[FreeBSD] Et virkeligt dumt =?iso-8859-1?b~
Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 14-12-00 15:59

Jeg har sat userPPP til at starte ved system-start, så det kører
derfor i baggrunden (som dæmon?).

Nu vil jeg så engang imellem gerne kunne lukke for forbindelsen (har
en dejlig ISP der indimellem kræver flere forsøg før man får en ordentlig
forbindelse... med ISDN...).

Ud af man-siderne er den eneste måde jeg kan komme på at dræbe
dæmonen. Er der ikke en mere elegant måde at gøre det på?

Hvis ikke, kan jeg så bare lave et script ("ppp-down"):

#!/bin/sh
kill -s ppp

En anden ting, nogen der kender en god indføring/dummy's guide til
Firewalls til FreeBSD?

Bjarne

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 14-12-00 16:29

Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> Ud af man-siderne er den eneste måde jeg kan komme på at dræbe
> dæmonen. Er der ikke en mere elegant måde at gøre det på?

Ud af man-siderne er den mest elegante måde jeg kan komme på at bruge
pppctl(8).

> En anden ting, nogen der kender en god indføring/dummy's guide til
> Firewalls til FreeBSD?

Mener du ipfw? Læs håndbogen:
http://www.freebsd.org/handbook/firewalls.html og kig i
/etc/rc.firewall. En nylig artikel:
http://www.bsdtoday.com/2000/December/Features359.html.

--
Hroi Sigurdsson

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 22:15

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 14-12-00 22:15

On Thu, 14 Dec 2000 22:02:35 +0100, Kenneth Karlsson wrote:
>Firewall !.
>Det kommer an på hvilken du vil bruge, et godt sted at starte er på
>www.freebsddiary.com, masser af gode "erfarings"-artikler og dette og meget
>mere.

http://www.bsdtoday.com/2000/December/Features359.html

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Kenneth Karlsson

Dato : 14-12-00 22:59

ja .... jeg kender godt IPFW, og har den i brug et par steder, men jeg
syntes stadig at IPFILTER er bedre, den har for mig været hurtigere at få
igang end IPFW, og jeg vil ikke udtale mig om det rent sikkerhedsmæssige, da
jeg tror de er nogenlunde på højde med hinanden !?

http://freebsd.oldwarez.com/ipnat_howto/

--
M.v.h / Best Regards
Kenneth Karlsson