/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Win XP - fremtid
Fra : Jørgen Nyerup


Dato : 07-05-10 10:05

Hej

Hvordan ser fremtiden ud for Win XP?
Kan jeg regne med at det kører 5 år endnu - eller hvor mange?

Og - hvor vigtigt er det med de opdateringer, der kommer.
Når jeg har en Win XP, der kører, så bliver den vel ved med at køre -
uanset om Microsoft supporter den eller ej?

Med venlig hilsen
Jørgen

 
 
Kim Ludvigsen (07-05-2010)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 07-05-10 10:20

Den 07-05-2010 11:05, Jørgen Nyerup skrev:

> Når jeg har en Win XP, der kører, så bliver den vel ved med at køre -
> uanset om Microsoft supporter den eller ej?

Ja, i hvert fald så længe din computer virker. Det største
problem bliver nok, at du ikke kan benytte ny hardware.

Efterhånden vil du også opleve, at visse programmer ikke
udvikles i nye versioner til XP, hvorfor du måske ikke kan
få nye funktioner i de pågældende programmer.

Men mon ikke du vil kunne køre XP i minimum 5 år endnu uden
at opleve nævneværdige problemer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:
http://pc-sikkerhed.dk

Cykelsmeden (07-05-2010)
Kommentar
Fra : Cykelsmeden


Dato : 07-05-10 10:33

Kim Ludvigsen skrev:

> Ja, i hvert fald så længe din computer virker. Det største problem
> bliver nok, at du ikke kan benytte ny hardware.
>
> Efterhånden vil du også opleve, at visse programmer ikke udvikles i
> nye versioner til XP, hvorfor du måske ikke kan få nye funktioner i
> de pågældende programmer.
>
> Men mon ikke du vil kunne køre XP i minimum 5 år endnu uden at opleve
> nævneværdige problemer.

især hvis den ikke er tilkoblet internettet!
på et tidspunkt vil den ikke blive sikkerhedsopdateret.

finn

Jan Vestergaard (07-05-2010)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 07-05-10 10:38

"Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> skrev i meddelelsen
> især hvis den ikke er tilkoblet internettet!
> på et tidspunkt vil den ikke blive sikkerhedsopdateret.

De første par år sker der ikke noget - den bliver foreløbig opdateret
indtil 2014.

Jan




Bjarne Chr (07-05-2010)
Kommentar
Fra : Bjarne Chr


Dato : 07-05-10 12:09


"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen
news:4be3df69$0$279$14726298@news.sunsite.dk...
> "Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> skrev i meddelelsen
>> især hvis den ikke er tilkoblet internettet!
>> på et tidspunkt vil den ikke blive sikkerhedsopdateret.
>
> De første par år sker der ikke noget - den bliver foreløbig opdateret
> indtil 2014.
>
> Jan
>
Det kræver vist at man har (Service Pack 3)
hvis man "kun" har (Service Pack 2)
Stopper support til juli.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/help/end-support-windows-xp-sp2-windows-vista-without-service-packs?os=vista

Bc


Max (07-05-2010)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 07-05-10 12:12

Hej Bjarne

> Det kræver vist at man har (Service Pack 3)

Så må man jo hente den.

--
Mvh
Max



Jan Vestergaard (07-05-2010)
Kommentar
Fra : Jan Vestergaard


Dato : 07-05-10 12:25

"Bjarne Chr" <Bc@Bc.invalid> skrev i meddelelsen
> Det kræver vist at man har (Service Pack 3)
> hvis man "kun" har (Service Pack 2)
> Stopper support til juli.

Ja datoen er forlænget løbende flere gange, da Vista jo aldrig blev den
store succes.

Men kører man XP, så er de vel en selvfølge at holde den opdateret -
især nu spørgsmålet gik på opdateringer

Jan




Ivar (07-05-2010)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 07-05-10 18:23

Jan Vestergaard skrev:

> Ja datoen er forlænget løbende flere gange, da Vista jo aldrig blev den store
> succes.

Jeg tror du blander tingene sammen.
At de stopper support på Service Pack 2 er ligegyldigt for
langt de fleste, da man blot henter Service Pack 3.


Ivar Magnusson



Jesper Lund (07-05-2010)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 07-05-10 21:44

Ivar wrote:

> Jeg tror du blander tingene sammen.
> At de stopper support på Service Pack 2 er ligegyldigt for langt de
> fleste, da man blot henter Service Pack 3.

Er SP3 ret meget andet end de kumulative opdateringer som folk normalt
har installeret gennem årene siden SP2?

--
Jesper Lund

mogens (10-05-2010)
Kommentar
Fra : mogens


Dato : 10-05-10 19:59

>Hej

>Hvordan ser fremtiden ud for Win XP?
>Kan jeg regne med at det kører 5 år endnu - eller hvor mange?


>Og - hvor vigtigt er det med de opdateringer, der kommer.
>Når jeg har en Win XP, der kører, så bliver den vel ved med at køre -
>uanset om Microsoft supporter den eller ej?


>Med venlig hilsen
>Jørgen


Hej!

Der er tre overordnede problemer med et styresystem der ikke længere
supporteres af producenten.

Det ene problem er at producenter af hardware der skal tilsluttes
maskinen, vil være nødt til at afveje om det kan betale sig for dem at
producere og supportere drivere til de forskellige styresystemer. Det
betyder i praksis, at der kun vil blive produceret drivere hvis der er
et publikum, altså hvis der er en passende stor markedsandel der
anvender pågældende styresystem. Windows XP er et rimeligt godt og
stabilt styresystem og jeg tror at der vil kunne regnes med det i
mange år endnu. Mange flere end 5. Måske 10 eller 15. Men jeg lægger
ikke mit virtuelle hoved på blokken. Hvis man i fremtiden får brug for
noget hardware der ikke har drivere til XP, så må man vælge. Sværere
er det ikke.

Det andet problem er at hackere vil forsøge at finde sikkerhedshuller
i de forskellige styresystemer. Producenterne af styresystemer
forsøger så efterfølgende at lukke hullerne igen, ved at producere
programrettelser. Når styresystemet ikke længere supporteres, finder
der følgelig ikke længere fejlrettelser sted. Hackerne er mest
interesserede i de mest brugte styresystemer. Så det taler imod. Men
efterhånden som markedsandelen falder, så falder også hackernes
interesse. Men hvis man opfører sig nogenlunde fornuftigt "på nettet"
tror jeg ikke risikoen er så stor.

Det tredie problem er at de nye smarte funktioner der følger med et
nyt styresystem selvfølgelig ikke kan anvendes. Men det er normalt kun
et problem hvis man skifter til en ny computermodel der kunne udnytte
disse funktioner. Men det er altså ret akademisk hvis det bare drejer
sig om at fortsætte med den gamle computer med de gamle programmer.


Hilsen mogens


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste