/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Eftermontering af SSD i iMAC
Fra : Robert Piil


Dato : 23-10-10 10:21

Jeg har gennem en bruttolønsordning på arbejdet bestilt en iMAC (27" i5).

Den kommer i en pakke som ikke kan konfigureres yderligere. Jeg kunne
godt tænke mig at få en SSD-disk i, men har google lidt på det, og det
ser ud til at det ikke er bare lige.

De gængse bud er at benytte den optiske bay, eller at disable en
temperaturføler. Ingen af mulighederne tiltaler mig umiddelbart.

Er der nogen der har erfaringer?

Hvilken SSD skal man gå efter.

--
Robert Piil

 
 
Bruno, Copenhagen - ~ (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Bruno, Copenhagen - ~


Dato : 23-10-10 17:31

On 23/10/10 11.21, Robert Piil wrote:
> Jeg har gennem en bruttolønsordning på arbejdet bestilt en iMAC (27" i5).
>
Apple må elske de ordninger. Efter sigende så sælger de rigtig mange
maskiner den vej igennem.


> Den kommer i en pakke som ikke kan konfigureres yderligere. Jeg kunne
> godt tænke mig at få en SSD-disk i, men har google lidt på det, og det
> ser ud til at det ikke er bare lige.
>
Det har jeg også læst.


> De gængse bud er at benytte den optiske bay, eller at disable en
> temperaturføler. Ingen af mulighederne tiltaler mig umiddelbart.
>
Så er det bedste vej frem vist at bibeholde harddisken og installere
SSD'en som et drev nummer to.



> Er der nogen der har erfaringer?
>
Du har sikkert set info på everymac.com, men hvis ikke så har de en del
info om emnet.


> Hvilken SSD skal man gå efter.
>
Intel G2 vil være et godt bud, men det afhænger lidt af hvad du ønsker
af lagerkapacitet. Anandtech.com er sted hvor de har gjort meget ud af
SSD test, så kig gerne hos dem.

Mvh
Bruno

Robert Piil (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 23-10-10 21:22

Den 23-10-2010 18:30, Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:
> On 23/10/10 11.21, Robert Piil wrote:
>> Jeg har gennem en bruttolønsordning på arbejdet bestilt en iMAC (27" i5).
>>
> Apple må elske de ordninger. Efter sigende så sælger de rigtig mange
> maskiner den vej igennem.

Der var også en artikel om hvor mange penge ATEA tjente på dem - de
administrerer dem for en del store virksomheder, bla min.

....og ja, der bliver vist bestilt en del - særligt iPhones - på den konto.

> Så er det bedste vej frem vist at bibeholde harddisken og installere
> SSD'en som et drev nummer to.

Det er det jeg gerne vil, men jeg kan ikke finde nogen der har direkte
erfaringer med det. Eftersigende skulle der ikke umiddelbart være plads
til SDD'en i de modeller der er født uden. Det skal i hvert fald kræve
specielt knækkede SATA-kabler og særlige beslag.

> Du har sikkert set info på everymac.com, men hvis ikke så har de en del
> info om emnet.

Det har jeg ikke - prøver.

> Intel G2 vil være et godt bud, men det afhænger lidt af hvad du ønsker
> af lagerkapacitet. Anandtech.com er sted hvor de har gjort meget ud af
> SSD test, så kig gerne hos dem.

Intel har jeg også hørt godt om.

Jeg havde tænkt mig at have OS og de større programmer liggende på SSD
og desuden mit Lightroom-katalog som er på knap 60GB (der skal nok
reserveres 100). Jeg ved ikke hvormeget det fylder med OSX, men på min
Vista-maskine fylder det samme 160 GB - uden LR3-kataloget.

--
Robert Piil

Thomas von Hassel (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 23-10-10 17:40

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Jeg har gennem en bruttolønsordning på arbejdet bestilt en iMAC (27" i5).
>
> Den kommer i en pakke som ikke kan konfigureres yderligere. Jeg kunne
> godt tænke mig at få en SSD-disk i, men har google lidt på det, og det
> ser ud til at det ikke er bare lige.
>
> De gængse bud er at benytte den optiske bay, eller at disable en
> temperaturføler. Ingen af mulighederne tiltaler mig umiddelbart.
>
> Er der nogen der har erfaringer?


Du kan se her hvordan du piller maskinen fra hinanden...

<http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Installing-iMac-Intel-27-Inch-Hard-D
rive-Replacement/1634/1>

Som du kan se er det ikke "bare lige" .. men ikke umuligt...

/thomas

Robert Piil (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 23-10-10 21:25

Den 23-10-2010 18:40, Thomas von Hassel skrev:

> Du kan se her hvordan du piller maskinen fra hinanden...
>
> <http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Installing-iMac-Intel-27-Inch-Hard-D
> rive-Replacement/1634/1>
>
> Som du kan se er det ikke "bare lige" .. men ikke umuligt...

Nej, det skulle jeg nok kunne finde ud af. Jeg vil dog gerne have en
tilsvarende gudie, der viser mig hvordan jeg add'er en SSD. Jeg vil ikke
skifte det interne drev ud. Hele ideen er at tingene skal gå hurtigt -
ikke at jeg skal hente mine data via ethernet eller USB.

--
Robert Piil

Thomas von Hassel (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 23-10-10 21:27

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Den 23-10-2010 18:40, Thomas von Hassel skrev:
>
> > Du kan se her hvordan du piller maskinen fra hinanden...
> >
> > <http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Installing-iMac-Intel-27-Inch-Hard-D
> > rive-Replacement/1634/1>
> >
> > Som du kan se er det ikke "bare lige" .. men ikke umuligt...
>
> Nej, det skulle jeg nok kunne finde ud af. Jeg vil dog gerne have en
> tilsvarende gudie, der viser mig hvordan jeg add'er en SSD. Jeg vil ikke
> skifte det interne drev ud. Hele ideen er at tingene skal gå hurtigt -
> ikke at jeg skal hente mine data via ethernet eller USB.

Der er ikke plads til 2 drev ... med mindre du saver det optiske drev ud
....

/thomas

Robert Piil (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 23-10-10 21:14

Den 23-10-2010 11:21, Robert Piil skrev:

> Er der nogen der har erfaringer?

Jeg har googlet lidt rundt:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.332262/svart-att-stoppa-in-ssd-i-nya-imac-pa-egen-hand

OWC tilbyder at gøre det, men det er nok overkill at få den sendt frem
og tilbage for det.
http://eshop.macsales.com/shop/turnkey/iMac_2010_27

Jeg spurgte ved Eplehuset, og af svaret kan jeg udlede at hvis de skal
gøre det, bliver det forholdsvis dyrt, og med samme diske som Apple
tilbyder, og det bliver /I STEDET/ for den indbyggede HD, hvilket
absolut ikke er meningen.

> Vi benytter os af originale Apple SSD harddiske og mener de leveres både fra Seagate og Western Digital.
> Men jo jeg tror umiddelbart også at 256GB burde være rigeligt, specielt hvis du vælger at have tilknyttet et ekstern HDD.

--
Robert Piil

Thomas von Hassel (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 23-10-10 21:24

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Den 23-10-2010 11:21, Robert Piil skrev:
>
> > Er der nogen der har erfaringer?
>
> Jeg har googlet lidt rundt:
>
> http://macworld.idg.se/2.1038/1.332262/svart-att-stoppa-in-ssd-i-nya-imac-
> pa-egen-hand
>
> OWC tilbyder at gøre det, men det er nok overkill at få den sendt frem og
> tilbage for det. http://eshop.macsales.com/shop/turnkey/iMac_2010_27
>
> Jeg spurgte ved Eplehuset, og af svaret kan jeg udlede at hvis de skal
> gøre det, bliver det forholdsvis dyrt, og med samme diske som Apple
> tilbyder, og det bliver /I STEDET/ for den indbyggede HD, hvilket absolut
> ikke er meningen.

Ja, det er da klart ... hvor vil du ellers have den til at sidde ? ..
der er ikke oceaner af tom plads i Apple's maskiner ...

/thomas

Robert Piil (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 23-10-10 21:27

Den 23-10-2010 22:23, Thomas von Hassel skrev:

> Ja, det er da klart ... hvor vil du ellers have den til at sidde ? ..
> der er ikke oceaner af tom plads i Apple's maskiner ...

Man kan jo konfigurere en ny til at have både SSD og HD. Det er det jeg
gerne vil, jeg har desværre ikke adgang til at konfigurere min maskine,
men har to pakker at vlæge imellem.

--
Robert Piil

Thomas von Hassel (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 23-10-10 21:39

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Den 23-10-2010 22:23, Thomas von Hassel skrev:
>
> > Ja, det er da klart ... hvor vil du ellers have den til at sidde ? ..
> > der er ikke oceaner af tom plads i Apple's maskiner ...
>
> Man kan jo konfigurere en ny til at have både SSD og HD. Det er det jeg
> gerne vil, jeg har desværre ikke adgang til at konfigurere min maskine,
> men har to pakker at vlæge imellem.

jøsses ... du har ret ...

Vi spoler tilbage ...

Hvis du kan finde en måde at fastgøre disken så er der plads:

<http://www.macworld.com/article/151492/2010/07/imac_ssd.html>

/thomas

Robert Piil (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 23-10-10 21:49

Den 23-10-2010 22:38, Thomas von Hassel skrev:

> jøsses ... du har ret ...
>
> Vi spoler tilbage ...
>
> Hvis du kan finde en måde at fastgøre disken så er der plads:
>
> <http://www.macworld.com/article/151492/2010/07/imac_ssd.html>

Hm, det var så det jeg ikke lige havde håbet på at finde. Det er måske
nok lige i overkanten at begynde at lege med, på en maskine der teknisk
set ikke engang er min egen.

Nå, så er vi tilbage ved at der ikke er en E-SATA port i maskinen.

Er der ellers forslag til hvad den bedste mulighed for ekstern
datalagring vil være. En USB/FW-connected disk, eller en rimelig
kvalitet-NAS med gode diske? Det begynder også at lyde uforholdsmæssigt
dyrt...

--
Robert Piil

Thomas von Hassel (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 23-10-10 21:52

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Den 23-10-2010 22:38, Thomas von Hassel skrev:
>
> > jøsses ... du har ret ...
> >
> > Vi spoler tilbage ...
> >
> > Hvis du kan finde en måde at fastgøre disken så er der plads:
> >
> > <http://www.macworld.com/article/151492/2010/07/imac_ssd.html>
>
> Hm, det var så det jeg ikke lige havde håbet på at finde. Det er måske
> nok lige i overkanten at begynde at lege med, på en maskine der teknisk
> set ikke engang er min egen.
>
> Nå, så er vi tilbage ved at der ikke er en E-SATA port i maskinen.
>
> Er der ellers forslag til hvad den bedste mulighed for ekstern
> datalagring vil være. En USB/FW-connected disk, eller en rimelig
> kvalitet-NAS med gode diske? Det begynder også at lyde uforholdsmæssigt
> dyrt...

Noget netværks noget via gigabit ethernet vil godt kunne trykke nogen
data igennem ... men en NAS der kan gøre det godt er heller ikke billig.

Ellers er du tilbage til en FW800 diske .. evt. også noget RAID ..

/thomas

Robert Piil (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 23-10-10 21:57

Den 23-10-2010 22:49, Robert Piil skrev:
> Den 23-10-2010 22:38, Thomas von Hassel skrev:
>
>> jøsses ... du har ret ...
>>
>> Vi spoler tilbage ...
>>
>> Hvis du kan finde en måde at fastgøre disken så er der plads:
>>
>> <http://www.macworld.com/article/151492/2010/07/imac_ssd.html>
>
> Hm, det var så det jeg ikke lige havde håbet på at finde. Det er måske
> nok lige i overkanten at begynde at lege med, på en maskine der teknisk
> set ikke engang er min egen.
>
> Nå, så er vi tilbage ved at der ikke er en E-SATA port i maskinen.

Eller måske skulle man kigge på den her:
http://www.ifixit.com/Apple-Parts/12-7-mm-SATA-Optical-Bay-SATA-Hard-Drive-Enclosure/IF107-081

....og så pille det optiske drev ud, og bruge et eksternt DVD-drev. MAn
kan måske endda få en ekstern USB/FW-bay til det originale drev.

--
Robert Piil

Niels Jørgen Kruse (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 23-10-10 21:52

Robert Piil <piil@nospam.dk> wrote:

> Den 23-10-2010 22:23, Thomas von Hassel skrev:
>
> > Ja, det er da klart ... hvor vil du ellers have den til at sidde ? ..
> > der er ikke oceaner af tom plads i Apple's maskiner ...
>
> Man kan jo konfigurere en ny til at have både SSD og HD. Det er det jeg
> gerne vil, jeg har desværre ikke adgang til at konfigurere min maskine,
> men har to pakker at vlæge imellem.

Så må du sælge den og købe en med den ønskede konfiguration.

Alternativt kan du købe et eksternt FW800 kabinet til 2.5" drev og et
SSD til den. Det skulle kunne klares uden separat strømforsyning. FW800
lægger et loft over den maksimale hastighed, men det har kun betydning
for kopiering af store filer og dem har du på den interne harddisk.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Robert Piil (23-10-2010)
Kommentar
Fra : Robert Piil


Dato : 23-10-10 21:59

Den 23-10-2010 22:51, Niels Jørgen Kruse skrev:

> Så må du sælge den og købe en med den ønskede konfiguration.

Teknisk set er det ikke min. Jeg får den bare stillet til rådighed i tre
år, med mulighed for efterfølgende at overtage den til markedspris.

--
Robert Piil

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste