Ord, der skal ihukommes (Når hjælp er skad~
Fra : Kall, Mogens

Dato : 07-10-10 23:45

Input andagtstekst fra www.ucb.dk :

=== citat start ===

Søndag 29. august

Når hjælp er skadelig

"Hvis han frikender den skyldige, ..."
Ordsp 24,24

Har du nogen sinde løjet for at beskytte navn og rygte hos én, du
holder af ?

Eller dækket over dem ?

Eller skyndt dig at komme til hjælp uden at være bedt om det ?

Vi taler ikke om barmhjertighedsgerninger, hvor hjælp er påkrævet;
vi taler om 'gøre folk i stand til' noget, som vi synes, vil være passende
for dem, hvilket er en ødelæggende form for hjælp.

Det er naturligt at ville beskytte dem, man elsker, for smertelige
konsekvenser af deres handlinger; men hvis du hjælper dem 'af
krogen', kan du ende med selv at blive offer og være vred, fordi du
gjorde noget, du ikke rigtig havde lyst til at gøre - noget, som det ikke
var dit ansvar at tage vare på.

Bibelen siger, det er forkert at fortælle en skyldig, at han er uskyldig.

Hvis du hele tiden redder dem, forlænger du den dal, de skal gå igennem
for at komme hele ud i den anden ende.

Paulus siger: "Hvor er det frygteligt ! Hvem kan redde mig ud af dette
elendige liv, som fører til død ?" Rom 7,24

Somme tider er folk nødt til at nå frem til det stade, hvor det er "frygteligt"
for dem, så de kan finde ud af, hvad de skal stille op.

Det er helt ligesom Den Fortabte Søn, der skulle helt ned i sølet, før han
fandt ud af, hvor han hørte til.

Hans far lod ham løbe linen ud.

Det er ikke uden grund, man taler om vanskelig kærlighed.

Da sønnen kom til fornuft, var "... han villig til at sluge sin stolthed og sagde
til sig selv: 'Hjemme hos min far får en daglejer mere, end han kan spise, og
hergår jeg og er ved at dø af sult.'" Luk 15,17

Overskrider du grænsen mellem at 'være medfølende' og 'tage sig af', skader
du den person, du gerne vil hjælpe, fordi det bliver underforstået, at de ikke
selv kan klare realiteterne eller lære den lektie, de har brug for at lære.

Træk dig hellere tilbage og læg din kærlighed i Guds hænder.

Han elsker dem endnu mere, end du gør.

=== citat slut ====

Hovedreglen er som oftest, at døde gerninger (ismaellerne, Hebr. 6,1) er anstrengende
(og bliver til kæmpemæssige omveje), mens de gerninger, som Gud selv har
lagt til rette forud (netop for at vi kan vandre i dem; de såkaldte isak'er, Ef. 2,
10) sker legende let (apropos Sl 127,2d) ...

Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael.
Last OUTPUT: 11665 news:4ca9e84c$0$23755$14726298@news.sunsite.dk
Website https://sites.google.com/site/kalltree1 File no: 11678

Fra : Kall, Mogens

Dato : 09-10-10 22:49

"Kall, Mogens" <Jesus.loves.you.et@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4cae4d70$0$23752$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> selv kan klare realiteterne eller lære den lektie, de har brug for at lære.
>
> Træk dig hellere tilbage og læg din kærlighed i Guds hænder.

Compare with ...

Sent: Wednesday, October 06, 2010, CET 17:40, GMT 15:40
Subject: Re: Guds Almagt contra "dæmonuddrivelse" på kristne -
Was: Opgør med fremgangsteologiens vranglære ...
Guds nærhed i stilheden
1673 news:4cac984d$0$23754$14726298@news.sunsite.dk
http://groups.google.dk/group/dk.livssyn.kristendom/msg/a60774428aededf8

> Evangelisationen er - på forhånd - dømt til *fiasko*, fordi der jo ikke er meget
> at komme efter i et sådant "fællesskab", hvor *kærligheden* mangler !

Apropos ...

Når kristne formår at ødelægge glæden ved at være kristen!

> [...]
> Mogens Kall, The servant of Michael.
> --
> Coming up news: Iran hit by a Asteroid. Iran is no more (Jer.49,34-)

11682