MS Windows
briani 27239
Kontakt med harddisk
Fra : Abricosicus

Dato : 29-05-10 16:49

Hej !

Jeg sidder med en 250 GB Sata-disk.

Den har fungeret fint i en Synology-NAS.
Men nu er Synology-NAS'en blevet opgraderet med en større HD.

Jeg havde tænkt mig, at de 250 GB skulle ende sine dage i en usb-box.
Men jeg kan ikke komme i kontakt med den. (Diskhåndtering WIN7)

Er den formateret på en speciel måde, - eller hvordan kommer jeg i
kontakt med den ?

Med venlig hilsen

Abricosicus

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-05-10 17:21

Abricosicus wrote:

> [...]
> Men jeg kan ikke komme i kontakt med den. (Diskhåndtering WIN7)
>
> Er den formateret på en speciel måde, - eller hvordan kommer jeg i

Den er ext3 formatteret (Linux filsystem).

Du skal slette den eksisterende partition og lave en ny NTFS partition,
hvis du vil bruge disken til Windoze. Du skulle gerne kunne se disken i
"Disk administration" (eller hvad det nu hedder i Windows 7).

--
Jesper Lund

Fra : Abricosicus

Dato : 29-05-10 17:48

Den 29-05-2010 18:20, Jesper Lund skrev:

> [...]
> hvis du vil bruge disken til Windoze. Du skulle gerne kunne se disken i
> "Disk administration" (eller hvad det nu hedder i Windows 7).

Hej igen !

Problemet er, at jeg ikke kan se den i 'Diskadministation' i WIN7, når
den sidder i en usb-kasse.

Tror du det ville hjælpe, hvis jeg satte den direkte på et bundkort i en
pc, og lod denne boote på en Ubunto-cd ?

mvh

Abricosicus

Fra : Max

Dato : 29-05-10 18:18

Hej Abricosicus

> Problemet er, at jeg ikke kan se den i 'Diskadministation' i WIN7, når
> den sidder i en usb-kasse.

Nej, USB kassen forstår ikke ext3

> Tror du det ville hjælpe, hvis jeg satte den direkte på et bundkort i
> en pc, og lod denne boote på en Ubunto-cd ?

Det er da en mulighed.

Max

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-05-10 18:50

Max wrote:

> Nej, USB kassen forstår ikke ext3

Det gør mine USB kasser nu.

--
Jesper Lund

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-05-10 19:03

On 29 May 2010 17:50:25 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Det gør mine USB kasser nu.
Nogle USB kasser er bare en simpel USB-SATA omsætter, de forstår
ingenting.

Dem med FTP/smb etc. server er stort set alle på en eller ande Linux
platform og burde klare ext3 uden problemer. Men de præsentere så ikke
diskene som "rå" diske via USB snittet.

Men hvad menes der så med "USB kasse" ? Det er nok der set skiller.

/Hans

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-05-10 18:54

Abricosicus wrote:

> [...]
>
> Tror du det ville hjælpe, hvis jeg satte den direkte på et bundkort i en
> pc, og lod denne boote på en Ubunto-cd ?

Du behøver ikke intern montering. Boot fra en Ubuntu live CD og brug
Gparted til at slette alle partitioner på USB disken (husk at vælge den
rigtige disk så du ikke sletter din interne harddisk!). Medmindre du har
en meget speciel USB controller, vil Linux kunne se disken.

Det burde dog også være muligt i Windows, men jeg kan ikke fortælle dig
hvordan..

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-05-10 19:22

Hans Kjaergaard wrote:

> Nogle USB kasser er bare en simpel USB-SATA omsætter, de forstår
> ingenting.

Min pointe var mere at USB "kasser" er ligeglade med filsystemet. Hvis de
kan vise en disk med NTFS partitioner, kan de også vise en disk med ext3
partitioner.

--
Jesper Lund