MS Windows
briani 27239
CD/DVD med Windows XP
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-05-10 18:23

For 3 år siden købte jeg en HP computeren til datteren. Maskinen var
preinstalleret og man kunne så lave en Sikkerhedkopi som
man så senere kunne reinstallere hvis der blev problemer med maskinen.

MEN jeg fik selvfølgelig ikke lavet den CD/DVD så nu har jeg balladen

Kan godt (stadigt) lave den sikkerhedskopi men ALT hvad der var installeret
bliver selvfølgelig slettet dog ikke de mapper der er oprettet
og ting der er gemt i dokumenter - og en masse andet som man skal sidde og
slette manuelt for at komme bare nogenlunde tilbage
til grundindstillingen fra den gang. Sikke et arbejde......

Så tænkte jeg på om man kan bruge en anden original WINDOWS XP version fra
en anden maskine (den rigtige installerings-cd) ?
Jeg har jo et Windows Serienummer på siden af makinen. . . kan det lade sig
gøre eller findes der "forskellige" versioner?

Mvh
Claus Rasmussen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-05-10 18:32

On Sun, 9 May 2010 19:22:33 +0200, "Claus Rasmussen"
<claras@post10.tele.dk> wrote:

>Så tænkte jeg på om man kan bruge en anden original WINDOWS XP version fra
>en anden maskine (den rigtige installerings-cd) ?
Ja.

>Jeg har jo et Windows Serienummer på siden af makinen. . . kan det lade sig
>gøre eller findes der "forskellige" versioner?
Der findes forsk. versioner og forsk. SP nivu.
Versionerne er:
Professionel
Professionel Volume License
WGA (hhv home og Pro)

Mht SP er der jo "ingen", SP1, SP2 og SP3.

Du kan komme ud for at dit Windows Serienummer (som ret beset er en
Product key) kun kan bruges til inst af din version på SP2 nivu, dette
upåagtet at du pt kører med SP3 på samme Product key.

Så et godt råd er at prøve (installations medie og Product key) en
installation på en tom maskine hvor det ikke gør noget at man ikke kan
fuldfører installationen.

Vmware workstation er et godt produkt til den slags forsøg, så behyver
man ikke en fysisk maskine for at teste, bare godt med harddiskplads.

/Hans

Fra : Pico

Dato : 09-05-10 20:00

"Claus Rasmussen" <claras@post10.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> slette manuelt for at komme bare nogenlunde tilbage
> til grundindstillingen fra den gang. Sikke et arbejde......

Det forstår jeg ikke, laver du en gendannelse cd/dvd er det da kun
grundindstillingen der bliver lavet så vidt jeg ved, filerne bliver hentet
fra den skjulte partion (sikkert D), sådan er dat da i hvert fald på de få
HP jeg har kendskab til.

Du ved formentlig at på mange HP maskiner kan man komme til "udgangspunktet"
ved at trykke F10 under opstart. Har du prøvet at læse instruktionen til
maskinen ?
--
MVH
Pico