|
| Lidt om GPS sårbarhed Fra : Lars Kristensen |
Dato : 11-06-10 13:40 |
|
Hejsa
For dem der ikke besøger Farvandsvæsnets hjemmeside så ofte er her lige
en artikel fra deres hjemmeside om sårbarheden ved GPS jamming. Det
kunne måske være lidt interessant at læse:
http://frv.dk/viden_om/afmaerkning_navigation/pages/jamminggps.aspx
Jeg synes måske det er værd at tænke lidt over efterhånden som man
kommer elektronik i båden og alting bliver koblet sammen - uden at
alarmklokkerne skal overdøve den glæde mange har ved div. gadgets i
deres både.
- Lars
| |
Ukendt (11-06-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 11-06-10 17:03 |
|
"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i meddelelsen
news:4c122e99$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> For dem der ikke besøger Farvandsvæsnets hjemmeside så ofte er her lige en
> artikel fra deres hjemmeside om sårbarheden ved GPS jamming. Det kunne
> måske være lidt interessant at læse:
>
> http://frv.dk/viden_om/afmaerkning_navigation/pages/jamminggps.aspx
>
> Jeg synes måske det er værd at tænke lidt over efterhånden som man kommer
> elektronik i båden og alting bliver koblet sammen - uden at alarmklokkerne
> skal overdøve den glæde mange har ved div. gadgets i deres både.
>
> - Lars
Hej lars,
fin artikel som giver stof til eftertanke når man nu engang har fyldt alt
det dejlige elektronik i båden.
Selv har jeg 2 gange oplevet total nedlukning af gps signalet/kortplotter -
den ene gang var på flådestation Holmen (og det er helt som det skal
være) - og den anden gang var ved vindmølleparken i Sundet syd, hvor en
kraftig radar satte systemet ud af funktion (jeg var pænt tæt på).
Så de gamle søkort, ur, pen og passer skal nok ikke smides ud de første
mange år
venlig hilsen
JN
| |
Ole Pagh (11-06-2010)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 11-06-10 17:20 |
|
Kan det være en trøst at den militære del af GPS systemet er langt,
langt sværere at jamme?
(Under den 1. Golfkrig brugte US militæret et stort antal civile GPS
modtagere, da de slet ikke havde nok deciderede militære navigatorer)
--
/ Ole
| |
blueocean (11-06-2010)
| Kommentar Fra : blueocean |
Dato : 11-06-10 15:02 |
|
On 11 Jun., 18:03, "JN" <JN-snabela-Lightstorm.dk> wrote:
> "Lars Kristensen" <s...@acdc.dk> skrev i meddelelsennews:4c122e99$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > Hejsa
>
> > For dem der ikke besøger Farvandsvæsnets hjemmeside så ofte er her lige en
> > artikel fra deres hjemmeside om sårbarheden ved GPS jamming. Det kunne
> > måske være lidt interessant at læse:
>
> > http://frv.dk/viden_om/afmaerkning_navigation/pages/jamminggps.aspx
>
> > Jeg synes måske det er værd at tænke lidt over efterhånden som man kommer
> > elektronik i båden og alting bliver koblet sammen - uden at alarmklokkerne
> > skal overdøve den glæde mange har ved div. gadgets i deres både.
>
> > - Lars
>
> Hej lars,
>
> fin artikel som giver stof til eftertanke når man nu engang har fyldt alt
> det dejlige elektronik i båden.
>
> Selv har jeg 2 gange oplevet total nedlukning af gps signalet/kortplotter -
> den ene gang var på flådestation Holmen (og det er helt som det skal
> være) - og den anden gang var ved vindmølleparken i Sundet syd, hvor en
> kraftig radar satte systemet ud af funktion (jeg var pænt tæt på).
>
> Så de gamle søkort, ur, pen og passer skal nok ikke smides ud de første
> mange år
>
> venlig hilsen
>
> JN
Interressant læsning................OG STOF til efter tanke
Gert
| |
Jan Rasmussen (13-06-2010)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 13-06-10 22:23 |
|
"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse
news:4c122e99$0$36560$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> For dem der ikke besøger Farvandsvæsnets hjemmeside så ofte er her lige en
> artikel fra deres hjemmeside om sårbarheden ved GPS jamming. Det kunne
> måske være lidt interessant at læse:
>
> http://frv.dk/viden_om/afmaerkning_navigation/pages/jamminggps.aspx
>
> Jeg synes måske det er værd at tænke lidt over efterhånden som man kommer
> elektronik i båden og alting bliver koblet sammen - uden at alarmklokkerne
> skal overdøve den glæde mange har ved div. gadgets i deres både.
>
> - Lars
Tja... alt kan jo gå i sykker, eller forsætlig forstyres / ødelægges....
I flyvningens verden har man netop backup instrumenter i det tilfælde noget
går i stykker...
Men som lystsejler synes jeg ikke det er det store problem!!!
Jeg kunne dog ønske mig at man udviklede kortplotteren så den gemte
position, kurs, fart og tid... dersom den mistede signalet, eller
siganlstyrken kom under en foruddefineret størrelse.
Så kan man jo altid komme videre derfra... så længe fejlen skyldes
forstyrrelse af signalet...
Er det derimod strømmen der går... Tja... så burde man jo have skrevet
positionen op hver halve time meen, det for jeg jo ikke gjort.....
Mvh
JR
| |
Harding E. Larsen (14-06-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 14-06-10 06:39 |
|
Ja inden for flyverdenen er der flere forskellige systemer for
chaufførerne. De har hvert sit system men og også deles og flytte
rundt på visningerne. Desuden findes der systemer der er helt
uafhængige og kan bruges til nødsituationer herunder bl.a. et ganske
almindeligt kompas lige inden for front vinduet. I denne verden er
sikkerheden meget høj.
På bådniveau er plotterne ikke de bedste til at klare den situation
hvor GPS signalerne forsvinder; men med de PC baserede programmer har
nogle forskellige funktioner til at imødegå manglende GPS signal.
Det gamle DOS navigationsprogram Mariner fra 1996 havde allerede
funktionen.
På dette program har man tre indstillinger:
1. "Relativ motion" hvor skibet altid er i skærmens centrum.
2. "True motion" hvor skibet sejler over kortet og når det når en kant
trækkes kortet automatisk frem så skibet sejler ind over kortet igen.
3."Planning mode" hvor man kan scrolle og panne til ethvert sted på
kortet.
I denne stilling vil, om GPS signalet forsvinder, den udsejlede streg
fortsat forblive på skærmen og standse hvor signalet forsvandt. Når
signalet forsvinder kommer der en rød blinkende bar over den øverste
del af skærmen og samtidigt kommer et signal.
Det er en rigtig god funktion når satelitterne der indgår i
positionsberegningen står på linie, det sker af og til i 10 - 15 min.
I det øjeblik vender man blot tilbage til papirsøkortene og navigerer
fra den tegnede linies slutpunkt.
Der er visse fordele ved at aqnvende PC baserede systemer frem fo
kortplottere alene.
Mvh/Harding
On 13 Jun., 23:23, "Jan Rasmussen" <j...@FJERNvejen-net.dk> wrote:
> Tja... alt kan jo gå i sykker, eller forsætlig forstyres / ødelægges....
>
> I flyvningens verden har man netop backup instrumenter i det tilfælde noget
> går i stykker...
>
> Men som lystsejler synes jeg ikke det er det store problem!!!
>
> Jeg kunne dog ønske mig at man udviklede kortplotteren så den gemte
> position, kurs, fart og tid... dersom den mistede signalet, eller
> siganlstyrken kom under en foruddefineret størrelse.
> Så kan man jo altid komme videre derfra... så længe fejlen skyldes
> forstyrrelse af signalet...
>
> Er det derimod strømmen der går... Tja... så burde man jo have skrevet
> positionen op hver halve time meen, det for jeg jo ikke gjort.....
>
> Mvh
> JR
| |
Jan Rasmussen (14-06-2010)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 14-06-10 14:29 |
|
"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:7e93f1f3-25d7-423d-b0af-e3d837c57eb7@i28g2000yqa.googlegroups.com...
Der er visse fordele ved at aqnvende PC baserede systemer frem fo
kortplottere alene.
Mvh/Harding
PC er smart til rigtigt mange ting....
Når man ser bort fra selve maskinen svagheder!!!
Mvh
JR
| |
Ole Pagh (14-06-2010)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 14-06-10 14:55 |
|
Harding E. Larsen forklarede:
> Det er en rigtig god funktion når satelitterne der indgår i
> positionsberegningen står på linie, det sker af og til i 10 - 15 min.
Det er vist en ikke forekommende situation med >24 aktive GPS
satellitter.
--
/ Ole
| |
Harding E. Larsen (14-06-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 14-06-10 09:46 |
|
Jo det sker jævnligt husk på at kun de satellitter der er over 45
grader over horisonten har et så godt støj/signalforhold at de bliver
valgt til at indgå i positionsberegningerne.
Mvh/Harding
On 14 Jun., 15:55, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> Harding E. Larsen forklarede:
>
> > Det er en rigtig god funktion når satelitterne der indgår i
> > positionsberegningen står på linie, det sker af og til i 10 - 15 min.
>
> Det er vist en ikke forekommende situation med >24 aktive GPS
> satellitter.
>
> --
> / Ole
| |
Ole Pagh (14-06-2010)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 14-06-10 17:19 |
|
Harding E. Larsen skrev den 2010-06-14:
> Jo det sker jævnligt husk på at kun de satellitter der er over 45
> grader over horisonten har et så godt støj/signalforhold at de bliver
> valgt til at indgå i positionsberegningerne.
>
Det er stadig ikke korrekt.
Hvor har du fra at kun satellitter med elevation >45 gr indgår i
beregningerne?
GPS modtageren beregner en HDOP (Horizontal Dilution Of Precision)
udfra de satelliter, der er 'læsbare' og de kan godt ligge lavere end
45 gr. Der vil desuden stort set altid være rigeligt med satellitter
mere end 45 gr. over horisonten.
Så længe HDOP er under 10 (idealet er 1,0), har man en rimelig god
positionering. Så store (H)DOP ses stort set aldrig på vores
breddegrader.
Det nærmeste jeg har kunnet finde er et scenario fra 8. oktober 2009,
hvor HDOP var meget høj i sydatlanten og over Misisippi i USA, men det
skyldtes at man manøvrerede med en af GPS satellitterne.
http://www.navcen.uscg.gov/gps/news/Oct2009/degradation_100809.htm
Hvis du stadig mener at GPS satellitternes geometri jævnligt forårsager
"udfald" på positionsberegninger, bedes du dokumentere det.
--
/ Ole
| |
Harding E. Larsen (14-06-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 14-06-10 12:27 |
|
De satelitter der er på den anden side af jorden kan ikke bruges. med
24 stk fordelt over jorden kan ikke alle være "synlige fra en GPS
modtager nær jordens/vandets overflade.
Der er mindst 24 operationelle satellitter i seks cirkulære baner
20.200 km (10.900 NM) over jorden på en hældning vinkel på 55 grader
med en 12 timers periode. Satellitterne er fordelt i kredsløb, så der
til enhver tid mindst 6 satellitter vil være at "se" overalt i verden.
Heraf kan nogle ligge uden for modtagerens formåen.
Forudsigelser er baseret på "Best 4" og det hænder at kun tre er
aktive. Disse tre kan på vores breddegrader ligge på linie i kortere
perioder.
Prøv med Visual GPS eller med navigatiosprogrammet Mariner at følge
satelitternes bane, med Mariner kan du se hvornår beregningen svigter.
Det kan også ses hvilke der indgår i beregningerne med grøn farve, når
der ikke kan beregnes bliver farverne røde i Mariner. Nogle
GPSmodtagere skriver tillige "poor coverage" når der ikke er
tilstrækkeligt signal for en betegning af positionen.
Når der engang kommer 48 satelitter op bliver forholdene bedre.
Mvh/Harding
On 14 Jun., 18:19, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> Harding E. Larsen skrev den 2010-06-14:> Jo det sker jævnligt husk på at kun de satellitter der er over 45
> > grader over horisonten har et så godt støj/signalforhold at de bliver
> > valgt til at indgå i positionsberegningerne.
>
> Det er stadig ikke korrekt.
>
> Hvor har du fra at kun satellitter med elevation >45 gr indgår i
> beregningerne?
> GPS modtageren beregner en HDOP (Horizontal Dilution Of Precision)
> udfra de satelliter, der er 'læsbare' og de kan godt ligge lavere end
> 45 gr. Der vil desuden stort set altid være rigeligt med satellitter
> mere end 45 gr. over horisonten.
>
> Så længe HDOP er under 10 (idealet er 1,0), har man en rimelig god
> positionering. Så store (H)DOP ses stort set aldrig på vores
> breddegrader.
> Det nærmeste jeg har kunnet finde er et scenario fra 8. oktober 2009,
> hvor HDOP var meget høj i sydatlanten og over Misisippi i USA, men det
> skyldtes at man manøvrerede med en af GPS satellitterne. http://www.navcen.uscg.gov/gps/news/Oct2009/degradation_100809.htm
>
> Hvis du stadig mener at GPS satellitternes geometri jævnligt forårsager
> "udfald" på positionsberegninger, bedes du dokumentere det.
>
> --
> / Ole
| |
Ole Pagh (15-06-2010)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 15-06-10 04:37 |
|
Harding E. Larsen skrev den 2010-06-14:
> De satelitter der er på den anden side af jorden kan ikke bruges. med
> 24 stk fordelt over jorden kan ikke alle være "synlige fra en GPS
> modtager nær jordens/vandets overflade.
> Der er mindst 24 operationelle satellitter i seks cirkulære baner
> 20.200 km (10.900 NM) over jorden på en hældning vinkel på 55 grader
> med en 12 timers periode. Satellitterne er fordelt i kredsløb, så der
> til enhver tid mindst 6 satellitter vil være at "se" overalt i verden.
> Heraf kan nogle ligge uden for modtagerens formåen.
> Forudsigelser er baseret på "Best 4" og det hænder at kun tre er
> aktive. Disse tre kan på vores breddegrader ligge på linie i kortere
> perioder.
> Prøv med Visual GPS eller med navigatiosprogrammet Mariner at følge
> satelitternes bane, med Mariner kan du se hvornår beregningen svigter.
> Det kan også ses hvilke der indgår i beregningerne med grøn farve, når
> der ikke kan beregnes bliver farverne røde i Mariner. Nogle
> GPSmodtagere skriver tillige "poor coverage" når der ikke er
> tilstrækkeligt signal for en betegning af positionen.
> Når der engang kommer 48 satelitter op bliver forholdene bedre.
>
Alt det du skriver er almindeligheder og alment kendt, hvis man er lidt
inde i teknikken bag GPS systemet.
Det har intet med dokumentation af din påstand at gøre.
DU påstår at: ..."satelitterne der indgår i
positionsberegningen står på linie, det sker af og til i 10 - 15 min."
- altså at en almindelig "forbruger" GPS modtager, der anvendes på
søen, hvor udsynet stort set altid er frit, jævnligt (definer det!) i
10 - 15 min. ikke beregner position pga. satellitgeometrien og antallet
af satelitter synlige.
HVIS det skulle være tilfældet fordi for eksempel et antal satellitter
er 'ude af drift' (sat til "unhealty"), ville der i god tid være
udsendt advarsler 'helt op i det røde område'.
Disse advarsler udsendes som såkaldte NANU's (NOTICE ADVISORY TO
NAVSTAR USERS).
Se f.eks: http://www.navcen.uscg.gov/navinfo/Gps/ActiveNanu.aspx
og
http://www.navcen.uscg.gov/gps/status_and_outage_info.htm
De kan også findes andre steder på nettet.
Kan du finde oplysninger fra disse eller andre officielle kilder, der
underbygger din påstand om jævnlige udfald i den størrelsesorden du
hævder, så bakker jeg gerne ud, men indtil da vil jeg karakterisere din
påstand som noget sludder.
--
/ Ole
| |
Harding E. Larsen (14-06-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 14-06-10 12:49 |
|
Her er lidt yderligere læsning for forståelse af fænomenet.
http://www.kowoma.de/en/gps/errors.htm
Mvh/Harding
On 14 Jun., 20:26, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> De satelitter der er på den anden side af jorden kan ikke bruges. med
> 24 stk fordelt over jorden kan ikke alle være "synlige fra en GPS
> modtager nær jordens/vandets overflade.
> Der er mindst 24 operationelle satellitter i seks cirkulære baner
> 20.200 km (10.900 NM) over jorden på en hældning vinkel på 55 grader
> med en 12 timers periode. Satellitterne er fordelt i kredsløb, så der
> til enhver tid mindst 6 satellitter vil være at "se" overalt i verden.
> Heraf kan nogle ligge uden for modtagerens formåen.
> Forudsigelser er baseret på "Best 4" og det hænder at kun tre er
> aktive. Disse tre kan på vores breddegrader ligge på linie i kortere
> perioder.
> Prøv med Visual GPS eller med navigatiosprogrammet Mariner at følge
> satelitternes bane, med Mariner kan du se hvornår beregningen svigter.
> Det kan også ses hvilke der indgår i beregningerne med grøn farve, når
> der ikke kan beregnes bliver farverne røde i Mariner. Nogle
> GPSmodtagere skriver tillige "poor coverage" når der ikke er
> tilstrækkeligt signal for en betegning af positionen.
> Når der engang kommer 48 satelitter op bliver forholdene bedre.
>
> Mvh/Harding
>
> On 14 Jun., 18:19, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
>
>
>
> > Harding E. Larsen skrev den 2010-06-14:> Jo det sker jævnligt husk på at kun de satellitter der er over 45
> > > grader over horisonten har et så godt støj/signalforhold at de bliver
> > > valgt til at indgå i positionsberegningerne.
>
> > Det er stadig ikke korrekt.
>
> > Hvor har du fra at kun satellitter med elevation >45 gr indgår i
> > beregningerne?
> > GPS modtageren beregner en HDOP (Horizontal Dilution Of Precision)
> > udfra de satelliter, der er 'læsbare' og de kan godt ligge lavere end
> > 45 gr. Der vil desuden stort set altid være rigeligt med satellitter
> > mere end 45 gr. over horisonten.
>
> > Så længe HDOP er under 10 (idealet er 1,0), har man en rimelig god
> > positionering. Så store (H)DOP ses stort set aldrig på vores
> > breddegrader.
> > Det nærmeste jeg har kunnet finde er et scenario fra 8. oktober 2009,
> > hvor HDOP var meget høj i sydatlanten og over Misisippi i USA, men det
> > skyldtes at man manøvrerede med en af GPS satellitterne. http://www.navcen.uscg.gov/gps/news/Oct2009/degradation_100809.htm
>
> > Hvis du stadig mener at GPS satellitternes geometri jævnligt forårsager
> > "udfald" på positionsberegninger, bedes du dokumentere det.
>
> > --
> > / Ole- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
| |
Harding E. Larsen (15-06-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 15-06-10 11:18 |
|
På forunderlig vis beriger Ole os med følgende:
"Det er vist en ikke forekommende situation med >24 aktive GPS
satellitter".
Jorden er vikke flad.
Linke du henviser til angiver.
"Predictions are based on "Best 4" and effects may be slightly better
for "All in view."
Det som du angiver som almindeligheder, ja og det er rigtigt det er
almindeligheder!
Du skriver at jeg "påstår at: ..."satelitterne der indgår i
positionsberegningen står på linie, det sker af og til i 10 - 15
min."
Ja sådan er virkeligheden, tag ud og se på den! Det er ikke en
påstand.
Så blander du det sammen med:
HVIS det skulle være tilfældet fordi for eksempel et antal
satellitter
er 'ude af drift' (sat til "unhealty"), ville der i god tid være
udsendt advarsler 'helt op i det røde område'.
Læs lige det link som jeg henviste til:
If a receiver sees 4 satellites and all are arranged for example in
the north-west, this leads to a “bad” geometry. In the worst case, no
position determination is possible at all, when all distance
determinations point to the same direction.
og
The diagram on the left side shows the inaccuracy of the height (at
the beginning of the curve with SA), recorded in Wuhan (China). Wuhan
is situated on 30.5° northern latitude were ideal satellite
constellation can be found at all time. The graph on the right side
shows the same interval recorded by the Casey-Station in the
Antarctica (66.3° southern latitude). Due to the satellite
constellation from time to time the error is much larger.
Det er ikke udfald af satellitterne jeg beskriver som årsagen til at
en modtager ikke kan lave beregningerne, det er alene satellitternes
position hvor hyppigheden optræder jo nærmere man kommer polerne.
Prøv at sejle lidt mere og observer GPSmodtagers info og prøv at køre
med et navigationsprogram er viser satelitternes position og tillige
angiver hvilke der indgår i beregningen, så vil du opdage at det sker.
Sammenstillingen af dine påstande vil jeg betragte som noget sludder,
Mvh/Harding
On 15 Jun., 05:36, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> Harding E. Larsen skrev den 2010-06-14:
>
>
>
> > De satelitter der er på den anden side af jorden kan ikke bruges. med
> > 24 stk fordelt over jorden kan ikke alle være "synlige fra en GPS
> > modtager nær jordens/vandets overflade.
> > Der er mindst 24 operationelle satellitter i seks cirkulære baner
> > 20.200 km (10.900 NM) over jorden på en hældning vinkel på 55 grader
> > med en 12 timers periode. Satellitterne er fordelt i kredsløb, så der
> > til enhver tid mindst 6 satellitter vil være at "se" overalt i verden..
> > Heraf kan nogle ligge uden for modtagerens formåen.
> > Forudsigelser er baseret på "Best 4" og det hænder at kun tre er
> > aktive. Disse tre kan på vores breddegrader ligge på linie i kortere
> > perioder.
> > Prøv med Visual GPS eller med navigatiosprogrammet Mariner at følge
> > satelitternes bane, med Mariner kan du se hvornår beregningen svigter..
> > Det kan også ses hvilke der indgår i beregningerne med grøn farve, når
> > der ikke kan beregnes bliver farverne røde i Mariner. Nogle
> > GPSmodtagere skriver tillige "poor coverage" når der ikke er
> > tilstrækkeligt signal for en betegning af positionen.
> > Når der engang kommer 48 satelitter op bliver forholdene bedre.
>
> Alt det du skriver er almindeligheder og alment kendt, hvis man er lidt
> inde i teknikken bag GPS systemet.
> Det har intet med dokumentation af din påstand at gøre.
>
> DU påstår at: ..."satelitterne der indgår i
> positionsberegningen står på linie, det sker af og til i 10 - 15 min."
>
> - altså at en almindelig "forbruger" GPS modtager, der anvendes på
> søen, hvor udsynet stort set altid er frit, jævnligt (definer det!) i
> 10 - 15 min. ikke beregner position pga. satellitgeometrien og antallet
> af satelitter synlige.
>
> HVIS det skulle være tilfældet fordi for eksempel et antal satellitter
> er 'ude af drift' (sat til "unhealty"), ville der i god tid være
> udsendt advarsler 'helt op i det røde område'.
> Disse advarsler udsendes som såkaldte NANU's (NOTICE ADVISORY TO
> NAVSTAR USERS).
> Se f.eks: http://www.navcen.uscg.gov/navinfo/Gps/ActiveNanu.aspx
> og http://www.navcen.uscg.gov/gps/status_and_outage_info.htm
>
> De kan også findes andre steder på nettet.
> Kan du finde oplysninger fra disse eller andre officielle kilder, der
> underbygger din påstand om jævnlige udfald i den størrelsesorden du
> hævder, så bakker jeg gerne ud, men indtil da vil jeg karakterisere din
> påstand som noget sludder.
>
> --
> / Ole- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -
| |
Ole Pagh (15-06-2010)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 15-06-10 19:37 |
|
Harding E. Larsen:
>
<Klip en masse usammenhængende.>
>
> Prøv at sejle lidt mere og observer GPSmodtagers info og prøv at køre
> med et navigationsprogram er viser satelitternes position og tillige
> angiver hvilke der indgår i beregningen, så vil du opdage at det sker.
Nu bliver du som sædvanlig skolemesteragtig og talende ned til gruppens
medlemmer, når du er presset. Det er i den grad kvalmende.
Du har jo ingen som helst anelse om hvor meget, hvor længe og til hvad,
jeg har brugt GPS.
> Sammenstillingen af dine påstande vil jeg betragte som noget sludder,
>
Jeg bad om ordentlig dokumation for din påstand:
...."Det er en rigtig god funktion når satelitterne der indgår i
positionsberegningen står på linie, det sker af og til i 10 - 15 min."
Hvor tit er "af og til"?
Er det en gang om året i 10-15 minutter i en zone på måske 1000 kv.km.
i Nordeuropa? Er det et problem for os fritidssejlere?
Personlige erfaringer og henvisning til tilfældige hjemmesider er ikke
dokumetation.
Dokumentation er officielle meddelelser, f.eks. NANU's der advarer imod
dårlig eller ingen dækning i det og det område, eller beskriver at det
har været en problem med dækningen i det eller det område.
Har der været udfald af GPS satellitdækningen i Danmark med omkransende
hav for nylig (f.eks inden for det seneste år) hvor der ingen dækning
har været i en 10 - 15 minutter? Jeg tænker her ikke på de situationer
hvor der bevidst er udsendt signaler der 'jammer' GPS modtagere. Det
forekommer ved flådestationer etc, men det annonceres ALTID i forvejen
f.eks. i NAVTEX meddelelser.
Så jeg efterlyser altså stadig dokumentation.
--
/ Ole
| |
Harding E. Larsen (17-06-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 17-06-10 14:17 |
|
Dit korstog med CT effekter er ikke fremmende for komunikation.
Der er mange grupperinger af videnskabsfolk der har redegjort for de
relativt små problemer der er behæftiget GPS systemet.
Både brugergrupper og fabrikanter af GPSudstyr arbejder intenst på
konstruktioner der vil prøve at fjerne fejlene.
Ophængning af flere satelitter vil ikke fjerne disse fejl; men vil i
høj grad minske en del af dem.
Du bør supplere din viden på området, du har meget at indhente.
Rimelig dokumentation kan du finde på det offentlige net; men ikke alt
er der adgang til her.
Mvh/Harding
On 15 Jun., 20:37, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> Harding E. Larsen:
>
> <Klip en masse usammenhængende.>
>
>
>
> > Prøv at sejle lidt mere og observer GPSmodtagers info og prøv at køre
> > med et navigationsprogram er viser satelitternes position og tillige
> > angiver hvilke der indgår i beregningen, så vil du opdage at det sker.
>
> Nu bliver du som sædvanlig skolemesteragtig og talende ned til gruppens
> medlemmer, når du er presset. Det er i den grad kvalmende.
>
> Du har jo ingen som helst anelse om hvor meget, hvor længe og til hvad,
> jeg har brugt GPS.
>
> > Sammenstillingen af dine påstande vil jeg betragte som noget sludder,
>
> Jeg bad om ordentlig dokumation for din påstand:
>
> ..."Det er en rigtig god funktion når satelitterne der indgår i
> positionsberegningen står på linie, det sker af og til i 10 - 15 min."
>
> Hvor tit er "af og til"?
> Er det en gang om året i 10-15 minutter i en zone på måske 1000 kv.km.
> i Nordeuropa? Er det et problem for os fritidssejlere?
>
> Personlige erfaringer og henvisning til tilfældige hjemmesider er ikke
> dokumetation.
> Dokumentation er officielle meddelelser, f.eks. NANU's der advarer imod
> dårlig eller ingen dækning i det og det område, eller beskriver at det
> har været en problem med dækningen i det eller det område.
>
> Har der været udfald af GPS satellitdækningen i Danmark med omkransende
> hav for nylig (f.eks inden for det seneste år) hvor der ingen dækning
> har været i en 10 - 15 minutter? Jeg tænker her ikke på de situationer
> hvor der bevidst er udsendt signaler der 'jammer' GPS modtagere. Det
> forekommer ved flådestationer etc, men det annonceres ALTID i forvejen
> f.eks. i NAVTEX meddelelser.
>
> Så jeg efterlyser altså stadig dokumentation.
>
> --
> / Ole
| |
Ukendt (17-06-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 17-06-10 21:43 |
|
Harding E. Larsen wrote:
> Dit korstog med CT effekter er ikke fremmende for komunikation.
>
Der er *mange* faktorer, der ikke virker fremmende for
kommunikationen.
Det ærgrer mig at se, at tonen og debatniveauet i denne gruppe er
blevet så perfid, selvhævdende og personfikseret, at det efterhånden
snarere er reglen end undtagelsen.
Hvorfor kan du (og andre ... for den sags skyld) dog ikke bare "tale"
ordentligt til hinanden - i øjenhøjde? - og i dette konkrete tilfælde
f.eks. underbygge din påstand med noget valid dokumentation, som Ole -
og vi andre - kan forstå og forholde os til? ... *Det* kunne vi lære
noget af ... Det andet er uinspirerende og demotiverende og har intet
med vidensdeling at gøre, og så fordufter tilskyndelsen til at kigge
ind i d.f.s. for at lære noget og blive klogere - i det mindste for
mit vedkommende ...
--
mvh
Flemming Torp
| |
Jan Rasmussen (17-06-2010)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 17-06-10 22:15 |
|
"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
news:4c1a88d9$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Hvorfor kan du (og andre ... for den sags skyld) dog ikke bare "tale"
> ordentligt til hinanden - i øjenhøjde? - og i dette konkrete tilfælde
> f.eks. underbygge din påstand med noget valid dokumentation, som Ole - og
> vi andre - kan forstå og forholde os til? ... *Det* kunne vi lære noget af
> ... Det andet er uinspirerende og demotiverende og har intet med
> vidensdeling at gøre, og så fordufter tilskyndelsen til at kigge ind i
> d.f.s. for at lære noget og blive klogere - i det mindste for mit
> vedkommende ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
Nemlig Flemming
Mvh
JR
| |
Torben Skovgaard Bac~ (17-06-2010)
| Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ |
Dato : 17-06-10 22:25 |
|
Flemming Torp wrote:
> Harding E. Larsen wrote:
>> Dit korstog med CT effekter er ikke fremmende for komunikation.
>>
> Der er *mange* faktorer, der ikke virker fremmende for
> kommunikationen.
> Det ærgrer mig at se, at tonen og debatniveauet i denne gruppe er
> blevet så perfid, selvhævdende og personfikseret, at det efterhånden
> snarere er reglen end undtagelsen.
>
> Hvorfor kan du (og andre ... for den sags skyld) dog ikke bare "tale"
> ordentligt til hinanden - i øjenhøjde? - og i dette konkrete tilfælde
> f.eks. underbygge din påstand med noget valid dokumentation, som Ole -
> og vi andre - kan forstå og forholde os til? ... *Det* kunne vi lære
> noget af ... Det andet er uinspirerende og demotiverende og har intet
> med vidensdeling at gøre, og så fordufter tilskyndelsen til at kigge
> ind i d.f.s. for at lære noget og blive klogere - i det mindste for
> mit vedkommende ...
I dette har du faktisk ramt det hele lige på kornet, men jeg tvivler på, at
der sker noget, der ligner, den ændring, som du efterlyser.
Joharis vindue kan være svær at forstå, og for mange (set i min optik), så
gælder det med vold og magt at *få ret* og i den henseende ser man
fuldstændigt bort fra evt. spørgsmål, der beder om dokumentation og deslige,
da det er en by i Rusland, når man mener, at kunne afværge den slags med al
mulig anden "snak" og henvisninger.
Alligevel så hører det vel til i denne som så mange andre grupper - der er
plads til alle, og så kan man jo tage noget af "fnidderen" som en slags
underholdning. Alternativt er der jo PLONK = kill filteret, hvorved man får
frasorteret direkte indlæg fra den person, som man er blevet træt af.
Alligevel figurerer vedkommende så i forbindelse med andres indlæg
Her i gruppen er vi trods alt sluppet for FUT, X-FUT tillige med
henvisninger til fundatser og Usenet-regler samt henvisning til
dk.admin.netikette og andet>. Dermed er "vi" da nået et godt stykker igennem
de seneste 2-3 år-
Mvh - idet jeg stadig aflægger denne gruppe mindst et dagligt besøg - ej
heller med et udbytte, jeg kan bruge dagligt, men *ofte* alligevel et eller
andet tips eller en information, der kan eller vil komme mig til gavn hen ad
vejen.
Selv Hardings "klipperier" deslige er berigende i visse henseender , så
at påstå, at tonen er perfid, er nok skudt over målet, selvom det
selvhævdende elemnet er nok så fremtrædende.
Jeg bringer derfor en genudsendelse af Ole Pagh´s link, som er nok så
beskrivende for deltagere på Usenet:
http://www.pcworld.dk/galleri/fjolser_online?o=0
og er ikke i tvivl om, at jeg selv og mange af I andre således er beskrevet
Lad os nu ikke være alt for tyndhudede (ham finder vi også via nævnte link)
Med venlig hilsen
Torben
| |
Ole Pagh (18-06-2010)
| Kommentar Fra : Ole Pagh |
Dato : 18-06-10 18:15 |
|
Harding E. Larsen forklarede:
> Dit korstog med CT effekter er ikke fremmende for komunikation.
>
Jeg har INTET med CT at gøre og har overhovedet ikke skænket ham en
tanke. Du kummunikerer nedad og nedladende, så fej lige for egen dør
først.
>
> Du bør supplere din viden på området, du har meget at indhente.
> Rimelig dokumentation kan du finde på det offentlige net; men ikke alt
> er der adgang til her.
>
Du bør vist lige stikke piben ind. Du har som jeg tidligere skrev ingen
viden og kendskab til min baggrund.
Din tilsyneladende viden om GPS vil jeg ikke kommentere. Det bliver
svært uden at falde i din egen grøft.
EOD
--
/ Ole
| |
Harding E. Larsen (18-06-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 18-06-10 13:26 |
|
Hej Flemming,
Jeg skal kun beklage den nedladende tone som føres mod mig, det virker
perfid også på mig.
Når man i den grad angriber, og ganske uden grund i bedste CT stil,
kan man vel ikke forvente de mest kærlige relationer til angriberen.
Jeg har i mange år beskæftiget mig med elektronisk navigation gennem
mit arbejde og referering herfra er ikke muligt. Da jeg kender til
baggrunden for fejlene har jeg været opmærksom herpå og kan derfor
alene referere til egne iagtagelser. Jo desværre har der været mange
fejl som tidligere beskrevet.
I mange år har der været en del mangler og problemer med GPS systemet
som fra mange eksperters side i åbne såvel som lukkede fora er
positivt bearbejdet.
Føderale vagthunde har advaret den amerikanske kongres og omtalt
dårlig forvaltning af og underinvestering i US Air Force og forudsiger
fejl i 2010 og frem.
Hvis Air Force ikke opfylder målene for udvikling af satellitterne vil
der være øget sandsynlighed for at de gamle satellitter vil svigte
mere og mere.Indtil nu er der opsat 24 stk og 3 stk er under konstant
reparation. Samlet vil GPS konstellationen falde under det krævede
niveau som den amerikanske regering har forpligtet sig til. Det
ødelægger drivkraften for næste generation af lokaltbaserede mobile
applikationer og vil få vidtrækkende følger for alle GPS brugere.
Det vil være svært at forestille sig at den amerikanske regering kunne
tillade, at dette sker. Derfor forventes det at den første udskiftning
af satellitter vil blive lanceret i november, tre år efter den
oprindelige dato.
Det amerikanske GPS system er ikke alene Rusland, Kina og Indien har
hver deres systemer og dertil kommer Galileo-systemet, som forventes
at begynde udbredelse senere på året.
Forsinkelser og potentielle svigt af GPS giver disse andre nationer
potentiale til at konkurrere med det amerikanske og det vil den
amerikanske regering sandsynligvis ikke acceptere.
Foxnews.com giver advarselsrapporter.
Andre har patenteret systemer der skal i deres kredsløbsfunktiner
imødegå fejl. Allerede nu har unøjagtighederne i
navigationssystemernes abnormaliteter på fly medført at flyene bliver
udstyret med supplerende navigationssystemer. Normalt kræves her
mindst 5 satellitter eller fire satellitter plus højdeinput som en
nødvendighed. Der kræves fem ligninger til at løse fire ubekendte.
Franske firmaer benytter filtre af forskellig art for der blokkerer
for fejlene.
I Aircraft Certificerings direktoratet i Washington stilles der krav
om at GPS-udstyr skal kunne detektere og udelukke en GPS satellit
fiasko ved hjælp af en fejlopdagelse og udstødelsesalgoritme, herunder
uafhængig intergriteteskontrol overvågning til registrering.
Udelukkelse af et satellitsvigt kan være automatisk, således at pilot
aktion ikke er tilladt i at udføre udstødelsen. GPS-udstyret skal
udelukke, uden pilot, eventuelle usunde satelliter fra navigationen.
Satellitterne skal kunne udelukkes inden for 5 minutter. Desuden
indeholder godkendelsen mange andre andre krav til systemet.
På den maritime side har flere fabrikanter Omnitech og Raymarine
indikeret falske fix og alarmer inrapporteret på deres produkter.
Tilsvarende for landbaserede biludstyr.
Air Force fastholder hårdnakket at de overvåger deres satellitter og
deres signaler 24 timer i døgnet, syv dage om ugen. Deres GPS-
Operations Center modtager fra 75 til 100 rapporter om ugen for
forskellige niveauer af fejl. Deres primære opgave er at støtte
militære brugere. Hertil skal nævnes at deres overvågningsstationer
ligger på Hawaii, Colerado, Ascension Island, Diego Garcia og Kwajalan
og ikke oppe på vore breddegrader.
Skal man have lidt indsigt på den ikke militære side, er der utrolig
megen information at hente på nettet ved hjælp af ordsammensætninger
via Google, både i ord og i videnskablige udredninger. Den slags
dokumentation er nok ikke det der forventes fremlagt i dette fora hvor
det overfladiske er mest fremkerskende, desværre.
Så snart man går lidt i dybden med et emne mødes man ofte af den
sædvanlige nedgøren. Det fortjener emnerne ikke; men kun de personer
der rider på de heste.
Men for interesserede findes der under: http://www.gpsinformation.net/
mange timers læsning om emnet.
Mvh/Harding
On 17 Jun., 22:43, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Harding E. Larsen wrote:
> > Dit korstog med CT effekter er ikke fremmende for komunikation.
>
> Der er *mange* faktorer, der ikke virker fremmende for
> kommunikationen.
> Det ærgrer mig at se, at tonen og debatniveauet i denne gruppe er
> blevet så perfid, selvhævdende og personfikseret, at det efterhånden
> snarere er reglen end undtagelsen.
>
> Hvorfor kan du (og andre ... for den sags skyld) dog ikke bare "tale"
> ordentligt til hinanden - i øjenhøjde? - og i dette konkrete tilfælde
> f.eks. underbygge din påstand med noget valid dokumentation, som Ole -
> og vi andre - kan forstå og forholde os til? ... *Det* kunne vi lære
> noget af ... Det andet er uinspirerende og demotiverende og har intet
> med vidensdeling at gøre, og så fordufter tilskyndelsen til at kigge
> ind i d.f.s. for at lære noget og blive klogere - i det mindste for
> mit vedkommende ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
| |
Ukendt (18-06-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-06-10 23:52 |
|
Harding E. Larsen wrote:
> Hej Flemming,
>
> Jeg skal kun beklage den nedladende tone som føres mod mig, det
> virker
> perfid også på mig.
> Når man i den grad angriber, og ganske uden grund i bedste CT stil,
> kan man vel ikke forvente de mest kærlige relationer til angriberen.
.... ...
???
Kniber det med at læse en tekst efter dens hensigt, læser man den, som
fanden læser Bibelen.
hentet fra http://sproget.dk/sprogligt/11-juni-2008
--
mvh
Flemming Torp
| |
Børge Wedel Müller (21-06-2010)
| Kommentar Fra : Børge Wedel Müller |
Dato : 21-06-10 18:57 |
|
Undskyld
Nu bliver jeg nok kedelig, men helt ærligt, de oplysninger Harding har
udleveret, har jeg også adgang til, men jeg må grundet NDA ikke udlevere.
Fatter i ikke forskel på kvalitets information og hade information?
mvh
/Børge
"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i meddelelsen
news:4c1bf87d$0$56795$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Harding E. Larsen wrote:
>> Hej Flemming,
>>
>> Jeg skal kun beklage den nedladende tone som føres mod mig, det virker
>> perfid også på mig.
>> Når man i den grad angriber, og ganske uden grund i bedste CT stil,
>> kan man vel ikke forvente de mest kærlige relationer til angriberen.
> ... ...
> ???
> Kniber det med at læse en tekst efter dens hensigt, læser man den, som
> fanden læser Bibelen.
> hentet fra http://sproget.dk/sprogligt/11-juni-2008
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>
>
| |
Jan Rasmussen (21-06-2010)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 21-06-10 21:49 |
|
"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse
news:4c1fa7dd$0$36577$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Undskyld
>
> Nu bliver jeg nok kedelig, men helt ærligt, de oplysninger Harding har
> udleveret, har jeg også adgang til, men jeg må grundet NDA ikke udlevere.
>
> Fatter i ikke forskel på kvalitets information og hade information?
>
> mvh
> /Børge
>
Nej nej, vi er alt for dumme, vi er jo kun sejlere (smiler)
Mvh
JR
| |
Ukendt (25-06-2010)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 25-06-10 10:01 |
|
Naturligvis piner det mig ikke så lidt
Men:
Jeg finder faktisk nedenstående indlæg fra Harding ganske oplysende.
Dog kunne enkelte sætninger muligvis godt have undværet, men jeg skal nok
ikke kaste med for mange sten i den retning--
MVH
Egon
"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:d3c4f4a2-f46d-4040-8d3b-1ea1d4fc3267@q12g2000yqj.googlegroups.com...
Hej Flemming,
Jeg skal kun beklage den nedladende tone som føres mod mig, det virker
perfid også på mig.
Når man i den grad angriber, og ganske uden grund i bedste CT stil,
kan man vel ikke forvente de mest kærlige relationer til angriberen.
Jeg har i mange år beskæftiget mig med elektronisk navigation gennem
mit arbejde og referering herfra er ikke muligt. Da jeg kender til
baggrunden for fejlene har jeg været opmærksom herpå og kan derfor
alene referere til egne iagtagelser. Jo desværre har der været mange
fejl som tidligere beskrevet.
I mange år har der været en del mangler og problemer med GPS systemet
som fra mange eksperters side i åbne såvel som lukkede fora er
positivt bearbejdet.
Føderale vagthunde har advaret den amerikanske kongres og omtalt
dårlig forvaltning af og underinvestering i US Air Force og forudsiger
fejl i 2010 og frem.
Hvis Air Force ikke opfylder målene for udvikling af satellitterne vil
der være øget sandsynlighed for at de gamle satellitter vil svigte
mere og mere.Indtil nu er der opsat 24 stk og 3 stk er under konstant
reparation. Samlet vil GPS konstellationen falde under det krævede
niveau som den amerikanske regering har forpligtet sig til. Det
ødelægger drivkraften for næste generation af lokaltbaserede mobile
applikationer og vil få vidtrækkende følger for alle GPS brugere.
Det vil være svært at forestille sig at den amerikanske regering kunne
tillade, at dette sker. Derfor forventes det at den første udskiftning
af satellitter vil blive lanceret i november, tre år efter den
oprindelige dato.
Det amerikanske GPS system er ikke alene Rusland, Kina og Indien har
hver deres systemer og dertil kommer Galileo-systemet, som forventes
at begynde udbredelse senere på året.
Forsinkelser og potentielle svigt af GPS giver disse andre nationer
potentiale til at konkurrere med det amerikanske og det vil den
amerikanske regering sandsynligvis ikke acceptere.
Foxnews.com giver advarselsrapporter.
Andre har patenteret systemer der skal i deres kredsløbsfunktiner
imødegå fejl. Allerede nu har unøjagtighederne i
navigationssystemernes abnormaliteter på fly medført at flyene bliver
udstyret med supplerende navigationssystemer. Normalt kræves her
mindst 5 satellitter eller fire satellitter plus højdeinput som en
nødvendighed. Der kræves fem ligninger til at løse fire ubekendte.
Franske firmaer benytter filtre af forskellig art for der blokkerer
for fejlene.
I Aircraft Certificerings direktoratet i Washington stilles der krav
om at GPS-udstyr skal kunne detektere og udelukke en GPS satellit
fiasko ved hjælp af en fejlopdagelse og udstødelsesalgoritme, herunder
uafhængig intergriteteskontrol overvågning til registrering.
Udelukkelse af et satellitsvigt kan være automatisk, således at pilot
aktion ikke er tilladt i at udføre udstødelsen. GPS-udstyret skal
udelukke, uden pilot, eventuelle usunde satelliter fra navigationen.
Satellitterne skal kunne udelukkes inden for 5 minutter. Desuden
indeholder godkendelsen mange andre andre krav til systemet.
På den maritime side har flere fabrikanter Omnitech og Raymarine
indikeret falske fix og alarmer inrapporteret på deres produkter.
Tilsvarende for landbaserede biludstyr.
Air Force fastholder hårdnakket at de overvåger deres satellitter og
deres signaler 24 timer i døgnet, syv dage om ugen. Deres GPS-
Operations Center modtager fra 75 til 100 rapporter om ugen for
forskellige niveauer af fejl. Deres primære opgave er at støtte
militære brugere. Hertil skal nævnes at deres overvågningsstationer
ligger på Hawaii, Colerado, Ascension Island, Diego Garcia og Kwajalan
og ikke oppe på vore breddegrader.
Skal man have lidt indsigt på den ikke militære side, er der utrolig
megen information at hente på nettet ved hjælp af ordsammensætninger
via Google, både i ord og i videnskablige udredninger. Den slags
dokumentation er nok ikke det der forventes fremlagt i dette fora hvor
det overfladiske er mest fremkerskende, desværre.
Så snart man går lidt i dybden med et emne mødes man ofte af den
sædvanlige nedgøren. Det fortjener emnerne ikke; men kun de personer
der rider på de heste.
Men for interesserede findes der under: http://www.gpsinformation.net/
mange timers læsning om emnet.
Mvh/Harding
| |
Harding E. Larsen (19-06-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 19-06-10 04:16 |
|
Er det ikke "F" på en gammel side fra 11. juni 2008.
Emnet her i strengen begynder med "G" efterfulgt af PS.
Prøv at læse resten af indlægget, måske er der nogt interessant at
hente her.
Mvh/Harding
On 19 Jun., 00:51, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> Harding E. Larsen wrote:
> > Hej Flemming,
>
> > Jeg skal kun beklage den nedladende tone som f res mod mig, det
> > virker
> > perfid ogs p mig.
> > N r man i den grad angriber, og ganske uden grund i bedste CT stil,
> > kan man vel ikke forvente de mest k rlige relationer til angriberen.
>
> ... ...
> ???
> Kniber det med at l se en tekst efter dens hensigt, l ser man den, som
> fanden l ser Bibelen.
> hentet fra http://sproget.dk/sprogligt/11-juni-2008
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
| |
Harding E. Larsen (25-06-2010)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 25-06-10 04:04 |
|
For dem der har visse problemer med deres retningssans.
Det findes der et godt middel imod: Kendskab til fakta!
Mvh/Harding
On 25 Jun., 11:01, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:
> Naturligvis piner det mig ikke så lidt
>
> Men:
>
> Jeg finder faktisk nedenstående indlæg fra Harding ganske oplysende.
>
> Dog kunne enkelte sætninger muligvis godt have undværet, men jeg skal nok
> ikke kaste med for mange sten i den retning--
>
> MVH
> Egon
>
> "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsennews:d3c4f4a2-f46d-4040-8d3b-1ea1d4fc3267@q12g2000yqj.googlegroups.com...
> Hej Flemming,
>
> Jeg skal kun beklage den nedladende tone som føres mod mig, det virker
> perfid også på mig.
> Når man i den grad angriber, og ganske uden grund i bedste CT stil,
> kan man vel ikke forvente de mest kærlige relationer til angriberen.
> Jeg har i mange år beskæftiget mig med elektronisk navigation gennem
> mit arbejde og referering herfra er ikke muligt. Da jeg kender til
> baggrunden for fejlene har jeg været opmærksom herpå og kan derfor
> alene referere til egne iagtagelser. Jo desværre har der været mange
> fejl som tidligere beskrevet.
>
> I mange år har der været en del mangler og problemer med GPS systemet
> som fra mange eksperters side i åbne såvel som lukkede fora er
> positivt bearbejdet.
> Føderale vagthunde har advaret den amerikanske kongres og omtalt
> dårlig forvaltning af og underinvestering i US Air Force og forudsiger
> fejl i 2010 og frem.
> Hvis Air Force ikke opfylder målene for udvikling af satellitterne vil
> der være øget sandsynlighed for at de gamle satellitter vil svigte
> mere og mere.Indtil nu er der opsat 24 stk og 3 stk er under konstant
> reparation. Samlet vil GPS konstellationen falde under det krævede
> niveau som den amerikanske regering har forpligtet sig til. Det
> ødelægger drivkraften for næste generation af lokaltbaserede mobile
> applikationer og vil få vidtrækkende følger for alle GPS brugere.
> Det vil være svært at forestille sig at den amerikanske regering kunne
> tillade, at dette sker. Derfor forventes det at den første udskiftning
> af satellitter vil blive lanceret i november, tre år efter den
> oprindelige dato.
> Det amerikanske GPS system er ikke alene Rusland, Kina og Indien har
> hver deres systemer og dertil kommer Galileo-systemet, som forventes
> at begynde udbredelse senere på året.
> Forsinkelser og potentielle svigt af GPS giver disse andre nationer
> potentiale til at konkurrere med det amerikanske og det vil den
> amerikanske regering sandsynligvis ikke acceptere.
>
> Foxnews.com giver advarselsrapporter.
> Andre har patenteret systemer der skal i deres kredsløbsfunktiner
> imødegå fejl. Allerede nu har unøjagtighederne i
> navigationssystemernes abnormaliteter på fly medført at flyene bliver
> udstyret med supplerende navigationssystemer. Normalt kræves her
> mindst 5 satellitter eller fire satellitter plus højdeinput som en
> nødvendighed. Der kræves fem ligninger til at løse fire ubekendte.
> Franske firmaer benytter filtre af forskellig art for der blokkerer
> for fejlene.
> I Aircraft Certificerings direktoratet i Washington stilles der krav
> om at GPS-udstyr skal kunne detektere og udelukke en GPS satellit
> fiasko ved hjælp af en fejlopdagelse og udstødelsesalgoritme, herunder
> uafhængig intergriteteskontrol overvågning til registrering.
> Udelukkelse af et satellitsvigt kan være automatisk, således at pilot
> aktion ikke er tilladt i at udføre udstødelsen. GPS-udstyret skal
> udelukke, uden pilot, eventuelle usunde satelliter fra navigationen.
> Satellitterne skal kunne udelukkes inden for 5 minutter. Desuden
> indeholder godkendelsen mange andre andre krav til systemet.
>
> På den maritime side har flere fabrikanter Omnitech og Raymarine
> indikeret falske fix og alarmer inrapporteret på deres produkter.
> Tilsvarende for landbaserede biludstyr.
>
> Air Force fastholder hårdnakket at de overvåger deres satellitter og
> deres signaler 24 timer i døgnet, syv dage om ugen. Deres GPS-
> Operations Center modtager fra 75 til 100 rapporter om ugen for
> forskellige niveauer af fejl. Deres primære opgave er at støtte
> militære brugere. Hertil skal nævnes at deres overvågningsstationer
> ligger på Hawaii, Colerado, Ascension Island, Diego Garcia og Kwajalan
> og ikke oppe på vore breddegrader.
>
> Skal man have lidt indsigt på den ikke militære side, er der utrolig
> megen information at hente på nettet ved hjælp af ordsammensætninger
> via Google, både i ord og i videnskablige udredninger. Den slags
> dokumentation er nok ikke det der forventes fremlagt i dette fora hvor
> det overfladiske er mest fremkerskende, desværre.
> Så snart man går lidt i dybden med et emne mødes man ofte af den
> sædvanlige nedgøren. Det fortjener emnerne ikke; men kun de personer
> der rider på de heste.
> Men for interesserede findes der under: http://www.gpsinformation.net/
> mange timers læsning om emnet.
>
> Mvh/Harding
| |
|
|