dug på ruder trods fortsatsrude
Fra : uh

Dato : 24-11-10 10:06

Har netop sat en plexiglasrude op, med magnetlister på de tre sider, mangler
lige at sætte en liste i bunden, som p.ruden så kan monteres imod også.

Jeg er lidt forbavset over at der stort set er lige så meget dug på ruderne
som inden denne ekstra rude. Troede der ville være en forbedring. Rummet har
kun eet vindue, dannebrog, og der er ikke opvarmning i selve rummet, men
døren bliver af og til åbnet til tilstødende lokaler i dagens løb, så der
ikke er a l t for koldt. Det er et rum på vel 5-6 m2.

Er der en "naturlig forklaring"? Min mand mener det skyldes at ydervinduerne
er for tætte, hvilket jeg tvivler på, da det er gamle enkeltlags vinduer.
Nogen som kan oplyse mig/os?

mvh uh

Fra : Peter Schrøder

Dato : 24-11-10 04:16

On 24 Nov., 10:06, "uh" <u...@forum.dk> wrote:
> Jeg er lidt forbavset over at der stort set er lige så meget dug på ruderne
> som inden denne ekstra rude.

Duggen skyldes temperaturforskellen mellem inde og ude.
Varm, fugtig luft vil kondensere på en kold overflade. Hvis
det udvendige vindue er pivende utæt, vil kondesen sandsynligvis
dannes på forsatsruden i stedet. En forsatsrude kan næppe
forhindre dug men kan begrænse træk fra utætte vinduer.

Fra : uh

Dato : 25-11-10 13:52

"Peter Schrøder" skrev i meddelelsen

> [...]

Duggen skyldes temperaturforskellen mellem inde og ude.
Varm, fugtig luft vil kondensere på en kold overflade.

Tak for dine oplysninger Peter Schrøder.

Hvis det udvendige vindue er pivende utæt, vil kondesen sandsynligvis
dannes på forsatsruden i stedet. En forsatsrude kan næppe
forhindre dug men kan begrænse træk fra utætte vinduer.

Ja, indtil videre må jeg nøjes med glæden over at det ikke trækker koldt i
samme grad som tidligere - inden f.ruden.
mvh uh

Fra : Martin Bak

Dato : 25-11-10 21:00

"uh" <uh@forum.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dannes på forsatsruden i stedet. En forsatsrude kan næppe
> forhindre dug men kan begrænse træk fra utætte vinduer.

Forkert. En forsatsrude er faktisk bedre end en termorude, hvis den er
korrekst monteret. En helt tæt forsatsrude, og et "ventileret" mellemrum
mellem ruderne isolerer bedre end en traditionel termorude. Man kan dog ikke
sammenligne med energiglas osv. Normalt borer man et par små huller i i den
udvendige ramme, for at sikre ventilationen, men hvis det i forvejen er utæt
er det jo ikke nødvendigt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : uh

Dato : 26-11-10 12:28

"Martin Bak" skrev i meddelelsen

> [...]
udvendige ramme, for at sikre ventilationen, men hvis det i forvejen er utæt

Hej Martin. God idé, hvis det er det der skal til, så er det jo lettere og
billigere end andre metoder. Hvis vi ellers vil prøve det af, hvor stort et
bor skal der så bruges tror du?
mvh uh

Fra : cykelsmeden

Dato : 26-11-10 20:13

Den 26-11-2010 12:28, uh skrev:
> Hej Martin. God idé, hvis det er det der skal til, så er det jo lettere
> og billigere end andre metoder. Hvis vi ellers vil prøve det af,
> mvh uh
helt fin løsning, som gør samme som "min" løsning.
- jeg fandt det bare lettere at montere en utæt rude udendørs, end en
tæt rude på inderkarmen

> hvor stort et bor skal der så bruges tror du?

så lille at der stadig er luft, og det ikke fyldes af skidt
jeg ville vælge 4-6 mm.
Husk at lade træet suge godt af linolie men hullet er friskboret!

//finn

Fra : uh

Dato : 27-11-10 10:22

"cykelsmeden" skrev i meddelelsen

Den 26-11-2010 12:28, uh skrev:
> [...]

jeg ville vælge 4-6 mm.
Husk at lade træet suge godt af linolie men hullet er friskboret!

Tak for oplysningerne Finn.

Min mand fik selv den idé, at man jo kunne forsøge at sætte haspen på i det
yderste led, for at give adgang til luftcirkulation ml. ruderne.
Det gjorde vi natten over og der er stort set dugfrit nu. Det skal jo lige
prøves af nogle dage med skiftende vind og vejr, men ellers mangler så bare
lige at montere en liste i bunden af vinduet, så der kan blive h e l t tæt
indefra.

Nu ikke mere ros til manden, ellers bliver han jo ikke til at være i
nærheden af i weekenden .
Mvh uh.

Fra : Armand

Dato : 27-11-10 19:15

Den 27-11-2010 10:22, uh skrev:

> [...]
> lige prøves af nogle dage med skiftende vind og vejr, men ellers mangler
> så bare lige at montere en liste i bunden af vinduet, så der kan blive h

Det kunne i mine øren lyde som at sprækken v.h.a. haspen er nok til at
der bliver luftet tilstrækkeligt ud i omtalte vindues nærhed :-/

Duggen kommer af to forhold: Fugtig luft og kold flade!
Man kan forsøge sig med at imødegå det sidstnævnte forhold gennem
forsatsruder, men hvorfor ikke bekymre sig om begge?
Når kulden og ikke mindst sneen sætter ind er man tilbøjlig til at
forskanse sig i hjemmet for at spare på varmen, således betyder årstiden
hermetisk lukkede døre og vinduer, hvilket står i skarp kontrast til al
den fugt man slæber indenfor væggene på tøj og sko
Et par grundige udluftninger, evt. ligefrem v.h.a. gennemtræk, i løbet
af døgnet skulle kunne sænke luftens fugtindhold tilstrækkeligt til at
der ikke slår em/dug på hjemmets kolde flader, så vær sikker på at i er
dér og i givet fald evt. foretager en ekstra udluftning for at få bugt
med fugt-opbygningen i jeres husstand!

--
Armand.

Fra : uh

Dato : 01-12-10 10:59

"Armand" skrev i meddelelsen

Den 27-11-2010 10:22, uh skrev:

> [...]
Det kunne i mine øren lyde som at sprækken v.h.a. haspen er nok til at
der bliver luftet tilstrækkeligt ud i omtalte vindues nærhed :-/

Tak for dit indlæg Armand.
Lige netop sådan har vi også tænkt.

Duggen kommer af to forhold: Fugtig luft og kold flade!
Man kan forsøge sig med at imødegå det sidstnævnte forhold gennem
forsatsruder, men hvorfor ikke bekymre sig om begge?

Lige netop hvad vi også gør, man læser meget om skimmelsvampe osv.

[...]

Vi forsøger ikke at spare på varmen, men at kunne h o l d e varmen trods
kulde fra vinduer og døre. Da vi har forskellige temperaturer i forskellige
rum, er vi jo nødt til at lukke døre imellem dem.

[...]

Grundige udluftninger her er slet ikke nødvendige på denne årstid, bortset
fra soveværelse og baderum. Her er en naturlig udluftning gennem døre som
fornyer masser af luft når vinden står på, vores brændeovn kører 18 timer
med udsugning som er ret effektiv i denne kulde og vores rumfugtighed viser
i disse dage 33%. Det rum vi nu har forsynet med forsatsrude viser 35%.
Forskellen beror sikkert på at rummet ikke er opvarmet.

Til orientering: vi har ikke endeligt gjort nederste kant af f.ruden helt
tæt, og der er jævnligt dug på yderrudens inderste side, trods åben hasp,
afhængig af vindretning og nedbør - vi bor jo på landet i en gammel ejendom.

mvh uh

--
Armand.

Fra : cykelsmeden

Dato : 24-11-10 12:40

Den 24-11-2010 10:06, uh skrev:
> Er der en "naturlig forklaring"? Min mand mener det skyldes at
> ydervinduerne er for tætte, hvilket jeg tvivler på, da det er gamle
> enkeltlags vinduer. Nogen som kan oplyse mig/os?
din mand er ikke så tumbet

reglen med dobbeltruder er, at den indvendige skal være tæt og den
yderste skal være utæt.
Herved forhindres den varmeste luft (som jo kan indeholde mere fugt) at
nå det koldeste rude og fortættes. Samtidig er bliver den koldeste luft,
- som jo er tørrere, varmet en lille smule op inden den rammer den varme
rude, og temperaturforskellen mellem stuen og isoleringslaget mindre.

Dette forhindrer dog ikke at der stadig fortættes vanddamp på inderste
rude, hvis temperaturen er tæt på fortætningspunktet.
Løsning:
Gør indvendige rude meget tæt, hæv temperaturen i rummet en smule, og
sørg for at luften kan cirkulere indvendigt langs ruden.

Mine forsatsruder har altid været en glasrude sat fast med specialklips
på UDVENDIGE side af vinduet, og med ca 1 mm luft hele vejen rundt.
- Har ALDRIG siden haft dug på indvendige side af sove/badeværelsesvinduer.

//finn

Fra : uh

Dato : 25-11-10 14:03

Den 24-11-2010 10:06, uh skrev:
> [...]

på UDVENDIGE side af vinduet, og med ca 1 mm luft hele vejen rundt.
- Har ALDRIG siden haft dug på indvendige side af sove/badeværelsesvinduer.

Tak for dit indlæg "cykelsmed". Det er en god forklaring du giver, og jeg må
jo så for en sjælden gangs skyld give manden ret .

Men inden da vil jeg have en liste monteret forneden, som ruden kan gøres
fast på, og derved blive mere tæt. Forhåbentlig bliver der så mindre dug og
i hvert fald er rummet knap så koldt som inden den kom op, men duggen er
nødt til at fjernes, ellers rådner vinduerne jo.

Du ser ud til at have fundet en anden løsning, måske skal vi forsøge den.
Hvad er det for nogle specialklips du har brugt?

mvh uh

Fra : cykelsmeden

Dato : 25-11-10 16:55

Den 25-11-2010 14:02, uh skrev:
> [...]
>
> Du ser ud til at have fundet en anden løsning, måske skal vi forsøge
> den. Hvad er det for nogle specialklips du har brugt?

Ja det er jo det dejlige ved at kloge sig via newsgroups. Man kan få
svar med 180 graders orientering, og så selv lave kvalitativ bedømmelse

Jeg aner ikke hvad klipsene hedder, men fandt dem i byggemarkedet.
Det er basalt en lille vinge som fastgøres med en skrue. De skrues fast
langs kanten af den løse rude, som så skubbes på plads hvorefter klipsen
drejes i låsestilling. Der fås en blød plastkantliste som kan sættes på
ruden først, således at ruden klemmes tæt til karmen. Anvender man
denne, skal man sørge for utæthed, eks. ved hjørnerne. Herved opnås lidt
bedre isoleringseffekt. - Men utæt skal den altså være, for at undgå dug.

//finn