MS Windows
briani 27239
Reparation af X?
Fra : /John

Dato : 20-04-10 15:21

Min tre år gamle XP Pro installation begynder så småt at vise begyndende
sløvsind samt andre små tegn på alderdom, men jeg orker ikke at nyinstallere
hele svineriet lige nu.

I stedet har jeg kigget her.

"How do you perform a reinstallation of Windows XP, sometimes called a
repair installation?":
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/helpandsupport/learnmore/tips/doug92.mspx

Nogen der har gode erfaringer med ovenstående fremgangsmåde?

John

Fra : emjeppesen

Dato : 20-04-10 15:51

/John skrev:

>Min tre år gamle XP Pro installation begynder så småt at vise begyndende
>sløvsind samt andre små tegn på alderdom, men jeg orker ikke at nyinstallere
>hele svineriet lige nu.

Du kan jo først prøve Microsofts nye Fix It
http://fixitcenter.support.microsoft.com/Portal

Den har også et punkt for sløvsind

Jeg tror ikke, jeg ville køre en rep. på så gammel en installation.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : /John

Dato : 20-04-10 16:13

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> Du kan jo først prøve Microsofts nye Fix It
> http://fixitcenter.support.microsoft.com/Portal
>
> Den har også et punkt for sløvsind

Tak for tippet :)

> Jeg tror ikke, jeg ville køre en rep. på så gammel en installation.

Næh.. bruge timer på efterfølgende opdatering og rep af dit og dat, eller
bruge timer på nyinstall, når pc'en alligevel skal udskiftes 'engang'...

Dét er noget af et dilemma :(

Tak for svaret!

John

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-04-10 22:43

/John skrev:

> Næh.. bruge timer på efterfølgende opdatering og
> rep af dit og dat, eller bruge timer på nyinstall, når
> pc'en alligevel skal udskiftes 'engang'...

For en uge siden døde min boot-disk, jeg kunne
ligefrem høre at den gik i stå lige pludselig - den
holdt bare op med at snurre rundt.

Jeg var ikke lige klar over om det var boot- eller
data-disken (det er skarpt adskilt), så jeg prøvede
at genstarte maskinen - den sagde bare "No proper
boot device".

Pillede disken ud, over på en anden maskine, hvor
der altid hænger et løst sata-kabel ud gennem siden,
den var bare død.

Jeg havde en 500 GB liggende, den røg i i stedet,
og en Ghost fra min backup - så var jeg kørende i
løbet at 30 minutter. Jeg skulle kun lige køre nogle
få opdateringer, så var jeg kørende igen.

Det var sidste lørdag. Skulle jeg starte helt forfra,
ville det tage en hel uge at få installeret det hele igen,
med al opsætning af irriterende smådetaljer.

Overvej, når du laver en ny installation, at lave en kopi
på en eller anden måde - så er du godt hjulpet.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk | http://webdesigngruppen.dk

Fra : Ole C

Dato : 20-04-10 15:52

/John skrev blandt andet:

> [...]
> http://www.microsoft.com/windowsxp/using/helpandsupport/learnmore/tips/doug92.mspx
>
> Nogen der har gode erfaringer med ovenstående fremgangsmåde?

Ja, det plejer at virke glimrende, hvis der er "ged" i systemfilerne. Men
hvis din XP's begyndende sløvsind drejer sig om diverse efterladenskaber fra
gamle programmer etc., vil det sandsynligvis ikke hjælpe. Der kan en
oprydning med for eksempel CCleaner måske være en større hjælp - eller en
scanning af systemfilerne, som beskrevet her:
http://www.updatexp.com/scannow-sfc.html
Der sker jo imidlertid ikke noget ved at prøve en reparation af systemet -
bortset fra, at du bagefter skal bruge en del tid på at opdatere det "nye"
styresystem, da det bringes tilbage til den "alder" din reparations-CD har.

En meget bedre metode er at lave et image af en velfungerende installation,
så man på omkring tyve minutter kan udskifte en træt og alderstynget
version. Men det er jo en helt anden historie.....

--
vh
Ole C

Fra : /John

Dato : 20-04-10 16:33

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, det plejer at virke glimrende, hvis der er "ged" i systemfilerne

Fint

> en scanning af systemfilerne, som beskrevet her:
> http://www.updatexp.com/scannow-sfc.html

Har jeg tidligere kørt uden problemer (og forresten også uden at det løste
noget problem..) men på det seneste påstår programmet hårdnakket, at min CD
ikke indeholder den korrekte Windows version :(

Jeg overvejer stadig...

Tak for svaret!

John

Fra : Ole C

Dato : 20-04-10 18:50

/John skrev blandt andet:

> Har jeg tidligere kørt uden problemer (og forresten også uden at det
> løste noget problem..) men på det seneste påstår programmet
> hårdnakket, at min CD ikke indeholder den korrekte Windows version :(

Det er givetvis også rigtigt. Hvis dit styresystem er blevet opdateret
løbende og du ikke har lavet dig en opdateret CD med den rette servicepack,
vil du få den besked.
Men det er meget nemt at slipstreame en cd med den rette servicepack - for
eksempel med Autostreamer:
http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-Tweak/Autostreamer.shtml

Selv tak.

--