Du har ret i at intet er vedligeholdelsesfrit alt kræver omsorg og
pleje. I dette tilfælde vil aluminiumdelene nok først gå til grunde.
Fabrikanten har gjort sig overvejelser om produktets levetid og
vurderet at helsealede lejer vil være at foretrække frem for at give
mulighed for at den enkelte bådejer skulle forsøge en opsmøring med et
tilfældig smøremiddel, mere eller mindre forurenet og indføre det i
lejer hvor også den forudgående rengøring aldrig vil blive
tilfredsstiullende. Kuglelejer er komplicerede relative store
overflader med meget små tollerancer og de har derfor en stor
tilbøjlighed til ikke at virke tilfredsstillende efter opsmøring
ligesom de ikke vil være så tætte at de ville kunne modstå indsivning
af saltvand.
At smøre med forkerte fedttyper vil ligeledes kunne fremme nedbrydning
af lejet.
På den baggrund vi fabrikatets renome være bedst tjent med ikke at
skulle være under indflydelse af individuelle tiltag som ikke vil
forbedre produktets funktion og levetid.
Smøring af kuglelejer foregår ikke på den måde at man blot trykker
mere fedt in gennem f.eks en nippel. Det giver ingen mening.
Alt i alt er det ikke lejer der belastes med særlig mange omdrejninger
i løbet af rulleforstagets levetid, og det har fabrikanten
selvfølgelig taget højde for.
Ja i dette tilfælde er wait and see løsningen det fabrikanten har set
som det bedste alternativ. Skal man foretage sig noget bør man kunne
skifte lejerne om nødvendigt; men har han valgt at lime dem fast, og
det kan være under hensyntagen til evt. korrosion materialerne
imellem, ja så er muligheden for udskiftning heller ikke tilstede.
Mvh/Harding
On 27 Maj, 18:07, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote:
> Harding E. Larsen wrote:
> > Hej Flemming,
>
> > I en af konstruktionsudgavernes manual står der:
>
> > The SD drums are fitted over the original forestay without cutting
> > the
> > wire. Our drums are mainly made of extruded aluminum parts, machined
> > and black hard anodized as well as the 2 plates containing the
> > furling line. There are two large stainless bearings, packed in
> > grease, fitting into the drum to ensure smooth furling . The drum
> > being completely sealed is maintenance free.
>
> > Så jo i disse typer findes rustfrie lejer smurt med fedt. Sikkert en
> > vandfortrængende fedt.
> > Da tromlen er fuldstændig sealed vil det kun være lidt overskydende
> > fedt der sveder ud og det kan ske hvis temperaturen har været høj
> > således at der er blevet overtryk i lejerummet.
> > Lejerummet kan være helt udfyldt af fedt der vil beskytte mod
> > indtrængende vand, al dette fedt deltager ikke i selve smøringen af
> > lejet.
> > Fedttypen kan være en syntetisk type og derfor bliver den ikke
> > "Gammel". Den meget lille fedt der ligger i selve kuglernes trykbane
> > mod inder- og ydre ringene er utrolig lille i mængde og ligger
> > beskyttet af den omkring liggende "Isolerende" fedt. Nogle fedttyper
> > har tillige den egenskab at de laver en glashård overflade mod
> > kuglebanerne og den resterende fedt bliver tyndere og egenskaberne
> > nærmer sig olie og ligger som en lille perle foran hver kugle.
> > Du kan ikke genopsmøre lejerne og det burde heller ikke være
> > nødvendigt.
>
> > Mvh/Harding
>
> Ja, den tekst har jeg også læst ... men det var nu mere den udsivende
> "smørelse" (som jeg ikke havde gjort noget ved) end problemer med
> rulleforstaget, som gav mig "skrupler". Jeg følte, at der skulle gøres
> noget for at sikre fortsat problemfri drift.
>
> Nu er jeg godt nok ikke ingeniør, men føler intuitivt at
> "vedligeholdelsesfrit" på et skiv - ikke mindst ude i stævnen, som fra
> tid til anden "lever et hårdt liv" - er en utopi ... Det virker på mig
> som om man bare skal vente på, at det ikke fungerer mere? Jeg er mere
> til "rettidig omhu" end til "wait and see" ... Men måske den danske
> importør også har et par beroligende kommentarer ...
...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -