kan derfor ikke lige komme med nogen ideer til, hvordan du løser dit
problem.

/Kasper

Fra : Dan

Dato : 09-08-01 13:13

Jeg er enig med det er belastende med ændring i cursor på normale sites.. Men
nu er det ikke på selve min side dette bliver ændret, men i min chat!

Og jeg ønsker ikke at folk skal installere cometcursor, da dette bare er en
stor belastning..

Og jeg mener også det burde være muligt og ændre den cursor uden!

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 09-08-01 14:05

Dan skrev i meddelelsen <9ktuoa$571$1@sunsite.dk>...
>Og jeg mener også det burde være muligt og ændre den cursor uden!

Du kan ændre den vhj CSS, men det virker så vidt jeg ved kun i internet
explorer (hurra for opera, så slipper jeg for at se på sådanne tricks)

Prøv:

a {
cursor: crosshair;
}

Jeg kan desværre ikke lige på stående fod sige dig hvad de forskellige
windowscursorer hedder.

----
http://solitude.dk

Fra : J.C. Voss

Dato : 09-08-01 13:57

Kasper Kyndsberg <kasper@kyndsberg.sletmig.dk> wrote:

> Jeg er overordnet set enig og vil ved denne lejlighed iøvrigt gerne advare
> mod at implementere "comet curser" på dit websted.

Jeg vil gerne advare folk imod at installere Windows OS.
Jeg går ud fra at det er spyware-faktoren du tænker på i Comet
Cursor-tilfældet? Jeg ved ikke så meget om det, så måske du kunne øse af
din viden på det punkt?

> [...]
> god ide. For mig at se, findes der altid en undtagelse for reglen hvad
> webdesign angår, for at opnå en speciel effekt, standardvisningen måske

Enig, dvs. delvist enig. Hvis man designer til et intranet, hvor man er
helt sikker på, at alle der besøger siden ser den med den samme browser
som du har testet den med, ja, så er det i mine øjne 'tilladt' at ændre
på cursoren. Designer du derimod til internettet, hvor folk besøger din
side med forskellige browsere på forskellige platforme, med og uden css
og javascript, med og uden billeder, så er det spild af tid. Oven i det
så piller man, som jeg tidligere har fremført, ved noget i browseren,
som den besøgende er bekendt med. Hvis man bliver nød til at gøre det
for at imponere sine besøgende, så må man nok hellere starte forfra og
se på sit indhold en gang til.

Fra : Dan

Dato : 09-08-01 16:03

Der til er jeg ikke enig.. Man er i visse ting nød til at ændre på nogle ting
for det ikke skal se helt latterligt ud!

Og i en 3d chat ser det dumt ud at musen er en hånd hver gang du skal rykke...

Men nu var det altså timeglasset ved opdatering jeg ville af med!

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 09-08-01 17:55

"Dan" <Nucklear@textchat.dk> skrev i en meddelelse

Lige en enkelt ting om at quote... det gør det lidt nemmere at følge med:
http://usenet.dk/netikette/quote.html

> Men nu var det altså timeglasset ved opdatering jeg ville af med!

Nu kender jeg jo ikke din opsærning, men hvis du har et eller en frame hvor
din chat kører kunne du måske give den egenskaben:

cursor : text; (default)

/Kasper
--
<http://www.kyndsberg.dk/>

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-08-01 00:34

Dan <Nucklear@textchat.dk> skrev

> Der til er jeg ikke enig.. Man er i visse ting
> nød til at ændre på nogle ting for det ikke
> skal se helt latterligt ud!

Vrøvl. Der er intet du er nødt til at ændre på i browseren.

> Og i en 3d chat ser det dumt ud at musen
> er en hånd hver gang du skal rykke...

Det er jo det normale når du har et link.

> Men nu var det altså timeglasset ved opdatering jeg
> ville af med!

Accepter dog at dit operativsystem opfører sig sådan - det tager jo kun et
øjeblik - og det er kun dig der er irriteret over det - dine brugere er
fløjtende ligeglade.

--
Allan

Fra : Dan

Dato : 10-08-01 06:32

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Dan <Nucklear@textchat.dk> skrev

> Vrøvl. Der er intet du er nødt til at ændre på i browseren.
Jo der er! For at få en heldhed ud af det!

> Det er jo det normale når du har et link.
Ja men her er det ikke et link men et felt man skal gå på med sin bruger!
Derfor skal det ikke vises som et link, men som en pil! (Dette er allerede
ændret!)

> Accepter dog at dit operativsystem opfører sig sådan - det tager jo kun et
> øjeblik - og det er kun dig der er irriteret over det - dine brugere er
> fløjtende ligeglade.
Dertil har du ikke ret! Samtlige personer i min testgruppe, har skrevet
timeglasset ned som en fejl!

> Allan

-Dan

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 09-08-01 18:24

"J.C. Voss" <jcSPAM@BLOCKvoss.tf> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg går ud fra at det er spyware-faktoren du tænker på i Comet
> Cursor-tilfældet? Jeg ved ikke så meget om det, så måske du kunne øse af

Jamen du har da ret i, at Comet Cursor såvel som Windows er spyware.

Men, min anke er lige så meget det, Comet Curser er et plugin og at jeg
mener, at der må være grænser for de plugins man kræver af sine besøgende
skal bruge for at kunne se en side.

> [...]
> som den besøgende er bekendt med. Hvis man bliver nød til at gøre det
> for at imponere sine besøgende, så må man nok hellere starte forfra og

Jeg tror, at selve konceptet med, hvornår man må ændre curseren er vi vel
relativt enige om. Selvfølgelig skal en ændring af curseren gøres med
omtanke og ikke blot fordi det "ser fedt ud".

Men platformsdiskutionen er nok en anden snak...

Jeg mener nu ikke man behøver at designe så ens side virker på samtlige
platforme. Jeg betragter mig selv som designer - ikke teknikker - og derfor
må jeg lave visse forudsætninger om mine besøgende, hvis jeg vil designe. Nu
ved jeg ikke, hvordan browsere rent faktisk ser ud på andre platforme end
Windows idet jeg aldrig har rodet med Linux eller med Mac OS overhovedet,
men jeg kan se på min besøgsstatistik at det sådan set heller ikke er noget
jeg behøver at bekymre mig om i udstrakt grad. Hvis tilfældet skulle være,
at folk på andre platforme ikke kan se mine sider, så bekymrer det mig ikke.
De 6 besøgende der har været og måske er tabt fordi min side ikke eksponeres
korrekt kan jeg sagtens leve med.

/Kasper

Fra : J.C. Voss

Dato : 09-08-01 22:46

Kasper Kyndsberg <kasper@kyndsberg.sletmig.dk> wrote:

[SNIP noget om Comet Cursor]

> Jeg tror, at selve konceptet med, hvornår man må ændre curseren er vi vel
> relativt enige om. Selvfølgelig skal en ændring af curseren gøres med
> omtanke og ikke blot fordi det "ser fedt ud".

I mine øjne kan det ikke gøres med omtanke, og det ser ikke fedt ud,
ligemeget hvordan du vender og drejer det. Men, det er en smagssag, helt
klart.

> Men platformsdiskutionen er nok en anden snak...

I sandhed ja.

> [...]
> må jeg lave visse forudsætninger om mine besøgende, hvis jeg vil designe.

Det er da en trist holdning at have, og man behøver ikke være teknikker
for at få en side til at se brandgodt ud i én browser på én platform, og
blot acceptabel på alle andre. Det handler om laveste fællesnævner, og
på den grafiske del af www hedder den i øjeblikket [og sikkert alt for
længe endnu, desværre] nn4.xx.

> Nu ved jeg ikke, hvordan browsere rent faktisk ser ud på andre platforme
> end Windows idet jeg aldrig har rodet med Linux eller med Mac OS
> overhovedet,

Når du nu ser dig selv som designer og ikke teknikker, er det så ikke at
skyde sig selv i foden at komme med sådan en udtalelse?

> [...]
> De 6 besøgende der har været og måske er tabt fordi min side ikke eksponeres

Nå men så er der jo ingen problemer -- held og lykke med valget.

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 10-08-01 00:59

> [...]
>
> I mine øjne kan det ikke gøres med omtanke, og det ser ikke fedt ud,
> ligemeget hvordan du vender og drejer det. Men, det er en smagssag, helt

Ikke for at trække spørgsmålet i langdrag, men jeg mener at der altid er
undtagelser for reglen. Og jeg er ganske enig med dig i, at det sjældent ser
pænt ud (Se i øvrigt i risros gruppen, hvor spørgsmålet er blevet
berørt...). Dog forstår jeg godt spørgeren der godt kunne tænke sig at
fjerne sandglasset når hans tjat opdateres, og ville i en sådan situation
måske også selv kunne finde på at ændre på curseren.

> [...]
> blot acceptabel på alle andre. Det handler om laveste fællesnævner, og
> på den grafiske del af www hedder den i øjeblikket [og sikkert alt for

Hvorfor bruge den laveste fællesnævner som udgangspunkt? Sålænge vi andre
laver hjemmesider til dem, vil de jo fortsætte med at bruge produktet, og vi
bliver begrænset i vores muligheder for at udvikle de flotte og "gode"
præsentationer. Min menu, som bliver diskuteret i risros gruppen for tiden -
se i øvrigt <http://www.kyndsberg.dk> og
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk/dumps/> - er fuldstændig valid og fylder jo
næsten ingenting i forhold til, hvis jeg havde lavet den som billeder, og er
derfor hurtig at downloade. Hvis browserne overholdte standarten ville min
menu se ud som den skulle på alle platforme.

> Når du nu ser dig selv som designer og ikke teknikker, er det så ikke at
> skyde sig selv i foden at komme med sådan en udtalelse?

Hvordan skyder jeg mig selv i foden?

> Nå men så er der jo ingen problemer -- held og lykke med valget.

Mange tak :)

--
/Kasper
<http://www.kyndsberg.dk/>

Fra : J.C. Voss

Dato : 10-08-01 11:11

> [...]

> bliver begrænset i vores muligheder for at udvikle de flotte og "gode"

OK, så jeg fik ikke min pointe igennem. Jeg mener ikke man skal designe
_til_ NN4.xx, men blot gøre det muligt for folk, uanset platform, at se
ens side i denne browser, da det, om man vil det eller ej, er den
næstmest udbredte. I øjeblikket er det f.eks. ikke muligt med din i
nn4.75-77 til hverken Mac eller PC, hvor der kommer en hel hvid side.
Hvis det er din zip-stat der gør det, så er jeg sikker på, at Simon
Mikkelsen gerne vil vide det. NN4.xx er i øvrigt kraftigt på vej ud af
scenen, og dens plads bliver overtaget af IE, Opera, Mozilla og
selvfølgelig NN6.xx [spytter].

> Hvordan skyder jeg mig selv i foden?

Som designer må det vel være i ens interesse at flest muligt kan se ens
side, eller er det kun mig der laver sider for at andre skal kunne se
dem?

Som jeg har forstået det, så er der to lejre i denne diskussion. Den ene
lejr siger, at det er hensigtsmæssigt at designe med "graceful
degradation" in mente og, at man i det mindste skal kunne "se" sidens
indhold uafhængig af browser og platform
<http://www.anybrowser.org/campaign/abdesign.html#degradability>. Den
anden lejr er tilhænger af, at de mange browsere på markedet med hver
deres tolkning af html, css og javascript er med til at fragmentere www,
og at alt der ikke lever op til w3c's standarder skal skrottes uanset
platform, så der kan blive plads til alle de "fede" idéer designerne
pusler med <http://www.webstandards.org/mission.html>.

Hvilken af disse lejrer man støtter afhænger af hvad man ønsker med sin
side. Vil man nå flest mennesker [inkl. dem der ikke ved hvad browsere
og gyldig html 4.01 er] designer man den så den forfalder elegant på
diverse platforme og i diverse browsere. Vil man nå ud til de
teknologisk bemidlede [dem der ved hvad, at der er andre browsere end
netscape og IE] sikrer man sig at blåstemplet fra w3c er på forsiden og
så bekymrer man sig ikke mere om det.

Vi har vel bare forskellige holdinger til hvem vi gerne vil have besøger
vores side og af hvilken årsag. Jeg går ud fra, at din side er tænkt som
en reklame for dig selv som politiker, og ikke som et udstillingsvindue
for dine designerevner. Derfor må det da være i din interesse at det er
muligt for alle at se indholdet af den, og dermed få interesse for din
sag og evt. støtte dig. Jeg er temmelig overbevist om, at dem der
støtter dig ikke gør det fordi de synes du har en fed hjemmeside, der er
skrevet i gyldig html og css. Hvis dette er tilfældet, så står det endnu
værre til med demokratiet end jeg troede.

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 10-08-01 13:02

> [...]
> Mikkelsen gerne vil vide det. NN4.xx er i øvrigt kraftigt på vej ud af
> scenen, og dens plads bliver overtaget af IE, Opera, Mozilla og

Enig

[SNIP]

> Som designer må det vel være i ens interesse at flest muligt kan se ens
> side, eller er det kun mig der laver sider for at andre skal kunne se
> dem?

[SNIP]

> [...]
> vores side og af hvilken årsag. Jeg går ud fra, at din side er tænkt som
> en reklame for dig selv som politiker, og ikke som et udstillingsvindue

Min side er naturligvis både og. Jeg lever jo delvist af at designe
hjemmesider, så selvfølgelig er min side jo også en reklame for mine evner
som designer, men primært en præsentation af mine synspunkter og mig som
person. Sådan gælder det i praksis alle. Revisoren der i sin fritid lavet
regnskab for fodboldklubben skal jo også lave et godt regnskab. Det er jo
også reklame for ham selv, selvom det konkret jo handler om at hjælpe
fodboldklubben med at få lavet et regnskab.

> [...]
> skrevet i gyldig html og css. Hvis dette er tilfældet, så står det endnu
> værre til med demokratiet end jeg troede.

Idag må man sige, at der er mange synspunkter i debatten. Derfor skal ens
holdninger præsenteres på en spiselig måde. Kigger du politikeres personlige
hjemmesider igennem, så kan jeg finde rigtig mange der er grimme for at sige
det mildt. Det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, man ikke vil stemme på
personen, men en dårlig, kedelig eller grim hjemmeside skaber ikke
præferencer. Og så er det i øvrigt ligegyldigt om man snakker om politikere,
produktinformationssider eller informationsportaler. Folk gidder ikke kigge
en grim side i gennem, hvis de kan undgå det. Jeg tror jeg er som folk er
flest på dette område - jeg vil have lidt action når jeg surfer på nettet.
Og en pæn side med lidt trykknapper og et spændende layout er det jeg vil
kalde actionpræget. En sådan side har man lyst til at drøne rundt på og
dyrke en hel del mere end en side med en monotom side.

--
/Kasper
<http://www.kyndsberg.dk/>

Fra : J.C. Voss

Dato : 10-08-01 16:46

Kasper Kyndsberg <kasper@kyndsberg.sletmig.dk> wrote:

[SNIP analogi mellem webdesignere og revisorer]

> [...]
> ligegyldigt om man snakker om politikere, produktinformationssider eller
> informationsportaler. Folk gidder ikke kigge en grim side i gennem, hvis

[SNIP]

I dette specifikke eksempel med politikeres hjemmeside, så er jeg da nok
fløjtende ligeglad med, om den er pæn, jeg er da mere interesseret i om
dens indhold kan læses. Jeg tror faktisk jeg vil finde det væsentligt
mindre præferenceskabende hvis politikeren får udstyret sin hjemmeside
med så mange dikkedarer, at man kun kan besøge den med IE5+, javascript,
css og sidste nye version af flash.
Jeg har tre ord til dig indhold, indhold og indhold. En af de sider jeg
besøger hver dag er grim og ville aldrig passere som gyldig html om man
så smurte den ind i sukker og talte pænt til validatoren. Men ingen
andre sider jeg har fundet om det emne når den til sokkeholderne når det
kommer til indhold [og nej, det er ikke min egen side, og ja, der er
andre sider om emnet].

> [...]
> kalde actionpræget. En sådan side har man lyst til at drøne rundt på og
> dyrke en hel del mere end en side med en monotom side.

Så tilhører jeg vel blot minoriteten som sætter indhold over blærfaktor.
og så er jeg åbenbart som folk er færrest på det område. Jeg surfer tit
og ofte uden javascript slået til -- jeg mener ikke jeg mister nogle
oplevelser på den måde. Til gengæld så slipper jeg for popups, små
latterlige javascript alerts om hvilken browser jeg bruger [hvis jeg nu
ikke skulle ha' glemt det] og hvad klokken er, ingen-højre klik scripts
og ingen ulovlig indtrængen i min statusbar. Spændende layout afhænger
ikke af hvor mange fancy teknologier man propper i sin kode, se blot på
den rene html-sektion på <http://www.the5k.org>, det er sgu'
banebrydende stof.

Men, hver sin smag, antageligt.