MS Windows
briani 27239
Kan man flytte et prg. til andet drev så d~
Fra : Glavind

Dato : 19-04-10 21:48

Vil have formateret mit C drev. Men har en del programmer med nogle
personlige indstilninger. Kan disse prg. flyttes til andet drev, så
intet mistes.
Mvh
Glavind

Fra : Chano Andersen

Dato : 19-04-10 22:01

Den 19-04-2010 22:47, Glavind skrev:
> Vil have formateret mit C drev. Men har en del programmer med nogle
> personlige indstilninger. Kan disse prg. flyttes til andet drev, så
> intet mistes.

Ofte er det ikke nødvendigt at flytte selve programmet.. Kontakt
eventuelt producenten for at høre hvor de gemmer indstillingerne,
derefter tager du en kopi af disse, og læser dem tilbage inden du
installere programmet efter geninstallationen af windows.

- Chano Andersen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 19-04-10 22:53

"Glavind" <j.glavind@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Vil have formateret mit C drev. Men har en del programmer med nogle
> personlige indstilninger. Kan disse prg. flyttes til andet drev, så intet
> [...]

Som udgangspunkt nej. Når et program installeres smider det filer i
programmappen og flere steder i windowsmappen, samt muligvis også et sted
under document and settings, så ingen ved, hvilke filer der skal kopieres
med. Derudover skal selve programmet og dets indstillinger også registreres
i regedit, hvilket kan være en langhåret affære.
Jeg har bemærket, at nogle programmer også laver en mappe under Dokumenter,
men om man bare kan kopiere denne over til ny pc, skal jeg lade være usagt.

Kurt

Fra : Max

Dato : 19-04-10 23:00

Hej Glavind

> Vil have formateret mit C drev. Men har en del programmer med nogle
> personlige indstilninger. Kan disse prg. flyttes til andet drev, så
> intet mistes.

Det kommer an på hvilke programmer det er, men jeg har lige
flyttet rigtig meget fra min gamle PC til en ny bare ved at
kopiere biblotekerne med programmerne i. Det kan så være
lidt besværlig at finde ud af hvor indstillingerne er gemt,
ikke alle bruger samme fremgangsmåde.

Max

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 20-04-10 12:09

On Mon, 19 Apr 2010 22:47:55 +0200, Glavind <j.glavind@gmail.com>
wrote:
>Vil have formateret mit C drev. Men har en del programmer med nogle
>personlige indstilninger. Kan disse prg. flyttes til andet drev, så
>intet mistes.
Du bør ikke have programmer installeret på dit C drev.
De kan udmærket flyttes til f.eks. drev D, det kræver lidt hjælp til
at flytte alle henvisninger til programmet.

Når du formaterer C drevet vil de fleste større programmer kræve en
reinstallation eller reparation.
Dine personlige indstillinger vil så gå tabt. Men er de virkelig så
komplicerede at genindsætte, eller hvad er problemet?

Du er ikke alene med spørgsmålet, så der er nogen, der gerne vil tjene
penge på at hjælpe dig.
Prøv at se om ikke http://www.niksaver.com kan hjælpe dig, den kan
angiveligt klare ca. 500 regulære programmer.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Jakob

Dato : 21-04-10 05:36

On Tue, 20 Apr 2010 13:09:27 +0200, Erik Helmer Nielsen wrote:

> Du bør ikke have programmer installeret på dit C drev.
> De kan udmærket flyttes til f.eks. drev D, det kræver lidt hjælp til
> at flytte alle henvisninger til programmet.
>

> Erik Helmer Nielsen

Man bør have programmer installeret der hvor variablerne peger. Hvis man
vil have sin %programfiles% folder et andet sted end på sit %systemdrive%
og måske sit %homedrive% med tilhørende ændring af %appdata% og
%localappdata% et helt 3. sted så er det første sted man skal gøre at ændre
de variabler efter installation af OS før installation af software.
--

/Jakob
Battle Against Any Raid Five

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 21-04-10 11:48

On Wed, 21 Apr 2010 06:36:13 +0200, Jakob <wh@tever.not> wrote:
>Man bør have programmer installeret der hvor variablerne peger ...
Det er vi ikke uenige om.
Men det har kun betydning for installationen af nye programmer.
Ikke for allerede installerede og det var spørgerens problem.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Jakob

Dato : 21-04-10 05:29

On Mon, 19 Apr 2010 22:47:55 +0200, Glavind wrote:

> Vil have formateret mit C drev. Men har en del programmer med nogle
> personlige indstilninger. Kan disse prg. flyttes til andet drev, så
> [...]

Lidt afhængigt af OS og udvikleren af software så bør indstillingerne ligge
under variablen %appdata% Så hvis du i en stifinder bare skriver det så har
du topmappen. Du bør så kunne kopiere de mapper med indstillinger og senere
kopiere dem tilbage igen når du har installeret OS og software igen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-04-10 13:21

Erik Helmer Nielsen wrote:

> Du bør ikke have programmer installeret på dit C drev. De kan udmærket
> flyttes til f.eks. drev D, det kræver lidt hjælp til at flytte alle
> henvisninger til programmet.

Hvad skulle formålet være? Hvis du installerer programmer på en anden
partition D: end selve Windows, kan du godt re-installere Windows, men
vil det virke i praksis? Registry ligger sammen med Windows på C:, og en
del programmer gemmer eller opdaterer Windows system DLL'er. En Windows
installer kan lave mange ting (og hvis den er rigtigt dårligt skrevet,
vil den installere i "C:\Program Files" uanset hvad...).

Data (Dokumenter m.v.) på en anden partition er en god ide, men jeg er
mindre sikker på programmer?

--
Jesper Lund

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-04-10 13:48

Med enkelte undtagelser har du ret i at programmer som regel skal
geninstalleres så det giver ingen fordel at installere dem (andet end
plads hensyn) på en/et anden partition/drev.
En undtagelse er Agent hvis den er sat op til at bruge sin egen ini
fil.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 21-04-10 16:41

wrote:

>Hvad skulle formålet være?
Jeg gør det fordi det gør min PC mere overskuelig og nemmere for mig
at holde ved lige med rengøring, backup m.m.
Jeg gør det også fordi Windows laver så meget roderi på C drevet.
Det gir en masse defragmentering og en masse huller, som nye
programmer helst ikke skal puttes ned i.

Formattering af C drevet har jeg kun været nødt til en enkelt gang.
Da gemte jeg mappen 'Documents and Setting' og genindlæste den.
Så var mit skrivebord, iconer og indstillinger tilbage. Derefter kørte
vel ca 30% af programmerne uden videre, ca. 30% skulle bare have
indlæst et kodeord og kun de sidste ca. 30% måtte geninstalleres.
Jeg blev altså sparet for en masse arbejde.

Erik Helmer Nielsen