Udluftning gennem tag
Fra : Christian Stidsen

Dato : 02-07-10 21:54

Vores 1. sal går op i kip med dertil hørende hanebånd o.s.v.
Her i sommertiden kan der blive meget varmt på 1. salen, og da det er her
vores værelser ligger kan det blive en kende træls, om man så kan sige.

Jeg formoder varmen "gemmer" sig over vindueshøjde, og at det derfor ikke
hjælper meget at have vinduer stående åbne for at lave gennemtræk.

Jeg har tænkt på om det ville være en idé at lave udluftning genne taget i
toppen af værelserne - det må jo være der varmen er, og altså også der man
skal have den ud.
- og så vil det vel i det hele taget skabe en bedre form for udluftning hvis
man kan få overdelen af rummene med også.

Men - er det noget der virker i praksis ?
- andre gode løsninger ?

M.v.h.

Christian

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-07-10 23:18

Christian Stidsen wrote:

> Men - er det noget der virker i praksis ?
> - andre gode løsninger ?

Drop det med loft til kip. Om sommeren bliver det som du selv skriver
ulidelig varmt der oppe og om vinteren koster det spidsen af en jetjager at
få rimelig temperatur i opholdshøjde, fordi varmen samler sig i den større
højde.

'Loft til kip' er et modeflip som ejendomsmæglerne elsker, men det er
hamrende uøkonomisk. Om du vil have synlige bjælker (loft lagt ovenpå
hanebåndene) eller plant loft (loft hængt under hanebåndene) er en smagssag.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Christian Stidsen

Dato : 02-07-10 23:47

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hamrende uøkonomisk. Om du vil have synlige bjælker (loft lagt ovenpå
> hanebåndene) eller plant loft (loft hængt under hanebåndene) er en

Hehe - det et så ikke en valgmulighed!
- der er jo nu engang lavet loft til kip, og det har vi ikke tænkt os at
ændre på!

Fra : Martin Bak

Dato : 03-07-10 09:20

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse

> "Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen

> Hehe - det et så ikke en valgmulighed!
> - der er jo nu engang lavet loft til kip, og det har vi ikke tænkt os at
> ændre på!

Så kunne løsningen måske være en eller flere propeller, ophængt så højt som
muligt. De vil kunne skabe bevægelse i luften, så I gennem almindelig
vinduesudluftning kan få skiftet luften, også over vindueshøjde. Det er i
hvertfald en relativt overkommelig løsning at afprøve, og vil også kunne
gavne om vinteren hvor problemet er omvendt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 06-07-10 10:28

> Men - er det noget der virker i praksis ?
> - andre gode løsninger ?

Men søg på ryttervindue / rytterlys - der kan nemt laves en lækker løsning

(Vi nøjes med at lufte ud når der er køligst ...)