Linux-maskine i fabrik - og power
Fra : Torben Dam Jensen

Dato : 13-12-00 15:03

Vi overvejer at porte vores software til Linux, så snart KyLix kommer
frem. Der er dog et problem: at produktionsfolk ikke altid lukker
industri-PC'er korrekt ned.

Derfor: hvordan kan man sikre en Linux-box, så den "altid" kan tåle
at strømmen bliver taget uden shutdown. Det ideelle, at køre remote
boot eller via en chip, er ikke muligt.

Hvad skal der sættes op, eller kan det overhovedet ikke lade sig gøre ?
Problemet med "dumme" end-users, som ikke kender Linux, må have ramt
andre før.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 13-12-00 15:07

"Torben Dam Jensen" <tdj@dds.nl> wrote in message
> [...]
>
> Hvad skal der sættes op, eller kan det overhovedet ikke lade sig gøre ?
> Problemet med "dumme" end-users, som ikke kender Linux, må have ramt

Nu er det ikke noget jeg ved så meget om, men det er jo altid et problem at
slukke en pc mens der skrives til disken - så det antager jeg, at jeres
software ikke gør.

Derfor skulle det ikke være umuligt at arbejde udelukkende på read-only
mountede drev - og så er problemet vel sådan set løst ..

mvh Steffen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-12-00 17:00

Torben D J skrev:

> Derfor: hvordan kan man sikre en Linux-box, så den "altid" kan
> tåle at strømmen bliver taget uden shutdown. Det ideelle, at
> køre remote boot eller via en chip, er ikke muligt.

Jeg spekulerer på om det ikke kunne klares ved at den enkelte linuxbox
sætter sit root-filesystem op i en eller flere ram-disks, som mange af
de der linux-på-én-floppydisk-distributioner gør.

Kan du ikke fortælle lidt mere om hvilke muligheder I har? Vil det fx
være muligt at NFS-mounte et filsystem fra en centralt administeret
filserver? Skal brugerne kunne skrive til disken(e)?

// Klaus

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 18:48

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 18:48

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-00 18:48

Den Thu, 14 Dec 2000 07:58:22 GMT skrev Klaus Alexander Seistrup:
> [...]
>system. Selv har jeg kun erfaring med ReiserFS, som jeg synes kører
>fortrinligt (jeg ved godt at mange er uenige med mig og også at Reiser
>selv siger at man ikke bør bruge det i et "production environment").
>Man undgår ikke nødvendigvis at miste data hvis maskinen fx crasher
>midt i en kompilering, men selve filsystemet bliver ikke ødelagt.
>Yderligere er der den fordel at det ikke tager en evighed at fsck'e
>et helt filsystem (og fsck kommer der jo ved hver 20. reboot (på ext2,
>i hvert fald) med mindre man har sat filsystemet anderledes op).

Den fsck ved hver 20. boot undgår man altså ikke ved fsck. Det er
den der checker, at der ikke har sneget sig en fejl ind alligevel,
fx. pga. fejl i driveren, defekt harddisk, m.m. Og den slags ændrer
resiserfs altså ikke på.

Det kan da godt være at de har en mere "vi er da ligeglade"-agtig
default-opsætning, men man kan sagtens (i hvert fald på ext2) selv
ændre den til en mere fornuftig værdi.

Og ext2's nuværende default passer fint til en som mig, der slukker
PC'en hver nat, og ikke laver noget livsvigtigt på maskinen. På en
server der kører flere år ad gangen burde man i princippet køre
fsck ved hver boot.

Mvh
Kent
--
Grafik-siden er opdateret på http://www.celebrityshine.com/~kfr/
- sidste billede uploadet: santa.png

Fra : Claus Alboege

Dato : 14-12-00 18:57

[snip]

Kent> Og ext2's nuværende default passer fint til en som mig, der
Kent> slukker PC'en hver nat, og ikke laver noget livsvigtigt på
Kent> maskinen. På en server der kører flere år ad gangen burde man
Kent> i princippet køre fsck ved hver boot.

Jeg mener den checker automatisk, hvis der er gaaet "lang" tid siden sidste
check.

--
Mvh Claus Albøge

--
% rm -f *;o
% command not found: o

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-00 19:05

Den Thu, 14 Dec 2000 17:56:54 GMT skrev Claus Alboege:

> [...]
> Kent> i princippet køre fsck ved hver boot.
>
>Jeg mener den checker automatisk, hvis der er gaaet "lang" tid siden sidste

Meget lang tid, ja. Jeg kan kun mindes at have set det en gang[1],
selvom en del af vores servere til tider har ret lange uptimes[2].

Mvh
Kent

[1] Det kunne måske have noget at gøre med at en kerne-opgradering
incl. reboot kan klares pr. telnet.

[2] Når der hverken har været langfingrede NT-folk, eller elektrikere
i nærheden.

Fra : Martin Hansen

Dato : 18-12-00 03:19

On Thu, 14 Dec 2000 17:56:54 GMT, Claus Alboege <tractrix@kom.auc.dk> wrote:

>Jeg mener den checker automatisk, hvis der er gaaet "lang" tid siden sidste
>check.
På min mandrake er det 6 måneder.
Det kan justeres med tune2fs. Og læses med dumpe2fs -h /dev/h***

--

Citat. Kent Friis:
Stol aldrig på journalister. De aner pr. definition ikke hvad

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-12-00 19:45

Kent F skrev:

> Den fsck ved hver 20. boot undgår man altså ikke ved fsck.

Det skrev jeg heller ikke. Jeg skrev at det ikke tager en evighed med
ReiserFS.

// Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-00 21:50

Den Thu, 14 Dec 2000 18:45:02 GMT skrev Klaus Alexander Seistrup:

>Det skrev jeg heller ikke. Jeg skrev at det ikke tager en evighed med
>ReiserFS.

Hvis check'en er lige grundig, burde den tage ca. lige lang tid.

Mvh
Kent

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 22:19

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-00 22:19

Den Thu, 14 Dec 2000 21:14:53 GMT skrev Klaus Alexander Seistrup:

>Mig bekendt bruger ReiserFS ikke fsck - tværtimod skriver Reiser i
>vejledningen at man skal slå den fra. Det hele klares med replay.

Man kan da ikke checke for fejl med replay.

Mvh
Kent

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 22:30

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-00 22:30

Den Thu, 14 Dec 2000 21:23:11 GMT skrev Klaus Alexander Seistrup:

>Okay, det er muligt. Men hvis man sætter ReiserFS op efter vejledningen,
>så bliver der ikke kørt fsck på partitionen.

Så skal jeg ikke have det på en server (eller min hjemme-PC for den sags
skyld).

Mvh
Kent

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 13:15

Fra : N/A

Dato : 15-12-00 13:15

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-12-00 13:15

John N skrev:

> Sæt en ups i maskinen. Og lad ups software lukke pænt ned for
> den når strømmen tages brutalt.

Det lyder som en god løsning, synes jeg.

// Klaus

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 10:58

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 14-12-00 10:58

Jesper Krogh wrote:

> Gør det fysisk, tag kablet ud til power-off knappen, så der er længere hen til
> væggen for at trække stikket ud end der er til at føre musen eller lign i
> et hjørne og klikke, så vil folks dovenskab løse problemet.
>
> Windows har det da ikke meget bedre med at blive lukket hårdt ned, hvad
> gør i der?

Problemet i de fleste linux distributioner er, at hvis fsck fejler,
beder den om root password, hvorefter man så skal køre fsck manuelt
på partitionen.

Det er en (efter min mening) dårlig løsning; med mindre man er ext2
hacker,
er det eneste, man kan gøre, at køre "fsck -y", da man ikke har en
chance
for at vide, om man skal svare ja eller nej til det, den spørger om.

Hvorfor kunne den så ikke bare gøre dette automatisk under opstart?

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-00 18:52

Den Thu, 14 Dec 2000 10:58:18 +0100 skrev Mogens Kjaer:

> [...]
>for at vide, om man skal svare ja eller nej til det, den spørger om.
>
>Hvorfor kunne den så ikke bare gøre dette automatisk under opstart?

1. Hvis man lige tænker sig lidt om, giver spørgsmålene faktisk
mening.

2. Sidste jeg brugte fsck -y (dovenskab) smuttede hele /usr/bin
kataloget - maskinen kunne boote bagefter, men det var ikke meget
der virkede.

3. Den spørger faktisk kun i de tilfælde, hvor det ikke er muligt
for softwaren at vide om ja eller nej er den der redder dataene.
I det tilfælde er det dumt altid bare at svare ja.

Mvh
Kent

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-12-00 20:19

leeloo@mailandnews.com (Kent Friis) wrote:

>3. Den spørger faktisk kun i de tilfælde, hvor det ikke er muligt
> for softwaren at vide om ja eller nej er den der redder dataene.

Hvordan skulle det så være muligt for den italienske kvinde ved
pakkebåndet at vide det?

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-12-00 09:38

Kent Friis wrote:
> 2. Sidste jeg brugte fsck -y (dovenskab) smuttede hele /usr/bin
> kataloget - maskinen kunne boote bagefter, men det var ikke meget
> der virkede.

Ville du så vide, hvor blandt de 117 spørgsmål du skulle have sagt nej?

> 3. Den spørger faktisk kun i de tilfælde, hvor det ikke er muligt
> for softwaren at vide om ja eller nej er den der redder dataene.
> I det tilfælde er det dumt altid bare at svare ja.

Hvis du svarer nej på nogle af spørgsmålene bliver filsystemet vel
ikke repareret ordentligt.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-12-00 13:11

Den Fri, 15 Dec 2000 09:37:32 +0100 skrev Mogens Kjaer:

>Ville du så vide, hvor blandt de 117 spørgsmål du skulle have sagt nej?

Jeg nåede ikke at læse dem, men mon ikke det er noget i retning af

inode 437 is ......... delete?

>Hvis du svarer nej på nogle af spørgsmålene bliver filsystemet vel
>ikke repareret ordentligt.

De spørgsmål hvor man bør sige ja, er dem hvor fsck automatisk vælger
ja. Det er kun hvis begge dele kan være rigtigt/forkert at den siger
"run fsck manually" (SVJV).

Mvh
Kent

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-12-00 16:47

jesper@linuxpusher.dk (Jesper Krogh) wrote:

>Windows har det da ikke meget bedre med at blive lukket hårdt ned, hvad
>gør i der?

Sikker?

En Windows er normalt totalt ligeglad med at blive lukket hårdt ned.
Den kører en scandisk, brokker sig som regel over en enkelt
midlertidig fil, der ikke har det godt. Men hvad skal man også bruge
gamle midlertidige filer til efter genstart...

Jeg har derimod oplevet en Linux med fejl i hele filsystemet efter et
strømudfald. Men jeg kan selvfølgelig ikke sige, at fejlene ikke var
til stede før strømudfaldet.

Fra : Martin Hansen

Dato : 18-12-00 03:25

On Thu, 14 Dec 2000 16:47:05 +0100, Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Sikker?
Ja

> [...]
>midlertidig fil, der ikke har det godt. Men hvad skal man også bruge
>gamle midlertidige filer til efter genstart...
Det samme gør linux. Men præcis som i windows, kan man være uheldig, at det er en vigtig fil der er
skodet.

>Jeg har derimod oplevet en Linux med fejl i hele filsystemet efter et
>strømudfald.
Det samme har jeg oplevet med en windows. Det var dog ikke strømudfald, men en amatør der menet han
var prof.
Han rev harddisken ud, af skuffen uden at lukke ned først. Eksakt sdamme effekt som når du slukker
strømmen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-12-00 06:41

Martin Hansen <NOSPAMmh@sk.kollegie6400.dk> wrote:

>Det samme gør linux. Men præcis som i windows, kan man være uheldig, at det er en vigtig fil der er
>skodet.

Men så vidt jeg ved, cacher Linux data i op til 30 sek. ved skrivning,
hvor Windows skriver direkte til disken. Det bør gøre Linux en del
mere følksom over for strømudfald.

Fra : Kent Friis

Dato : 18-12-00 19:48

Den Mon, 18 Dec 2000 06:40:58 +0100 skrev Allan Olesen:

>Men så vidt jeg ved, cacher Linux data i op til 30 sek. ved skrivning,
>hvor Windows skriver direkte til disken. Det bør gøre Linux en del
>mere følksom over for strømudfald.

Det hedder disk-cache, og er en måde til at gøre computere hurtige,
som er opfundet for rigtig mange år siden.

Lidt ligesom at putte motor i en bil

Mvh
Kent

Fra : Flemming Kjaer Jense~

Dato : 18-12-00 20:13

Kent> Den Mon, 18 Dec 2000 06:40:58 +0100 skrev Allan Olesen:
> [...]

Foelsomhed kan jo ogsaa have noget at goere med hvor meget det er muligt
at lave paa operativ systemet i forhold til hvor ofte OS'et sync'er
disken. Paa Linux er det direkte muligt at saette parametrene for hvor
meget der skal synces og der findes forskellige sync
implementationer. Fx kan man paa linux vaelge en version der optimerer
batteritid ved at synce sjaeldent og paa "en god" maade.

mvh Flemming

Fra : Allan Olesen

Dato : 18-12-00 21:25

leeloo@mailandnews.com (Kent Friis) wrote:

>Det hedder disk-cache, og er en måde til at gøre computere hurtige,
>som er opfundet for rigtig mange år siden.
>
>Lidt ligesom at putte motor i en bil

Øh, ja? Hvilken del af mit indlæg fik dig til at tro, at jeg ikke ved,
hvad caching er?

Pointen er, at en skrivecache er farligere end en læsecache. Jo
længere tid den cacher, jo farligere er den.

Fra : Svend Bjerrum Jensen

Dato : 18-12-00 22:45

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Pointen er, at en skrivecache er farligere end en læsecache. Jo
> længere tid den cacher, jo farligere er den.

Du kan udmærket mounte harddisken synkron i Linux, selvom asynkron er
default.

--
Med venlig Hilsen
Svend Bjerrum Jensen

Fra : Kent Friis

Dato : 18-12-00 23:16

Den Mon, 18 Dec 2000 21:25:05 +0100 skrev Allan Olesen:

>Øh, ja? Hvilken del af mit indlæg fik dig til at tro, at jeg ikke ved,
>hvad caching er?
>
>Pointen er, at en skrivecache er farligere end en læsecache. Jo
>længere tid den cacher, jo farligere er den.

En bil med motor er også farligere end en hestevogn. Og jo hurtigere
man kører, jo farligere er den.

Mvh
Kent

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 19-12-00 23:46

On Mon, 18 Dec 2000, Martin Hansen wrote:

> Ja

> Det samme gør linux. Men præcis som i windows, kan man være uheldig, at det er en vigtig fil der er
> skodet.

Man kan selvfølgelig bare køre et journal-filsystem som reiserfs. Man
kommer selvfølgelig ikke uden om problemet med tabte data - men maskinen
kan bare køre igen efter genstart uden at vente på menneskelig
fsck-assistance.

> [...]
> var prof.
> Han rev harddisken ud, af skuffen uden at lukke ned først. Eksakt sdamme effekt som når du slukker

På mit kollegie var der en håndværker, der var så flink at sparke til en
strømtavle (måske den samme, som gravede et 380V kabel over??). Herefter
blev maskinen ved med at ødelægge filsystemet. Vi måtte skifte bundkort -
men sikke et rod at rydde op efter...

--
Rasmus Bøg Hansen