MS Windows
briani 27239
RAM og 32 bit Windows XP
Fra : Peter

Dato : 24-04-10 16:25

Giver det nogen mening at sætte mere end 3 Gb RAM i en Pc som kører
med et 32 bit styresystem (i dette tilfælde Windows XP Prof)? Der skal
køre et tungt program (Windows applikation) på Pc'en som sikkert gerne
vil ha' adgang til mere RAM, men er det ikke styresystemet som sætter
grænsen? Af hensyn til programmet ønsker man 8 Gb RAM i Pc.en som
altså kører med et 32 bit styresystem og når Windows kun kan udnytte 3
Gb er det så ikke spild af 5 Gb RAM?

Vh.
Peter

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 24-04-10 23:36

"Peter" <jesalami@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Jo, det er spild. Den kan max bruge ca. 3,25 gb ram.

Kurt

Fra : Jakob

Dato : 25-04-10 09:30

On Sat, 24 Apr 2010 15:24:51 -0700 (PDT), Peter wrote:

> [...]
> grænsen? Af hensyn til programmet ønsker man 8 Gb RAM i Pc.en som
> altså kører med et 32 bit styresystem og når Windows kun kan udnytte 3

Hvis du er ude i overvejelser om at købe 5 Gb RAM til af hensyn til en
enkelt applikation så burde du også overveje et 64 bit OS. Her er i hvert
fald i rigtigt godt argument :¤)
--

/Jakob
Battle Against Any Raid Five

Fra : Peter

Dato : 25-04-10 03:47

On 25 Apr., 10:30, Jakob <w...@tever.not> wrote:

> Hvis du er ude i overvejelser om at købe 5 Gb RAM til af hensyn til en
> enkelt applikation så burde du også overveje et 64 bit OS. Her er i hvert
> [...]

Tak for begge svar. Det handler om en Pc som kører i døgndrift og
opsamler data til temperaturstyring og denne Pc er faldet for
aldersgrænsen og skal udskiftes. Leverandøren af softwaren kunne
mægtig godt tænke sig 8 Gb RAM på et 32 bit styresystem (der er ikke
mulighed for at skifte til en 64 bit version desværre). Samtidig
ønsker man sig en quadcore processor og en 500 Gb disk. Systemet har
kørt på en standard HP dc7700 Pc med UPS i 3 år uden problemer og det
er handler mere om driftsikkerhed end om hastighed. Af den årsag må en
dc7700 roses, men den er over 3 år og så er det ud af vagten. Jeg
forsker lidt videre i problematikker.

Vh
Peter

Fra : Jakob

Dato : 25-04-10 12:20

On Sun, 25 Apr 2010 02:47:29 -0700 (PDT), Peter wrote:

> [...]
> mægtig godt tænke sig 8 Gb RAM på et 32 bit styresystem (der er ikke
> mulighed for at skifte til en 64 bit version desværre). Samtidig

Man får ikke noget ud af en quadcore processor eller så meget RAM på et 32
bit OS med mindre du vælger et serversystem. Med w2k3 R2 enterprise kan du
udnytte det system selv om det måske er lidt hårdt ammunition at bruge

Fra : Jakob

Dato : 25-04-10 12:21

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc758523(WS.10).aspx

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 25-04-10 17:05

[...]

I burde måske spørge leverandøren, hvorfor han vil putte 8 gb i et 32 bit
system. Han må jo mene, at hans program kan udnytte det, og det er vi
sikkert mange der kunne tænke os at høre nærmere om

Kurt

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 25-04-10 17:42

Kurt B. Andersen laid this down on his screen :
> [...]
> system. Han må jo mene, at hans program kan udnytte det, og det er vi sikkert
> mange der kunne tænke os at høre nærmere om

DOS kunne ikke umiddelbart håndtere mere end ca. 1Mb, men med EMS/XMS
kunne man godt bruge det som CPU'en kunne adressere. På samme måde kan
man med en XP32 godt få fat i det der ligger "på den anden side" af den
umiddelbare grænse. Jeg har 4Gb i min XP32-maskine, og bruger den del
der ligger over 3,25Gb til en RAM-disk.

--
/klaus

Fra : Jane

Dato : 05-05-10 06:11

Hej klaus

Jeg har med fornøjelse læst især den del, der omhandler en RAM'disk af
resten af RAMene, hvorledes har Du lavet det ?

Jane

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 07-05-10 20:18

Jane formulated the question :

> Jeg har med fornøjelse læst især den del, der omhandler en RAM'disk af resten
> af RAMene, hvorledes har Du lavet det ?

Jeg brugte denne vejledning:
http://www.trap17.com/index.php/4gb-Xp-32bits_t67548.html

--