/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Smart dims til motorskyling
Fra : Peter_il


Dato : 11-10-10 11:53

Hej gruppe,
Nu er det så småt ved at være landtagningstid og dermed også tid til
at gennemskylle indenbordsmotoren med ferskvand. Det plejer jeg at
gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst frostvæske) op af
en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
galt

Dog så jeg for nogle måneder siden på nettet en dims, jeg ikke kan
finde igen. Derfor dette indlæg i håb om jeres hjælp. En teleskopisk
stang med en gummimuffe i enden samt mulighed for tilslutning af
vandslange. Kunne lidt ligne en forstørret "svupper", som man kender
til at rense tilstoppede håndvaske med. Tricket her er så at sætte
gummimuffen op omkring bådens kølevandsindtag under båden og så
tilslutte en vandslange. Og voila - motoren suger vand ind ad normal
vej - endda med lidt tryk på, der kan hjælpe impelleren.

MEN, jeg kan ikke finde anordningen på nettet igen - anyone?

Mvh Peter

 
 
Torben Skovgaard Bac~ (11-10-2010)
Kommentar
Fra : Torben Skovgaard Bac~


Dato : 11-10-10 19:05


Det hedder en spulemuffe i Masnedø´s katalog - side 400

Jeg har en, jeg ikke bruger, og jeg vil ikke anbefale, at du køre vand ind
med fuld tryk.


Mvh
--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben

"Peter_il" <psil@pbhome.dk> skrev i en meddelelse
news:6102eb2a-7e29-4305-b254-df284d259d4e@z25g2000vbn.googlegroups.com...
Hej gruppe,
Nu er det så småt ved at være landtagningstid og dermed også tid til
at gennemskylle indenbordsmotoren med ferskvand. Det plejer jeg at
gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst frostvæske) op af
en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
galt

Dog så jeg for nogle måneder siden på nettet en dims, jeg ikke kan
finde igen. Derfor dette indlæg i håb om jeres hjælp. En teleskopisk
stang med en gummimuffe i enden samt mulighed for tilslutning af
vandslange. Kunne lidt ligne en forstørret "svupper", som man kender
til at rense tilstoppede håndvaske med. Tricket her er så at sætte
gummimuffen op omkring bådens kølevandsindtag under båden og så
tilslutte en vandslange. Og voila - motoren suger vand ind ad normal
vej - endda med lidt tryk på, der kan hjælpe impelleren.

MEN, jeg kan ikke finde anordningen på nettet igen - anyone?

Mvh Peter


HKN (11-10-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 11-10-10 19:56

Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
> galt

Sådan gør jeg også - bortset fra at jeg ikke har en vandslange med op i
båden. Jeg bruger en 20L dunk fyldt op med vand. Derefter flytter jeg
slangen over i glykolblandingen - voilá, så er der konserveret

Mvh
Henrik




Ukendt (11-10-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-10-10 23:20

"Peter_il" <psil@pbhome.dk> skrev i en meddelelse.
>Det plejer jeg at gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst
>frostvæske)
>op af en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
>vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå galt

Jeg gør det på samme måde (dog fylder jeg efter fra en dunk) og regner
bestemt ikke med, at noget går galt.
--
) Hilsen
( Per T.
[_]?
www.perthomsen.dk




Ukendt (12-10-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-10-10 10:46

Hej.
Jeg har set en indretning, som er virkelig Storm P.
Men nok skal virke.
En spand påmonteres en ventil fra en lokums-cisterne.
På denne monteres vandslangen.
Svømmeren sørger for konstant vandstand.
Fra spanden suger motoren så vand/glykol.

Selv anvender jeg vandslange med "havevandingspistol" til at holde
søfilteret fuldt.
Efterfulgt med en vandkande fyldt med frostvædskeblanding.


MVH
Egon




"Peter_il" <psil@pbhome.dk> skrev i meddelelsen
news:6102eb2a-7e29-4305-b254-df284d259d4e@z25g2000vbn.googlegroups.com...
Hej gruppe,
Nu er det så småt ved at være landtagningstid og dermed også tid til
at gennemskylle indenbordsmotoren med ferskvand. Det plejer jeg at
gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst frostvæske) op af
en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
galt

Dog så jeg for nogle måneder siden på nettet en dims, jeg ikke kan
finde igen. Derfor dette indlæg i håb om jeres hjælp. En teleskopisk
stang med en gummimuffe i enden samt mulighed for tilslutning af
vandslange. Kunne lidt ligne en forstørret "svupper", som man kender
til at rense tilstoppede håndvaske med. Tricket her er så at sætte
gummimuffen op omkring bådens kølevandsindtag under båden og så
tilslutte en vandslange. Og voila - motoren suger vand ind ad normal
vej - endda med lidt tryk på, der kan hjælpe impelleren.

MEN, jeg kan ikke finde anordningen på nettet igen - anyone?

Mvh Peter


Peter_il (12-10-2010)
Kommentar
Fra : Peter_il


Dato : 12-10-10 08:53

Tak for input,

He he, den med svømmeren fra en cisterne er god

Torben, hvorfor bruger du ikke din spulemuffe? Er det noget klamp?

Toppe op med vand fra en dunk kan man selvf. godt. Jeg har brugt
vandslangen indtil videre, da det er min fornemmelse, at motoren vil
have godt af at bllive skyllet med mere end fx 20 liter vand.
Mvh Peter

Torben Skovgaard Bac~ (12-10-2010)
Kommentar
Fra : Torben Skovgaard Bac~


Dato : 12-10-10 19:15

Hej Peter
Næh - systemet fungerer fint, men i forbindelse med frostsikring gør jeg det
hele på en anden måde - dels tager jeg slangen af ved vandindtaget -
forlænger dernæst slangen af bekvemmelighed, så den lettere kan suge vand
fra en spand, som jeg "løbende" fylder op med vand fra min vandtank, som jo
skal tømmes inden vinter. Når det er gjort, så får motoren lov til at slubre
en blanding af vand/frostvæske - ca. 50/50 fra en spand.

Om foråret, når jeg har samlet kølesystemet og hvis jeg skal starte motoren,
mens båden står på land, så bruger jeg af og til spulemuffen, som virker
fint. Der må ikke være alt for meget tryk på vandet, da det jfr. kloge
hoveder kan skade din motoren - altså skal der være tilstrækkelig med
vandforsyning til, at motoren selv sluger den nødvendige mængde - og dermed
ikke noget med at "hjælpe" impelleren.
Der er tale om ganske kortvarige drift af motoren i den forbindelse - højst
2-3 minutter ad gangen, som det har været indtil videre.

Mvh

--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben


"Peter_il" <psil@pbhome.dk> skrev i en meddelelse
news:b9a6d852-498c-4129-be7d-60952c79c89c@j18g2000yqd.googlegroups.com...
Tak for input,

He he, den med svømmeren fra en cisterne er god

Torben, hvorfor bruger du ikke din spulemuffe? Er det noget klamp?

Toppe op med vand fra en dunk kan man selvf. godt. Jeg har brugt
vandslangen indtil videre, da det er min fornemmelse, at motoren vil
have godt af at bllive skyllet med mere end fx 20 liter vand.
Mvh Peter


Harding E. Larsen (13-10-2010)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 13-10-10 11:46

Impelleren er beregnet til at suge vand fra det omgivne vand og du må
ikke sætte vand under tryk til motoren. Kommer der mere vand ind end
motoren kan "skyde" ud gennem udstødningen kan vandet løbe ind igennem
motorens udstødningsventiler og sker dette er der stor sandsynlighed
for at krumtappen eller pejlstængerne beskadiges.
Sættes trykvandet til inden motoren er startet er der endnu større
mulighed for at hulrummet over stemplerne bliver fyldt op med vand.

Der findes en mulighed for at slå to fluer med et smæk.
Sæt et T-stykke på vandslangen lige uden for vandtanken. Sæt et andet
T-stykke på lige inden for ventilen til kølevandsindtaget.
Sæt en slange imellem hvori der nær motoren er indskudt en ventil.

Skal du tømme vandtanken når båden ligger i vandet lukkes
kølevandsindtaget og ventilen i slangestykket åbnes. Start motoren og
vandtanken tømmes.

Er båden kommet på land bruges samme fremgangsmåde til at sende fersk
vand gennem motoren inden slangen tages af og der sættes en
slangestump ned i en glykolblanding 50/50 og blandingen som det sidste
suges op.

Vær helt sikker at frostvæsken ikke kan løbe tilbage i vandtanken.
Glykol skal absolut ikke drikkes, selv i fortyndet form.

Mvh/Harding



On 11 Okt., 19:53, Peter_il <p...@pbhome.dk> wrote:
> Hej gruppe,
> Nu er det så småt ved at være landtagningstid og dermed også tid til
> at gennemskylle indenbordsmotoren med ferskvand. Det plejer jeg at
> gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst frostvæske) op af
> en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
> vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
> galt
>
> Dog så jeg for nogle måneder siden på nettet en dims, jeg ikke kan
> finde igen. Derfor dette indlæg i håb om jeres hjælp. En teleskopisk
> stang med en gummimuffe i enden samt mulighed for tilslutning af
> vandslange. Kunne lidt ligne en forstørret "svupper", som man kender
> til at rense tilstoppede håndvaske med. Tricket her er så at sætte
> gummimuffen op omkring bådens kølevandsindtag under båden og så
> tilslutte en vandslange. Og voila - motoren suger vand ind ad normal
> vej - endda med lidt tryk på, der kan hjælpe impelleren.
>
> MEN, jeg kan ikke finde anordningen på nettet igen - anyone?
>
> Mvh Peter


blueocean (14-10-2010)
Kommentar
Fra : blueocean


Dato : 14-10-10 06:12

On 11 Okt., 19:53, Peter_il <p...@pbhome.dk> wrote:
> Hej gruppe,
> Nu er det så småt ved at være landtagningstid og dermed også tid til
> at gennemskylle indenbordsmotoren med ferskvand. Det plejer jeg at
> gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst frostvæske) op af
> en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
> vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
> galt
>
> Dog så jeg for nogle måneder siden på nettet en dims, jeg ikke kan
> finde igen. Derfor dette indlæg i håb om jeres hjælp. En teleskopisk
> stang med en gummimuffe i enden samt mulighed for tilslutning af
> vandslange. Kunne lidt ligne en forstørret "svupper", som man kender
> til at rense tilstoppede håndvaske med. Tricket her er så at sætte
> gummimuffen op omkring bådens kølevandsindtag under båden og så
> tilslutte en vandslange. Og voila - motoren suger vand ind ad normal
> vej - endda med lidt tryk på, der kan hjælpe impelleren.
>
> MEN, jeg kan ikke finde anordningen på nettet igen - anyone?
>
> Mvh Peter

Hej
Brugen en Sugedims til toiletttet, en sugekop tingest (navnet kan jeg
ikke huske), sæt den på en stang (telskop) og lav et hul mi gummiet og
stik en vandslange ind der, så har du det du efterspørge så suger
motoren det ind gennem vand intaget.

Sådan har jeg gjort de sidste 20 år.

HKN (14-10-2010)
Kommentar
Fra : HKN


Dato : 14-10-10 13:35

Svupper?

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> wrote in message
news:9cd6753f-38ae-483a-bee6-8b647f37b665@x5g2000vbf.googlegroups.com...
> On 11 Okt., 19:53, Peter_il <p...@pbhome.dk> wrote:
>> Hej gruppe,
>> Nu er det så småt ved at være landtagningstid og dermed også tid til
>> at gennemskylle indenbordsmotoren med ferskvand. Det plejer jeg at
>> gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst frostvæske) op af
>> en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
>> vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
>> galt
>>
>> Dog så jeg for nogle måneder siden på nettet en dims, jeg ikke kan
>> finde igen. Derfor dette indlæg i håb om jeres hjælp. En teleskopisk
>> stang med en gummimuffe i enden samt mulighed for tilslutning af
>> vandslange. Kunne lidt ligne en forstørret "svupper", som man kender
>> til at rense tilstoppede håndvaske med. Tricket her er så at sætte
>> gummimuffen op omkring bådens kølevandsindtag under båden og så
>> tilslutte en vandslange. Og voila - motoren suger vand ind ad normal
>> vej - endda med lidt tryk på, der kan hjælpe impelleren.
>>
>> MEN, jeg kan ikke finde anordningen på nettet igen - anyone?
>>
>> Mvh Peter
>
> Hej
> Brugen en Sugedims til toiletttet, en sugekop tingest (navnet kan jeg
> ikke huske), sæt den på en stang (telskop) og lav et hul mi gummiet og
> stik en vandslange ind der, så har du det du efterspørge så suger
> motoren det ind gennem vand intaget.
>
> Sådan har jeg gjort de sidste 20 år.


Peter_il (01-11-2010)
Kommentar
Fra : Peter_il


Dato : 01-11-10 10:55

On 14 Okt., 13:11, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
> On 11 Okt., 19:53, Peter_il <p...@pbhome.dk> wrote:
>
>
>
>
>
> > Hej gruppe,
> > Nu er det så småt ved at være landtagningstid og dermed også tid til
> > at gennemskylle indenbordsmotoren med ferskvand. Det plejer jeg at
> > gøre ved at lade vandpumpen suge vand (og til sidst frostvæske) op af
> > en spand på dørken i kaytten. Spanden holdes så vandfyldt med en
> > vandslange. Noget af en Storm P-løsning, der kun venter på at gå
> > galt
>
> > Dog så jeg for nogle måneder siden på nettet en dims, jeg ikke kan
> > finde igen. Derfor dette indlæg i håb om jeres hjælp. En teleskopisk
> > stang med en gummimuffe i enden samt mulighed for tilslutning af
> > vandslange. Kunne lidt ligne en forstørret "svupper", som man kender
> > til at rense tilstoppede håndvaske med. Tricket her er så at sætte
> > gummimuffen op omkring bådens kølevandsindtag under båden og så
> > tilslutte en vandslange. Og voila - motoren suger vand ind ad normal
> > vej - endda med lidt tryk på, der kan hjælpe impelleren.
>
> > MEN, jeg kan ikke finde anordningen på nettet igen - anyone?
>
> > Mvh Peter
>
> Hej
> Brugen en Sugedims til toiletttet, en sugekop tingest (navnet kan jeg
> ikke huske), sæt den på en stang (telskop) og lav et hul mi gummiet og
> stik en vandslange ind der, så har du det du efterspørge så suger
> motoren det ind gennem vand intaget.
>
> Sådan har jeg gjort de sidste 20 år.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Tak for tippet - det må prøves.
Som Harding skriver er det vigtigt, at trykket er det rigtige, men jeg
ser en klar fordel i ikke at have en spand stående på dørken om læ.....

Mvh Peter Ingsø

Peter_il (01-11-2010)
Kommentar
Fra : Peter_il


Dato : 01-11-10 10:58

On 13 Okt., 18:46, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> Impelleren er beregnet til at suge vand fra det omgivne vand og du må
> ikke sætte vand under tryk til motoren. Kommer der mere vand ind end
> motoren kan "skyde" ud gennem udstødningen kan vandet løbe ind igennem
> motorens udstødningsventiler og sker dette er der stor sandsynlighed
> for at krumtappen eller pejlstængerne beskadiges.
> Sættes trykvandet til inden motoren er startet er der endnu større
> mulighed for at hulrummet over stemplerne bliver fyldt op med vand.
>
> Der findes en mulighed for at slå to fluer med et smæk.
> Sæt et T-stykke på vandslangen lige uden for vandtanken. Sæt et andet
> T-stykke på lige inden for ventilen til kølevandsindtaget.
> Sæt en slange imellem hvori der nær motoren er indskudt en ventil.
-----SNIP-----

Hej Harding,
Tak for input. Jeg kan godt se det smarte i at koble sig på
vandtanken. I min båd tror jeg ikke, det vil være så praktisk, dog.....

Mvh Peter Ingsø

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste