/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tyskland tager et godt vinterinitiativ.
Fra : folmer@rasmussen.dk


Dato : 27-11-10 11:21

Dagens bedste nyhed:

http://www.bt.dk/biler/tyskland-goer-vinterdaek-lovpligtige

Og som jeg læser det gælder det også for danskere.

--

Venlig hilsen
Folmer

 
 
Hans Paulin (6310) (27-11-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 27-11-10 11:41

folmer@rasmussen.dk tastede følgende:
> Dagens bedste nyhed:
>
> http://www.bt.dk/biler/tyskland-goer-vinterdaek-lovpligtige
>
> Og som jeg læser det gælder det også for danskere.

http://www.bt.dk/danmark/slidte-vinterdaek-giver-falsk-tryghed :

"- Hvis man har brugt sine vinterdæk to-tre sæsoner, så er de
nedslidte." :)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



SvenP (27-11-2010)
Kommentar
Fra : SvenP


Dato : 27-11-10 11:57

> http://www.bt.dk/danmark/slidte-vinterdaek-giver-falsk-tryghed :
>
> "- Hvis man har brugt sine vinterdæk to-tre sæsoner, så er de nedslidte."
> :)
>

Det var da godt nok en grov generalisering han der kommer med. Det afhænger
jo da meget af kørselsmønstret. Han mener vel ikke dæk bliver møre på bare
2-3 år.



Møller (27-11-2010)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 27-11-10 12:05

On 27-11-2010 11:40, Hans Paulin (6310) wrote:
> folmer@rasmussen.dk tastede følgende:
>> Dagens bedste nyhed:
>>
>> http://www.bt.dk/biler/tyskland-goer-vinterdaek-lovpligtige
>>
>> Og som jeg læser det gælder det også for danskere.
>
> http://www.bt.dk/danmark/slidte-vinterdaek-giver-falsk-tryghed :
>
> "- Hvis man har brugt sine vinterdæk to-tre sæsoner, så er de
> nedslidte." :)
>

Hvordan får de dem til at holde så længe?
Jeg kan da komme ned på 4 mm på en sæson.

Møller
The one and only

Hans Paulin (6310) (27-11-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 27-11-10 12:08

Møller formulerede spørgsmålet:
> Hvordan får de dem til at holde så længe?
> Jeg kan da komme ned på 4 mm på en sæson.

Hæ hæ ;)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Mogens \(K\) (27-11-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 27-11-10 18:34

skrev i meddelelsen news:8pm1f6te15nnj2ir6lms2a8ao39tqqv8in@4ax.com...

> Dagens bedste nyhed:
> www.bt.dk/biler/tyskland-goer-vinterdaek-lovpligtige
> Og som jeg læser det gælder det også for danskere

Som i Sverige der har samme regel for alle trafikanter - svenske som
udlændinge:
"Nu er det nemlig lovpligtigt at køre med vinterdæk, _hvis_ der er sne eller
is på de tyske veje, skriver Flensborg Avis..."


Andersen [3650] (27-11-2010)
Kommentar
Fra : Andersen [3650]


Dato : 27-11-10 19:50

Den 27-11-2010 11:21, folmer@rasmussen.dk skrev:
> Dagens bedste nyhed:
>
> http://www.bt.dk/biler/tyskland-goer-vinterdaek-lovpligtige
>
> Og som jeg læser det gælder det også for danskere.
>
Ikke nok med det. De danske politikere (nogle af dem) mener
at den tyske model er så god at man vil indføre den herhjemme
også. Jeg syntes nu de skulle gå efter svensken.
Det eneste minus jeg ser ved et påbud er at de ansvarlige for
saltning vil spare på saltet, nu hvor alle alligevel kører
på vinterdæk. For så er det ikke bare et lovkrav, så er det
død og pine nødvendigt at have vinterdæk på.

Hans Paulin (6310) (27-11-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 27-11-10 20:03

Andersen [3650] forklarede den 27-11-2010:
> så er det
> død og pine nødvendigt at have vinterdæk på.

Det er det alligevel hvis man kommer uden for hovedvejene ;)

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



AS (28-11-2010)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 28-11-10 01:16


"Andersen [3650]" <FJERNaa@FJERNindbakke.FJERNdk> wrote in message
news:4cf152df$0$23902$c3e8da3$9b4ff22a@news.astraweb.com...
>
> Det eneste minus jeg ser ved et påbud er at de ansvarlige for
> saltning vil spare på saltet, nu hvor alle alligevel kører
> på vinterdæk.

Jeg kan se det som en meget stor plus. Salt IMHO skal være forbudt på vejene
og på fortorvet. Snerydning er helt andet.



cykelsmeden (06-12-2010)
Kommentar
Fra : cykelsmeden


Dato : 06-12-10 22:22

Den 28-11-2010 01:15, AS skrev:
> Jeg kan se det som en meget stor plus. Salt IMHO skal være forbudt på vejene
> og på fortorvet. Snerydning er helt andet.

for så vidt enig, men vil være tilfreds hvis bare salt blev forbudt på
sne. Helt og aldeles en unødig og skadelig udgift

//finn


Armand (03-12-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-12-10 23:00

Den 27-11-2010 19:49, Andersen [3650] skrev:
> Den 27-11-2010 11:21, folmer@rasmussen.dk skrev:
>> Dagens bedste nyhed:
>>
>> http://www.bt.dk/biler/tyskland-goer-vinterdaek-lovpligtige
>>
>> Og som jeg læser det gælder det også for danskere.
>>
> Ikke nok med det. De danske politikere (nogle af dem) mener
> at den tyske model er så god at man vil indføre den herhjemme
> også. Jeg syntes nu de skulle gå efter svensken.
> Det eneste minus jeg ser ved et påbud er at de ansvarlige for
> saltning vil spare på saltet, nu hvor alle alligevel kører
> på vinterdæk. For så er det ikke bare et lovkrav, så er det
> død og pine nødvendigt at have vinterdæk på.

Jeg kunne nu også forestille mig at forsikrings-selskaberne kunne finde
på at kigge dækvalget efter ved skadesanmeldelser i.f.m. glatføre :-/

--
Armand.

oz3bto (28-11-2010)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 28-11-10 18:00


<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
news:8pm1f6te15nnj2ir6lms2a8ao39tqqv8in@4ax.com...
> Dagens bedste nyhed:
>
> http://www.bt.dk/biler/tyskland-goer-vinterdaek-lovpligtige
>
> Og som jeg læser det gælder det også for danskere.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Folmer


Nå så må jeg jo til tyskland i mutters bil .. Havde ellers regnet med at
kaste mine desert dueller på når jeg kom til DK for så at køre til tyskland
på dem .. Pigdæk må jeg jo ikke køre med dernede

Håber lidt på samme lov i DK også at dabnskere begynder at købe pigdæk for
det er faktisk en god ting at køre på i DK hvis der ikke er saltet



alexbo (28-11-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 28-11-10 18:34


"oz3bto" skrev

> Håber lidt på samme lov i DK også at dabnskere begynder at købe pigdæk
> for det er faktisk en god ting at køre på i DK hvis der ikke er saltet

Ja 3-4 dage hver vinter.
I Tyskland og mange andre lande er pigdæk forbudt, i de store byer i Norge
opkræves ekstra afgift af biler med pigdæk, 30 kr. om dagen.

mvh
Alex Christensen


oz3bto (28-11-2010)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 28-11-10 22:10


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4cf2927e$0$23754$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "oz3bto" skrev
>
>> Håber lidt på samme lov i DK også at dabnskere begynder at købe pigdæk
>> for det er faktisk en god ting at køre på i DK hvis der ikke er saltet
>
> Ja 3-4 dage hver vinter.
> I Tyskland og mange andre lande er pigdæk forbudt, i de store byer i Norge
> opkræves ekstra afgift af biler med pigdæk, 30 kr. om dagen.
>
> mvh
> Alex Christensen


Det kunne nu bruges mere som 3-4 dage i året altfter hvornår man skal køre
på job.. er det før saltningen starter så er det rigtig godt med piggene



AS (28-11-2010)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 28-11-10 23:21


"oz3bto" <no@in.dk> wrote in message
news:z7SdnT8pIoW1WG_RnZ2dnUVZ876dnZ2d@telenor.com...
>
>
> Det kunne nu bruges mere som 3-4 dage i året altfter hvornår man skal
> køre på job.. er det før saltningen starter så er det rigtig godt med
> piggene


Så længe man skal køre på bar is eller dækket med tyn lag af sne. Ellers god
gummidæk er lige så god, derfor for hverdags kørsel meget bedre og praktisk.



oz3bto (29-11-2010)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 29-11-10 20:09


"AS" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:4cf2d5d4$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "oz3bto" <no@in.dk> wrote in message
> news:z7SdnT8pIoW1WG_RnZ2dnUVZ876dnZ2d@telenor.com...
>>
>>
>> Det kunne nu bruges mere som 3-4 dage i året altfter hvornår man skal
>> køre på job.. er det før saltningen starter så er det rigtig godt med
>> piggene
>
>
> Så længe man skal køre på bar is eller dækket med tyn lag af sne. Ellers
> god gummidæk er lige så god, derfor for hverdags kørsel meget bedre og
> praktisk.
>


Bare vejen er glat så hjælper pigge .. lige meget om der ligger is og sne



AS (29-11-2010)
Kommentar
Fra : AS


Dato : 29-11-10 23:25


"oz3bto" <no@in.dk> wrote in message
news:3_WdnZdZJbXGZ27RnZ2dnUVZ87-dnZ2d@telenor.com...
>
>
> Bare vejen er glat så hjælper pigge .. lige meget om der ligger is og sne


Problemmet er, at vejen er ikke altid lige så glat. I disse tilfælde er man
ikke så begejstret at have pigdæk.



oz3bto (01-12-2010)
Kommentar
Fra : oz3bto


Dato : 01-12-10 02:10


"AS" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
news:4cf4281f$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "oz3bto" <no@in.dk> wrote in message
> news:3_WdnZdZJbXGZ27RnZ2dnUVZ87-dnZ2d@telenor.com...
>>
>>
>> Bare vejen er glat så hjælper pigge .. lige meget om der ligger is og sne
>
>
> Problemmet er, at vejen er ikke altid lige så glat. I disse tilfælde er
> man ikke så begejstret at have pigdæk.
>

Om dækket er med eller uden pigge betyder ikke det store på tør ikke glat
vej .. Bremselængden er ikke ret meget længere .. OK de støjer mere men det
vænner man sig til

Og jeg har erfaring med at køre på pigdæk under forskellige forhold ..
50.000km sidste vinter ... Hvor langt har du kørt med pigge ?



Anders Majland (07-12-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 07-12-10 11:15

> > Håber lidt på samme lov i DK også at dabnskere begynder at købe pigdæk
> > for det er faktisk en god ting at køre på i DK hvis der ikke er saltet

> Ja 3-4 dage hver vinter.
> I Tyskland og mange andre lande er pigdæk forbudt, i de store byer i Norge
> opkræves ekstra afgift af biler med pigdæk, 30 kr. om dagen.

De sidste 14dage ville vi have glæde af pigdækkene ... Fruen de
første/sidste 4km hver dag og jeg de første 15km mød øst

Der er meget store lokale forskelle til hvad der er krævet ... Himmerland
kommune ryder ihvertfald så lidt så man skulle tro at lrav om pigdæk var
indført...

/A


Mogens \(K\) (06-12-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 06-12-10 20:38

skrev i meddelelsen news:8pm1f6te15nnj2ir6lms2a8ao39tqqv8in@4ax.com...

Dagens bedste nyhed:
http://www.bt.dk/biler/tyskland-goer-vinterdaek-lovpligtige
-----
Jeg har været i Berlin nogle dage. Kørte torsdag den 2/12, hvor al udkørsel
blev frarådet på det kraftigste og hjem igen søndag aften den 5/12. Vi var
med færgen Gedser - Rostock begge veje. Da jeg er rimelig oppe i årene
erfaren), havde jeg naturligvis garderet mig med diverse ting og sager i
bilen, så vi ikke ville fryse, hvis en lastvogn havde blokeret motorvejen


Nuvel - på vej derned kom vi så tidligt frem til færgen, at vi nåede en
tidligere afgang (de sejler hver anden time). Ikke at der ikke var sne på
vejen - dét var der, men _slet_ikke_ i de mængder, man sagde i radioen.
Faktisk blev det først alvorligt at køre fra 100 km stenen før Berlin, fordi
de minus 13,5 graders "varme" medførte, at vejen frøs til is. Kæft det var
farligt !!

På vej hjem kom vi til færgen 3 min før check-in tiden. Undervejs oplevede
vi en Toyota ta en snurretur på motorvejen, fordi bilen ikke kunne fortrænge
den sne-smadder, som havde samlet sig mellem sporene. Han turnede 2 gange
rundt om sig selv - det så helt vildt ud, men no harm. Alle stoppede blot op
og gav ham plads til at vende bilen, så han kunne fortsætte

Hva der pisser mig totalt af på den tur, var 3 forhold:
1) Pressens hetz på radio og TV vedr. "køre-vejret" havde INGEN hold i
virkeligheden. Det anede mig, så VD's webcam gjorde stor nytte inden turen,
men kæft noget bonderøveri med dé udmeldinger om, at man burde blive hjemme
!
2) Tyskernes manglende evne til at holde til højre på motorvejen grundet
vejret var helt utrolig. De blev sgu liggende i venstre vognbane, nu de var
kommet derud - skørt. Normalt er højre-sporet jo renere end venstresporet,
hvis det var sneen, de var bange for.
3) De tunge køretøjers uhæmmede overhaling på landevejen mellem Gedser og
motorvejen (søndag aften). Mage til tosserier ska man dælme lede længe
efter - har aldrig tidligere set dette, og det var overvejende østeuropæiske
køretøjerer. Vanvittig kørsel IMO, idet temperaturen var på frysepunktet,
hvorfor forholdene var vanskelige. Een af dem var en dansk rejsebus, fyldt
med passagerer - uansvarligt IMO...

Blot indtryk - jeg gider ikke diskutere tunge køretøjer. At DTC er guld
værd, blev bevist atter engang - fantastisk udrustning. Og så værdien af de
spritnye vinterdæk naturligvis...


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste