|
| problemer med 6 Hk evinrude fra 84 Fra : Lars Hansen |
Dato : 23-07-10 19:42 |
|
Hejsa
Jeg har et "lille" problem med en 6 Hk Evinrude fra 1984 som fulgte med en
sejlbåd jeg lige har købt.
Motoren har stået stille i 3 år, men kørte ifølge sælger som en drøm før.
Da vi startede den op efter hjemkomst startede den lynhurtigt og kørte som
en drøm i ca. 15 minutter inden den gik ud.
Nu har vi så renset kaburatoren for gammel 2-takts olie og andet snask. Igen
startede den lynhurtigt men gik igen i stå efter ca. 15 minutter.
Samtidig har vi hældt det gamle benzin ud, skyllet tanken og fyldt den med
friskt benzin/olie.
Ifølge manualen skal der være en "Steady" stråle fra sladrehanken under
motoren. Om kølestrålen er at betegne som "Steady" ved jeg ikke, men der
kommer kølevand igennem som ikke virker synderligt varmt. Og når motoren går
ud virker den absolut ikke overophedet.
Når den går ud starter det ved at den stille og roligt tager færre og færre
omdrejninger over et par minutter for til sidst at dø.
Efter ca. ½ times tid kan den startes igen..........
Hvor skal jeg lede efter fejlen, nogle gode ideer???
PFT
Lars Øland Hansen
| |
Torben Skovgaard Bac~ (23-07-2010)
| Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ |
Dato : 23-07-10 19:54 |
|
Lars Hansen wrote:
> Hejsa
>
> Jeg har et "lille" problem med en 6 Hk Evinrude fra 1984 som fulgte
> med en sejlbåd jeg lige har købt.
> Motoren har stået stille i 3 år, men kørte ifølge sælger som en drøm
> før.
Klip
> Når den går ud starter det ved at den stille og roligt tager færre og
> færre omdrejninger over et par minutter for til sidst at dø.
> Efter ca. ½ times tid kan den startes igen..........
>
> Hvor skal jeg lede efter fejlen, nogle gode ideer???
>
>
> PFT
> Lars Øland Hansen
Et bud - måske et skud i tågen - har du sørget for at løsne "toppen" på
benzindækslet, sådan at der ikke opstår undertryk i benzintanken under drift
?
--
\\\\////
(@@)
-------o00o-(_)-o00o---------
Torben
| |
Lars Hansen (23-07-2010)
| Kommentar Fra : Lars Hansen |
Dato : 23-07-10 19:59 |
|
"Torben Skovgaard Bach" <tsbach@FJERNnyka.dk> skrev i en meddelelse
news:b1266$4c49e541$55dad06d$3937@news.galnet.dk...
> Lars Hansen wrote:
>> Hejsa
>>
>> Jeg har et "lille" problem med en 6 Hk Evinrude fra 1984 som fulgte
>> med en sejlbåd jeg lige har købt.
>> Motoren har stået stille i 3 år, men kørte ifølge sælger som en drøm
>> før.
> Klip
>
>> Når den går ud starter det ved at den stille og roligt tager færre og
>> færre omdrejninger over et par minutter for til sidst at dø.
>> Efter ca. ½ times tid kan den startes igen..........
>>
>> Hvor skal jeg lede efter fejlen, nogle gode ideer???
>>
>>
>> PFT
>> Lars Øland Hansen
>
> Et bud - måske et skud i tågen - har du sørget for at løsne "toppen" på
> benzindækslet, sådan at der ikke opstår undertryk i benzintanken under
> drift ?
>
> --
> \\\\////
> (@@)
> -------o00o-(_)-o00o---------
> Torben
>
Rigtigt godt bud, men det er gjort.
Lars Hansen
| |
Lars Hansen (23-07-2010)
| Kommentar Fra : Lars Hansen |
Dato : 23-07-10 21:11 |
|
"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
news:4c49e267$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har et "lille" problem med en 6 Hk Evinrude fra 1984 som fulgte med en
> sejlbåd jeg lige har købt.
> Motoren har stået stille i 3 år, men kørte ifølge sælger som en drøm før.
>
> Da vi startede den op efter hjemkomst startede den lynhurtigt og kørte som
> en drøm i ca. 15 minutter inden den gik ud.
> Nu har vi så renset kaburatoren for gammel 2-takts olie og andet snask.
> Igen startede den lynhurtigt men gik igen i stå efter ca. 15 minutter.
> Samtidig har vi hældt det gamle benzin ud, skyllet tanken og fyldt den med
> friskt benzin/olie.
> Ifølge manualen skal der være en "Steady" stråle fra sladrehanken under
> motoren. Om kølestrålen er at betegne som "Steady" ved jeg ikke, men der
> kommer kølevand igennem som ikke virker synderligt varmt. Og når motoren
> går ud virker den absolut ikke overophedet.
>
> Når den går ud starter det ved at den stille og roligt tager færre og
> færre omdrejninger over et par minutter for til sidst at dø.
> Efter ca. ½ times tid kan den startes igen..........
>
> Hvor skal jeg lede efter fejlen, nogle gode ideer???
>
>
> PFT
> Lars Øland Hansen
>
Så kom der sgisme endnu en lille krølle på halen... Nu kan motoren startes i
"neutral" og køre fint der. I bakgear kører den også fint, men så snart den
sættes i fremad dør den lige på stedet.......
| |
oem (24-07-2010)
| Kommentar Fra : oem |
Dato : 24-07-10 04:31 |
|
Jeg kan ikke hjælpe med problemet, men jeg har en tilsvarende 6 HK
Evinrude, to takt, 2 cylindret, formentlig fra 1981 iht. motornummer,
som jeg har opgivet at reparere på. Helt nye tændrør. Jeg sælger den
gerne for et eller andet beløb efter aftale, jeg vil antage at den er
næsten identisk og vil kunne bruges som reservedele/erstatning.
Det er brændstofforsyningen det er galt med, formentlig karburator/
dyse der skal renses p.g. af snavs, gammelt benzin el. lignende, og
det kan jeg jo læse at der er ekspertise i, som jeg ikke har. Den gik
fint indtil den kørte tør en gang i maj måned, - derefter har jeg kun
kunnet starte den en enkelt gang, hvor den hurtigt gik ud igen. Så
købte jeg en ny Suzuki 4 takt.
42608062 eller oem kanelbolle live dk hvis interesse. Bor i Vejle.
On 23 Jul., 22:10, "Lars Hansen" <L...@oland.danmark> wrote:
> "Lars Hansen" <L...@oland.danmark> skrev i en meddelelsenews:4c49e267$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>
>
>
> > Hejsa
>
> > Jeg har et "lille" problem med en 6 Hk Evinrude fra 1984 som fulgte med en
> > sejlbåd jeg lige har købt.
> > Motoren har stået stille i 3 år, men kørte ifølge sælger som en drøm før.
>
> > Da vi startede den op efter hjemkomst startede den lynhurtigt og kørte som
> > en drøm i ca. 15 minutter inden den gik ud.
> > Nu har vi så renset kaburatoren for gammel 2-takts olie og andet snask.
> > Igen startede den lynhurtigt men gik igen i stå efter ca. 15 minutter..
> > Samtidig har vi hældt det gamle benzin ud, skyllet tanken og fyldt den med
> > friskt benzin/olie.
> > Ifølge manualen skal der være en "Steady" stråle fra sladrehanken under
> > motoren. Om kølestrålen er at betegne som "Steady" ved jeg ikke, men der
> > kommer kølevand igennem som ikke virker synderligt varmt. Og når motoren
> > går ud virker den absolut ikke overophedet.
>
> > Når den går ud starter det ved at den stille og roligt tager færre og
> > færre omdrejninger over et par minutter for til sidst at dø.
> > Efter ca. ½ times tid kan den startes igen..........
>
> > Hvor skal jeg lede efter fejlen, nogle gode ideer???
>
> > PFT
> > Lars Øland Hansen
>
> Så kom der sgisme endnu en lille krølle på halen... Nu kan motoren startes i
> "neutral" og køre fint der. I bakgear kører den også fint, men så snart den
> sættes i fremad dør den lige på stedet.......- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
| |
Lars Hansen (24-08-2010)
| Kommentar Fra : Lars Hansen |
Dato : 24-08-10 06:31 |
|
"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
news:4c49e267$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Jeg har et "lille" problem med en 6 Hk Evinrude fra 1984 som fulgte med en
> sejlbåd jeg lige har købt.
> Motoren har stået stille i 3 år, men kørte ifølge sælger som en drøm før.
>
> Da vi startede den op efter hjemkomst startede den lynhurtigt og kørte som
> en drøm i ca. 15 minutter inden den gik ud.
> Nu har vi så renset kaburatoren for gammel 2-takts olie og andet snask.
> Igen startede den lynhurtigt men gik igen i stå efter ca. 15 minutter.
> Samtidig har vi hældt det gamle benzin ud, skyllet tanken og fyldt den med
> friskt benzin/olie.
> Ifølge manualen skal der være en "Steady" stråle fra sladrehanken under
> motoren. Om kølestrålen er at betegne som "Steady" ved jeg ikke, men der
> kommer kølevand igennem som ikke virker synderligt varmt. Og når motoren
> går ud virker den absolut ikke overophedet.
>
> Når den går ud starter det ved at den stille og roligt tager færre og
> færre omdrejninger over et par minutter for til sidst at dø.
> Efter ca. ½ times tid kan den startes igen..........
>
> Hvor skal jeg lede efter fejlen, nogle gode ideer???
>
>
> PFT
> Lars Øland Hansen
>
Hej igen
Så kører maskinen som en drøm igen.
Det var blot kaburatoren der var snasket til af det 3 år gamle olieblandede
benzin vi (tanketorsk) valgte at ville bruge op........
Det med at den efter rens var gået ud og ikke ville i gear viste sig at være
foringen/bøsningen i skruen der pludselig var knækket. Den har ser det ud
til været knækket i flere år, men nu valgte den så at sætte sig i spænd.
Renset kaburator og ny skrue = En 26 år gammel maskine der spinder som en
glad lille missekat igen......
Lars Hansen
| |
|
|