MS Windows
briani 27239
Hængelås på mapper i Wondows 7 - løst!
Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-08-10 15:50

Jeg har talt med MS Support om de hængelåse der er på nogle af mine
vitale mapper og vi havde for nyligt en tråd om disse.

Jeg var i erindringen helt sikker på, at jeg havde formatteret
harddisken inden nyinstallation af Windows 7, men det har jeg åbenbart
ikke gjort alligevel.

Jeg var f.eks. dybt foruroliget over, at der på min nye Home-edition
var hængelås på "Documents and Settings" og at jeg ikke kunne få
adgang til den.

Kære venner: "Documents and Settings" findes slet ikke i 7, så den
mappe er noget den husker fra den gamle installation. Da den ikke har
nogen værdi og funktion i 7, er det sat hængelås på. Den kan dog
slettes, hvis man er administrator.

Håber at dette fjerne nogle grå hår hos andre.

Fra : emjeppesen

Dato : 20-08-10 15:59

Kurt Hansen skrev:

>Kære venner: "Documents and Settings" findes slet ikke i 7, så den
>mappe er noget den husker fra den gamle installation.

Lyder forkert.
Jeg har ikke nogen "gammel installation" på min PC, men kun den
oprindelige Win 7 og der er ganske vist hængelås på brugermapperne,
men jeg tør sørme da ikke slette de mapper på så svagt et grundlag.
Jeg kan jo se, at der er vigtige opsætningsfiler for brugerne i
Documents and Settings mapperne

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 20-08-10 17:24

On Fri, 20 Aug 2010 16:59:18 +0200, emjeppesen <emj@> wrote:

> [...]
>men jeg tør sørme da ikke slette de mapper på så svagt et grundlag.
>Jeg kan jo se, at der er vigtige opsætningsfiler for brugerne i

Jeg skrev ikke, at man roligt kunne slette alle de mapper der er
hængelås på. F.eks. er der hængelås på din egen mappe under "Brugere".
Hvis du logger ind på en anden konto, er det den der er hængelås på.

Opsætningsfiler er i Windows 7 flyttet til brugermapperne. Hvis der
overhovedet er en "Documents and Settings" i din Win 7, er det blot en
genvej her til.

- som jeg har forstået MS Support.

Har jeg bragt forkerte oplysninger, beklager jeg og skal i så fald
mane til forsigtighed, hvis nogen føler sig fristet til at slette
noget.

Jeg havde f.eks. i roden på mit systemdreb TO mapper der hed
"Programmer". I den ene var alle mine programmer. Den anden blev jeg
nægtet adgang til, hvis jeg dobbeltklikkede på den.

Det er jo ikke normalt med to mapper med samme navn og sammen med
supporteren konkluderede jeg, at den med hængelåsen var et levn fra
den gamle installation. Nu har jeg slettet den (med
administratorrettigheder) og der er intet usædvanligt at observere.

Fra : emjeppesen

Dato : 20-08-10 22:31

Kurt Hansen skrev:

> F.eks. er der hængelås på din egen mappe under "Brugere".
>Hvis du logger ind på en anden konto, er det den der er hængelås på.

Jeg kikker blot i stifinder og der er hængelås på alle brugere,
hvilket jeg ikke behøver at logge på de andre for at konstatere.

Om der er noget, der hedder Documents and Settings er sgu lidt
kryptisk.
Hvis jeg fra f.eks. dette program (forte Agent) vil gemme en fil i
mappen "Fil" på mit skrivebord skal stien være:
C:\Documents and Settings\EMJ\Skrivebord\Fil
Kikker jeg på egenskaber for mappen "Fil", så er den
C:\Users\emj\Desktop

I det hele taget noget værre sprogrod

En genvej fra Mappen Billeder til skrivebordet kommer fint frem på
skrivebordet som "Billeder - Genvej", men kikker man
i egenskaber på den genvej, så står der C:\picture.

Hilsen emj

--

lamaguf.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 20-08-10 23:59

Af kompatibilitets hensyn opretholder Windows 7 alias'er for alle
systemmapper men i virkeligheden har de alle i dag det modsvarende
engelske navn uanset hvilket sprog du ser i Windows 7.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-08-10 00:06

Nu kører du jo også med en rimelig gammel version. Direkte support for
Windows Vista og op kom først senere.

Fra : emjeppesen

Dato : 21-08-10 01:13

Jens Peter Karlsen skrev:

>Nu kører du jo også med en rimelig gammel version. Direkte support for
>Windows Vista og op kom først senere.
>
>Regards Jens Peter Karlsen.

Jeg kan ikke lide de nyere versioner og den gamle agent kører jo fint
på "hvad som helst"

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : cykelsmeden

Dato : 24-08-10 15:34

Den 20-08-2010 18:23, Kurt Hansen skrev:
> Opsætningsfiler er i Windows 7 flyttet til brugermapperne. Hvis der
> overhovedet er en "Documents and Settings" i din Win 7, er det blot en
> genvej her til.
>
> - som jeg har forstået MS Support.

Og det har supporten så heller ikke styr på.
Jeg har på flere win7 maskiner den pågældende "documents and settings"
mappe, installeret direkte på nye maskiner med nye harddiske.
Jeg har også "snavset" med "Program files" i 2 versioner med den ene med
lås på.
Jeg har på 2 maskiner problemet med ikke at kunne tilgå billeder, musik
og video i mine egne ("virtuelle") undermapper i Dokumenter fra
filmanager, men fint fra diverse multimediaprogrammer (wmp eks.)

de har lavet noget halvfærdigt rod omkring mapper i w7 har de!!!

finn

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-08-10 18:15

Som jeg skrev tidligere er det kun et alias som er der af hensyn til
bagudkompatibilitet. At forsøge at åbne en sådan mappe i Explorer vil
give en fejl.
Ældre programmer som forsøger at læse/skrive fra/til en sti der
indbefatter et alias redirigeres automatisk til det "rigtige" sted.

Regards Jens Peter Karlsen.