Valg af ny havefræser
Fra : Keld Nygaard

Dato : 09-05-10 23:42

Min gamle fræser er død, og nu skal jeg have en ny, men hvilken...

Jeg blev husejer for 10 år siden, og tænkte at så skal jeg selvfølgelig have
en køkkenhave. Den skulle anlægges på noget jord fed, leret jord, der hidtil
har været under plov. Jeg havde købt mig en 5,5 HK Texas med 6 knive, og da
jorden var for umulig for den at grave sig ned i, blæste den bare hen over
jorden med mig hængende bagefter. Skulle den gøre nogen forskel, skulle jeg
trække den baglæns gennem jorden, hvilket jeg skal hilse og sige ikke er
helt nemt. Det korte og lange er, at andre projekter med hus og have tog
tiden, og min køkkenhave blev aldrig til noget.
Nu har jeg imidlertid fået blod på tanden igen, og har udlagt indtil videre
ca 200m2 til køkkenhave. Hvis det giver frugt (!!!), har jeg en 3-400 m2
mere ved siden af der kunne udlægges til samme formål.
Jorden får 4 cm. kompost og 10 cm. sand for at forbedre strukturen. Det skal
jeg selvfølgelig grave ned, men fremadrettet vil det være rart med noget
motoriseret hjælp til at løsne jorden.
Min Texas fræser havde ikke overlevet at stå stille så lang tid uden at have
været startet (Reperationer vil overstige dens værdi), så nu må jeg kigge
mig om efter en ny.

Min erfaring fra den første siger mig:
Hvis den skal fræse i dybden, skal knivene gå mod kørselsretningen.
Der skal knokles meget for at få 6 knive til at blive i jorden, så jeg tror
4 må være sagen.

Ud fra det har jeg fundet denne fætter:
http://www.jonsered.dk/node326.aspx?pid=222

Kvalitet koster selvfølgelig penge, men det er ikke et krav at den skal
koste en arm. Er der andre bud på nogle modeller jeg vil blive glad for?
(Skal måske lige nævnes at det er en 5000 m2 have, så fra tid til anden
bliver der også andre jord-entrepriser fræseren vil skulle bruges til).

Mvh
Keld

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-05-10 14:22

"Keld Nygaard" <no@spam.xx> skrev i meddelelsen
> [...]
> bare hen over jorden med mig hængende bagefter. Skulle den gøre nogen
> forskel, skulle jeg trække den baglæns gennem jorden, hvilket jeg skal

Du har tydeligvis ikke sat dig ind i hvordan man skal indstille hjul og
spore på din gamle fræser. Desuden kunne du have valgt at tage 2 af knivene
af så du kun kørte med 4 ved første fræsning.
Din gamle fræser ville have fungeret udmærket hvis du havde lært at bruge
den, jeg har brugt sådanne maskiner på tilsvarende jord i mere end 30 år så
jeg ved at det kan lade sig gøre.
Jeg er ikke sikker på at du får meget ud af at få en ny fræser, en baghængt
som du nok tænker på fræser oftest ikke ret dybt og ikke dybt nok til en
køkkenhave efter min mening.

Steen.

Fra : Jørgen J. Jensen

Dato : 10-05-10 15:52

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg er ikke sikker på at du får meget ud af at få en ny fræser, en
> baghængt som du nok tænker på fræser oftest ikke ret dybt og ikke dybt nok

Jeg er helt enig mht den gamle fræser, jeg har selv en 44 år gammel Hako der
kører som om den var ny, men hvorfor kan en baghængt ikke fræse dybt nok?
Mvh Jørgen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 11-05-10 15:31

"Jørgen J. Jensen" <noway@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg er helt enig mht den gamle fræser, jeg har selv en 44 år gammel Hako
> der kører som om den var ny, men hvorfor kan en baghængt ikke fræse dybt

Det kan den vel også i princippet men jeg har bare aldrig set én der kunne
gøre det bortset fra dem der sidder bagpå en traktor.

Steen.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 10-05-10 16:36

> [...]
> Jeg er ikke sikker på at du får meget ud af at få en ny fræser, en
> baghængt som du nok tænker på fræser oftest ikke ret dybt og ikke dybt nok

Den gamle fræser blev ikke kasseret fordi jeg ikke mente den kunne klare
opgaven, men fordi jeg har slået den ihjæl med skamfuld dårlig
vedligeholdelse af motoren.
Jeg prøvede i sin tid alle mulige forskellige indstillinger fræsenren.
Spydet i forskellige dybder, med hjul uden hjul, hjulne i forskellige
vinkler. Jeg kunne simpelthen ikke få den til at bide ned i jorden, med
mindre jeg trak den baglæns (Jeg tror ikke jeg prøvede at pille nogle af
knivene af, hvilket jeg jo egentlig godt kan se havde været en god ide).

Når jeg har valgt primært at kigge efter en med baghængt knive, så er det
fordi jeg har en ide om at den er bedre til at få styr på "problemjord".

Hvilken fræsedybde bør man have til en fræser til en køkkenhave?

Mvh
Keld

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 11-05-10 15:29

"Keld Nygaard" <ingen@spam.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> vedligeholdelse af motoren.
> Jeg prøvede i sin tid alle mulige forskellige indstillinger fræsenren.

Gad vide om du har fået vendt knivene forkert, det har jeg prøvet engang. Så
virker den ikke ret godt
Jeg har ihvertfald kunnet fræse selv hård lerjord der var blevet for tør.
Hvis jorden er hård kører jeg én gang
først hvor jeg kun bryder skorpen og så går jeg dybere i andet forsøg.
Jeg havde også kun 4 knive til min og brugte kun 2 til de første 2
fræsninger, nu har jeg fået en ny Texas med større motor så nu bruger jeg 4
knive.
Jeg har da også gerne villet have en efterhængt fræser men de modeller jeg
kunne tænke mig koster måske 40-50000 så det har jeg droppet Desuden er
de trods alt ikke særligt velegnede i en mindre køkkenhave hvor man har
afgrænsninger på begge sider.

Steen.

Steen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-05-10 19:23

On Mon, 10 May 2010 00:42:15 +0200, "Keld Nygaard" <no@spam.xx> wrote:

>Ud fra det har jeg fundet denne fætter:
>http://www.jonsered.dk/node326.aspx?pid=222

Den ligner rigtig meget den Craftsman jeg købte for et par år siden.
Samme arbejdsbredde, samme opbygning, samme størrelse motor - men min
har lidt mindre hjul.

Og ejeg er ikke imponeret over den Craftsman. Jeg kan ikke trykke nedad
for lige at få knivene til at bide lidt ekstra - så løfter hele forenden
af fræseren sig, og er jorden hård, så kører den pludselig på knivene .
Den kværner hverken jorden eller ukrudtet særlig godt.
Men, den siges at være god til lugning - sæt knivene til at rotere
modsat, sæt den så den kun kører ganske få cm dybt - så fungerer den som
et stort skuffejern med motor.

Jeg foretrækker selv Texas-fræseren. Har en 5hk model med dobbelte
knive. Hjulene helt op, spyddet helt ned, hold godt igen på maskinen til
den har "bidt hul" i jorden, derefter skal den vrikkes lidt for at få
den fremad. Men det kan godt være den er svær at køre i tung klæg
lerjord.

En efterhængt fræser vil nok være god, men jeg er bange for den skal
være noget større end den model du linker til.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Keld Nygaard

Dato : 10-05-10 20:49

> Og ejeg er ikke imponeret over den Craftsman. Jeg kan ikke trykke nedad
> for lige at få knivene til at bide lidt ekstra - så løfter hele forenden
> af fræseren sig, og er jorden hård, så kører den pludselig på knivene .

Har du knivene til at rotere samme vej som hjulene når du fræser med den?
Jeg har forstået hele pointen med maskinen at knivene skal rotere modsat når
den skal fræse i dybden, og ikke kun hvis man vil gratte i overfladen.

> [...]
> den har "bidt hul" i jorden, derefter skal den vrikkes lidt for at få
> den fremad. Men det kan godt være den er svær at køre i tung klæg

Det var netop også sådan jeg fik bedst muligt resultat med min første
fræser. Men uanset hvor tålmodigt jeg stod og vrikkede med fræseren, kom den
aldrig mere end en håndfuld cm ned i jorden. Med mindre altså jeg trak den
baglæns, hvorved den kom en 10-15 cm ned...

Mvh
Keld

Fra : Martin Bak

Dato : 10-05-10 21:55

"Keld Nygaard" <no@spam.xx> skrev i en meddelelse

> [...]
> den aldrig mere end en håndfuld cm ned i jorden. Med mindre altså jeg trak
> den baglæns, hvorved den kom en 10-15 cm ned...

Man skal ikke tro at man på en gang kan fræse en fornuftig dybde i et nyt
stykke, uanset hvilken fræser man bruger. Så strategien er først at køre med
fræseren så den tager det der er naturligt for den. 2. gang tager den
tilsvarende, bare under det løsnede, og så fremdeles, indtil man er tilfreds
med det løsnede lags tykkelse.
Man skal under ingen omstændigheder begynde at "slås" med sin fræser. Det er
_den_ der skal gøre arbejdet, og det behagelige arbejde for føreren er bare
at gå bagved og styre lidt, og holde jordspyddet i tilpas dybde.
Men et nyt stykke der skal kultiveres til brugbar dybde kan sagtens kræve 3,
4 eller flere gennemfræsninger, hvilket ikke er noget problem, hvis man
netop lader maskinen om arbejdet.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Keld Nygaard

Dato : 14-05-10 17:26

> [...]
>
> En efterhængt fræser vil nok være god, men jeg er bange for den skal
> være noget større end den model du linker til.

Jeg besluttede mig alligevel for at købe den, ikke mindstt fordi jeg fik et
ganske udemærket afhentningstilbud.
Det har jeg ingenlunde fortrudt - jeg tog lige et par baner ude i
køkkenhaven, og den guffede sig lystigt 15 cm ned. Jeg prøvede så at køre
ind i noget græs/ukrudt, og her fortsatte den ufortrødent i samme dybde. Den
hopper og danser ikke det mindste, og det er ikke noget problem at lave en
helt lige kant, selv om jorden er knoldet.

Mvh
Keld