/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Fejl i speedometer
Fra : Martin Poulsen


Dato : 17-07-10 15:24

Nu er det nok ikke HELT ualmindeligt på en cykel som min - CB750 F2
fra '78, men...

Fejlvisningen er da til at føle på. Når speedo viser 140 kører jeg
100, og når den viser 70 kører jeg 50. Så fejlvisningen er temmeligt
konstant 1.4:1

Er der nogen måde at "skrue" nogle steder for at få fartnålen til at
passe ? Jeg tror den er skabt til at vise mph og ikke kph, men så
ville speedo vise for LIDT idet 1 mph = 1.6 kph - og så passer
forholdet 1:1.4 ikke helt....

så nogle ideer, eller skal hele skidtet skiftes ?

Martin

 
 
Western (17-07-2010)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 17-07-10 15:35


"Martin Poulsen" <martin@xxxpramjagt.dk> skrev

> Fejlvisningen er da til at føle på. Når speedo viser 140 kører jeg
> 100, og når den viser 70 kører jeg 50. Så fejlvisningen er temmeligt
> konstant 1.4:1
>

Er det kun speedometeret som er forud, eller gælder det også for
km-tælleren?


--

Leif Westen



daniel (17-07-2010)
Kommentar
Fra : daniel


Dato : 17-07-10 11:59

On Jul 17, 4:34 pm, "Western" <leif.westenFjer...@stofanet.dk> wrote:
> "Martin Poulsen" <mar...@xxxpramjagt.dk> skrev
>
> > Fejlvisningen er da til at føle på. Når speedo viser 140 kører jeg
> > 100, og når den viser 70 kører jeg 50. Så fejlvisningen er temmeligt
> > konstant 1.4:1
>
> Er det kun speedometeret som er forud, eller gælder det også for
> km-tælleren?
>
> --
>
> Leif Westen

hvis speedometeret er forkert er KM-tælleren også forkert.

det er sikkert pga. forkerte hjulstørrelse eller dæk størrelsem, tjek
manualen, man kan til nogle få med forskellige ratios. på nogle
maskiner målte man hastigheden på tandhjul, hvormed fejlen kan opstå
ved ændret antal tænder på tandhjulet, men på en 78'er så stor MC
burde KM tælleren sidde på forhjulet.

Steen Gruby (17-07-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 17-07-10 19:10

On Sat, 17 Jul 2010 10:58:40 -0700 (PDT), daniel
<aplacebetweenhere@gmail.com> wrote:

Hej Daniel.
>
>hvis speedometeret er forkert er KM-tælleren også forkert.
>
Ikke nødvendigvis.
Det afhænger af hvad misvisningen skyldes.

Derfor er spørgsmålet særdeles relevant.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom 1960
www.gruby.dk

Western (17-07-2010)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 17-07-10 22:14

"daniel" <aplacebetweenhere@gmail.com> skrev

>hvis speedometeret er forkert er KM-tælleren også forkert.

>det er sikkert pga. forkerte hjulstørrelse eller dæk størrelsem


Og hvor små hjul tror du så det er muligt at sætte på sådan en CB 750?


--

Leif Westen



Steen Gruby (17-07-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 17-07-10 22:32

On Sat, 17 Jul 2010 23:14:03 +0200, "Western"
<leif.westenFjerneS@stofanet.dk> wrote:

Hej Leif.
>
>Og hvor små hjul tror du så det er muligt at sætte på sådan en CB 750?

Ha ha ---- Den er vist født med 18" hjul, så der er nogen plads
"nedad" før vi når trillebørhjulet
Jeg frygter nu mere at modellen har fået andre hjul, og at der sammen
med dem er rykket et andet drev ind på arenaen.
Et drev der ikke passer til speedometeret.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom 1960
www.gruby.dk

Per Henneberg Kriste~ (28-07-2010)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 28-07-10 15:47

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
news:4c421d1e$0$4804$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "daniel" <aplacebetweenhere@gmail.com> skrev
>
>>hvis speedometeret er forkert er KM-tælleren også forkert.
>
>>det er sikkert pga. forkerte hjulstørrelse eller dæk størrelsem
>
>
> Og hvor små hjul tror du så det er muligt at sætte på sådan en CB 750?


For at få speedometeret til at passe, skal der nu større hjul på ;)

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.


Western (28-07-2010)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 28-07-10 21:48

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev
>> Og hvor små hjul tror du så det er muligt at sætte på sådan en CB
>> 750?
>
>
> For at få speedometeret til at passe, skal der nu større hjul på ;)
>
> --
> Per
> Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.

Ja selvfølgelig, men nu var mit spørgsmål affødt af daniels bud på at
mer-visningen skyldtes forkert hjulstørrelse.

--

Leif Westen



Martin Poulsen (18-07-2010)
Kommentar
Fra : Martin Poulsen


Dato : 18-07-10 06:34

>hvis speedometeret er forkert er KM-tælleren også forkert.
>
>det er sikkert pga. forkerte hjulstørrelse eller dæk størrelsem, tjek
>manualen, man kan til nogle få med forskellige ratios. på nogle
>maskiner målte man hastigheden på tandhjul, hvormed fejlen kan opstå
>ved ændret antal tænder på tandhjulet, men på en 78'er så stor MC
>burde KM tælleren sidde på forhjulet.


Jeg kan oplyse at dækket er et 100/90-19" - og ja, km tælleren er også
galt på den

Jeg er ved at overveje om man skulle sætte et mph klokkeværk på den
hvor der også er en km skala - det bliver ikke præcist, men det bliver
da tættere på end det er nu...

Dog den anden vej rundt - så vil speedo vel vise for lidt ? og
risikoen for fartbøder vil være højere....selvom jeg et eller andet
sted kunne være lidt stolt over en fartbøde på sådan en gammel cykel -
men det er dog nogle sure penge....

Men så har jeg da en lidt bedre ide om hvor stærkt jeg kører...

Martin

Ukendt (18-07-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-07-10 07:55


"Martin Poulsen" <martin@xxxpramjagt.dk> skrev i meddelelsen
news:0d4546pntlafre2ap63r34l0vq4pcral3t@4ax.com...
> >hvis speedometeret er forkert er KM-tælleren også forkert.
>>
>>det er sikkert pga. forkerte hjulstørrelse eller dæk størrelsem, tjek
>>manualen, man kan til nogle få med forskellige ratios. på nogle
>>maskiner målte man hastigheden på tandhjul, hvormed fejlen kan opstå
>>ved ændret antal tænder på tandhjulet, men på en 78'er så stor MC
>>burde KM tælleren sidde på forhjulet.
>
>
> Jeg kan oplyse at dækket er et 100/90-19" - og ja, km tælleren er også
> galt på den
>
> Jeg er ved at overveje om man skulle sætte et mph klokkeværk på den
> hvor der også er en km skala - det bliver ikke præcist, men det bliver
> da tættere på end det er nu...
>
> Dog den anden vej rundt - så vil speedo vel vise for lidt ? og
> risikoen for fartbøder vil være højere....selvom jeg et eller andet
> sted kunne være lidt stolt over en fartbøde på sådan en gammel cykel -
> men det er dog nogle sure penge....
>
> Men så har jeg da en lidt bedre ide om hvor stærkt jeg kører...
>
> Martin


Du kunne også købe et elektronisk at sætte på geden istedet for


Matthias H. Matthies~ (18-07-2010)
Kommentar
Fra : Matthias H. Matthies~


Dato : 18-07-10 08:42

Den 18-07-2010 08:55, Lars skrev:

>
> Du kunne også købe et elektronisk at sætte på geden istedet for

Køb en cykelcomputer og få samtidig ekstra triptæller m.m.
Det er langt det nemmeste i forhold til at ombytte instrument eller lign.
Cykelcomputeren skal helst være en med ledning, da de trådløse ofte kan
blive forstyrret af tændingsstøj.
Hilsen Matthias


Ukendt (18-07-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-07-10 08:36

On Sun, 18 Jul 2010 07:33:34 +0200, Martin Poulsen wrote:

> Jeg kan oplyse at dækket er et 100/90-19" - og ja, km tælleren er også
> galt på den

Så passer drev, og speedometer ikke sammen. Du må igang med at finde ud af
hvilken ende, der er original.

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 6-5-2010

Martin Poulsen (18-07-2010)
Kommentar
Fra : Martin Poulsen


Dato : 18-07-10 14:50


>Så passer drev, og speedometer ikke sammen. Du må igang med at finde ud af
>hvilken ende, der er original.
jeg TROR at speedometeret er det originale - dvs dæk/fælg er måske
udskiftet.

Men når man bibeholder den samme dækstørrelse, så synes jeg stadig
ikke det burde kunne give den fejlvisning uanset hvad. Der kan måske
være en lille forkel hvis dækhøjden er forskellig fra original, men
slet slet ikke i den størrelsesorden der er tale om.

Jeg har - indtil videre - monteret en mph klokke med en skala til km/h
- den viser heller ikke præcist hvilken hastighed jeg kører med, men
den er da ihvertfald tættere på sandheden end den anden.

Den med cykel speedometeret tror jeg nok jeg vil benytte mig af -
EFTER ferien...

i morgen tager familien og jeg nemlig til Portugal i 10 dage - dog
uden MC.....øv...

Meeen - den havde nok heller ikke været sjov at køre til Portugal
på... :D

Gode ferie hilsner og _tak_ for besvarelserne indtil videre!!

Martin

Jørgen Gerdorf (18-07-2010)
Kommentar
Fra : Jørgen Gerdorf


Dato : 18-07-10 17:55



"Martin Poulsen" <martin@xxxpramjagt.dk> skrev i meddelelsen
news:tc16469ev157o28vh5hrs7v3tdmm350uvb@4ax.com...
>
>>Så passer drev, og speedometer ikke sammen. Du må igang med at finde ud af
>>hvilken ende, der er original.
> jeg TROR at speedometeret er det originale - dvs dæk/fælg er måske
> udskiftet.
>
> Men når man bibeholder den samme dækstørrelse, så synes jeg stadig
> ikke det burde kunne give den fejlvisning uanset hvad. Der kan måske
> være en lille forkel hvis dækhøjden er forskellig fra original, men
> slet slet ikke i den størrelsesorden der er tale om.
>
> Jeg har - indtil videre - monteret en mph klokke med en skala til km/h
> - den viser heller ikke præcist hvilken hastighed jeg kører med, men
> den er da ihvertfald tættere på sandheden end den anden.
>
> Den med cykel speedometeret tror jeg nok jeg vil benytte mig af -
> EFTER ferien...
>
> i morgen tager familien og jeg nemlig til Portugal i 10 dage - dog
> uden MC.....øv...
>
> Meeen - den havde nok heller ikke været sjov at køre til Portugal
> på... :D
>
> Gode ferie hilsner og _tak_ for besvarelserne indtil videre!!
>
> Martin

Hej Martin
En cykelcomputer (ikke trådløs) er en god løsning.
Jeg havde monteret sådan en på min gamle DKW RT250/2 fra 1955, da
spedometernålen vibrerede så meget at det var svært at aflæse hastigheden.
Da jeg skiftede DKW'en ud med en Honda CX500 fra 1981 satte jeg flux en
cykelcomputer på CX'eren.
Jeg har limet en lille superstærk magnet fra en gammel harddiskpå en af
fælgene med 10-sek-lim. Den er kraftigere end den magnet der følger med
cykelcomputeren og så behøver Reed-relæet ikke sidde så tæt på magneten.
Når du har målt omkredsen på forhjulet og lagt denne værdi ind i
cykelcomputeren, så har du verdens mest nøjagtige speedometer (+ digitalur,
triptæller, km-tæller, m.m.).
Eneste ulempe er at der normalt ikke er lys i en cykelcomputer, hvorfor den
ikke er meget anvendelig ved nattekørsel.
T-Hansen forhandler en cykerlcomputer med indbygget lys i dispalayet, men du
skal trykke på en knap for at aktivere lyset, som så kun lyser i 10 sekunder
;o( Til gengæld har den store gode tal i displayet.

Mvh
Jørgen



Anders Majland (20-07-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 20-07-10 07:22

> En cykelcomputer (ikke trådløs) er en god løsning.

Ja, og jeg havde det også på min gamle aprilia der helt originalt viste 20%
formeget - fra ny....

Men favre nye verden kommer stavrende og man kan også overveje at montere en
GPS istedet.

Så er det også nemmere at finde en model med baggrundslys. Selv har jeg en
gpsmap 60 scx til formålet - men det er ved at være en gammel model - ikke
at den er ringe, bestemt ikke men nyere modeller er nok mere interessante
idag.

Men der er også specielle GPS der kunne være interessante . F.eks
http://www.elv.de/output/controller.aspx?cid=74&detail=10&detail2=27837&refid=1007E1
Det er egentligt "bare" en cykelcomputer der så bruger GPS input istedet for
en hjulsensor - og så kan man exportere sit spor til google earth og se hvor
man har været efter en tur i det blå Ups ser lige på specs at den kun
viser op til 100km/h Men måske der kan findes noget lignende der er mere
anvendeligt på mc ?



CL (20-07-2010)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 20-07-10 10:29

Anders Majland wrote:
>Ups ser lige på specs at den kun
> viser op til 100km/h Men måske der kan findes noget lignende der er
> mere
> anvendeligt på mc ?
>
Nej over 99.9 går den over og viser km/t uden decimaler
op til 999 km/t,
Det rækker vist til de fleste MC`er 8:)

--
Carsten Larsen
HONDA CBR 1000 DUAL



Piwo (18-07-2010)
Kommentar
Fra : Piwo


Dato : 18-07-10 17:44

Hejsa

Lige et indspark i debatten.
Der er ganske givet monteret et uriginalt speedometer.
En CB550 og en CB750 i de årgange havde forskellig udveksling i urene
og var derfior ikke lige til at ombytte modellerne imellem.

Så jeg tror at du har et "ur" fra en CB550 Four.

Piwo


On Sun, 18 Jul 2010 07:33:34 +0200, Martin Poulsen
<martin@xxxpramjagt.dk> wrote:

>>hvis speedometeret er forkert er KM-tælleren også forkert.
>>
>>det er sikkert pga. forkerte hjulstørrelse eller dæk størrelsem, tjek
>>manualen, man kan til nogle få med forskellige ratios. på nogle
>>maskiner målte man hastigheden på tandhjul, hvormed fejlen kan opstå
>>ved ændret antal tænder på tandhjulet, men på en 78'er så stor MC
>>burde KM tælleren sidde på forhjulet.

Hekto (17-07-2010)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 17-07-10 14:21

Nu ringer det lige når tallet er præcis 1.4 for det er en almindelig K-
værdi på speedometre.

K-værdien angiver hvad udviksling speedometerdrevet skal have for at
visningen er korrekt. Hvis jeg husker rigtigt betyder K 1.4 at een
omdrejning på hjulet giver 1.4 omdrejninger på speedometerkablet.

K-værdien står oftest i bunden af speedometeret. Så man kunne
forestille sig at drevet var 1.4 og speedometeret måske 1.0?

--

/Hekto

Steen Gruby (17-07-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 17-07-10 22:19

On Sat, 17 Jul 2010 13:21:24 -0700 (PDT), Hekto <hektoblast@gmail.com>
wrote:

Hej Hekto.
>
>K-værdien angiver hvad udviksling speedometerdrevet skal have for at
>visningen er korrekt. Hvis jeg husker rigtigt betyder K 1.4 at een
>omdrejning på hjulet giver 1.4 omdrejninger på speedometerkablet.
>
Jeg har på fornemmelsen at det er forskelligt fra model til model,
eller i det mindste fra mærke til mærke.
..
Jeg måtte en tur i værkstedet og finde et drev til Paso'en for at se
hvor vi er henne.
En omdrejning på hjulet giver 1,75 omdrejning på kablet, men det er jo
ikke hele sandheden.
Jeg ved at jeg har et ekstra drev til NSU Max, det finder jeg lige i
morgen.

>K-værdien står oftest i bunden af speedometeret. Så man kunne
>forestille sig at drevet var 1.4 og speedometeret måske 1.0?

Muligheden er jo at "nogen" har monteret et drev fra en MC.
(Dumt spørgsmål: Er der monteret andre hjul på den?).
Dermed foreligger også muligheden for en anden udveksling.

Og så er vi tilbage til mit tidligere indlæg.
Hvis både hastighedsindikator og distancetælleren viser en faktor 1,4
for meget kunne noget tyde på at drevet er forkert.
Hvis det kun er hastighedsindikatoren der viser forkert er det en
instrumentfejl.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom 1960
www.gruby.dk

Steen Gruby (18-07-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 18-07-10 11:06

On Sat, 17 Jul 2010 23:18:48 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:

Hej.
>.
>Jeg måtte en tur i værkstedet og finde et drev til Paso'en for at se
>hvor vi er henne.
>En omdrejning på hjulet giver 1,75 omdrejning på kablet, men det er jo
>ikke hele sandheden.
>Jeg ved at jeg har et ekstra drev til NSU Max, det finder jeg lige i
>morgen.
>
NSU har 1,95 omdrejning på kablet for 1 omdrejning på hjulet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom 1960
www.gruby.dk

daniel (17-07-2010)
Kommentar
Fra : daniel


Dato : 17-07-10 16:53

On Jul 17, 11:31 pm, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> On Sat, 17 Jul 2010 23:14:03 +0200, "Western"
>
> <leif.westenFjer...@stofanet.dk> wrote:
>
> Hej Leif.
>
>
>
> >Og hvor små hjul tror du så det er muligt at sætte på sådan en CB 750?
>
> Ha ha ---- Den er vist født med 18" hjul, så der er nogen plads
> "nedad" før vi når trillebørhjulet
> Jeg frygter nu mere at modellen har fået andre hjul, og at der sammen
> med dem er rykket et andet drev ind på arenaen.
> Et drev der ikke passer til speedometeret.
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> Velocette Venom 1960www.gruby.dk

til mit eget forsvar...
Hvor meget "input" er der lige på et spedometer....ja, et !
der er et kabel der giver hastighed, herfra får vi både nu-værdi af
hastighed og derud af drejes KM-tælleren.

så evt. fejl kan skyldes fælgens størrelse, i 78 var 19" mere normalt
end 18"...i da-tiden var det mere normalt med diagonal dæk end radial
dæk..jaja, jeg er ude på tynd is da jeg er mest til ældre MC'er men
stadigvæk, sjovt der er 3-4 svar som godt kan finde ud af at kritisere
mit indlæg istedet for at komme med positivt input, derved må jeg
stadig stå stærkere...Steen, glad for at se at du stadig indikere det
kunne være fejl hjul størrlse.

Og jo du kan da montere mindre hjul på en CB750 ..lad os sige 16",
kommer da helt an på hvilket look du går efter...


Ukendt (18-07-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-07-10 08:36

On Sat, 17 Jul 2010 15:52:50 -0700 (PDT), daniel wrote:

> Og jo du kan da montere mindre hjul på en CB750 ..lad os sige 16",
> kommer da helt an på hvilket look du går efter...

Det ville kræve et 14" hjul for at give en sådan fejlvisning, og så er der
endda lidt til overs.

Med Martins sidste oplysninger så er der kun drevet tilbage.....

--
mvh
Orla Pedersen
http://www.tfv-org.dk
http://www.tfv-org.dk/general/clearout oprydning, opdateret 6-5-2010

Steen Gruby (18-07-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 18-07-10 09:21

On Sat, 17 Jul 2010 15:52:50 -0700 (PDT), daniel
<aplacebetweenhere@gmail.com> wrote:

Hej Daniel.
>
>til mit eget forsvar...
>Hvor meget "input" er der lige på et spedometer....ja, et !
>der er et kabel der giver hastighed, herfra får vi både nu-værdi af
>hastighed og derud af drejes KM-tælleren.
>
Der er stadig en mulighed for at distancemåleren viser rigtigt og
hastighedsmåleren forkert.
I så fald er der tale om en fejl i selve instrumentet - Det er set
før.

>så evt. fejl kan skyldes fælgens størrelse, i 78 var 19" mere normalt
>end 18"...i da-tiden var det mere normalt med diagonal dæk end radial
>dæk..jaja, jeg er ude på tynd is da jeg er mest til ældre MC'er men
>stadigvæk, sjovt der er 3-4 svar som godt kan finde ud af at kritisere
>mit indlæg istedet for at komme med positivt input, derved må jeg
>stadig stå stærkere...Steen, glad for at se at du stadig indikere det
>kunne være fejl hjul størrlse.
>
Hjulstørrelsen kan det næppe være, så skal forskellen sørme være stor.
Jeg var nu mere til den teori at hjulet er skiftet og ved samme
lejlighed drevet.

>Og jo du kan da montere mindre hjul på en CB750 ..lad os sige 16",
>kommer da helt an på hvilket look du går efter...

Det ville da være vandalisme

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom 1960
www.gruby.dk

Harry (17-07-2010)
Kommentar
Fra : Harry


Dato : 17-07-10 22:53

On 17 Jul., 19:58, daniel <aplacebetweenh...@gmail.com> wrote:
> On Jul 17, 4:34 pm, "Western" <leif.westenFjer...@stofanet.dk> wrote:
>
> > "Martin Poulsen" <mar...@xxxpramjagt.dk> skrev
>
>
> hvis speedometeret er forkert er KM-tælleren også forkert.
>

Det er ikke helt korrekt.... km-tælleren er direkte mekanisk drevet,
speedometeret fungerer ved hjælp af magnetisk felt som bliver
stærkere, når magneten drejer hurtigere rundt, se billedet her:
http://www.explainthatstuff.com/how-speedometer-works.gif

Mvh Harry

Steen Gruby (18-07-2010)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 18-07-10 09:37

On Sat, 17 Jul 2010 21:53:29 -0700 (PDT), Harry <harry.mj@gmail.com>
wrote:

Hej Harry.
>
>Det er ikke helt korrekt.... km-tælleren er direkte mekanisk drevet,
>speedometeret fungerer ved hjælp af magnetisk felt som bliver
>stærkere, når magneten drejer hurtigere rundt, se billedet her:
>http://www.explainthatstuff.com/how-speedometer-works.gif
>
Det er blot et princip, selv om det er det mest udbredte.
I de gamle Smith Chronometric er det hele mekanisk gearet og styret
med en ballance lige som i et mekanisk ur
http://www.wdnorton.nl/Speedometer/Article%20from%20Motorcycle%20april%201992.htm

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
Velocette Venom 1960
www.gruby.dk

Hekto (18-07-2010)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 18-07-10 03:45

En fejl i selve instrumentet - der sikkert af af typen med en
roterende magnet - vil oftest være i form af noget skdt der er komet
derind, og give sig udslag i at nålen hopper. Kun et kraftigt slag kan
ved et tilfælde give en skade der gør at det viser forkert samtidig
med at nålen er rolig.

Vedr. Smith's instrumenter, så var hele kontrolpanelet til 3
gasturbiner i de gamle torpedobåde udstyret med Smith instrumenter for
omdrejninger, temperatur o.s.v. Det lød som en hel Schwarzwalder KuKu
Fabrik når det blev startet op.

--

/Hekto

Craner (18-07-2010)
Kommentar
Fra : Craner


Dato : 18-07-10 07:34



"Martin Poulsen" <martin@xxxpramjagt.dk> skrev i meddelelsen
news:72f3469jdm547mei2l397q51jb0e54mj4o@4ax.com...
> Nu er det nok ikke HELT ualmindeligt på en cykel som min - CB750 F2
> fra '78, men...
>
> Fejlvisningen er da til at føle på. Når speedo viser 140 kører jeg
> 100, og når den viser 70 kører jeg 50. Så fejlvisningen er temmeligt
> konstant 1.4:1
>
> Er der nogen måde at "skrue" nogle steder for at få fartnålen til at
> passe ? Jeg tror den er skabt til at vise mph og ikke kph, men så
> ville speedo vise for LIDT idet 1 mph = 1.6 kph - og så passer
> forholdet 1:1.4 ikke helt....
>
> så nogle ideer, eller skal hele skidtet skiftes ?
>
> Martin




Er det hele originalt fra fabrikken? Hvis ikke er det måske her du skal lede
efter fejlen.

vh
Poul


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste