Optænding med bølgepap
Fra : Frank

Dato : 08-08-01 11:57

Okay det er måske lidt uden for sæsonen men jeg har via mit job adgang
til en masse hårdt bølgepap.

Vil det være godt at bruge som optænding i min nye ABC brændeovn eller hvad
?

Mvh
/Frank

Fra : S. Børresen

Dato : 08-08-01 15:08

Jeg har også en ABC, og har da brugt bølgepap til optænding. endnu har ovnen
ikke taget skade af det,.kan vel ikke værre værre end dem der fylder
mælkekartoner op og bruger dem i deres ovn.
Jeg vil ikke betænke mig på at gøre det igen

/Søren

Fra : Bo Kjær Olsen

Dato : 09-08-01 14:09

"S. Børresen" <sfb@privat.dk> wrote in message
> [...]
> mælkekartoner op og bruger dem i deres ovn.
> Jeg vil ikke betænke mig på at gøre det igen

Næe - men det er til gengæld også noget miljøsvineri (dioxin)!

Bo

Fra : S. B.

Dato : 10-08-01 10:37

i bølgepap eller mælkekarton?

Steen

Fra : Arne pedersen

Dato : 10-08-01 15:27

ville ikke gide bruge det det sviner og det brænder ikke nær så godt som eg
eller bøg .
det er ikke bøvlet værd.
tag hellere at at drop det og få fat i rigtigt brænde,det er da også bedre
for miljøet
Arne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-01 21:57

Bo Kjær Olsen > Næe - men det er til gengæld også noget miljøsvineri
(dioxin)!

Hvad er det præcist der kan danne dioxin ved afbrænding af mælkekartoner?
Mig bekendt består de af papir, paraffin og en tynd plasthinde, vel
polyethylen. Det skulle da brænde helt uden at afgive skadelige stoffer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 11-08-01 11:38

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3b744aa4$0$357$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> Mig bekendt består de af papir, paraffin og en tynd plasthinde, vel
> polyethylen. Det skulle da brænde helt uden at afgive skadelige stoffer.

Der dannes dioxiner ved al forbrænding af træstof, ligegyldigt om det er på
oprindelig form (som træ) eller er forarbejdet form (som pap og papir).

Ved forbrænding af forarbejdede varer må man se på indholdet af tilsætningsstoffer
(også i pappet). Polyethylen er et af de mest uskadelige plastmaterialer i denne
sammenhæng. Jeg ikke hvordan indholdet af paraffin påvirker indholdet af
forureningsstoffer i røggassen.

Ved forbrænding ved høje røggastemperaturer (normalt over 850 grader C)
nedbrydes de dannede dioxiner. Så høje temperaturer opnås normalt ikke
i pejse og brændeovne, og koncentrationen af dioxiner i røggassen fra disse er
derfor relativt høj.

Ved forbrænding af affaldsbrændsel i dertil indrettede ovnanlæg opnås temperaturer
over 850 grader C hvorfor størstedelen af dioxinen nedbrydes. Koncentrationen af
dioxiner i røggassen fra affaldsenergianlæg er derfor ganske lavt.

Det er i mine øjne ufatteligt at man gennem høje afgifter på energi der medfører
relativt lille forureningsgrad, tvinger danskerne til lokal afbrænding i ineffektive pejse
og brændeovne som medfører langt højere forurening.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 11-08-01 14:02

"Bjerg & Olsen" skrev:

[snip god forklaring]

> [...]
> relativt lille forureningsgrad, tvinger danskerne til lokal afbrænding i ineffektive pejse
> og brændeovne som medfører langt højere forurening.

Der er ikke meningen at man skal "fatte" afgifter. Det er bare skat,
og er som sådan ikke nødvendigvis underlagt nogen krav om logik.
At skat så i flæng kaldes for bl.a. "grønne afgifter" er i reglen kun
for at foregøgle en adfærdsregulerende mening. Som det illustreres
så udmærket i dette eksempel kan den reelle virkning nemt blive
den omvendte af "hensigten", men det gør ikke noget, da den virke-
lige intention er at få flere-flere-flere penge i fælleskassen.

Årsagen til at der ikke er beskatning på alskens ting, der kan
afbrændes i pejs og brændeovn er at det ikke er praktisk gennem-
førligt.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-08-01 22:14

Bortset fra at det åbenbart er 'farligt' at brænde træ af i en brændeovn -
det har jeg levet et langt liv lykkeligt uden at vide - så har jeg vel ret
i, at det ikke gør det yderligere farligt også at brænde mælkekartoner?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 11-08-01 22:46

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:3b759ff7$0$295$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> i, at det ikke gør det yderligere farligt også at brænde mælkekartoner?

Mælkekartoner er affald, og affald må ikke brændes i en brændeovn,
men skal indsamles med husholdningsaffaldet. De fleste steder i DK
forbrændes husholdningsaffald på affaldsenergianlæg.

Men mælkekartoner er i denne henseende næppe farligere end kulørte
ugeblade (hvilke stoffer er der mon i trykfarverne?).

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : erik klausen

Dato : 12-08-01 00:07

Bjerg & Olsen wrote:

> Men mælkekartoner er i denne henseende næppe farligere end kulørte
> ugeblade (hvilke stoffer er der mon i trykfarverne?).

Ved afbrænding af plastik kan der dannes syre, som angriber ovnen og skorstenen. Jeg ved ikke hvilke plastikarter der
danner hvilke syrer.

Jeg kender en fotograf hvis kaffemaskine nedsmeltede. Han skulle i løbet af få timer aflevere alt hans grej på et
værksted der kunne rense grejet, ellers ville syredampene have ødelagt det.

Med venlig hilsen
Erik Klausen

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 12-08-01 09:58

"erik klausen" <"ekl"@psykiatri.aaa.denmark (that's .dk)> skrev i en meddelelse

> Ved afbrænding af plastik kan der dannes syre, som angriber ovnen og skorstenen. Jeg ved ikke hvilke plastikarter der
> danner hvilke syrer.

Plastmaterialer der indeholder klor, flour og tilsvarende stoffer, fraspalter disse
ved forbrænding, dvs. de går i røggassen. Det giver i reglen anledning til korrosion.
Det gælder materialer som polyvinylchlorid (PVC), som danner saltsyre,
polytetraflourethylen (PTFE) etc.

Andre plastmaterialer indeholder kun ilt, brint og kulstof. Ved forbrænding af disse
dannes kun vand og kultveilte, dvs. der er ingen stoffer i plasten som kan give anledning
til korrosion. Det gælder f. eks. polyethylen.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-01 23:20

> [...]
give anledning
> til korrosion. Det gælder f. eks. polyethylen.

Der er så det særlige at polyethylen ikke indeholder tungmetaller da disse
ikke indgår ved synthetiseringen. Om der er andre der kan siges fri for
dette ved jeg ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen