On Sat, 24 Jul 2010 00:36:04 +0200, Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Peter Loumann skrev bl.a.:
>> Esrum Kanal, anlafgt 1892-05.
> Lige en lille rettelse. Jeg tror du mener at Esrum Kanal
> blev anlagt 1792-1805.
Ja, det var 1 af 2 slåfejl
>> danneskioldske Kanal (1810-14)
>>
http://huse-i-naestved.dk/historie.html
>
> Det ser ud som om Den danneskioldske Kanal er mere
> langtidsholdbar end Esrum Kanal, som slet ikke er sejlbar
> i dag. Imponerende at Dannebrog kunne sejle helt ind
> til indvielsen af svingbroen i Næstved.
Mjah .. det var en bevidst tilsnigelse at dén kanal først blev færdig
1935-37/38. Det var et nyt projekt der førte havet ind til byen. Dannebrog
brugte den nye kanal første gang ved indvielsen 1938.
>> og vidste godt at den indgik i en europæisk kanaldille i
>> årtierne o. 1800, kendte også Odense Kanal (1796-1806),
>> men ikke Esrum Kanal skønt formålet var eksakt det samme:
>> At de lokale godsejere kunne tjene penge ved at forsyne
>> det voksende København med brænde.
> Ja, brændetransporten fra Gribskov ad Esrum Kanal til
> København var et utroligt arbejdskraftkrævende og
> omstændeligt foretagende med mange omlæsninger.
> En slags pramme på søen, en anden slags fra søen til
> "Væltningen" og en tredje slags ad åen til Dronningmølle,
> en fjerde slags ud til de skibe der sejlede til København.
> Hvor fik de dog alle de mennesker fra?
Ja, det er svært at forstå i dag. Men transport af grovvarer over land var
næppe mulig, i hvet fald ikke rentabel, ud over lokalområdet. Kloge hoveder
har beregnet at (militær) landevejstransport o. 1800 i bedste fald var lige
så langsom som o. år 0 (sic!). Det ændrede sig først i sidste del af
århundredet med jernbanenettet, som var grovmasket, og macadamiserede veje.
> Der findes en bog: Bendt Friis: Esrum Kanal. Pramfart og
> brændetransport til København. Vandmøller og Krudtværk.
> Esrum Sø. - Den er udsolgt fra forlaget, men BIB har den
> sikkert.
Ja tak! Jeg er opmærksom på den.
> Ja, jeg tænker på de mange tørlægningsprojekter i 1800-tallet
Det er så en lidt anden historie
> Og så er der jo vandkraften
Den var jo en del af de 2 kanalprojekter - også til regulering af vandstand
og gennemstrømning. Prisen var sluseværk eller omlading som "Væltningen".
Esrum Kanal havde så vidt jeg forstod forudenDronningmølle 2 andre,
herunder en krudtmølle.
Den Danneskioldske Kanal var i første fase bare en regulering af Suså med
anlæg af træksti. Magle Mølle kendes tilbage til 1135 og blev 1874
papirfabrik, uden at vandkraften battede synderligen, hvad skorstenen også
bevidner
http://huse-i-naestved.dk/raadmd/index.html#papirfabr
Dertil kom Holløse Mølle som jeg ikke ved noget om.
2. fase (1812-14) var en sejlrende over fjorden og et nyt udløb til
Smålandshavet ved nuværende Karrebæksminde. Den interesserede købstadens
købmænd mere selv om de ikke var synske - ikke forudså konreksporten der
boomede fra 1830'erne.
En senere parallel: Esbjerg havn blev anlagt til eksport og levende
kreaturer til Nordvesteuropa - planlæggerne forudså ikke smør- og
flæsekeeksport.
--
pl