Hej Armand
Tak for svaret, dejligt med dit eksempel, det giver mig en god fornemmelse
for at min affjedring netop står for hårdt.
Jeg skal ile med at afprøve de indstillinger jeg finder ud af, fra den
vejledning som "Kløve" sendte et link til.
Mvh John
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4bf8fd6d$0$56792$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> John Senius-Jørgensen skrev:
>> Hej NG
>> Jeg er kommet i tvivl om hvorvidt min Honda CBR1000 SC24 (1992) "står"
>> rigtigt i den bagerste affjedring.
>> Så for ikke at skru alt for meget frem og tilbage, så er mit spørgsmål:
>> Findes der en "standard" indstilling (eksempel 3 omgange fra helt i bund
>> el. lignende?)
>> Jeg købte i sin tid MCén brugt, og ved ikke hvor jeg skal starte for at
>> få en neutral indstilling at gå ud fra.
>> Håber at nogle af alle de kyndige kan hjælpe?
>>
> Der tales formodentlig om udtræknings-dæmpningen (hvis der kun er én
> justeringsmulighed på dæmperen er det udtræknings')
> Udtræknings-dæmpningen skal strammes i tak med fjederen for at kompensere
> for den større kraft, så står fjederen omkring midten af det juster-bare
> skal dæmpningen være ditto!
>
> Hvis dæmpningen bliver for 'høj' vil der ske dét at støddæmperen aldrig
> når at blive trukket ud inden næste bump på vejen hvorved at bagenden i
> praksis sænker sig betragteligt
>
> Min erfaring om emnet stammer fra et affjedrings-semester der blev afholdt
> for rookierne under en RR-weekend på Djursland.
> Jég havde et 180° sving dér, som jeg ikke kunne gøre mig klog på:
> Selvom man 'overgjorde' sigtet ud af svinget var der li'som magneter i
> yderkanten der trak motorcyklen dérud.
> Efter affjedrings-semesteret var det klart at min bagdæmpning i
> misforståethed var alt for stram og at påglædende sving var så ujævnt at
> RGV'en inden udgangen formedelst blev ommøbleret til chopper-styring
> p.g.a. den sænkende bagende og nogle klik på bagdæmperen gjorde en kæmpe
> forskel i styre-præcisionen i dét sving
>
> --
> Armand.