Det er rigtigt at der gøres virkeligt meget for at nedsætte
forureningen, i den forbindelse er det vigtigt at påpege at 90% af
verdenshandelen foregår til søs.
Selv små besparelser på brændstofforbruget giver en kæmpe effekt på
såvel bundlinien som CO2-regnskabet.
Der er mange tiltag der forbedrer dette:
optimering af propeller kan nedsætte brændstofforbruget med omkring
4%.
Man kan sætte dyser omkring propellerne for at øge propellerens
virkningsgrad. det kan spare op til 5%.
Der kan påmonteres "Scrubber" en slags partikelfilter der kan reducere
SOx emmisioner med op til 98% og skadelige partilkler med op til 80%.
Når skibe ligger i havn produceres i dag el- med dieselgeneratorer.
Ved erstatning med naturgas, kan der opnås ca. 20 % COs besparelse.
Jo glattere bundmaling, desto lavere vandmodstand, potentialet er på
mellem 3-8%.
Op til 10% energiforbrug spares ved varmegenanvendelse, hvor man
genindvinder energi fra motorernes røggas.
Ved at tilsætte vand til brændstoffet lige før indsprøjtningi motoren,
sænkes forbrændingstemperaturen, hvilket resulterer i en reduktion af
NOx med 30-35 %.
NOx-udledningen kan reduceres med op til 80 %. Dette gøres ved at føre
noget af udstødningsgassen tilbage til forbrændingskammeret, derved
sænkes forbrændingstemperaturen og dermed også NOx udledningen.
Med et effektivt kølesystem er det muligt at spare op til 2+% af den
generedee energi, hvilket svarer til 1,5 % besparelse på brændstoffet.
For at optimere skibet under sejlads er det vigtigt, at deres dybgang
hele tiden er korrekt, og da skibets last varierer, foregår
tilpasningen af dybgangen ved at ændre på mængden af ballastvand.
Det ballastvand der f.eks indtages i Sydamerika vil naturligvis
indeholde en mængde mikroorganismer, der lever i det sydamerikanske
økosystem. Kun en lille del vil overleve opholdet i ballasttankene, og
en del vil ikke kunne overleve i de nye omgivelser, hvor ballastvandet
ledes ud. Dog vil nogle få mikriorganismerne overleve turen og måske
endda få mere gunstige betingelser i de nye omgivelser, eksempelvis
færre narurlige fjender.
Dette kan i værste fald resultere i, at organismerne bliver meget
dominerende og skadelige for deres nye omgivelser.
Danske virksomheder er undervejs med systemer der er designet til at
rense ballastvand fra skibe uden brug af kemikalier. Ved brug af
systemet hverken tilsættes eller genereres der kemiske stoffer, og
energiforbruget er lavt.
Der bruges UV-lys og ultralyd og systemet kræver minimal
vedligeholdelse.
Systemet er i overensstemmelse med IMO´s lovgivning på området.
Dette er igen eksempler på dansk indsats for at mindske forurening og
udslip.
Mvh/Harding
On 10 Maj, 18:43, Børge Wedel Müller <boerge@myller_fjern.dk> wrote:
> Det var dog en en-sidig holdning. Totalt ude af proportioner.
>
> OK, der findes gamle polske, russiske og andre 3.lande's flåder, hvor
> skibene er over 30år, og det er sikkert også sådan at der er nogle redere
> der ikke har installeret afsodnings anlæg m.v.
>
> Men for alle nyere Skibe, og især den danske flåde, gør hvad der er teknisk
> muligt for tiden.
>
> Man kan så bekymre sig over de skibe der, når de bliver for gamle, bliver
> udflaget til lande og systemer som er ligeglade, og så kan denne kommentar
> læses forfra, fra linie 3.
>
> Alle store skibe, og mange små skibe sejler på tung olie, da det generelt er
> billigere og nemmere at raffinere, end indkøbt diesel olie.
>
> På et moderne handels skib, der ligger den tunge olie ligger i en dobbelt
> bund, og det har konsistens som tjære.
> Herfra flytter man gennem filtre og varme systemer, brændstoffet op i dags
> tankene. Brændstoffet herfra renset og raffineret, og sendes til motorerne,
> (det brændstof kan en normalt dieselbil køre på).
>
> Efter diverse genvindings processer, og filter processer, som er helt på
> højde med andre Danske generator anlæg (f.eks. på Amager)
> Så er det nærmest ren vanddamp der kommer ud af skorstene.
>
> mvh
> /Børge
>
> "Karl Erik Christensen" <n...@none.invalid.co> skrev i meddelelsennews:4be82faa$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>
> > Den Mon, 10 May 2010 15:18:58 +0200 skrev Flemming Torp:
>
> >> Det må da siges at være en for os sejlere nærliggende måde at løse en
> >> stor del af vores sodproblemer på ...
... Hvem tør?:
>
> >>
http://ing.dk/artikel/108688-en-sjat-vand-i-dieseltanken-fjerner-89-
> > procent-sodpartikler?
> > utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingeftermiddag
>
> > Jeg blev ret forbavset, for ikke at sige meget harm, da jeg så en
> > udsendelse på DR2 omhandlende det svineri, i dobbelt forstand, som store
> > skibsmotorer forårsager.
> > Disse motorer forbrænder nærmest tjære, nemlig "bunker-olie", og
> > forurener ligeså meget som 1 million personbiler!!
>
> > Ufatteligt at ingen politikere formår at kræve, at dette svineri straks
> > bringes til ophør.
>
> > --
> > Karl Erik.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -