"Braklægge" ubrugt jord?
Fra : pipeline

Dato : 23-08-10 02:47

Vi har lige ryddet et bed for en masse buske og ukrudt, og har nu et
bart stykke jord der først skal bruges til næste år.
Kan vi lægge en pressenning over, så vi slipper for at skulle fjerne
mere ukrudt i år? Kan jorden tage skade af ikke at få sol/luft/vand i
et halvt års tid?

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 23-08-10 10:48

pipeline wrote:
> [...]
> Kan vi lægge en pressenning over, så vi slipper for at skulle fjerne
> mere ukrudt i år? Kan jorden tage skade af ikke at få sol/luft/vand i

Jeg har købt en plantedug i mit lokale byggemarked, som tillader vand at
sive ned i jorden, men kvælder ukrudtet under. Jeg har sat nogle
jordbærstiklinger i det og skåret små huller til planterne, så de kan få
lys. Så vil det vise sig, hvordan det fungerer, men plantedugen er netop
beregnet til den slags, så mon ikke resultatet bliver OK.

Det var da en mulighed
--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Lars Hansen

Dato : 24-08-10 06:42

-"pipeline" <peterbendtjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej

For nogle år siden nedlagde vi et stort bed hvor snerlerne stort set havde
overtaget det hele.
Vi gravede alt vedbend og dem af snerlerne op vi kunne. Derefter lagde vi to
"Harald Nyborg"-presseninger over, spændt fast med pløkker hist og pist.
Pressenningerne lå der i næsten et år og der var ikke skyggen af liv
nedenunder da vi fjernede dem igen, bortset fra et par enkelte snerler.
Vi "kørte" så det hele igennem med en kultivator og såede græs, og nu er det
helt klart det mest frodige stykke jord i haven....... Så jeg tror næppe
jorden tager skade af den manglende lys/luft.

Mvh
Lars Hansen