/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
sagsomkostninger beløb?
Fra : Ralph


Dato : 29-05-10 14:20

Nogen her der ved hvad sagsomkostninger typisk er ved en tilståelsessag i
byretten? Sønikke har fået sin knallert konfiskeret og en bøde på 1000 som
blev sat ned til 500,- fordi han er studerende. Så nu har han fået et brev
idag om at han skal betale bøde + evt. sagsomkostninger.

tak.

--
Ralph



 
 
Carsten Riis (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 29-05-10 14:34

Ralph skrev den 29-05-2010 15:20:
> Nogen her der ved hvad sagsomkostninger typisk er ved en tilståelsessag i
> byretten? Sønikke har fået sin knallert konfiskeret og en bøde på 1000 som
> blev sat ned til 500,- fordi han er studerende.

Nej, han har ikke fået bøden nedsat fordi han er studerende!

Han har fået bøden nedsat fordi han tilhører en lavindkomstgruppe!


Der er vel også en opgørelse over sagsomkostningerne?


--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.


Ralph (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 29-05-10 14:48

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4c0117c0$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
> Nej, han har ikke fået bøden nedsat fordi han er studerende!
> Han har fået bøden nedsat fordi han tilhører en lavindkomstgruppe!

Nå, men det var da han sagde han gik i gymnasiet bøden blev nedsat, selvom
han allerede havde forklaret han har arbejde.

> Der er vel også en opgørelse over sagsomkostningerne?

Ikke endnu ihvert tilfælde.

--
Ralph



Carsten Riis (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 29-05-10 15:06

Ralph skrev den 29-05-2010 15:47:

> Nå, men det var da han sagde han gik i gymnasiet bøden blev nedsat, selvom
> han allerede havde forklaret han har arbejde.
>

tja, jeg refererer kun til rigsadvokatens bødekatalog.

-------
Der må således ikke ske nedsættelse af en bøde blot under henvisning
til, at den sigtede er pensionist, studerende, kontanthjælpsmodtager
eller lignende, uden at der foreligger oplysninger om den pågæl-dendes
indtægt.
-------

http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_4-2000_boedekatalo.pdf

Grænsen er 12.225 kroner pr. måned før skat.
Tjener han under det beløb, så er han med i lavindkomstgruppen.


Mon ikke at betjenten bare troede på den med studerende og ikke gad se
beviserne for den lave indtægt. Det hænder jo, at man bliver troet på.


Bemærk venligst, at selvom din søn på nuværende tidspunkt får
"rabatten"...men du/han kan se at han ikke har ret til den, så skal han
faktisk gøre opmærksom på at han ikke har ret til den.




--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.


Ukendt (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 29-05-10 16:41

Carsten Riis wrote:

> Mon ikke at betjenten bare troede på den med studerende og ikke gad se
> beviserne for den lave indtægt. Det hænder jo, at man bliver troet
> på.

Hvor læste du det var en betjent der var dommer?



Ralph (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 29-05-10 16:48

<Just> skrev i en meddelelse
news:dAaMn.61874$qd.53445@unlimited.newshosting.com...
> Hvor læste du det var en betjent der var dommer?

Det var ikke dommeren der foreslog nedsættelse af bøden, det var
anklageren - og han var i betjentuniform, jeg tror faktisk dommeren
overvejede helt at frafalde bøden pga. konfiskationen af en dyr knallert til
+10K

--
Ralph



Carsten Riis (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 29-05-10 17:09

Just skrev den 29-05-2010 17:41:
> Carsten Riis wrote:
>
>> Mon ikke at betjenten bare troede på den med studerende og ikke gad se
>> beviserne for den lave indtægt. Det hænder jo, at man bliver troet
>> på.
>
> Hvor læste du det var en betjent der var dommer?
>
>
jeg overså at den var kommet til retten.

Jeg hæftede mig ved tilståelse-udtrykket og når man bare erkender at
have overtrådt færdselsloven, så kommer det sjældent til byretten.

Du er da velkommen til at rette /betjenten/ til /dommeren/, hvis det gør
at du får en god aften.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.


blue (30-05-2010)
Kommentar
Fra : blue


Dato : 30-05-10 12:37

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4c013bfa$0$285$14726298@news.sunsite.dk:

> Jeg hæftede mig ved tilståelse-udtrykket og når man bare erkender at have
> overtrådt færdselsloven, så kommer det sjældent til byretten.

Når der skal ske konfiskation af en knallert, skal den altid i retten.



Carsten Riis (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 29-05-10 15:09

Ralph skrev den 29-05-2010 15:47:
> "Carsten Riis"<carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4c0117c0$0$283$14726298@news.sunsite.dk...
>> Nej, han har ikke fået bøden nedsat fordi han er studerende!
>> Han har fået bøden nedsat fordi han tilhører en lavindkomstgruppe!
>
> Nå, men det var da han sagde han gik i gymnasiet bøden blev nedsat, selvom
> han allerede havde forklaret han har arbejde.
>

Derudover er man ikke studerende, når man går i gymnasiet. Man er elev!


Bøden kan naturligvis også være nedsat fordi han er under 18 år.




--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.


Ralph (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 29-05-10 16:35

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4c011ff5$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
>> han allerede havde forklaret han har arbejde.
> Bøden kan naturligvis også være nedsat fordi han er under 18 år.

Som du ser HAR han forklaret er det var under pasning af sit arbejde han
blev standset, han VAR under 18 da han blev stoppet og nu får han 2K i SU +
4K for arbejde, så han er rigelig under de 12K du nævner tidligere.

Jeg var såmænd bare nysgerrig på hvor meget han kan påregne at skulle af med
for sagens omkostninger.

Lidt politik: hvorfor spilde dommer, anklager og søns tid på en klokkeklar
sag, han blev stoppet to gange på en knallert der kunne køre mere end 30km/t
+ 20%, så SKAL knallerten konfiskeres og han skal have en bøde, hvorfor kan
det ikke klares administrativt af en kontordame?

Jeg fik indtrykket af at dommer og anklager hyggede sig lidt med en banal
sag, især da vi kom ud fra retten og en noget mere kriminelt (udseende) ung
mand ventede på sin tur med to politifolk der sørgede for at han blev på sin
plads mens vi gik forbi.
Jeg havde endda planlagt at kræve lukkede døre og navneforbud, men turde
alligevel ikke

--
Ralph



Carsten Riis (29-05-2010)
Kommentar
Fra : Carsten Riis


Dato : 29-05-10 17:18

Ralph skrev den 29-05-2010 17:34:
....
> Lidt politik: hvorfor spilde dommer, anklager og søns tid på en klokkeklar
> sag, han blev stoppet to gange på en knallert der kunne køre mere end 30km/t
> + 20%, så SKAL knallerten konfiskeres og han skal have en bøde, hvorfor kan
> det ikke klares administrativt af en kontordame?
>

selve bødedelen burde kunne klares ved tilståelses-sagen uden dommer.

Måske konfiskation kun kan foretages ved domstolsprøvelse.
prøv at se i papirerne som I er blevet indkaldt efter om der ikke er
henvisning til en paragraf i retsplejeloven.



I hele taget er der mange forvaltningsregler som gør tingene unødigt
besværlige for flere parter. Det er hvad man kalder retssikkerhed.
Fx den kendte med, at politiet kun har krav på navn, fødselsdag og
adresse (at de må spørge til alt er en anden sag, men kravet er kun
navn, fødselsdag og adresse). Hvorfor ikke lige de sidste 4 cifre. Med
de tre oplysninger kan de tjekke i databasen og finde de sidste 4 cifre
i cpr.




> Jeg fik indtrykket af at dommer og anklager hyggede sig lidt med en banal
> sag,.....


de har nok heller ikke brugt særlig meget tid på den.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til
for varigt vægttab.


Kurt B. Andersen (30-05-2010)
Kommentar
Fra : Kurt B. Andersen


Dato : 30-05-10 00:53


"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:4c013429$0$56777$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Jeg var såmænd bare nysgerrig på hvor meget han kan påregne at skulle af
> med for sagens omkostninger.
>
> Lidt politik: hvorfor spilde dommer, anklager og søns tid på en klokkeklar
> sag, han blev stoppet to gange på en knallert der kunne køre mere end
> 30km/t + 20%, så SKAL knallerten konfiskeres og han skal have en bøde,
> hvorfor kan det ikke klares administrativt af en kontordame?
>
Fordi der findes en bekendtgørelse om, hvilke ting politiet kan konfiskere
uden at gå i retten, og der er knallerter ikke nævnt.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=57799

Med hensyn til sagsomkostninger er det således, at selve retsmødet generelt
ikke giver nogen sagsomkostninger, medmindre man bruger en forsvarer.
Så evt. omkostninger kunne være indtransport til politistationen med
Falck/Dansk autohjælp osv. Det er ud fra de givne oplysninger ikke muligt at
vurdere, om der evt. kan være kommet nogle sagsomkostninger i selve sagen.
Men den skrivelse i har fået er en standardskrivelse som sendes ud og hvor
der altid tages forbehold for evt. sagsomkostninger. Det er ikke et udtryk
for, at "der nok" er sagsomkostninger.

Kurt



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste