Schweizisk browserkniv?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-10-10 06:51

Som ny-genopstartet er min værktøjskasse næsten tom. Jeg har f.eks.
kun Firefox og Internet Explorer i disses seneste udgaver at checke
med. Især for IE bør jeg vel checke et par generationer tilbage.

Jeg kører med Windows 7. Kan jeg installere ældre versioner parallelt
og hvor downloader jeg dem?

Ud over disse to, vinder Chrome vel udbredelse, mens Opera, så vidt
jeg kan se, aldrig er kommet over procenten. Hvilke browsere SKAL jeg
anstændighedsvist kontrollere for?

Er der en tjeneste på nettet, hvor man kan køre sine sider gennem en
maskine, der simulerer gamle og perifere browsere?

Nu tager jeg et skridt ad gangen og da høvdingen er uvidende om mit
projekt, har jeg ingen deadline, så jeg vil gerne bruge tid på at få
det gjort ordentligt fra starten. F.eks. vil det jo være oplagt at
tage højde for blinde og svagtseendes skærmlæsere, men jeg
konstaterer, at den gamle validator ikke findes mere. Hvad gør man så?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-10-10 09:34

Kurt Hansen frembragte:
> [...]
> tage højde for blinde og svagtseendes skærmlæsere, men jeg
> konstaterer, at den gamle validator ikke findes mere. Hvad gør man så?

FF har en tilføjelse, der hedder HTML-validator. Den validerer siden
når den indlæses, og viser resultatet med et lille ikon.
http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/
Der er også FireBug.
Den er god at inspicere med, man kan teste sin css direkte i browseren,
og den giver besked om css validering (man skal dig selv gå til den
rigtige tab for at se det).
http://getfirebug.com/
Firbug kan en farlig masse andre ting, som du måske får brug for hen ad
vejen. Jeg bruger den meget til debug af javascript.

Diskussionen om hvilke IE versioner der skal supportes, er ved at være
gammel - og der er ingen endegylig løsning. Min egen mening er den, at
IE8 kan emulere IE7, og det bruger jeg. Der er stadig ældre i brug -
men her er det brugeren og ikke programmøren der er uanstændig, så det
kan jeg ikke gøre noget ved.
Har desuden FF selvfølgelig, Chrome, Opera og Safari.
Der findes online steder hvor du kan checke i alle tænkelige (og
utænkelige) browsere. Her må andre træde til med link, for jeg bruger
dem ikke. De er for omstændige og langsomme at arbejde med, i hvert
fald på amatørplan.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 03-10-10 03:09

> Ud over disse to, vinder Chrome vel udbredelse, mens Opera, så vidt
> jeg kan se, aldrig er kommet over procenten. Hvilke browsere SKAL jeg
> anstændighedsvist kontrollere for?

Mozilla firefox.
Opera.
Safari.
Internet explorer.

http://browsershots.org/

> [...]
> tage højde for blinde og svagtseendes skærmlæsere, men jeg
> konstaterer, at den gamle validator ikke findes mere. Hvad gør man så?

Validator : http://validator.w3.org/

Vil helt klart også anbefale dig denne hjemmeside også : http://www.w3schools.com/

Også vil jeg helt klart anbefale dig at bruge DOCTYPE øverst i dine
filer før <HTML. På den måde vil det komme til at se mest muligt ens
ud i forskellige browsere :
For eksempel XHTML 1.0 Strict :

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://
www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-10-10 12:59

On Sun, 3 Oct 2010 02:08:38 -0700 (PDT), scootergrisen
<fedblindkat@yahoo.dk> wrote:

>Mozilla firefox.
>Opera.
>Safari.
>Internet explorer.

Du nævner ikke Crome? Ikke at jeg har undersøgt det, man hører bare så
meget om den. Safari, er det ikke en Mac-browser?

>http://browsershots.org/

Jøsses mand! Den seneste udgave af min testside ser ens ud i næsten
alle browsere. Undtaget er noget Ubuntu-skrammel (Lynx, Elinks. Selv i
MSIE 6.0 er der kun en enkelt ting der skrider (navigationsknapperne);
pudsigt nok samme fejl som Stones Webwriters prewiev viser:
http://api.browsershots.org/png/original/9d/9d439e7ad2857d06b0098c9db2143567.png

>Validator : http://validator.w3.org/
>
>Vil helt klart også anbefale dig denne hjemmeside også : http://www.w3schools.com/

Ork, disse har jeg besøgt mange gange de seneste 24 timer.

>Også vil jeg helt klart anbefale dig at bruge DOCTYPE øverst i dine
>filer før <HTML. På den måde vil det komme til at se mest muligt ens
> [...]

Det har jeg skam hele tiden haft. Måske er du snublet over, at jeg
lige under den gældende DTD har den gamle liggende, men den er
deaktiveret med <-- og -->.

Fra : scootergrisen

Dato : 03-10-10 07:05

> Du nævner ikke Crome? Ikke at jeg har undersøgt det, man hører bare så
> meget om den. Safari, er det ikke en Mac-browser?

Jo safari er fra mac men du kan også downlaode det til windows.
Hvis du vil have at folk med apple computere og iphone skal kunne se
dine hjemmeside korrekt så syns jeg du skal teste i safari også.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-10-10 14:39

scootergrisen udtrykte præcist:

> Jo safari er fra mac men du kan også downlaode det til windows.
> Hvis du vil have at folk med apple computere og iphone skal kunne se
> dine hjemmeside korrekt så syns jeg du skal teste i safari også.

Øhm... Den holder ikke i byretten.
Det vigtige er vel, at designe som man vil have det til at se ud, og så
det overholder standarderne..?
Hvis Safari så ikke kan vise det, må det vel være fordi der er orm i
æblet?
Man kan så tage stilling til, om man vil lave tilføjelser specifikt til
den browser/den slags apparater.

Ret beset, er der ingen garanti for, at selvom Safari kan vise det på
en PC, så kan den også på en MAC, eller iPhone - eller nogen som helst
anden platform, for den sags skyld.
Hvis man vil vide om siden vises rigtigt i Safari på en MAC, er der kun
en MAC med Safari installeret, der kan svare.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-10-10 11:50

, Kurt Hansen skrev::
> Som ny-genopstartet er min værktøjskasse næsten tom. Jeg har f.eks.
> kun Firefox og Internet Explorer i disses seneste udgaver at checke
> med. Især for IE bør jeg vel checke et par generationer tilbage.

Personligt gider jeg ikke at gøre så meget ud af det. Jeg
sørger for, at siderne validerer med såvel html som css,
siderne tjekkes løbende i Firefox, mens jeg udvikler, og til
sidst tjekker jeg også i IE 8.

Ældre IE'er kan rende og hoppe, og jeg går ud fra, at de
andre alternative browsere viser siden korrekt, når den
overholder standarderne og vises korrekt i Firefox.

Det skal siges, at jeg normalt ikke laver voldsomt
avancerede ting, og slet ikke ting, der er browserspecifikke
(som fx opacity). I så fald vil det selvfølgelig være
nødvendigt at tjekke i flere browsere/versioner.

> Jeg kører med Windows 7. Kan jeg installere ældre versioner parallelt
> og hvor downloader jeg dem?

Med hensyn til IE kan du installere Virtual PC og ældre
Windows'er, hvor du så kan have ældre udgaver af IE kørende.
Virtual PC er gratis:
http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/

Bemærk, at systemkravene til Virtual PC ikke skal tages så
bogstaveligt. Selv hvis din Windows 7 ikke er stor nok til
at køre programmet, så kan du sikkert sagtens bruge
programmet alligevel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-10-10 06:04

On 3 Okt., 12:50, Kim Ludvigsen <use...@kimludvigsen.dk> wrote:

> Ældre IE'er kan rende og hoppe, og jeg går ud fra, at de
> andre alternative browsere viser siden korrekt, når den
> overholder standarderne og vises korrekt i Firefox.

;)

Må indrømmme, det er nøjagtigt sådan det foregår rigtigt mange steder.
IE i ældre versioner, der er brugerne selv skyld i det. De kan bruge
Chrome Frame, hvis de så godt kan lide deres IE, så får de Webkit-
funktioner (bl.a. CSS3-muligheder), men IE look and feel. Eller de kan
installere Firefox, som er gratis også. IE7 kan måske forsvares en
lille smule (ren dovenskab, man ikke opgraderer), men IE6 er der bare
ingen undskyldning for. Overhovedet.

Hvis man kører med IE6 aktivt på nettet, så er udseendet af en
tilfældig hjemmeside nok det mindste problem - hint: sikkerhed,
spyware, adware, root kits mv. Jeg ville også have betænkeligheder ved
at have en salgsside, hvor man kan handle via IE6. Chancen for, det
går galt på klient-siden pga. browserinfection, er simpelthen FOR
stor. Men selv IE7 er jo hullet som en si.

Særskildte stylesheets kun til IE, de koster også i udvikling ad H*
til, og er en "pain in the a**". Sådan groft sagt.

Ja, det er så nogenlunde hvad alle tænker, men ingen siger (tør sige)
højt ;)

I sidste ende kommer det jo nok ned til, hvilke brugere du har, for du
er nødt til at understøtte deres systemer (kunderne, dem som betaler),
selv om de er gamle - i hvert fald hvis de kunder giver overskud. Hvis
de alle kører non-IE, så er du bare jordens heldigste mand, for så er
det meget nemmere at lave sine sider. Men du kan da være heldig, at
der ikke er nogen IE6/IE7 imellem, og så vil jeg også sige, det er
åndsvagt at lave særskildte sheets eller tage særlige hensyn.

Så tag en kig på din LOG, for at finde ud af, hvad der skal tages
særlige hensyn til indenfor IE, om det er nødvendigt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-10-10 13:07

Kim Ludvigsen gjaldede ud over forsamlingen:

>Ældre IE'er kan rende og hoppe

He he, jeg, fint at nogen tør sige det højt. Nuvel, hvis man drev et
bureau og skulle sælge professionelle sider ...

Jeg ved ikke hvor veludrustede mine seere er, men jeg kunne godt
forestille mig, at folk der elsker klassisk musik, ikke lige har
travlt med at opdatere deres browsersoftware, endsige at foretage et
alternativt valg.

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-10-10 09:19

On 3 Okt., 14:07, Kurt Hansen <k...@ugyldig.dk> wrote:

> [...]
> forestille mig, at folk der elsker klassisk musik, ikke lige har
> travlt med at opdatere deres browsersoftware, endsige at foretage et

Kurt, hvis det bare er til hurtige checks af designet i IE, så brug
http://meineipadresse.de/netrenderer/

Du vil selvfølgelig ikke kunne tjekke funktonaliteten, men du vil
kunne se, om det umiddelbart skrider i designet, og netop denne
service er lynende hurtig.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 03-10-10 18:06

On Sun, 3 Oct 2010 08:19:25 -0700 (PDT), Rune Jensen
<runeofdenmark@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Du vil selvfølgelig ikke kunne tjekke funktonaliteten, men du vil
>kunne se, om det umiddelbart skrider i designet, og netop denne

Dækker kun IE, men det er jo som regel også den der er skurken. Tak
for linket.

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-10-10 21:01

Kurt Hansen skrev:

> Dækker kun IE, men det er jo som regel også
> den der er skurken. Tak for linket.

Der er også

http://totalvalidator.com/validator/Validator

hvor man kan vælge en lang række browsere i
Screenshot-feltet.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk