Nogen med vindueskendskab?
Fra : Mogens

Dato : 31-08-10 13:54

Vi var så uheldige/dumme at placere en terrassevarmer med
reflektorkanten ca 15 cm fra et af vores store terrassevinduer i går
aftes (så blev vi den erfaring rigere :)), så pludselig sagde det
"knæk", og der kom en ordentlig stjerneformet sprække i glasset helt ude
ved listen. Om glasset er punkteret vides ikke, men nok sandsynligt.

Vinduet er fra 1997 og stemplet "SCANGLAS 96 12 Climaplus N" i mål ca.
113,5 x 227 cm (2-lags termo). Vinduet er belagt med en eller anden form
for coatning.

Nogen som ved hvor man billigst kan købe et nyt vindue, gerne i en bedre
energiklasse, og hvad man skal søge på for at være sikker på at det
coatningsmæssigt ikke adskiller sig fra de 3 resterende ruder?

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 31-08-10 15:48

On Tue, 31 Aug 2010 14:54:03 +0200, Mogens wrote:

> [...]
> "knæk", og der kom en ordentlig stjerneformet sprække i glasset helt ude
> ved listen. Om glasset er punkteret vides ikke, men nok sandsynligt.

Formentlig!

Lavede samme stunt med en dyne med sort betræk på som jeg lagde op i
vinduet; det revnede pga solvarmen!

Fra : CC

Dato : 01-09-10 09:46

Den 31-08-2010 14:54, Mogens skrev:
> [...]
> energiklasse, og hvad man skal søge på for at være sikker på at det
> coatningsmæssigt ikke adskiller sig fra de 3 resterende ruder?

Jeg tror at glasset er fremstillet i 1996, så det er altså mere end 10
år gammelt. Uanset hvilekn type du montere vil du kunne se forskel. En
ny rude vil du kunne se bedre igennem, da denne ikke er slidt af vind,
vejr og vinduespudsning.

Få et tilbud fra en glarmester på skift af alle 3 ruder. Du spare energi
til opvarmning. Du får en bedre komfort, da der ikke er kuldenedfald fra
ruderne. Rummet bliver større, da du kan sidde tættere på vinduerne end før.

Fra : jos

Dato : 01-09-10 12:09

> [...]
> energi til opvarmning. Du får en bedre komfort, da der ikke er
> kuldenedfald fra ruderne. Rummet bliver større, da du kan sidde
Enig! glas er ikke så dyrt som tidligere.
Husk at få LAVENERGI ruder - lidt dyrere - meget bedre.
og husk hvad jeg glemte:
Hvis ruderne vender mod støj, - eks. vej eller fabrik, skal de også være
støjdæmpende!

finn

Fra : Mogens

Dato : 01-09-10 12:43

jos wrote:

> [...]
> og husk hvad jeg glemte:
> Hvis ruderne vender mod støj, - eks. vej eller fabrik, skal de også være

Dem vi har nu er absolut også lavenergi selv om huset er 14 år gammelt.
Vi bruger 7000 kr i naturgas om året for et hus på 185 m2 med fuld varme
i alle rum i hele fyringssæsonen. Vist ikke så skidt endda :=)

Men noget er nok sket de sidste 14 år, så det skal selvfølgelig være
"toppen af poppen" hvad det angår.

Har en mistanke om at anvancerne og priserne på vinduer er noget
uigennemskuelige, så derfor hører jeg gerne forslag til hvor man køber.
Det med den lokale glarmester er jeg umiddelbart lidt loren ved idet man
ikke kan gennemskue om hans pris er fair eller måske det dobbelte af det
nødvendige.

Fra : Klaus G.

Dato : 01-09-10 14:48

> [...]
> Det med den lokale glarmester er jeg umiddelbart lidt loren ved idet man
> ikke kan gennemskue om hans pris er fair eller måske det dobbelte af det
Spørg glarmestere og tømrer. Få pris på samme opgave og vær så opmærksom på,
at det er samme stykke arbejde du får tilbud på. Det kan være at den
billigste ikke montere den samme type glas som nogen af de andre. Kommer der
nye glaslister på osv..

--
Klaus G.

Fra : CC

Dato : 02-09-10 07:34

Den 01-09-2010 13:43, Mogens skrev:
> [...]
> Det med den lokale glarmester er jeg umiddelbart lidt loren ved idet man
> ikke kan gennemskue om hans pris er fair eller måske det dobbelte af det

Jævnfør loven må du indhente lige så mange tilbud som du har lyst til.

I 2002 fik jeg udskiftet 11 ruder af ca. 1m2 og 3 ruder i yderdøre af
ca. 0,6 m2, inkl. glaslister og alu. bundlister i alt 20.000 kr.

Lav et tilbudsbrev hvor du skriver af du vil have skiftet x ruder af den
og den størrelse, inkl. glaslister, alu bundlister og bortskaffelse af
de gamle ruder. Husk af skrive "Endelig måltagning påhviler
entreprenøren", så lægger du størrelses ansvaret over på entreprenøren.
Endvidere skriver du "Bygherren kan frit vælge mellem de indkommende
tilbud eller forkaste dem alle". Så kan du vælge "hansen" selv om han er
lidt dyrene end "petersen", men du har større tiltro til "Hansen", eller
du kan sige nej tak til dem alle sammen.
Tilbuddet skal være i hænde inden <dato> for at komme i betragtning.

Så sender du tilbuddet ud til fx. 2-3 x glarmester og 2-3 x tømre, og så
er der bare at vente på tilbuddene.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-09-10 15:41

On Wed, 01 Sep 2010 13:43:28 +0200, Mogens wrote:

> Det med den lokale glarmester er jeg umiddelbart lidt loren ved idet man
> ikke kan gennemskue om hans pris er fair eller måske det dobbelte af det
> nødvendige.

Ka det nemt være.

Vi gav 3000 for en ny gang glas i et eksisterende vindue hos en af de lokale; nu bliver vinduet skiftet til et nyt plastic til 2000.
--
Med venlig hilsen Hans www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-09-10 17:38

On Wed, 01 Sep 2010 18:33:00 +0200, Mogens wrote:

> Efter at have snakket med et par leverandører er jeg ret sikker på at en
> lavenergirude er et ret standardiseret produkt, som formodentlig også
> visuelt er meget tæt på den vi fik for 14 år siden. Der er næppe heller
> sket de store energimæssige landvindinger, medmindre man går over i en
> mere eksotisk gasart end den standard benyttede argon.

Hvis 2 ruder sidder ved siden af hinanden kan man godt opleve at der er forskel på dem mht. tonen; har jeg oplevet.

Tjow.

De er en uddøende race
--
Med venlig hilsen Hans www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 01-09-10 20:50

On Wed, 01 Sep 2010 18:49:42 +0200, Mogens wrote:

> føj hvor må det være træls idag at komme med
> tilbud når kunderne forlods har fundet alt på internettet og kan
> fortælle at prisen vist liiiige er 385% for høj :)

De må "take it or leave it"
--
Med venlig hilsen Hans www.zofiaoghans.dk