Gearkablets metalbøsning skal være trukket an mod/omkring kablets ydre
flexible slangedel og tillige fastgjort med et overfaldsbeslag med et
par skruer og beslaget har en indbygget vulst der skal være trykket
ind i metalbøsningens udkragning. Er bøsningerne trukket an så begge
ender sidder holdt an i overfaldsbeslagene er monteringen korrekt,
endebøsningerne behøves ikke at være "faststøbt" til kablet. Jævnfør
med bremsekabler på en cykel. Kablets ydre del må blot ikke sidde løst
i bøsningerne.
Stangen der er er monteret på den indre bowdenwire skal selvfølgelig
sidde fast på denne. Gummibøsningen skal sidde på enden af
metalbøsningen og har til formål at holde stangen ren for snavs og
samtidig holde smøremidler inde i kablets indre.
På stangens ende, hvor der er gevind, sidder der en vinkelkuglebøsning
der griber om den kugle der sidder på geararmen.
Du skal sikre dig at konstruktionen ikke har løse dele som ikke er
skruet fast.
Gearstangen må ikke bøje, den skal skubbe/trække i geararmen. Du kan
prøve at tage vinkelkuglebøsningen fra kuglehovedet og med hånden
påvirke geararmen for at se om den kan skifte fra frem til bak. I
gearkassemanualen står der hvor meget minimum armen skal bevæges væk
for neutralstillingen for at gearet bliver indkoblet.Du kan justere
nulpunktet på vinkelkuglebøsningen ved at løsne kontramøtrikken på
stangen og dreje vinkelbøsningen indtil den kan fange kuglen uden at
armen rykker sig.
Du skal herefter sikre sig at gearet bevæges til over min udslaget til
begge sider.
Er man meget tæt på minimumudslaget bør du flytte kuglehov længere ind
mod centrum på armen. Måske er der flere huller ellers må man bore et
nyt hul og heri montere kuglehovedet.
På DS hjemmesiden er der nogle generelle betragtninger omkring
vedligeholdelse m.m. af gear- og gaskabler se:
http://www.danskebaadejere.dk/Tips%20og%20Gode%20Raad/Motorer/Gas%20og%20gear%20kabler.aspx
Mvh/Harding
On 24 Jul., 00:07, HKN <henrik...@hotmail.com> wrote:
> Jeg oplevede idag hvor lidt der skal til for at et ellers roligt
> havneanløb hurtigt kan udvikle sig til noget der minder om et
> mareridt.
>
> Vi anløber sidst på eftermiddagen en godt fyldt havn (Kyrkbackan på
> Hven), og efter et par runder finder vi en plads hvor vi vil lægge os.
> Da jeg slår bak sker der intet, og da jeg giver yderligere gas sker
> der forsat intet! Tankerne flyver gennem hovedet og det første der
> slår mig er at vi har tabt skruen, som netop er blevet monteret...
>
> Men da roen har lagt sig, og vi ligger fortøjret i 3. række begynder
> jeg at gennemgå mulighederne, inden jeg tager dykkermasken på og
> springer i havnen. Jeg kan dog hurtigt konstatere at skruen stadig
> sidder hvor den skal, eftersom at båden bevæger sig fremad når jeg
> sætter den i gear, men ikke når jeg slår bak.
> Jeg åbner ind til motorrum og gearkasse og kan konstatere at
> gearkablet blot bøjer når jeg sætter den i bakgear. Ligeledes kan jeg
> se at den metalhætte som skal sikre at wiren bliver holdt lige helt ud
> til der hvor den er monteret på gearkassen, blot sidder fast på selve
> kablet med en gummihætte - hvorfor pokker har man ikke støbt denne
> metaldims fast på kablet, således at noget sådant ikke kan ske??
> Er wiren først bøjet, så er der næsten ingen anden udvej end at købe
> et nyt kabel - eller hvad? Nu står der VP på det, så det skal nok
> koste en hel bondegård
>
> Er der nogen her der har haft lignende erfaringer?
>
> Mvh
> Henrik