Andagt: Egentlig
Fra : Ole Madsen

Dato : 26-09-10 13:13

Der staar skrevet
Svend Rehling

September 26

EGENTLIG
Til hvem sætter du egentlig din Lid? Esajas 36, 5.

Lad det Spørgsmaal standse dig i Dag: »Til hvem sætter du egentlig din
Lid?« Det er Guds eget Ord, som retter det Samvittighedsspørgsmaal til dig.
Og giv dig kun god Tid til at tænke igennem, hvad du maa svare. Stregen skal
sættes under det Ord: egentlig. Til hvem sætter du egentlig din Lid? Hvad er
det, eller hvem er det, som du væsentlig stoler paa og fortrøster dig til?
Der er al Grund til at spørge sig selv saadan i en utryg og farefuld Tid,
hvor ingen aner, hvad der kan ramme vort Land og vort Hjem og os selv
personlig.

Sætter du din Lid til Heldet? Det er dog gaaet saa nogenlunde hidtil - helt
galt bliver det vel heller ikke i Fremtiden. Eller sætter du din Lid til
Mennesker? De, som raader for os, ved nok, hvordan det altsammen bedst skal
gribes an; man maa stole paa, at de forstaar at føre Skibet frelst gennem
Bølgerne. Eller sætter du din Lid til din Ejendom? Vist er Tiderne svære;
men jeg har da lykkeligvis noget at staa imod med; bliver det galt, maa man
fortrøste sig til Reserverne. Eller sætter du din Lid til dig selv? Jeg har
altid baaret mig retsindigt ad saa tør man vel regne med, at Dyden ogsaa
faar sin Løn.

Eller sætter du din Lid til Gud Fader, den almægtige, Himlens og Jordens
Skaber, og til Jesus Kristus, Guds enbaarne Søn og din og hele Verdens
Frelser? Er han din egentlige Fortrøstning - man kan gerne sige: din eneste?

Saa skulde det vel kendes derpaa: at du trods alt var tryg i en utryg Tid.
Og du vilde med en sand Fortrøstning kunne nynne paa det Salmevers:

Jeg slaar min Lid
nu og al Tid
kun til din rige Naade.

Ole Madsen