/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Mac - om jeg forstår
Fra : Joe


Dato : 20-10-10 00:36

Nu har jeg haft Macbook Pro i et par år og der er bare nogle ting der
går mig meget på.

1) Hvorfor er der ikke en Delete tast på det danske lille trådløse
tastatur? Der er Backspace - men ingen delete! Det er jo tåbeligt, at
man skal vænne sig til at gå ét tegn længere hen og så slette med
Backspace. I nogle applikationer er det muligt at trykke CMD+Backspace
for Delete, men det er langt fra alle.

2) Hvorfor kan man ikke cut/paste filer/mapper med tastaturet? CMD+X
og CMD+V burde være logisk til dette og jeg ved, at man kan købe 3.
parts software som kan gøre dette.

3) Batterilevetiden på min magic mouse er horribel - maks en måned for
et sæt helt nye Duracel batterier.

4) MAC kræver bare mere brug af mus fremfor Windows - jeg kan stadigt
ikke vænne mig til at jeg mangler ALT+TAB for at skifte imellem mine
åbne vinduer indenfor samme app. F.eks. Firefox - det fungere nemt
hvis jeg kun bruger tabbed browsing, men det gør jeg ikke altid og så
er det ikke nemt at skifte mellem de forskellige vinduer. Også en ting
som at navigere i Finder er svært med tastatur alene.

5) Hvorfor er der ingen officiel docking station? Det er jo dybt
latterligt, at man skal tilslutte diverse USB stik og kablet netværk
hver gang man tager sin laptop med sig.

Når det så er sagt er der selvfølgelig også nogle gode ting ved Mac:

1) Det er ikke Windows Nu har man efterhånden prøvet dét og ved
hvor ringe det kan være (Mac var bare ikke så perfekt som jeg havde
håbet, øv)

2) Når man starter OS'et op, er den klar lynhurtigt - selv efter to år
med install af apps. virker den ikke væsentligt mere sløv (lidt, men
ikke meget ligesom Windows bliver over tid).

3) Når man går fra standby til tændt tilstand er netværket klar på
ganske få sekunder - rigtigt rart (Windows kan stå og hænge i lang
tid).

4) Jeg elsker min shell - det er bare så meget bedre end DOS eller
Powershell. Native SSH adgang og tilgang til andre systemer - sweet.

 
 
Ukendt (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-10-10 07:48

Hej,

> 1) Hvorfor er der ikke en Delete tast på det danske lille trådløse

Spørg ham der designede tastaturet - sikkert et pladsproblem. Fn +
backspace virker som delete for mig i alle programmer, jeg har været i
nærheden af. Du kan evt. vælge at remappe dit tastatur og tage en knap
du ikke bruger og sætte den til at være delete.

> 2) Hvorfor kan man ikke cut/paste filer/mapper med tastaturet? CMD+X
> og CMD+V burde være logisk til dette og jeg ved, at man kan købe 3.
> parts software som kan gøre dette.

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med det her. Jeg kan fint markere en
fil og bruge cmd-x og cmd-v til at flytte den med.

> 3) Batterilevetiden på min magic mouse er horribel - maks en måned for
> et sæt helt nye Duracel batterier.

Køb evt. genopladelige batterier - eller brug en trådet mus. Jeg har
valgt det sidste.

> 4) MAC kræver bare mere brug af mus fremfor Windows - jeg kan stadigt
> ikke vænne mig til at jeg mangler ALT+TAB for at skifte imellem mine
> åbne vinduer indenfor samme app.

Du kan nu også fint skifte mellem åbne vinduer indenfor samme app med
tastaturet på en Mac (ikke MAC, det er noget andet). På min computer
gøres det med cmd-<. Du kan selv sætte hvilken tastaturgenvej du vil
bruge ved at gå ind i System Preferences => Keyboard => Keyboard
Shortcuts => Keyboard & Text Input og så stille på den, der hedder "Move
focus to next window in application".

> er det ikke nemt at skifte mellem de forskellige vinduer. Også en ting
> som at navigere i Finder er svært med tastatur alene.

Det lyder til at du har svært ved at finde tastegenvejene. Du kunne
overveje at installere programmet KeyCue. Ved tryk på en genvejstast
viser programmet dig alle de tilgængelige tastaturgenveje på netop det sted:

http://www.ergonis.com/products/keycue/

> 5) Hvorfor er der ingen officiel docking station? Det er jo dybt

No idea - spørg Steve Jobs.

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Thomas von Hassel (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-10-10 08:31

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:


>
> > 2) Hvorfor kan man ikke cut/paste filer/mapper med tastaturet? CMD+X
> > og CMD+V burde være logisk til dette og jeg ved, at man kan købe 3.
> > parts software som kan gøre dette.
>
> Jeg ved ikke helt, hvad du mener med det her. Jeg kan fint markere en
> fil og bruge cmd-x og cmd-v til at flytte den med.

du kan cmd+C og cmd+V for at _kopiere_ ... ikke flytte.

/thomas

Ukendt (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-10-10 08:45

Hej,

>> Jeg ved ikke helt, hvad du mener med det her. Jeg kan fint markere en
>> fil og bruge cmd-x og cmd-v til at flytte den med.

> du kan cmd+C og cmd+V for at _kopiere_ ... ikke flytte.

Det var nu også cmd-x, jeg skrev om... men jeg glemte at jeg har
installeret 3. partssoftware som gør det muligt for mig. Kan se at det
ikke er muligt på en standard Finder.

Hvis man gerne vil kunne slette filer med cmd-x fra en standard Finder
er det dog muligt at slå til ved at køre følgende kommando:

defaults write com.apple.finder AllowCutForItems 1

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Thomas von Hassel (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-10-10 13:22

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> defaults write com.apple.finder AllowCutForItems 1

det smider dem bare i Trash hos mig ...

/thomas

Ukendt (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-10-10 13:24

Hej,

>> defaults write com.apple.finder AllowCutForItems 1

> det smider dem bare i Trash hos mig ...

Ja, præcis. Jeg skrev det var til dem, der gerne ville kunne slette
filer med cmd-x.

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Martin Bredthauer (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 20-10-10 13:30

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Ja, præcis. Jeg skrev det var til dem, der gerne ville kunne slette
> filer med cmd-x.

Hvorfor en ekstra key-combo til det - er det ikke det vi har
cmd+backspace til?

Cut har jo en noget mere udvidet funktion i windows.

--
Mvh Martin

Ukendt (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-10-10 13:35

Hej,

> Hvorfor en ekstra key-combo til det - er det ikke det vi har
> cmd+backspace til?

Jo, men der er nogen som er forfalden til den specifikke tastekombination.

> Cut har jo en noget mere udvidet funktion i windows.

Ja, det er der jo ikke nogen, der bestrider. Der må man installere
ekstra software, hvis man vil have det samme på Mac. Det kan man ikke
med standard Finder.

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Martin Bredthauer (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 20-10-10 13:26

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hvis man gerne vil kunne slette filer med cmd-x fra en standard Finder
> er det dog muligt at slå til ved at køre følgende kommando:
>
> defaults write com.apple.finder AllowCutForItems 1

Hvordan anullerer man et "cut" som man er midt i? Esc tasten?

--
Mvh Martin

Ukendt (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-10-10 13:35

Hej,

> Hvordan anullerer man et "cut" som man er midt i? Esc tasten?

Der er ikke noget at annullere - har du trykket har du gjort det.

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Martin Bredthauer (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 20-10-10 13:57

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Der er ikke noget at annullere - har du trykket har du gjort det.

Nej, det kan jeg så forstå på Thomas' test. Men det er jo fordi man
opnår en anden funktionalitet end den man, som windowsbruger, forventer
ved at trykke trykke cmd+x efter at have tweaket Finder som du anviser.

--
Mvh Martin

Franz Berliner (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Franz Berliner


Dato : 20-10-10 16:34

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Det var nu også cmd-x, jeg skrev om... men jeg glemte at jeg har
> installeret 3. partssoftware som gør det muligt for mig. Kan se at det
> ikke er muligt på en standard Finder.

Hvad har du installeret til det?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Ukendt (21-10-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-10 12:49

Hej,

>> Det var nu også cmd-x, jeg skrev om... men jeg glemte at jeg har
>> installeret 3. partssoftware som gør det muligt for mig. Kan se at det
>> ikke er muligt på en standard Finder.

> Hvad har du installeret til det?

Der findes en del forskellige muligheder, men lige i det her tilfælde
kørte jeg Path Finder:

http://www.cocoatech.com/

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/



Franz Berliner (22-10-2010)
Kommentar
Fra : Franz Berliner


Dato : 22-10-10 12:01

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Der findes en del forskellige muligheder, men lige i det her tilfælde
> kørte jeg Path Finder:
>
> http://www.cocoatech.com/

Det bruger jeg også selv
Troede måske det var et mere simpelt der kun gav den funktionalitet
ekstra i Finder.
--
Franz : http://www.berliner.dk

Morten Lind (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 20-10-10 09:40

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> > 5) Hvorfor er der ingen officiel docking station? Det er jo dybt

> No idea - spørg Steve Jobs.

For at skåne stikkene?

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Thomas von Hassel (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-10-10 09:57

Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
>
> > > 5) Hvorfor er der ingen officiel docking station? Det er jo dybt
>
> > No idea - spørg Steve Jobs.
>
> For at skåne stikkene?

Jeg kan kun forestille mig Apple vil gøre den slags hvis det kan gøre
via f.eks. noget så småt som en dock-connector ... eller trådløst..
f.eks. bare en plade du sætter din dims på .. boom!

/thomas

Ukendt (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-10-10 10:14

Hej,

>> No idea - spørg Steve Jobs.

> For at skåne stikkene?

Det tror jeg nu næppe. Docks til bærbare (udover bookends til Macs) er
normalt lavet sådan, at de kobles til et dock-connector stik på den
bærbare. De andre stik belastes altså ikke ved isætning i dock.

--
Jens Kristian Søgaard, Mermaid Consulting ApS,
jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Henrik Münster (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 20-10-10 15:25

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> > 5) Hvorfor er der ingen officiel docking station? Det er jo dybt
>
> No idea - spørg Steve Jobs.

Det er nok meget et økonomisk spørgsmål. I Apples sædvanlige kvalitet og
pris-niveau ville en dock nok koste kr. 4.000,-. Hvor mange ville de
sælge af dem? Og for hver computergeneration skal der konstrueres en ny
dock. PC'er sælges meget til store firmaer, og det er mit indtryk, at
det er dem, der køber docking-stationer. Apple sælger mere til private
og mindre firmaer. Jeg kender vist ingen privatpersoner, der har købt en
dock. De er rigeligt fixerede på, at deres computer kun må koste x
tusinde kroner. De er ikke interesserede i at betale ekstra for at spare
få sekunder på at sætte stik i. Mit gæt er altså, at Apple ikke regner
med, at der vil være noget særligt salg i en docking-station.
Til gengæld har Apple jo en skærm, som har indbygget oplader,
højttalere, webcam og USB-hub. Den er faktisk ret praktisk. Man skal
bare sætte strømstikket og et USB-stik i den bærbare hver gang. Det er
da let.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Henrik 8600 (25-10-2010)
Kommentar
Fra : Henrik 8600


Dato : 25-10-10 20:36



""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i meddelelsen
news:1jqo590.1b6r6w7gich7yN%henrik@muenster.dk...
> Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
>
>> > 5) Hvorfor er der ingen officiel docking station? Det er jo dybt
>>
>> No idea - spørg Steve Jobs.
>
> Det er nok meget et økonomisk spørgsmål. I Apples sædvanlige kvalitet og
> pris-niveau ville en dock nok koste kr. 4.000,-. Hvor mange ville de
> sælge af dem? Og for hver computergeneration skal der konstrueres en ny
> dock. PC'er sælges meget til store firmaer, og det er mit indtryk, at
> det er dem, der køber docking-stationer. Apple sælger mere til private
> og mindre firmaer. Jeg kender vist ingen privatpersoner, der har købt en
> dock. De er rigeligt fixerede på, at deres computer kun må koste x
> tusinde kroner. De er ikke interesserede i at betale ekstra for at spare
> få sekunder på at sætte stik i. Mit gæt er altså, at Apple ikke regner
> med, at der vil være noget særligt salg i en docking-station.
> Til gengæld har Apple jo en skærm, som har indbygget oplader,
> højttalere, webcam og USB-hub. Den er faktisk ret praktisk. Man skal
> bare sætte strømstikket og et USB-stik i den bærbare hver gang. Det er
> da let.
> --
> Henrik Münster
> Esbjerg
> Danmark

Link til den ting du dér snakker om???

H.


Thomas von Hassel (25-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 25-10-10 20:58

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> ""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i meddelelsen
> news:1jqo590.1b6r6w7gich7yN%henrik@muenster.dk...
> > Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
> >
> >> > 5) Hvorfor er der ingen officiel docking station? Det er jo dybt
> >>
> >> No idea - spørg Steve Jobs.
> >
> > Det er nok meget et økonomisk spørgsmål. I Apples sædvanlige kvalitet og
> > pris-niveau ville en dock nok koste kr. 4.000,-. Hvor mange ville de
> > sælge af dem? Og for hver computergeneration skal der konstrueres en ny
> > dock. PC'er sælges meget til store firmaer, og det er mit indtryk, at
> > det er dem, der køber docking-stationer. Apple sælger mere til private
> > og mindre firmaer. Jeg kender vist ingen privatpersoner, der har købt en
> > dock. De er rigeligt fixerede på, at deres computer kun må koste x
> > tusinde kroner. De er ikke interesserede i at betale ekstra for at spare
> > få sekunder på at sætte stik i. Mit gæt er altså, at Apple ikke regner
> > med, at der vil være noget særligt salg i en docking-station.
> > Til gengæld har Apple jo en skærm, som har indbygget oplader,
> > højttalere, webcam og USB-hub. Den er faktisk ret praktisk. Man skal
> > bare sætte strømstikket og et USB-stik i den bærbare hver gang. Det er
> > da let.
> > --
> > Henrik Münster
> > Esbjerg
> > Danmark
>
> Link til den ting du dér snakker om???

Det er jo ikke samsung .. eller hp ... Apple har én skærm ...

/thomas

Henrik Münster (25-10-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 25-10-10 21:26

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:
>
> > ""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i meddelelsen
> > news:1jqo590.1b6r6w7gich7yN%henrik@muenster.dk...
> > > Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
> > >
> > >> > 5) Hvorfor er der ingen officiel docking station? Det er jo dybt
> > >>
> > >> No idea - spørg Steve Jobs.
> > >
> > > Det er nok meget et økonomisk spørgsmål. I Apples sædvanlige kvalitet og
> > > pris-niveau ville en dock nok koste kr. 4.000,-. Hvor mange ville de
> > > sælge af dem? Og for hver computergeneration skal der konstrueres en ny
> > > dock. PC'er sælges meget til store firmaer, og det er mit indtryk, at
> > > det er dem, der køber docking-stationer. Apple sælger mere til private
> > > og mindre firmaer. Jeg kender vist ingen privatpersoner, der har købt en
> > > dock. De er rigeligt fixerede på, at deres computer kun må koste x
> > > tusinde kroner. De er ikke interesserede i at betale ekstra for at spare
> > > få sekunder på at sætte stik i. Mit gæt er altså, at Apple ikke regner
> > > med, at der vil være noget særligt salg i en docking-station.
> > > Til gengæld har Apple jo en skærm, som har indbygget oplader,
> > > højttalere, webcam og USB-hub. Den er faktisk ret praktisk. Man skal
> > > bare sætte strømstikket og et USB-stik i den bærbare hver gang. Det er
> > > da let.
> > > --
> > > Henrik Münster
> > > Esbjerg
> > > Danmark
> >
> > Link til den ting du dér snakker om???
>
> Det er jo ikke samsung .. eller hp ... Apple har én skærm ...

Jeg vil da gerne komme med et link alligevel. Det er knaldhamrende
langt, så jeg har tilladt mig at forkorte det lidt:

<http://thurly.net/07r1>
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Henrik 8600 (29-10-2010)
Kommentar
Fra : Henrik 8600


Dato : 29-10-10 15:05



""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i meddelelsen
news:1jqxvkb.twpdpqgdyam5N%henrik@muenster.dk...
> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
>> Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:
>>
>> > ""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i meddelelsen
>> > news:1jqo590.1b6r6w7gich7yN%henrik@muenster.dk...
>> > > Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:
>> > >
>> > >> > 5) Hvorfor er der ingen officiel docking station? Det er jo dybt
>> > >>
>> > >> No idea - spørg Steve Jobs.
>> > >
>> > > Det er nok meget et økonomisk spørgsmål. I Apples sædvanlige kvalitet
>> > > og
>> > > pris-niveau ville en dock nok koste kr. 4.000,-. Hvor mange ville de
>> > > sælge af dem? Og for hver computergeneration skal der konstrueres en
>> > > ny
>> > > dock. PC'er sælges meget til store firmaer, og det er mit indtryk, at
>> > > det er dem, der køber docking-stationer. Apple sælger mere til
>> > > private
>> > > og mindre firmaer. Jeg kender vist ingen privatpersoner, der har købt
>> > > en
>> > > dock. De er rigeligt fixerede på, at deres computer kun må koste x
>> > > tusinde kroner. De er ikke interesserede i at betale ekstra for at
>> > > spare
>> > > få sekunder på at sætte stik i. Mit gæt er altså, at Apple ikke
>> > > regner
>> > > med, at der vil være noget særligt salg i en docking-station.
>> > > Til gengæld har Apple jo en skærm, som har indbygget oplader,
>> > > højttalere, webcam og USB-hub. Den er faktisk ret praktisk. Man skal
>> > > bare sætte strømstikket og et USB-stik i den bærbare hver gang. Det
>> > > er
>> > > da let.
>> > > --
>> > > Henrik Münster
>> > > Esbjerg
>> > > Danmark
>> >
>> > Link til den ting du dér snakker om???
>>
>> Det er jo ikke samsung .. eller hp ... Apple har én skærm ...
>
> Jeg vil da gerne komme med et link alligevel. Det er knaldhamrende
> langt, så jeg har tilladt mig at forkorte det lidt:
>
> <http://thurly.net/07r1>
> --
> Henrik Münster
> Esbjerg
> Danmark

Linket virker ikke her, bliver smidt videre til apples startside...???

H.


Henrik Münster (31-10-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 31-10-10 22:10

Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

> ""Henrik Münster"" <henrik@muenster.dk> skrev i meddelelsen
> news:1jqxvkb.twpdpqgdyam5N%henrik@muenster.dk...
> > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >
> >> Henrik 8600 <dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:
> >>
> >> > Link til den ting du dér snakker om???
> >>
> >> Det er jo ikke samsung .. eller hp ... Apple har én skærm ...
> >
> > Jeg vil da gerne komme med et link alligevel. Det er knaldhamrende
> > langt, så jeg har tilladt mig at forkorte det lidt:
> >
> > <http://thurly.net/07r1>
>
> Linket virker ikke her, bliver smidt videre til apples startside...???

Det kan jeg godt se. Jeg ved ikke, hvad der er gået galt. Nu var det
egentlig ment lidt i spøg. Som Thomas skriver, så har Apple kun én
skærm, så det burde ikke være så svært at gå ind på deres hjemmeside at
finde den. I dag er linket ikke så langt. Jeg ved ikke, hvad det var for
et link, jeg havde fat i sidst. Her der det rigtige:

<http://www.apple.com/dk/displays/>
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-10-10 08:27

Joe <joespam8@gmail.com> wrote:

> Nu har jeg haft Macbook Pro i et par år og der er bare nogle ting der
> går mig meget på.
>
> 1) Hvorfor er der ikke en Delete tast på det danske lille trådløse
> tastatur? Der er Backspace - men ingen delete! Det er jo tåbeligt, at
> man skal vænne sig til at gå ét tegn længere hen og så slette med
> Backspace. I nogle applikationer er det muligt at trykke CMD+Backspace
> for Delete, men det er langt fra alle.

Det skulle gerne virke i alle ....hvor virker det ikke ?

>
> 2) Hvorfor kan man ikke cut/paste filer/mapper med tastaturet? CMD+X
> og CMD+V burde være logisk til dette og jeg ved, at man kan købe 3.
> parts software som kan gøre dette.

Fordi det har Apple valgt ... og for mange er det ikke logisk at du kan
"cutte" filer ... hvad hvis du klipper noget andet inden du paster
filerne...

>
> 3) Batterilevetiden på min magic mouse er horribel - maks en måned for
> et sæt helt nye Duracel batterier.

det er da ok ... køb genopladelige batterier hvis du vil være
miljøvenlig

>
> 4) MAC kræver bare mere brug af mus fremfor Windows - jeg kan stadigt
> ikke vænne mig til at jeg mangler ALT+TAB for at skifte imellem mine
> åbne vinduer indenfor samme app. F.eks. Firefox - det fungere nemt
> hvis jeg kun bruger tabbed browsing, men det gør jeg ikke altid og så
> er det ikke nemt at skifte mellem de forskellige vinduer. Også en ting
> som at navigere i Finder er svært med tastatur alene.

Du kan slå full keyboard access til for flere muligheder for at styre
ting via tastatur kommandoer ..

>
> 5) Hvorfor er der ingen officiel docking station? Det er jo dybt
> latterligt, at man skal tilslutte diverse USB stik og kablet netværk
> hver gang man tager sin laptop med sig.

fordi der ikke er nok brugere til det ... Apple bygger som regel ikke
dyre features ind i produkter som kun 5% ender med at bruge ...

>
> Når det så er sagt er der selvfølgelig også nogle gode ting ved Mac:
>
> 1) Det er ikke Windows Nu har man efterhånden prøvet dét og ved
> hvor ringe det kan være (Mac var bare ikke så perfekt som jeg havde
> håbet, øv)

Der er ikke noget der er perfekt .. hvis man starter med det så bliver
men heller ikke så skuffet ...

/thomas

Jesper Juellund Jens~ (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Juellund Jens~


Dato : 20-10-10 09:31

Joe <joespam8@gmail.com> skrev:

> Også en ting som at navigere i Finder er svært med tastatur alene.

Jeg bruger stort set kun tastatur til at navigere i Finder. Hvad savner
du?

Nogle eksempler:

Se tastaturgenvejene i Gå-menuen i Finder for at gå til en række
standardmapper.

Vælg arkiver med piletasterne - eventuelt kombineret med [skift], hvis
du vil vælge flere arkiver. Eller skriv de(t) første bogstav(er) for at
vælge.

[cmd]-[pil ned] for at åbne en valgt mappe.
[alt][cmd]-[pil ned] for at åbne en valgt mappe og lukke den oprindelige
mappe efter dig.

[cmd]-[pil op] for at åbne den overliggende mappe.
[alt][cmd]-[pil ned] for at åbne den overliggende mappe og lukke den
oprindelige mappe efter dig.

[cmd]-[1], [cmd]-[2], [cmd]-[3] og [cmd]-[4] for at skifte visning.

I listevisning kan man desuden trykke [cmd]-[pil højre] for at åbne en
mappe uden at åbne et nyt vindue og [cmd]-[pil venstre] for at lukke
igen.

--
Jesper Juellund Jensen

Martin [6000] (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 20-10-10 13:04

> Fordi det har Apple valgt ... og for mange er det ikke logisk at du kan
> "cutte" filer ... hvad hvis du klipper noget andet inden du paster
> filerne...

Det kan da ikke blive mere logisk hvad en cut skulle bruges til?

Cut -- paste og filen er flyttet. I en arbejdsgang. Job done.

Som det er nu... copy.. paste.. og så lige navigere tilbage for at slette.

Det er molbo-arbejde der kun virker ok når musen er i brug (træk/slip) -
men vi er mange der helst vil undgå mus-brug...

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Thomas von Hassel (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-10-10 13:22

Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> > Fordi det har Apple valgt ... og for mange er det ikke logisk at du kan
> > "cutte" filer ... hvad hvis du klipper noget andet inden du paster
> > filerne...
>
> Det kan da ikke blive mere logisk hvad en cut skulle bruges til?
>
> Cut -- paste og filen er flyttet. I en arbejdsgang. Job done.
>
> Som det er nu... copy.. paste.. og så lige navigere tilbage for at slette.
>
> Det er molbo-arbejde der kun virker ok når musen er i brug (træk/slip) -
> men vi er mange der helst vil undgå mus-brug...

Du skal altid spørge dig selv om en feature vil kunne forvirre den
almindelige bruger ...

Og der er jo måde at få den funktion på hvis man endelig vil ...

Eller brug terminalen .. så slipper du jo helt for musen...

/thomas

Niels Jørgen Kruse (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 20-10-10 13:23

Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Som det er nu... copy.. paste.. og så lige navigere tilbage for at slette.

Hvis strømmen ryger midt i det hele, vil du nok være glad for at
originalen(-erne) stadig ligger der.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Thomas von Hassel (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-10-10 13:24

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:
>
> > Som det er nu... copy.. paste.. og så lige navigere tilbage for at slette.
>
> Hvis strømmen ryger midt i det hele, vil du nok være glad for at
> originalen(-erne) stadig ligger der.

Det er jo bare en genvej til at igangsætte en flytning .. så indtil du
trykker cmd+c sker der jo ikke noget ...

/thomas

Martin [6000] (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 20-10-10 13:25

>> Hvis strømmen ryger midt i det hele, vil du nok være glad for at
>> originalen(-erne) stadig ligger der.
>
> Det er jo bare en genvej til at igangsætte en flytning .. så indtil du
> trykker cmd+c sker der jo ikke noget ...

What I would have said.

Damn du er hurtig...

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Martin [6000] (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 20-10-10 13:25

> Hvis strømmen ryger midt i det hele, vil du nok være glad for at
> originalen(-erne) stadig ligger der.

Det er jeg skam også og de ligger fint hvor de lå inden klikket

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Martin [6000] (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 20-10-10 13:27

> Du skal altid spørge dig selv om en feature vil kunne forvirre den
> almindelige bruger ...

Jeg har mødt mange almindelige brugere, og ingen af dem har været
forvirret over "cut".

Til gengæld har jeg mødt mange som er drøn-irriterede/forvirrede over, at
man ikke kan cutter i Finder...

På det felt kan Steve altså rende og hoppe i havnen, men ret får han ikke
for han _har ikke_ ret i det brugervenlige aspekt.

> Eller brug terminalen .. så slipper du jo helt for musen...

Gør jeg skam også. Men det ene udelukker ikke det andet.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Martin Bredthauer (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 20-10-10 13:34

Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> På det felt kan Steve altså rende og hoppe i havnen, men ret får han ikke
> for han _har ikke_ ret i det brugervenlige aspekt.

Send Steve en mail: sjobs@apple.com

Han har pt. for vane at svare nogle få gange. Så må vi se hvem der først
ender i havnen

--
Mvh Martin

Martin [6000] (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 20-10-10 13:45

> Han har pt. for vane at svare nogle få gange. Så må vi se hvem der først
> ender i havnen

Med det humør han er i for tiden (Google-rant...), så ved jeg ikke om det
er rette tidspunkt

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Martin Bredthauer (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 20-10-10 13:57

Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Med det humør han er i for tiden (Google-rant...), så ved jeg ikke om det
> er rette tidspunkt

Ja, der er gang i ham. Citat:

[Q: Any updates on your stance on Flash?]

Flash memory? We love flash memory.




--
Mvh Martin

Thomas von Hassel (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-10-10 14:03

Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> > Han har pt. for vane at svare nogle få gange. Så må vi se hvem der først
> > ender i havnen
>
> Med det humør han er i for tiden (Google-rant...), så ved jeg ikke om det
> er rette tidspunkt

Nix, Steve er sur for tiden ... og det var ikke bare Google der fik
tørre tæsk i hans lille monolog.

/thomas

Martin [6000] (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 20-10-10 14:02

> [Q: Any updates on your stance on Flash?]
>
> Flash memory? We love flash memory.

Haha ja og så blev der ikke snakket mere om det

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Thomas von Hassel (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 20-10-10 14:04

Martin [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> > [Q: Any updates on your stance on Flash?]
> >
> > Flash memory? We love flash memory.
>
> Haha ja og så blev der ikke snakket mere om det

Det er fordi Gene alligevel er lidt klog selvom han er aktie analytiker
....


/thomas

(Thorbjørn Ravn (20-10-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 20-10-10 18:42

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:

> Til gengæld har jeg mødt mange som er drøn-irriterede/forvirrede over, at
> man ikke kan cutter i Finder...

Det har de nok fra Windows. Jeg er enig. Det er en mangel.

Man kan flytte ved at hive, men det er tit noget bøvl, hvis ikke lige
vinduerne passer sammen.
>
> På det felt kan Steve altså rende og hoppe i havnen, men ret får han ikke
> for han _har ikke_ ret i det brugervenlige aspekt.
>
>> Eller brug terminalen .. så slipper du jo helt for musen...
>
> Gør jeg skam også. Men det ene udelukker ikke det andet.

Rette værktøj til opgaven.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

(Thorbjørn Ravn (20-10-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 20-10-10 18:43

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

>> Som det er nu... copy.. paste.. og så lige navigere tilbage for at slette.
>
> Hvis strømmen ryger midt i det hele, vil du nok være glad for at
> originalen(-erne) stadig ligger der.

Den kan da vente med at slette originalerne til den er færdig med at
kopiere dem over?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Niels Jørgen Kruse (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 20-10-10 20:18

Thorbjørn Ravn Andersen, 20101020 <nospam0002+20101020@gmail.com> wrote:

> nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:
>
> >> Som det er nu... copy.. paste.. og så lige navigere tilbage for at slette.
> >
> > Hvis strømmen ryger midt i det hele, vil du nok være glad for at
> > originalen(-erne) stadig ligger der.
>
> Den kan da vente med at slette originalerne til den er færdig med at
> kopiere dem over?

Og du er helt sikker på at sletningen ikke overhaler skrivningen af de
sidste filer? Der er jo ikke data i loggen ( i HFS+).

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Jens Rasmussen (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Jens Rasmussen


Dato : 20-10-10 11:56

> Hvorfor en ekstra key-combo til det - er det ikke det vi har
> cmd+backspace til?

Hej Joe og Martin

Som JKS korrekt skriver, så er det fn-backspace, IKKE cmd-backspace.
Det er ikke det samme!
Se gerne
http://www.fimano.dk/apple/FimanoMacTips_arkiv.html

Ang. skift mellem vinduer: prøv cmd+<, det virker fx i Safari.

Jeg har før været meget på den vogn, at alt skal kunne klares fra
tastaturet. Og her var et af de områder, hvor jeg faktisk kunne lide
Windows-tilgangen. Men med Exposé.app, som jo kan sættes til "varme
hjørner" ser jeg ikke det store behov mere: jeg bruger bare pegefeltet
på den bærbare og kører markøren ned i højre hjørne for alle vinduer,
og venstre for programmets vinduer.

Med venlig hilsen
Jens Rasmussen

Martin Bredthauer (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 20-10-10 21:50

Jens Rasmussen <fimano@gmail.com> wrote:

> Som JKS korrekt skriver, så er det fn-backspace, IKKE cmd-backspace.
> Det er ikke det samme!

Korrekt, det er ikke det samme og udgør da også to forskellige
funktioner:

cmd-backspace = smid fil i skraldespanden i Finder

fn-backspace = delete funktion ifm. tekstbehandling

--
Mvh Martin

Martin [6000] (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Martin [6000]


Dato : 20-10-10 18:56

> Man kan flytte ved at hive, men det er tit noget bøvl, hvis ikke lige
> vinduerne passer sammen.

Det er bare lidt bøvlet at hive med tastaturet

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Thomas Bjorn Anderse~ (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Thomas Bjorn Anderse~


Dato : 20-10-10 19:00

Joe <joespam8@gmail.com> writes:

> 3) Batterilevetiden på min magic mouse er horribel - maks en måned for
> et sæt helt nye Duracel batterier.

Overvej genopladelige batterier. SÃ¥ vidt jeg husker er der noget med, at
den indre modstand i genopladelige batterier gør, at de drænes
langsommere i den slags anvendelser. Rygtet siger, at Apples egne
batterier er rebranded Sanyo Eneloop, og sidstnævnte holde adskillelige
måneder for mig,

--
Thomas Bjorn Andersen - Quis custodiet ipsos custodes?
tba@gen-v.net +++ATH

Henrik Münster (20-10-2010)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 20-10-10 20:25

Thomas Bjorn Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> Joe <joespam8@gmail.com> writes:
>
> > 3) Batterilevetiden på min magic mouse er horribel - maks en måned for
> > et sæt helt nye Duracel batterier.
>
> Overvej genopladelige batterier. Så vidt jeg husker er der noget med, at
> den indre modstand i genopladelige batterier gør, at de drænes
> langsommere i den slags anvendelser. Rygtet siger, at Apples egne
> batterier er rebranded Sanyo Eneloop, og sidstnævnte holde adskillelige
> måneder for mig,

Om ikke andet er Apples mus og tastaturer enormt gode til at dræne
batterier fuldstændig. Jeg har købt en batteritester, og jeg har
opdaget, at masser af elektronik slet ikke tømmer batterierne
ordentligt. Børnenes Game Boy (før i tiden) og controllere til
spillemaskiner er særligt slemme. Når de ikke længere vil fungere med
batterierne, tester jeg batterierne. Som regel giver de nærmest fuldt
udslag på batteritesteren. Så sætter jeg dem i vores mus og tastaturer,
og her holder det ganske længe. Jeg har ikke taget tid, men det virker
ikke subjektivt som om, de holder specielt kort tid.
Jeg prøver i øvrigt at gå over til genopladelige batterier, men
i nogle tilfælde står børnene lige og mangler strøm nu og her, så det
kan åbenbart ikke undgås, at der bruges almindelige batterier. Så er det
jo rart, at man kan tømme dem helt, før de smides ud. Det er trods alt
bedre for miljøet at udnytte batterierne helt.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

(Thorbjørn Ravn (20-10-2010)
Kommentar
Fra : (Thorbjørn Ravn


Dato : 20-10-10 20:26

nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen Kruse) writes:

>> Den kan da vente med at slette originalerne til den er færdig med at
>> kopiere dem over?
>
> Og du er helt sikker på at sletningen ikke overhaler skrivningen af de
> sidste filer? Der er jo ikke data i loggen ( i HFS+).

Den KAN vel kalde sync() inden den går i gang med at slette?

Nej, naturligvis er jeg ikke sikker på noget - jeg kan ikke se
kildeteksten.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus... Tubular Bells!"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste