MS Windows
briani 27239
Mac vs Windows
Fra : Kert Rats

Dato : 26-06-10 06:40

Jeg ønsker ikke at starte en religionskrig mellem Mac-tilhængere og
Windows-ditto, og mit indlæg er derfor et ønske om at få belyst de fordele,
som et Mac-system har i forhold til et Windows-system.

Jeg talte med en Windows-systemudvikler for nylig, og han påpegede nogle
interessante forhold vedr. Macs operativsystem. Det er sgu UNIX-baseret -
hvis ikke det er skrevet i UNIX, så vidt jeg forstod.
Er det virkelig skrevet i UNIX?
Hvis ja, så kunne jeg meget nemt overtales til at droppe Windows til fordel
for MacOS - eller rent faktisk UNIX.
Ikke, at jeg kender en snus til UNIX, men det er vist - så vidt jeg er
orienteret - det mest robuste og gedigne operativsystem, der findes.

Systemudvikleren nævnte, at MacOS er skrevet således, at virus er noget nær
100 % umuligt at introducere i MacOS, fordi hver fil under MacOS er
tilknyttet en kontrol-bit, der afgør, om filen er på USER-niveau eller på
OWNER-niveau. Dette skulle - så vidt jeg har forstået - medføre, at en fil
kun kan bruges af de programmer, som OWNER har tilladt filen at bruge, og
USER kan på ingen måde omgå denne restriktion. Hackere vil være på
USER-niveau og har således ingen mulighed for at pille ved
OWNER-restriktionerne.
Men hvis man nu fjumser som OWNER, så kan man vel gøre en fil tilgængelig
for en udefrakommende USER-niveau-hacker?

Hvis MacOS er virusfri fra fødslen, så er MacOS da bare sagen.

Brugergrænsefladen skal jeg så nok vende mig til, men det siges, at
brugergrænsefladerne i Windows og i MacOS er meget lig hinanden -
efterhånden.

Er der samme muligheder for at "nørkle" i MacOS som i Windows? Jeg tænker
især på Windows' Kontrolpanel, hvor især Windows' Administration er ret
vigtig for en hard- og softwarenørd som mig.

Jeg tænkte at poste ovenstående i også dk.edb.mac, men gruppen virker ikke
så teknisk fokuseret som denne gruppe. Så jeg har postet i kun denne
nærværende gruppe.

Glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Kert Rats

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-06-10 07:46

Den 26-06-2010 07:39, Kert Rats skrev:

> Jeg talte med en Windows-systemudvikler for nylig, og han påpegede nogle
> interessante forhold vedr. Macs operativsystem. Det er sgu UNIX-baseret -
> hvis ikke det er skrevet i UNIX, så vidt jeg forstod.

Tag i stedet et kig på Ubuntu eller et andet Linux-baseret
styresystem. Du vil her få meget bedre mulighed for at lege
med diverse indstillinger end i både Windows og Mac. Og det
behøver ikke at være specielt nørdet. Tag evt. et kig på
linket i min signatur.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om Ubuntu Linux:

Fra : jos

Dato : 26-06-10 09:41

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> med diverse indstillinger end i både Windows og Mac. Og det
> behøver ikke at være specielt nørdet. Tag evt. et kig på

Kan godt til en vis grad være enig. Kan også være uenig.
Betragtningerne udvikleren har fyret af er meget godt ramt.
Dertil kommer at der ikke er ret meget "køkkensoftware" tilgængelig til Mac.
Dette har indirekte den fordel at efter tid vil Macen fremtræde mere stabil,
også grundet en meget mere konform hardware (kun 1 leverandør af hardware).
Til gengæld er brugerfladen lidt anderledes, og det skal man enten være
opvokset med eller være mere fleksibel (end eks. mig som er inkarneret
windowsmand) for at "overleve". Jeg solgte min fine Mac efter 3 mdr
Men du får garanteret et bedre produkt, både hard og softwaremæssigt i en
Mac!

finn

Fra : Kert Rats

Dato : 26-06-10 12:29

> [...]
> vil her få meget bedre mulighed for at lege med diverse indstillinger end
> i både Windows og Mac. Og det behøver ikke at være specielt nørdet. Tag

Det er nogle velskrevne og informative sider, du har lavet, Kim.
Tusind tak for det.

Venligst

Kert Rats

Fra : Carl Drud

Dato : 26-06-10 08:12

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> [...]
> styresystem. Du vil her få meget bedre mulighed for at lege med
> diverse indstillinger end i både Windows og Mac. Og det behøver ikke

Det vil jeg også anbefale. Virker "Out of the box", hurtig installation
etc.

Der er også Linux Mint som er en bygger på Ubuntu, men hvis man gerne
vil have Windows agtig start menu etc. er det et bud.

http://www.linuxmint.com/index.php

> Tag evt. et kig på linket i min signatur.

Skal du ikke have den opdateret til ver. 10.04. Default brugerflade er
væsentligt anderledes i seneste ver.

--
Carl

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-06-10 08:24

Carl Drud skrev:

>Der er også Linux Mint som er en bygger på Ubuntu

Der er masser der er bygget på Ubuntu, selv kan jeg godt lide Lubuntu da
den ikke er afhængig af verdens værste software (Evolution)

Fra : Rado

Dato : 27-06-10 13:44

On 26 Jun 2010 07:23:58 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>Der er masser der er bygget på Ubuntu, selv kan jeg godt lide Lubuntu da
>den ikke er afhængig af verdens værste software (Evolution)

Det lyder heller ikke som om den er intelligent designet...

--
Rado
"Den genetiske kode minder ikke om software - den ER software,

Fra : Carl Drud

Dato : 26-06-10 17:37

"Ivan V. Klattrup" <ivan.klattrup@gmail.com> writes:

> Der er masser der er bygget på Ubuntu, selv kan jeg godt lide Lubuntu
> da den ikke er afhængig af verdens værste software (Evolution)

Nå, jeg synes nu ikke den er slem. Jeg kan komme i tanke om værre
software end den.

Du kan endda få den til Windows

http://www.dipconsultants.com/evolution/

--
Carl

Fra : Benny Andersen

Dato : 26-06-10 13:19

On 26 Jun., 07:39, "Kert Rats" <n...@hestedag.nu> wrote:
> ..Det er sgu UNIX-baseret
Nå squ - DOS og Windows er også inspireret af Unix - DOS var en slags
enkeltbruger hybrid melem Unix og CPM
Iphonen er også unix baseset - fjernkontrol over ssh med en
'jailbroken' iphone er ligesom med et unix system

> Ikke, at jeg kender en snus til UNIX, men det er vist - s vidt jeg er
> orienteret - det mest robuste og gedigne operativsystem, der findes.

På en eller anden måde virker 'bevisførelsen' ikke helt
modsætningsfri. Som arkitektur anskuet har windows NT mange geniale
konsepter, simpelt hent fordi et barn af en nyere tid (90'erne).

> Hvis MacOS er virusfri fra f dslen, s er MacOS da bare sagen.

Det ville være rart hvis nogen udviklede et OS, som vha. geniale
principper ikke levnede eksistens berettigelse 'nødvendige ekstra
programmer som brugeren skal bekymre sig om - anti alskens ulykker'.
Det er ikke tilfældet for Mac OS X, for der findes virus og programmer
til beskyttelse.

> Brugergr nsefladen skal jeg s nok vende mig til, men det siges, at
> brugergr nsefladerne i Windows og i MacOS er meget lig hinanden -
> efterh nden.

Ja - har ikke selv 'hands on' erfaringer med nyere macs, men mac
brugere udtrykker ofte en stor glæde over brugerinterfacets mere
intuative art sammenlignet med den samme feature i MS windows.
Mac OS X kører i dag på Intel platformen, så kan man de nødvendige
cowboydertricks kan man få en 'født windowsmaskine' til at køre Mac OS
X.

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-06-10 14:05

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg må ikke opdatere. Jeg er ved at få udgivet et Libris-hæfte om
> Ubuntu, og aftalen er, at jeg så ikke opdaterer siderne på Hjørnet.

Fri software har brug for fri dokumentation. Det virker i øvrigt som om
dit forlag har samme forældede forretningsstrategi som musikindustrien.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-06-10 16:02

Kim Ludvigsen wrote:

> Det løses let: Skriv et hæfte, og udgiv det kvit og frit, og udkonkurrér
> dermed mit hæfte og forlag. Så kan vi lære det, kan vi.

Min pointe var faktisk den at interessen for din glimrende online guide
vil forsvinde når den ikke opdateres til nye Ubuntu versioner, og det vil
formentlig skade salget af din bog. Hvis ellers prisen for bogen er
rimelig, er der givetvis masser af mennesker som gerne vil betale for en
papirversion hvis de har brug for det. Og hvis de af princip ikke vil
betale for dokumentation/guides til fri software, ser du dem alligevel
aldrig som betalende kunder. Jeg tror ikke på at du får flere betalende
kunder ved at begrænse adgangen til information (det var den skjulte
reference til musikindustriens tåbeligheder).

Men det er selvfølgelig dit valg, ligesom det er mit valg ikke at købe
bogen når den udgives på de vilkår.

--
Jesper Lund

Fra : Kim2000

Dato : 28-06-10 07:29

"Kert Rats" <nat@hestedag.nu> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg tænkte at poste ovenstående i også dk.edb.mac, men gruppen virker ikke
> så teknisk fokuseret som denne gruppe. Så jeg har postet i kun denne

Så vil jeg komme med et meget ikke-teknisk svar

Når jeg er foran computeren har jeg eet ønske, nemlig at bruge den. Jeg er
helt kold bagi om den kaldes Mac, UNIX, LINUX, Amiga, Windows eller noget
helt andet. For mig er det interessant hvilke programmer der er tilgængelig
på hver platform.

Hvis man ønsker de nyeste spil, så er valget Windows, selvom der da kommer
mange spil til Mac også. Men sidder man med en Xbox/PS3 eller lignende og
har en Mac, så er man jo sikkert ligeså godt kørende (eller måske bedre?).
Jeg tænker på kontorprogrammerne og de er vist også nogenlunde de samme og
når vi taler om grafik, lyd og video så er det vist også de samme
programmer. Jo mere man tænker over det, jo mindre bliver forskellen vist.

Jeg valgte Windows i sin tid fordi det var den nemmeste, alle netbanker
understøttede det, alle havde det, så man kunne nemt få support og i dag har
Windows fordi jeg har alle programmerne og ikke gider skifte. Men grunden
til jeg startede indlægget var den der med virusfri. Den tror jeg ikke på.
Naturligvis vil en "ambitiøs" virusprogrammør kaste sig over den største
platform, fx er der efter sigende ikke kommet een eneste virus til Amiga i
2009, det er jo næppe fordi den er blevet mere sikker end i 2007 og 2008,
men simpelthen fordi den er for lille til at være interessant. Jeg
forstiller mig det samme ved Mac, 6-8% af markedet kontra 90%. I samme
sekund Firefox blev udbredt opdagede man sikkerhedshuller som ellers havde
været begrænset til Explorers problem.

Om man kan nørkle i det? Aner det ikke, jeg undlader det helt bevist. Jeg
drejer også bare nøglen i bilen og virker den ikke, ringer jeg til Falck,
der smider den på værkstedet (okay lidt firkantet sagt)

Fra : Kert Rats

Dato : 28-06-10 12:25

"Kim2000" <Kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> drejer også bare nøglen i bilen og virker den ikke, ringer jeg til Falck,
> der smider den på værkstedet (okay lidt firkantet sagt)

Samme overvejelser har jeg gjort mig.
Open Office prøvede jeg på et tidspunkt, men jeg blev skuffet og vendte
tilbage til MS Office 2007. Og jeg kunne se, at forskellen mellem Open
Office og MS Office er som forskellen mellem en Opel Cadet og en Jaguar
X308.
Navnlig Regnearket i Open Office er sølle!.

Det lød blot så fristende at prøve den UNIX-baserede Mac. Men jeg er lidt
loren ved at skifte, netop som du påpeger: Alt spiller godt og sikkert på en
Windows-maskine. Og jeg kører endda kun XP.

Venligst

Kert Rats

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-06-10 13:10

Den 28-06-2010 13:24, Kert Rats skrev:

> Det lød blot så fristende at prøve den UNIX-baserede Mac. Men jeg er lidt
> loren ved at skifte, netop som du påpeger: Alt spiller godt og sikkert på en
> Windows-maskine. Og jeg kører endda kun XP.

Tingene spiller faktisk endnu bedre sammen i Mac-verdenen,
og sikkerheden er bedre. Men du får sværere ved at nørkle.
Mac er beregnet til dem, der vil have noget, der virker
out-of-the-box.

Vil du nørkle, kan Windows bruges, og vil du lege
supernørkler, så er det Unix/Linux. Bare tag sådan noget som
de grafiske effekter i Vista/7'eren, hvor du får lov at
ændre nogle ganske få parametre. I Ubuntu har du mange flere
grafiske effekter, og de kan indstilles i alle ender og
kanter. Og det er stort set det samme med alle dele af
styresystemet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Det nemmeste komma:

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-06-10 16:28

Har du prøvet at kikke under Avanceret. Der er alle de indstillinger
du kunne ønske dig.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-06-10 16:51

Den 29-06-2010 17:27, Jens Peter Karlsen skrev:
> Har du prøvet at kikke under Avanceret. Der er alle de indstillinger
> du kunne ønske dig.

Avanceret, hvor?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-06-10 19:53

Control Panel\All Control Panel Items\Display\Screen Resolution
Klik på Advanced.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Tue, 29 Jun 2010 17:50:39 +0200, Kim Ludvigsen

Fra : N/A

Dato : 29-06-10 22:33

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 29-06-10 22:33

Prøv at klikke på de andre tabs, specielt den der har med dit
grafikkort at gøre, men også de andre tabs såsom "Color adjust".

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-06-10 23:44

Den 29-06-2010 20:53, Jens Peter Karlsen skrev:
> Control Panel\All Control Panel Items\Display\Screen Resolution
> Klik på Advanced.

Hvilket styresystem snakker du om? Jeg kan ikke finde noget,
der ligner ovenstående i 7'eren. Jeg kan højreklikke på
skrivebordet og vælge skærmopløsning og så klikke på
Avanceret, men jeg kan ikke rigtig se, hvad det skal bruges til.

Umiddelbart kan jeg ikke finde mulighed for at ændre noget
så simpelt som gennemsigtigheden på vindueskanterne, men ok,
jeg er ikke særlig meget hjemme i 7'eren.

Mit gæt er, at du ikke ved, hvad vi egentlig snakker om. Har
du prøvet Ubuntu med de avancerede effekter?

Tag et kig på denne demo:
http://www.youtube.com/watch?v=VvfRpmqKRbs

Det er muligt at finindstille samtlige effekter, så man fx
bestemmer, hvor meget et vindue skal klistre til skærmen, og
hvor hurtigt et vindue skal brænde op, hvilken farve det
skal brænde med osv. Bare for at nævne et par af de første
effekter i videoen.

Bemærk for øvrigt, at hardwarekravene til skærmkortet slet
ikke er så skrappe som til Aero.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-06-10 17:03

> [...]

> og sikkerheden er bedre. Men du får sværere ved at nørkle.
> Mac er beregnet til dem, der vil have noget, der virker

Det er en sandhed med modifikationer.

Apple's OS X er en skal (de hedder forskellige ting - som Cocao osv)
udenpå BSD Unix. Da det (udover skallen) er Open Sovs fordeler Apple på
deres DVDer med OS X et rigtigt Unix med kildekode og hele molevitten.

Jeg har ikke selv rodet med det, men du kan nørkle til du er blå i
hovedet med Apple's OS X - på en Mac forstås.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-06-10 17:18

<snip>

> Apple's OS X er en skal (de hedder forskellige ting - som Cocao osv)
> udenpå BSD Unix. Da det (udover skallen) er Open Sovs fordeler Apple på
> deres DVDer med OS X et rigtigt Unix med kildekode og hele molevitten.

Det hedder nu Cocoa. Og hvis det skal være helt rigtigt, så bygger OS X
på Net BSD.

Åbner jeg en teminal og skriver "vi" får jeg den kendte Visual Editor
fra Unix.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-06-10 21:34

> [...]

> grafiske effekter, og de kan indstilles i alle ender og kanter. Og det er
> stort set det samme med alle dele af styresystemet.

Det kommer da an på hvad det er for et grafikkort. Nogle af de dyre kort
kommer med deres egne kontrolpaneler - nVidia f.eks - og der er der osse
et hav af indstillingsmuligheder.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-06-10 15:26

Kim2000 <Kim2000@surfer.dk> wrote:

<snip>

> [...]
> helt andet. For mig er det interessant hvilke programmer der er tilgængelig

Bortset fra Amiga(?) så kan du benytte alle de øvrige OS på en Intel
Mac. Den bedste af alle verdener. Jeg har selv 64-bit Vista på min
Macbook - og OS X selvfølgelig.

Man kan enda afvikle ældre Mac software skrevet til Mac OS 9 med
Rosetta. Sådan benytter jeg bl.a Office:mac 2004.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-06-10 15:29

<snip>

> Man kan enda afvikle ældre Mac software skrevet til Mac OS 9 med
> Rosetta. Sådan benytter jeg bl.a Office:mac 2004.

Hov! Nej, det er software der er skrevet til OS X på PPC platformen der
kører under Rosetta.

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Carl Drud

Dato : 01-07-10 21:08

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> writes:

> Hvis du har brug for mere er der måske muligheder i Registeret, det
> har jeg ikke undersøgt.

Men du påstod ellers at alle de indstillinger man kunne ønske sig var
under "Avanceret".

--
Carl

Fra : Carl Drud

Dato : 29-06-10 20:32

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> writes:

> Control Panel\All Control Panel Items\Display\Screen Resolution
> Klik på Advanced.

Det var dog yderst begrænset hvad der kan indstilles der. I hvert fald
i Vista.

--
Carl

Fra : Carl Drud

Dato : 29-06-10 23:03

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> writes:

> Prøv at klikke på de andre tabs, specielt den der har med dit
> grafikkort at gøre, men også de andre tabs såsom "Color adjust".

Kan man justere Aero effekterne der?

--
Carl

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-06-10 13:16

Nej der skal du andetsteds hen.
http://www.webtechgeek.com/HT-Windows-Vista-Tip-Adjusting-the-Windows-Vista-Aero-Glass-Effect.htm

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-06-10 15:22

Den 30-06-2010 14:15, Jens Peter Karlsen skrev:
> Nej der skal du andetsteds hen.
> http://www.webtechgeek.com/HT-Windows-Vista-Tip-Adjusting-the-Windows-Vista-Aero-Glass-Effect.htm

Du kan da vist ikke justere gennemsigtigheden der.

Hvis du en dag keder dig, så prøv at installere Ubuntu og
leg med mulighederne. Windows har selvfølgelig også fordele
i forhold til Ubuntu, men når det gælder indstillinger af de
grafiske effekter og mange andre indstillinger, så er
Windows håbløst amputeret.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 30-06-10 19:44

Color intensity slideren ændrer på gennemsigtigheden.

Regards Jens Peter Karlsen.

On Wed, 30 Jun 2010 16:22:07 +0200, Kim Ludvigsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-06-10 21:56

Den 30-06-2010 20:43, Jens Peter Karlsen skrev:
> Color intensity slideren ændrer på gennemsigtigheden.

Nej, den ændrer på farvetætheden. Kanten bliver ikke mere
eller mindre gennemsigtig.

Fra : Lyrik

Dato : 29-06-10 17:53

> [...]
>
> Jeg tænkte at poste ovenstående i også dk.edb.mac, men gruppen virker ikke
> så teknisk fokuseret som denne gruppe. Så jeg har postet i kun denne

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg kører Vista, Windows 7, Ubuntu Lucid Lynx 10.04 og OSX Snow
Leopard. Så jeg har et sammenligningsgrundlag.

Som webskribent/læser på disse grupper og web-mail bruger er der ting
man lægger mærke til. Man vil gerne være i fred med sin læsning og
skrivning.
Det kan man ikke med Windows!
"Din maskine er i fare, det og det skal opgraderes. ikke alene Windows
systemet drukner mig i opdateringer, men også Adobe melder sig på
banen med uendelige Flash og Acrobat reader ditto. Så dukker HP op og
spørger om jeg vil udvide garantien? Og om de skal skanne for
opdateringer. Ud over det dukker diverse programmer op med samme
tilbud.
Med Windows er det som at prøve at samle tankerne mens et tre-årsbarn
hiver en i ærmerne og irriterer og irriterer.

OSX har også opdateringer, men det koncentererer sig hovedsagelig om
Apples som man kan krydse "Ikke nu!" til og fortsætte med sit arbejde.

Ubuntus opdateringer kommer næsten alle fra systemets indbyggede
softwareopdateringscenter, lige efter install.
OSX og Ubuntu er fri for "Antivirusprogrammer og malwareprogrammer"
Det er ikke nødvendigt at tage hensyn til. Windows plager og plager!

"Det er plagerierne der gør at Windows ikke bliver arbejdsplatformen."

Hos mig er en iMac med Snow Leopard standard arbejdsmaskine. Man kan
sidde og nusse i fred uden forstyrrelser. OSX systemet er UNIX, men
andre komponenter indgår i systemet, som det mere ukendte "Cocoa". Med
enhver Mac medfølger alle de programmer man har brug for i
dagligdagen. I god kvalitet. "iMovie" til videoredigering is my
favorite. Men også "iCal" kalender er en schweitzerkniv til at huske
aftaler. Den kan udstyres med helligdage og ugenumre og alle møder i
klubben hele året o.s.v.
Programmerne SAMARBEJDER på tværs i maskinen. Oplysninger og
resultater fra det ene program kan gå videre i de næste. Alle Mac-
ejere har "de samme programmer," således at de ikke alene kan snakke
om systemet, men om programmernes finurlige indstillingsmuligheder!
Hardwaren er god kvalitet og maskinerne smukke. Men især deres laptops
er svinedyre!

Her kommer UBUNTU ind i billedet. Du kan være i fred som på Mac.
Systemet har de smukkeste og mest Startrek-agtige science-
fictionegenskaber man kan fantasere sig til. "Compiz" som laver
gummiagtige vinduer og kan vise dem på periferien af et cirkelbånd
eller en kube. Kuben er 4 skriveborde som man kan skifte til og få
rent bord! Udseendet kan skræddersyes til individualisten som intet af
de andre systemer! Det er "det flotteste!"
Alle programmer hentes fra "inside the machine" og som default følger
der en vifte med af alle slags. "Open Office" og en videoplayer der
kan spille flere film end de andre systemer kan lige ud af posen. Alt
er gratis og det kan køre på en vifte af billige og dyre maskiner.
Svagheden er, at de lækre programmer som til videoredigering, altid
skal være gratis og derfor ikke er så lækre som dem der medfølger til
OSX-Mac.

Hvad er der så tilbage til den "lille treårige Windows irriterende
unge?" Kommercielle og freeware specialitetsprogrammer som ikke fås
andre steder. "VirtualDub", "Nero Vision", "Cyberlink Power DVD Ultra"
som kan afspille Blu-Ray, "AnyDVD HD" o.s.v. Alle spillene hvor 1.
person shooters er ret dedikerede til Windows!

Men som arbejdsmaskine hvor man skal være i fred? Aldrig! Du kan ikke
være i fred med en treårs unge rendene om benene! Der er alt for mange
firmaer som har deres reklame-sporer dybt inde i sidene på et Windows
system, til at du nogensinde får fred! Du bliver kvalt!

Hvis du har en laptop i forvejen, så brænd en UBUNTU 10.04 skive som
du kan downloade. Brænd iso-en med "ImgBurn"(Windows) som er gratis og
som også kan brænde isoen på en DVD-R, hvis du ikke har flere CD-R.
Sæt den i og start maskinen op tryk på at "prøve systemet." den
installerer ikke noget, men kører live fra skiven. Vælg tastatur-dansk
og lad den gå på nettet. Åben den lille mappe på skrivebordet og spil
videoerne og lydfilerne. Når der er:"net, lyd og video", så du ser at
den kan køre på din laptop, så trykker du bare "installér!" som også
ligger på skrivebordet.
Inden en halv time jubler du over det smukkeste system dine øjne har
set-helt gratis har du fået dig noget der kan konkurrere med en
"MacBook Pro." Når du sidder i tyst ro og surfer og skriver indlæg, så
vil du gotte dig over alt det du har fået.

hilsen Jens

Fra : Kert Rats

Dato : 30-06-10 16:06

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tænkte at poste ovenstående i også dk.edb.mac, men gruppen virker ikke
> så teknisk fokuseret som denne gruppe. Så jeg har postet i kun denne

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
[...]

***********

Tusind tak for en meget god gennemgang af systemerne.
Jeg vil prøve Ubuntu, kørende direkte fra en dvd. Men hvor finder jeg
Ubuntu-programmet. Er der er sted, hvor det er bedst at hente programmet
fra?

Star Trek-islættet kommer jeg nok til at holde af, tror jeg

Venligst

Kert Rats

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-06-10 16:13

Kert Rats skrev:

>Men hvor finder jeg Ubuntu-programmet. Er der er sted, hvor det er bedst
>at hente programmet fra?

Jeg kan som dansker godt lide at hente fra en dansk server
http://ftp.klid.dk/ftp/ubuntu-cd/10.04/
Ellers er det http://www.ubuntu.com/

Fra : Kert Rats

Dato : 30-06-10 16:17

> Jeg kan som dansker godt lide at hente fra en dansk server
> http://ftp.klid.dk/ftp/ubuntu-cd/10.04/
> Ellers er det http://www.ubuntu.com/

Det var sgu meget prompte svar - tak for det.
Jeg kikker på den danske sites først.
Det bliver sgu spændende!

Venligst

Stefan

Fra : Lyrik

Dato : 30-06-10 10:31

On 30 Jun., 17:06, "Kert Rats" <n...@hestedag.nu> wrote:

> Star Trek-islættet kommer jeg nok til at holde af, tror jeg
>
> Venligst
>
> Kert Rats
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Et par ting. UBU er udstyret med Firefox hvor du kan skifte udseende
fra "Funktioner og tilføjelser" her kan du få et "Star Trek" tapet til
den."
UBU vil starte med at bruge en ikke-proprietær-driver til dit
grafikkort. For at få hardwareacceleration kan du skifte den ud under
"system og udseende" derefter kan du installere "CompizConfig settings
manager" som også lægger sig i "System" i den kan du lave alle de
flotte skrivebordseffekter.
Husk at installere Adobe Flash og Sun Java. Ikke fra filer på nettet
men inde i "Programmer", "UBU Softwarecenter"

Og der er en Unix gruppe du kan besøge. Der ved de mere end jeg. men
systemet som sådant er snydenemt at bruge.

Hilsen
Jens

Fra : Carl Drud

Dato : 30-06-10 19:54