On 3 Maj, 11:15, Morten Hindsholm <mor...@hindsholm.dk> wrote:
> Når man kun bruger sin påhængsmotor til at komme ud og ind af havnen med, og i
> øvrigt ikke sejler voldsomt meget, så holder en liter udenbordsolie (til at
> blande i benzinen) meget længe.
>
> Min nuværende dunk er således 3 år gammel, og derfor kom jeg til at tænke på,
> hvor længe sådan noget stads kan holde sig?
> Der står ingen holdbarhedsdato på dunken, så er der nogen her, der kan hjælpe?
> Jeg er klar over, at benzinen ikke må blive gammel, så den lader jeg aldrig
> "overvintre".
>
> Min 2-takt påhængsmotor har i øvrigt fået problemer med at køre i tomgang og
> med lavt omdrjningstal i det hele taget.
> Kan det evt. skyldes oliens høje alder?
>
> --
> /\/\orten
Hæld noget op i et klart glas og kig på det. Efter du har rystet
dunken. Er der "tråde" og klumper, duer det selvfølgelig ikke. Ser det
normalt ud, så op i dunken med det igen og brug videre. Mener dog ikke
der skulle være mulighed for det med en mineralsk olie, men så er DET
da tjekket.
Kan ikke forestille mig, at selve olien - hvis den er normalt
udseende, lugtende og flydende - kan medvirke til dårlig forbrænding
og tomgangsproblemer. Måske oliens DOSERING (det rigtige antal
procent), men ikke olien i sig selv. De beskrevne symptomer lyder for
mig mere som om du bør rense benzintank, filtre (udskift evt),
karburator og tændrør, og tjek elektriske forbindelser (herunder
tændrørskabel) for ir og fugt. Altså almindelig forårsservice
mvh
JAKOB