"Andersen [3650]" <FJERNandersen@FJERNnospam.dk> skrev i en meddelelse
news:4c07aff1$0$28426$c3e8da3@news.astraweb.com...
Man må nemlig ikke køre med den på.
> Det var det jeg anså som det smarte. ALTID styr på kugletrykket.
> Så det bedste er nok næsehjulet med indbygget måleskala.
> Problemet er bare at man skal have cv/trailer af og sat næsehjulet.
>
> --
Nye læser også.
Der er hvis man søger et eller andet, ofte hurtigere mere fortællende at
søge i billeder.
Det findes ikke. Og hvordan vil du aflæse vægten kørende ?
Bortset fra det ville det opklare et af de helt store camping debatemner:
Dynamisk kugletryk. Og Om vindmodstanden med stigende hastighed letter
kugletrykket, og hvor meget? Hvilket selvfølgelig er forskelligt, alt efter
bil og cv s profiler, både hver for sig og sammen.
Det siges/antages at man kan gå ud fra at vinden ved tempo 100 letter m
20-25 kg, men jeg ved ikke hvad man basere det på, bortset fra hvordan
trækket opleves.
Om det m badevægten under næsehjulet vejes der pga. vægtarmens kortere
længde 12-17 kg mere, altså for højt, end hvis der som korrekt, vejes
mellem kobling og krog.
Bruger man badevægten vejes der første gang med en stang mellem koblingen og
badevægten hvorefter man vejer under næsehjulet, og notere forskellen der
fremover kan trækkes fra ved vejning under næsehjulet. Vend altid hjulet
samme vej, da det også påvirker resultatet.
Og nu kommer det.
Har man en vogn der i fart letter kugletrykket, for at gøre det nemt, feks m
20 kg. Og vejer forkert under næsehjulet så vognen i stedet for 50 kg i
kugletryk kører med 35 kg, vil man oppe i fart og forudsat det med vinden
passer på det træk, i stedet for 50 kg - køre med 15 kg.
Er der så strid modvind og man stadig holder hastigheden, og ELLER man møder
en lastbil, bus osv. og får trykbølgen fra den, kan trækket blive ustabilt.
Man kører med positivt kugletryk, fordi det ellers, vægtarmene længde, er
lettere for CV at lette bagenden af bilen - end, ved at trykke ned på
krogen, lette forhjulene så vejgebet mellem for og bag pludselig ændres. Det
har stor betydning for om bilen er over eller understyret når man skal
korrigere. Grimt hvis situationen blir kritisk da trækket så ikke reagere
som det "plejer".
Om det m forskellen hvor man vejer, kik hos Al-KO om deres næsehjulsvægt
http://www.al-ko.se/read1.asp?PID=92 hvor der nederst er et link til et
skema Uträkning av kultrycket
http://www.al-ko.se/bilder/Lathund%20f%C3%B6r%20v%C3%A5g%20Premium%20St%C3%B6dhjul%202.pdfDet her blir hurtigt en rutine. Og klares uden de store armsving.Men f.eks. 75 kg som mange kører med ER altså TUNGT.For at se om det passer det med hvor man vejer. Så prøv engang at løfte/veje helt inde v gaskassen. Det var for øvrigt også derfor, for at få merevægt på moveren camper trolley, at man fra at erstatte næsehjulet blev nødtil at flytte den "ind" under vognen
http://www.youtube.com/watch?v=yf7163KOI4M hvis i aldrig har set den.Kom godt hjem
mvh